viikon vanha vauva itkee koko ajan (jo synnäriltä asti)
Mitäs pitäisi tehdä kun vauva itkee käytännössä koko hereilläoloajan? Nukkuu kyllä hyvin yöt, syö noin kolmesti rintaa ja jatkaa unia, siitä olen onnellinen. Aamulla herää tyytyväisenä mutta noin tunti hereilläolon jälkeen alkaa itku ja vääntäminen, jaktkuva hamuaminen ja rinnalla itkeminen. Ei okkein rauhoitu mihinkään, välillä torkahtaa 5-30min syiiin. Oöi jo synnärillä itkuinen, tutkivat eivätkä löytäneet syytä. Lääkäri antoi suponkin yhtenä päivänä. Vauva ei puklaa yhtään ja röyhtäileekin ihan hyvin. En ymmärrä. Aamuisin on tosiaan selvästi hyvä olla hetken aikaa. Lopetin kahvin juonninkin kokonaan. Annan tissiä aina kun hamuaa ja itkee, ei suostu tutille. Pitäisikö pitää ruokailussa pidemmät välit? Voiko vauv olla ähkyssä? Kannattaako mennä lääkäriin?
Kommentit (61)
Meillä oli vastaavaa: yksvuotiaana selvis et allergiaa. Mars lekuriin ennen kun oot liian puhki.
Maitotuotteet pois, voi vaikuttaa pieneen vaikka ei allergiaa. Meillä auttoi puolessa vuorokaudessa vatsavaivoihin kun jätin maitotuotteet pois. Kannattaa kokeilla.
Jos sulta kerta tulee maitoa suihkuamalla, niin anna samasta tissistä ainakin 3 kertaa peräkkäin. Jos aina vaihat rintaa, niin vauva saa pelkkää etumaitoa, jonka vuoksi vauvalla on taas nälkä: sit taas ei voi syödä, koska on ilmas täynnä suohkuamisest plus maha tulee kipeäksi, kun ei koskaan saa "levätä". Voit myös googlaamalla löytää hyviä ohjeita.
Ja röyhtäy usein sekä imetä makuultaan.
Nim. Kokemusta on
Poltitko tupakkaa raskauden aikana? Vauvoillekin tulee vieroitusoireita päihteistä. Ja ne ilmenee juurikin jatkuvana itkuna..
Kannattaa varata aika yksityiselle lastenlääkärille, lastenallergologi olisi paras. Hän haastattelee teitä tarkasti ja tutkii vauvan. Noin pienen vauvan jatkuva itku ei ole normaalia, mutta sen aiheuttajana voi olla pieni asia, jonka lääkäri voi huomata ja korjata helposti.
Veisin lääkäriin. Älä tyydy "koliikkiin" vaan selvittele kunnolla, eri lääkäreillä. Esikoiseni leimattiin koliikkivauvaksi, itkua ja tuskaisuutta vähäteltiin kunnes kolmekuisena huomattiin synnytyksessä lievästi sijoiltaanmennyt lapaluu. Kun se saatiin kuntoon loppui "koliikkioireetkin" kuin seinään. Sairaalaan valitettiin mutta päätöksessä luki ettei hoitovirhettä ollut tapahtunut. Hups. Terveisiä tutuille!
Joskus syytä ei löydy. Mun lapsi oli pulloruokinnalla, sai erikoismaitoja, mutta mitään vikaa ei löytynyt. mä uskon enemmän johonkin kipu tai hermoteoriaan kuin ruokavalioon. Mulle tehtiin kiireellinen sektio, koska lapsi oli virhretarjonnassa. Lapsella oli voimakkaasti muovautunut pää. hiukan yli vuorokauden ikäisenä lapsi sai hengitysvaikeuksia ja siirrettiin Lastenklinikalle. Lapsi sai siellä happea ja kipulääkettä, ja tutkittiin päästä varpaisiin. Mitään vikaa ei löytynyt. Lääkäri epäili, että lapsella oli vain niin kovat kivut, kun pää rupesi muotoutumaan normaaliksi. Helpotti kuin sai kipulääkettä. Lapsella epäiltiin myöhemmin myös migreeniä, siis alle vuoden.
ps meidänkin kuopus itki ja oli sairas lapsi- maitoallergia
Meillä osoittautui syyksi maitoallergia ym. ruoka-allergiat (äidinmaidon kautta). Kokeile jättää maito pois omasta ruokavaliostasi joksikin aikaa. Mutta ei välttämättä auta, jos on muitakin allergian aiheuttajia... Meillä alettiin allergiaa epäillä vasta, kun tuli ihottumaa.
ajattele itseäsi, syöt nopeasti... hetken päästä taas nälkä
syöt hitaasti annat jokaisen suupalan aloittaa jo sylen entsyymien hajottamisen ruokaan... olet paljon pidempään kylläisempi.
Nopeasti syöty ruoka menee elimistössä nopeasti ja et saa kropalle tärkeitä ainesosia -> nälkä
[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 18:41"]Numerolle 35 tiedoksi, että sitä on valmis tekemään lapsensa eteen aika paljon. Meidän lapselle ei löytynyt sopivaa korviketta ja reagoi lähes kaikkeen mitä söin. Joten söin 6 kuukautta vain seuraavia ruokia: riisi, maissi, sininen keiju margariini, sianliha, suola, mustikka. Lisäksi monivitamiinia ja kalkkia tabletteina. Oli kamalaa mutta vauva ei itkenyt kivusta ja sain itsekin nukuttua.
19
[/quote]
Sama homma! Olen se eka tässä ketjussa ruokavalion seuraamista ehdottanut. Siitä kun ei ole mitään haittaakaan. Olen itse ollut hyvin niukkojen ruokien varassa imetyksen aikana, mutta helpompaa se oli kuin alkaa etsiä sopivia korvikkeita.
Toisaalta, täällä taas yhden allergikko-refluksikon äiti, en oikeen noihinkaan usko, jos nukkuu yönsä.
Millaista se itku on? Kitisee vai huutaa selkä kaarella?
[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 18:24"]Juuri olin tulemassa sanomaan, että suihkutissiongelmalta kuulostaa, mutta 32 ehti ensin. Vauva joutuu nielemään tulevan maidon nopeaan, ja samalla saa vatsaan ilmaa. Ensiavuksi suositellaan juuri etumaitojen pumppaamista, mutta ihan jo makuulla imettämistä voi olla hyötyä. Eli ap, jos nyt imetät istualtaan, vaihda makuuasentoon. Siinä voit "päästää" myös maitoa liinaan aluksi.
[/quote]
32 eli suihkutissiäiti:
tuonko takia mun vauva kieltäytyi imemästä kun istun. ekat 7 kk oli pakko imettää kyljellään vauva vieressä. yritin monesti opettaa syliin mutta ei millään käynyt. joka paikassa sanottiin että suihkutissin pitää imettää selällään vauva mahalla mutta tuo ei vieläkään ime siinä asennossa. kylkimakuu kelpasi niin sillä mentiin. autossa ym. oli vähän haastavaa mutta onnistui.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 18:24"]Juuri olin tulemassa sanomaan, että suihkutissiongelmalta kuulostaa, mutta 32 ehti ensin. Vauva joutuu nielemään tulevan maidon nopeaan, ja samalla saa vatsaan ilmaa. Ensiavuksi suositellaan juuri etumaitojen pumppaamista, mutta ihan jo makuulla imettämistä voi olla hyötyä. Eli ap, jos nyt imetät istualtaan, vaihda makuuasentoon. Siinä voit "päästää" myös maitoa liinaan aluksi.
[/quote]
32 eli suihkutissiäiti:
tuonko takia mun vauva kieltäytyi imemästä kun istun. ekat 7 kk oli pakko imettää kyljellään vauva vieressä. yritin monesti opettaa syliin mutta ei millään käynyt. joka paikassa sanottiin että suihkutissin pitää imettää selällään vauva mahalla mutta tuo ei vieläkään ime siinä asennossa. kylkimakuu kelpasi niin sillä mentiin. autossa ym. oli vähän haastavaa mutta onnistui.
Kokeile tosiaan jättää omasta ruuastasi kahvi, maito, viljat pois. Ja kaikki sellainen joka tuottaa itsellesi ilmavaivoja .
Monet saaneet avun vyöhyketerapiasta, joten kokeilemisen arvoinen !
Kääri vauva "tiukkaan" kapaloon, kädet sisään . Antaa turvan tunnetta pienelle. Koeta saada syömään tuttia, vaihda mallia. Helpottaa esim. automatkoilla.
Tarkkaile tuleeko pissaa ja kakkaa normaalisti ja onko se normaalin näköistä ja hajuista . Se kertoo usein saako vauva tarpeeksi ruokaa sekä mahavaivoista. Tutki vauvan suu ja kitalaki , että hän tosiaan kykenee imemään . Katso kuinka imee esim. Omaa pilkkusormeasi.( imun tehokkuus) toisaaltavout myös kokeilla antaa päivän ajan korviketta ja katsoa mikä vaikutus sillä on...
[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 16:49"]
Saako riittävästi ravintoa?
[/quote]
Mun mielestä meidän vauva nukkui koko ekan kuukauden, ei siis jaksanut olla hereillä yhtään, hereillä vaan kun söi noin 3-4h välein rintaa tai silloin kuin pestiin tai vaihdetiin. Sylissä nukahti heti. Sitten 1kk iässä "heräsi" ja jaksoi olla sylissäkin valveilla.
AP:n vauvalla veikkaan masuvaivoja ja ne pahenee kun vauva itkee niitä ja äiti kuvittelee ettävauvalla on nälkä ja tuputtaa lisää ja ähky pahentaa vaivaa. Tietysti toinen syy on nälkä mutta jos näät että saa ruokaa (rinta tuntuu tyhjentyvän tai pullo menee) eikä paljon pulauta ulos niin se ei voi olla syy. Masuvaivoja voi olla esim. ilma tai närästys, pidä pystyasnnossa tai sylissä käsi masun alla kun itkee.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 16:58"]
Maitoa tulee suihkuamalla ja toinen ruutaa maidonkerääjään puoli desiä aina kun toisesta rinnasta syöttää...
Ap
[/quote]
Veikkaan, että vauvalla on ilmavaivoja tämän takia. Minulla oli myös suihkutissit ja vauvalla kauheat ilmavaivat. Aloin sitten pumppaamaan enimmät pois ennen imetystä, niin helpotti ! :)
Meillä jatkuvan itkeskelyn syyksi paljastuivat refluksivaivat ja koliikki yhdistettynä. Kokeiltiin kaikkea mahdollista vyöhyketerapiasta kaiken maailman imetysdieetteihin. Lopulta rauhan toi vasta kunnon närästyslääke, oli kuin toinen vauva olisi muuttanut taloon.