Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ulkosuomalainen ihmettelee: Miksi Suomessa keitetaan kananmunat kivikoviksi?

Vierailija
25.03.2014 |

Ma rakastan syoda keitettyja kananmunia aamiaiseksi. Asuinmaassani pidan aamiaisia ja brunsseja usein ystavien kanssa ja aina kananmunat ovat keitetty ehka just sen kaksi minuuttia, niin etta keltuainen on viela oranssi ja vahan loysakin.

Suomessa on ihanaa lomailla ja tehdaankin usein brunsseja suomalaisten ystavien kesken ja aina ne kananmunat pitaa keittaa ylikypiksi, niin etta se keltuainen on kova kuin kivi ja vaaleankeltainen. Talla tavalla keltuainen ei maistu oikein miltaan ja vaan murenee ikavasti suussa.

Oikeasti ei tama mikaan kauhea ongelma ole ja ystavien seurassa kehtaan napata ne mun omat munat kattilalta aiemmin kuin muiden (jos muistan) mutta en ole tormannyt nain suuressa mittakaavassa ylikypsiin kananmuniin missaan muussa maassa? Pelkaavatko suomalaiset saavansa salmonellan vahan loysemmasta kananmunasta? :D

Kommentit (70)

Vierailija
1/70 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei suomessa juuri ole salmonellaa, mutta monien mielestä löysä keltuainen näyttää - no löysältä löllöltä, vauvankakalta. Ällöttävältä.

Vierailija
2/70 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jopas on ihmettelemiseen aihetta xD

Nyt kun sanoit asiasta, niin on totta, että Suomessa törmää noihin kivikoviin kananmuniin todella usein. Hotellibrekulla kyllä on joskus valinnanvaraa, varsinkin jos on vähän kansainvälisempi hotelli.

T. toinen ulkosuomalainen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/70 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, minä pidän kolmen minuutin munista, mutta jokainen keittää varmaan mieleisekseen. Suomalaisissa munissa ei muuten ole juuri koskaan salmonellaa.

Vierailija
4/70 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen tykkää äidistä, toinen tyttärestä

T. Kovaa munaa rakastava (heh)

Vierailija
5/70 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän jokainen keitä munansa juuri haluamansalaiseksi oli maa mikä tahansa. Tänä aamuna keitin juuri miehelle 6 min munia, mutta en pystynyt syömään itse niitä, eihän se pysy edes haarukassa se keltuainen, vaan on ällöä velliä pitkin lautasta. Itselleni keiin 8 min munia ja ne oli just sopivia. Tytär haluaa vielä kovempia.

Salmonellaa täällä ei tarvi pelätä.

Vierailija
6/70 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä keitän munia 10 minuuttia, koska pidän sellaisista munista. Pitäisikö sisäsuomalaisen ihmetellä miksei muualla tehdä lumitöitä tai lämmitetä saunaa?

Vierailija
7/70 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ne löysät munat on älllllllöjä! Lisäksi usein viipaloin keitetyn munan leivän päälle, joten sen pitääkin olla kova. Eiköhän kukin keitä sellaisia munia joista itse pitää, lie tuo itsestäänselvyys.

Vierailija
8/70 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hotelleissa saa kyllä 3 minuutin munia ja kotona keitämme niitä juurikin tuon kolmisen minuuttia. Myös meidän ystäväpiirissä aamiaismunat ovat aina jotain muuta kuin kivikoviksi keitettyjä munia - tehdään usein uppomunia, häränsilmiä tai ihan vaan munakasta.

Missä piireissä pyörit kun olet Suomessa, ehkä vähän vanhempien ihmisten tai sitten hyvin nuorten seurassa?

Vierailija
9/70 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä keitän aina 12min, koska en voi sietää löysiä munia.

Vierailija
10/70 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä myös kotona aina keitän ranskalaiset munat 3 min. Ihanan voimakas keltainen, valuva keltuainen. Nam. Muna ei kuitenkaan ole "raaka" vaan valkuinen on kypsä. 

Jos kypsentää lisää keltuainen vaalenee ja munan rakenne muuttuu. Yack.

Vierailija
11/70 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me keitetään miehen kanssa aina 5 minuutin löllömunia ja kyllä me ihan Suomessa asutaan

Vierailija
12/70 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas ulkosuomalainen ihmettelee. Joka aamu keittelen itselleni löysät munat. Riittää niistä sullekin.

Vierailija
13/70 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan syönyt kivikovaa kananmunaa vaikka saatan keittää munia 15-20 minuuttiakin.

Vierailija
14/70 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai tuo mikään maakohtainen juttu ole vaan ihan personal preference? Itseäni puistattaa löysä keltuainen, kovaa se olla pitää. 

Vierailija
15/70 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään ei ole ällömpää, kun löysä tai hyytelömäinen keltuainen. Muna kovana muodossa kun muodossa. Minä vaan tykkään KOVASTA munasta JA PALJON.

Munat keitetään 10 minuuttia

Vierailija
16/70 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa minun ystäväpiiri koostuu 25-30 vuotiaista (pääosin) naisista ja pääkaupunkiseudulla. (Kun joku sitä kyseli) 

Lapsuudenkodissa myös vanhempani keittävät kananmunansa kivikoviksi ja niin tekee myös 27-vuotias siskoni itselleen ja lapsilleen. Että ei mielestäni ikä vaikuta tähän seikkaan.

Ja tiedän myös, ettei Suomessa tarvii pelätä salmonella ja se on oikeesti ihan huippu juttu! Itse nimittäin ennen valuutin raa'an kananmunan pastan päälle ja kerran sitten käytin luomumunia ja sain salmonellan! Se oli hirveää, makasin sairaalassa melkein kolme viikkoa ja olin ihan kuihtunut ja heikko pitkään sen jälkeen. Tuon jälkeen ei ole tehnyt mieli raakoja kananmunia! Mutta kyllä toi parin minuutin keittäminen tappaa sen salmonellaviruksen onneksi ;)

Täällä missä asun, salmonellaa ei pelätä, vaikka joskus syytä olisikin ja taas jotkut tutut Suomessa pelkäävät salmonella ja kaikenlaisia muita bakteereita hysteerisesti vaikkei suurta syytä olekaan :D

AP

Vierailija
17/70 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 15:20"]

Mikään ei ole ällömpää, kun löysä tai hyytelömäinen keltuainen. Muna kovana muodossa kun muodossa. Minä vaan tykkään KOVASTA munasta JA PALJON.

Munat keitetään 10 minuuttia

[/quote]

ja nimenomaan keitetään tuo aika (laitetaan kiehuvaan veteen)

Vierailija
18/70 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, miksi sä käytät yhtäkkiä ääkkösiä? Miksi et tehnyt sitä aloituksessa? Eikö Porvoossa ääkköset aina toimi?

Vierailija
19/70 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun keitän munia, keitän 7-10min, vaihtelee, mutta liian löysää ei saa olla, asia on sitten ihan eri, jos paistan munia, silloin häränsilmä on tavoite :)

Miksikö??? No, en tiedä, tykkään noin. Jos muuttaisin ulkomaille, oletan, että tekisin edelleen samoin, noh, onneksi asun täällä.

Vierailija
20/70 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ennen kuin kukaan kerkiää tulla nillittämään niin JEP vaihdoin tabletilta läppärille (tabletilla ei toimi ääkköset)

AP

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kuusi