Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ulkosuomalainen ihmettelee: Miksi Suomessa keitetaan kananmunat kivikoviksi?

Vierailija
25.03.2014 |

Ma rakastan syoda keitettyja kananmunia aamiaiseksi. Asuinmaassani pidan aamiaisia ja brunsseja usein ystavien kanssa ja aina kananmunat ovat keitetty ehka just sen kaksi minuuttia, niin etta keltuainen on viela oranssi ja vahan loysakin.

Suomessa on ihanaa lomailla ja tehdaankin usein brunsseja suomalaisten ystavien kesken ja aina ne kananmunat pitaa keittaa ylikypiksi, niin etta se keltuainen on kova kuin kivi ja vaaleankeltainen. Talla tavalla keltuainen ei maistu oikein miltaan ja vaan murenee ikavasti suussa.

Oikeasti ei tama mikaan kauhea ongelma ole ja ystavien seurassa kehtaan napata ne mun omat munat kattilalta aiemmin kuin muiden (jos muistan) mutta en ole tormannyt nain suuressa mittakaavassa ylikypsiin kananmuniin missaan muussa maassa? Pelkaavatko suomalaiset saavansa salmonellan vahan loysemmasta kananmunasta? :D

Kommentit (70)

Vierailija
61/70 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 17:14"]

[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 16:56"]

Minä inhoan löysiksi keitettyjä kananmunia. Ja aion syödä edelleenkin kovaksikeitettyjä munia, vaikka te siellä ulkomailla ihmettelisitte kuinka. Miksi ihmeessä mun pitäis muuttaa tapojani vain siksi että joku jossain ulkomailla tekee toisin? Ei ne löysät munat sillä paremman makuisiksi tule.

[/quote]

Anteeksi, jos loukkasimme tunteitasi. Täytyy myöntää, että joskus on vaikeaa ymmärtää, että on myös toisenlaisia ihmisiä; heitä jotka kykenevät nauttimaan osana ruokavaliotaan kaikenlaista kuvottavaa paskaa, esimerkiksi kovaksi keitettyä kananmunaa tai myllynparasta makaronilaatikkoa. Me ruoan ystävät yritämme pitää mielessä myös teidän tarpeenne ja mieltymyksenne, ja joka päivä olemme lähempänä ja lähempänä asian ymmärtämistä, vaikka se ei meille aina helppoa olisikaan. Omalta osaltamme me ehkä vain yritämme tehdä maailmasta hieman parempaa paikkaa tuomalla esiin herkullisen ruoan ilosanomaa. Toivoisin kuitenkin, että myös te, hyvät kinkkikiusauksen ystävät, yrittäisitte kuitenkin ymmärtää myös meitä, jotka nauttivat astetta kulinaristisemmasta elämästä.

Onneksi tosielämän ruokailutilanteissa harvemmin kohtaamme: meitä ruoan ystäviä te vähemmän laadukasta ravintoa kuluttavat toverimme ette tapaa rossoissa tai amariloissa, vaan nautimme ruokamme ihan oikeissa ravintoloissa. Ruokakaupassa te kurottaudutte kohti Kolmen juuston kermaa, me taas valitsemme juustomme hieman toisenlaisessa muodossa. Mutta yritetään silti elää sulassa sovussa, me ruokaa rakastavat ja te, joille sillä ei niin ole merkitystä.

[/quote]

Aito kulinaristi ei ikinä hauku ruokaa paskaksi eikä väitä omistavansa sitä ainoaa ja oikeaa makua. Kulinaristi tietää, että makuja on monia. Sä olet pelkkä teeskentelijä, joka ei oikeasti hyvästä ruuasta tiedä mitään, kuulostaa vaan kivalta sanoa olevansa kulinaristi ja haukkua muita nimettömänä netissä. Syöt ruokia jotka maistuu pahalta vain siksi että kuvittelet sen olevan hienoa.

Mutta kiva että olet löytänyt asian jossa koet olevasi muita parempi, jollainhan sitä omaa horjuvaa itsetuntoaan on nostettava :)

Vierailija
62/70 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Horjuvan itsetunnon nostatus mainittu! Tavoite siis saavutettu :D Provosointi on tällä palstalla niin lastenleikkiä, ettei ole tosikaan!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/70 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 17:18"]

Minä inhoan löysiksi keitettyjä kananmunia. Ja aion syödä edelleenkin kovaksikeitettyjä munia, vaikka te siellä ulkomailla ihmettelisitte kuinka. Miksi ihmeessä mun pitäis muuttaa tapojani vain siksi että joku jossain ulkomailla tekee toisin? Ei ne löysät munat sillä paremman makuisiksi tule.

[/quote]

Anteeksi, jos loukkasimme tunteitasi. Täytyy myöntää, että joskus on vaikeaa ymmärtää, että on myös toisenlaisia ihmisiä; heitä jotka kykenevät nauttimaan osana ruokavaliotaan kaikenlaista kuvottavaa paskaa, esimerkiksi kovaksi keitettyä kananmunaa tai myllynparasta makaronilaatikkoa. Me ruoan ystävät yritämme pitää mielessä myös teidän tarpeenne ja mieltymyksenne, ja joka päivä olemme lähempänä ja lähempänä asian ymmärtämistä, vaikka se ei meille aina helppoa olisikaan. Omalta osaltamme me ehkä vain yritämme tehdä maailmasta hieman parempaa paikkaa tuomalla esiin herkullisen ruoan ilosanomaa. Toivoisin kuitenkin, että myös te, hyvät kinkkikiusauksen ystävät, yrittäisitte kuitenkin ymmärtää myös meitä, jotka nauttivat astetta kulinaristisemmasta elämästä.

Onneksi tosielämän ruokailutilanteissa harvemmin kohtaamme: meitä ruoan ystäviä te vähemmän laadukasta ravintoa kuluttavat toverimme ette tapaa rossoissa tai amariloissa, vaan nautimme ruokamme ihan oikeissa ravintoloissa. Ruokakaupassa te kurottaudutte kohti Kolmen juuston kermaa, me taas valitsemme juustomme hieman toisenlaisessa muodossa. Mutta yritetään silti elää sulassa sovussa, me ruokaa rakastavat ja te, joille sillä ei niin ole merkitystä.

[/quote]

Samat ravintoarvot ja kulinaarisuusasteethan ovat niin raa'assa, löysässä kuin kovassakin kananmunassa?

Ei nyt sotketa hienostuneisuutta tähän mukaan :D vaikka naurettavaa onkin, että jotkut nyt loukkaantuivat kun sanoin inhoavani kovaa kananmunaa! makukysymyksiä...makukysymyksiä

ap

[/quote]

Mä en ainakaan loukkaantunut, lähinnä ihmettelen että mikset ymmärrä että makuja on monia. Miksi itsestäänselvää asiaa pitää kysyä netissä? 

Vierailija
64/70 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi että leivän päällä ja salaatissa vähänkään löysä keltuainen ällöttää.

Vierailija
65/70 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 17:29"]

[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 17:18"]

[/quote]

[/quote]

Samat ravintoarvot ja kulinaarisuusasteethan ovat niin raa'assa, löysässä kuin kovassakin kananmunassa?

Ei nyt sotketa hienostuneisuutta tähän mukaan :D vaikka naurettavaa onkin, että jotkut nyt loukkaantuivat kun sanoin inhoavani kovaa kananmunaa! makukysymyksiä...makukysymyksiä

ap

[/quote]

Vuolas anteeksipyynnön sisältänyt viestini viittaisi siihen, kuinka tällä palstalla on tapana aina alapeukutella ja haukkua hienohelmakermaperseiksi sellaisia henkilöitä, jotka suvaitsevat ehdottaa ruoaksi jotakin muuta kuin makaronilaatikkoa. Mieleen jäi muutaman päivän takaa ketju, jossa joku kyseli mitä tehdä sulatejuuston lopusta ja joku ehdotti sen keittämistä mm valkoviinin kanssa kastikkeeksi ja tätä oli alapeukutettu. Taisi olla kinkkukiusaajille liikaa moiset viinin käytöt. Oikeasti mulle on ihan sama millaisena kukin munansa nauttii, mutta huvittaa vaan kun porukka ottaa kaikki ruokaan liittyvät mielipiteet henkilökohtaisena hyökkäksenä, kuten tuossa ylimmäisessä lainauksessa :D -52

[/quote]

Missä tuossa haukuttiin ap:ta kermaperseeksi? Taisit nyt itse provosoitua oikein kunnolla, kun luet rivien välistä sellaistakin mitä siinä ei ole.

Vierailija
66/70 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 15:29"]

Sitä mä vaan monesti ihmettelen, että kun suomalainen muuttaa ulkomaille, niin heti suomalaiset tavat muuttuvat hänen mielestään junteiksi ja ollaan kuin ei ymmärrettäisi Suomea ja suomalaisuutta enää ollenkaan. Johonkin tuntuu katoavan aina se kotimaaylpeys.

[/quote]

Huono itsetunto ja sitten ollaan hienoja kun asutaan muualla. Joitakin nousukkaita on tullut tavattua matkan varrella. 

Kauan asuneena ei jaksa ihmetellä kunkin maan pikkuasioita, eikö ole itsestäänselvää, että maassa kuin maassa on omat tapansa.

Vierailija
67/70 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 22:09"]

Sitä mä vaan monesti ihmettelen, että kun suomalainen muuttaa ulkomaille, niin heti suomalaiset tavat muuttuvat hänen mielestään junteiksi ja ollaan kuin ei ymmärrettäisi Suomea ja suomalaisuutta enää ollenkaan. Johonkin tuntuu katoavan aina se kotimaaylpeys.

[/quote]

Huono itsetunto ja sitten ollaan hienoja kun asutaan muualla. Joitakin nousukkaita on tullut tavattua matkan varrella. 

Kauan asuneena ei jaksa ihmetellä kunkin maan pikkuasioita, eikö ole itsestäänselvää, että maassa kuin maassa on omat tapansa.

[/quote]

Ja tämän viestin lähettäjän ip Oulusta? Ollaanpa sitä niin hienoa ulkosuomalaista :D haha

t. hakkeri

Vierailija
68/70 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 22:09"]

[/quote]

[/quote]

Ihan kuin ulkomailla asuminen olisi, jotakin hienompaa ja korkea-arvoista, aivan kuin olisi rikas ja puhutaan nousukkaista :D

Itse muutin ulkomaille 20-vuotiaana tyttosena jolla oli lentolippu, passi, rinkka ja tililla 500 euroa saastossa :D Siita lahdettiin etiapain ja vaikka olin ulkosuomalainen niin hyvin koyha, en elanyt hohdokasta elmaa, mutta tapasin paljon mielenkiintoisia tyyppeja ympari maailmaa ja sain hienoja kokemuksia, mita en kotikylassani olisi voinut koskaan kokea.

Asun edelleen ulkomailla, elan varmaan aikan samanlaista elamaa mita kuka tahansa 30-vuotias kahden lapsen tyossakayva aiti ja yhden miehen vaimo Helsingissa elaa. 

Mista ihmeesta tuo asenne? "Olen parempi ulkosuomalainen kuin muut" "Ulkosuomalais-nousukkaat" juontaa juurensa?

Vierailija
69/70 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No piti etsia tää ketju taas käsiini nimittäin mitäpä sattui tänään lounaalla. Tämä ulkosuomalainen keitti ne kananmunat kivokoviksi! :D Unohtui kananmunat hellalle...

En nyt viitsi ruokaa hukkaankaan heittää niin totta kai kananmunat siivutin leivän päälle. Kyllä oli vastenmielistä se tomuinen, kova keltuainen joka jää kitalakeen kiinni. Kostutin sitten kananmunaa vähän mangu chutneylla ja niin maistui jopa kivikovat kananmunat tälle ulkosuomalaiselle ;)

ap

Vierailija
70/70 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 16:26"]

Hmmm. Minulla toimii ääkköset täällä "ulkosuomessakin" ;).

[/quote]

Samoin mutta joskus unohtuu/ei jaksa..ja joskus tulee vahingossa á tms ja sitten korjailen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kolme