Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ulkosuomalainen ihmettelee: Miksi Suomessa keitetaan kananmunat kivikoviksi?

Vierailija
25.03.2014 |

Ma rakastan syoda keitettyja kananmunia aamiaiseksi. Asuinmaassani pidan aamiaisia ja brunsseja usein ystavien kanssa ja aina kananmunat ovat keitetty ehka just sen kaksi minuuttia, niin etta keltuainen on viela oranssi ja vahan loysakin.

Suomessa on ihanaa lomailla ja tehdaankin usein brunsseja suomalaisten ystavien kesken ja aina ne kananmunat pitaa keittaa ylikypiksi, niin etta se keltuainen on kova kuin kivi ja vaaleankeltainen. Talla tavalla keltuainen ei maistu oikein miltaan ja vaan murenee ikavasti suussa.

Oikeasti ei tama mikaan kauhea ongelma ole ja ystavien seurassa kehtaan napata ne mun omat munat kattilalta aiemmin kuin muiden (jos muistan) mutta en ole tormannyt nain suuressa mittakaavassa ylikypsiin kananmuniin missaan muussa maassa? Pelkaavatko suomalaiset saavansa salmonellan vahan loysemmasta kananmunasta? :D

Kommentit (70)

Vierailija
21/70 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ap sulle ihmettelemistä: Ranskassa asuva suomalainen joka kehtaa keittää kovia munia! Eikä tajua edes hävetä ;)

Vierailija
22/70 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tässä suomalainen , joka keittää löysiä munia, eikä kukaan ole ihmetellyt:-)=

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/70 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 15:15"]

Minä myös kotona aina keitän ranskalaiset munat 3 min. Ihanan voimakas keltainen, valuva keltuainen. Nam. Muna ei kuitenkaan ole "raaka" vaan valkuinen on kypsä. 

Jos kypsentää lisää keltuainen vaalenee ja munan rakenne muuttuu. Yack.

[/quote]Euroopassa joka 700. muna on salmonella saastuttama. Suomessa riski olematon

Vierailija
24/70 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä mä vaan monesti ihmettelen, että kun suomalainen muuttaa ulkomaille, niin heti suomalaiset tavat muuttuvat hänen mielestään junteiksi ja ollaan kuin ei ymmärrettäisi Suomea ja suomalaisuutta enää ollenkaan. Johonkin tuntuu katoavan aina se kotimaaylpeys.

Vierailija
25/70 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun ulkomailla (Ranskassa) enka ole huomannut, etta Suomen kananmunakulttuuri olisi kovin erilaista kuin taalla. Uskon etta se on ihan makukysymys niin Suomessa kuin muissa maissa. Mun ranskismies haluaa, etta keitan halle kananmunat koviksi (7-8 min) ja itse taas pidan juuri 3 minuutin munista.

Se mua nyt kylla hiukan huvittaa, etta miksi jos joku kirjoittaa olevansa ulkosuomalainen ja kirjoittaa ääkkösillä ja ilman niin miksi aina joku ehdottaa etta jaa Porvoosta sita ollaan :D Ihan kuin se olisi jotenkin ihan uskomaton juttu etta joku on ulkosuomalainen?!?!? Uskon, etta tallakin palstalla on hyvin iso osa ulkosuomalaisia kotirouvia (mina mukaanlukien) joilla ei ole paivisin hirveesti tekemista, tekee mieli lukea jotain suomenkielella ja tama on loistavaa viihdyketta!

Vierailija
26/70 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

JOs keität muniasi kaksi minuuttia niin takaan, että jopa valkuaisesi on löysä (munat siis kiehuvaan veteen kahdeksi minuutiksi).

MIelestäni tämä ei kyllä ole maakohtainen jako vaan riippuu ihan henkilön omista mieltymyksistä. Meidän koko perhe on löysien munien ystäviä ja miehen puolella taas syödään kovia. Makuasia.

Itsekin olen ulkosuomalainen ja kyllä täällä kovia munia on, usko tai älä.

Vierailija
27/70 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 15:29"]

Sitä mä vaan monesti ihmettelen, että kun suomalainen muuttaa ulkomaille, niin heti suomalaiset tavat muuttuvat hänen mielestään junteiksi ja ollaan kuin ei ymmärrettäisi Suomea ja suomalaisuutta enää ollenkaan. Johonkin tuntuu katoavan aina se kotimaaylpeys.

[/quote]

Missä kohtaa nimitin kivikovia kananmunia junteiksi?

Ihmettelin vaan, että erilaiset tavat eri maissa. 

Laitoin otsikkoon provokatiivisesti "Ulkosuomalainen ihmettelee" kun tuo sanonta on jo niin vitsi talla palstalla :D

En sano, että kovat munat olisivat junttia. Mutta onko niin, että suomalaisilla on niin heikko itsetunto, että pienikin ihmettely suomalaisista tavoista koetaan haukkumisena ja lyttäämisenä?

AP

Vierailija
28/70 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut sulla on ap kyllä jotenkin todella suppeat piirit siellä kotosuomessa, jos tapaat vain yhdenlaisista munista pitäviä ihmisiä. Kuten sanottu, pelkkä oma lähisukuni jakautuu keltuaisen kovuuden suhteen kahtia ja ystäväpiirissäni keittoaikamieltymys vaihtelee 3-12 min välillä. Yksi ei syö keltuaisia ollenkaan :) Mutta ehkä omassa tuttavapiirissäni kovien munien syöjiä on enemmän, mutta en nyt kuitenkaan yleistäisi, että Suomessa syödään kovia kananmunia.

t.24

Vierailija
29/70 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kuten nyt olet jo ehkä huomannut, ei kyse ole suomalaisten tavasta...

Vierailija
30/70 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä keitän kananmunat kovaksi ja joskus valitettavasti myös kivikovaksi, kun kattila on unohtunut päälle :) En pidä lainkaan löysästä keltuaisesta mutta käsittääkseni niitä(kin) syödään Suomessa. Ei täälläkään kaikki löysistä munista pidä ja kahvila-aamiaisella on tarjolla molempia sortteja. Makuasia?

t. myös ulkosuomalainen

Vierailija
31/70 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauhee valivali kaikilta juntteroisilta suomalaisilta  :D :D :D 

ihan kuten ap sanoi taitaa olla aika nollissa itsetunto 

Vierailija
32/70 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen, miten suomalaiset ystäväsi saa keitettyä kananmunat kivikovaksi?

Minun kiinalainen ystäväni keittää kananmunat hartaasti ja pitkään, ei ne kivikovaksi tule millään, vaan keltuainen tummuu, joskus jopa valkuainen.

Itse pidän 5 min. munista.

Vierailija
33/70 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen, miten suomalaiset ystäväsi saa keitettyä kananmunat kivikovaksi?

Minun kiinalainen ystäväni keittää kananmunat hartaasti ja pitkään, ei ne kivikovaksi tule millään, vaan keltuainen tummuu, joskus jopa valkuainen.

Itse pidän 5 min. munista.

Vierailija
34/70 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raa'an ja kypsän välinen makuero on syynä. Parin minuutin muna on ällöttävää ja menee alas korkeintaan jonkun toisen ruoan kanssa.

Vierailija
35/70 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 15:32"]

[/quote]

Missä kohtaa nimitin kivikovia kananmunia junteiksi?

Ihmettelin vaan, että erilaiset tavat eri maissa. 

Laitoin otsikkoon provokatiivisesti "Ulkosuomalainen ihmettelee" kun tuo sanonta on jo niin vitsi talla palstalla :D

En sano, että kovat munat olisivat junttia. Mutta onko niin, että suomalaisilla on niin heikko itsetunto, että pienikin ihmettely suomalaisista tavoista koetaan haukkumisena ja lyttäämisenä?

AP

[/quote]

Samassa viestissä ääkkösillä ja ilman?

Vierailija
36/70 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun ulkomailla (Ranskassa) enka ole huomannut, etta Suomen kananmunakulttuuri olisi kovin erilaista kuin taalla. Uskon etta se on ihan makukysymys niin Suomessa kuin muissa maissa. Mun ranskismies haluaa, etta keitan halle kananmunat koviksi (7-8 min) ja itse taas pidan juuri 3 minuutin munista.

Se mua nyt kylla hiukan huvittaa, etta miksi jos joku kirjoittaa olevansa ulkosuomalainen ja kirjoittaa ääkkösillä ja ilman niin miksi aina joku ehdottaa etta jaa Porvoosta sita ollaan :D Ihan kuin se olisi jotenkin ihan uskomaton juttu etta joku on ulkosuomalainen?!?!? Uskon, etta tallakin palstalla on hyvin iso osa ulkosuomalaisia kotirouvia (mina mukaanlukien) joilla ei ole paivisin hirveesti tekemista, tekee mieli lukea jotain suomenkielella ja tama on loistavaa viihdyketta!

[/quote]

Varmaan siksi, että meitä on muitakin "ulkosuomalaisia, jotka kirjoitamme aakkosilla, kun ei aa toimi juuri tällä koneella taalla perhon kunnassa" :)

Vierailija
37/70 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parhaimman munan saa, kun keittää minuutin ja ottaa pois levyltä. Pitää 10 minsaa kannen alla ja sitten huuhtelee kylmällä vedellä. Tällöin keltuainen, ei ole löysä, eikä kuiva, vaan täydellinen.

Vierailija
38/70 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmmm. Minulla toimii ääkköset täällä "ulkosuomessakin" ;).

Vierailija
39/70 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löysä muna on ällöttävää, en pysty syömään raakaa kananmunaa, ihan vaan siksi, enkä edes tunne ketään joka söisi löysiä munia.

Vierailija
40/70 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ääkkösiin ja provoihin en kantaa ota mutta kananmunia alkoi tehdä hurjasti mieli. Taidanpa keittää sellaisen kun pääsen kotiin. Muna kiehuvaan veteen ja 5 minuuttia, tuloksena täydellinen löysä keltuainen. Keittoaika on pidempi loma-asunnollamme, joka on 2000 metrissä. Välillä tämän unohtaa varsinkin kun ei ole pitkään aikaan käynyt ja tuloksena on löysä valkuainen, joka on erittäin ällöttävää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän yhdeksän