Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pieni toive: Voisitteko olla pilkkaamatta uskovaisia?

Vierailija
25.03.2014 |

Minä pahoitan mieleni karkeista yleistyksistä ja toisten pilkkaamisesta ja tulipahan tarve tuoda mielipiteeni esille.

Uskovaiset ovat ihmisiä siinä missä me muutkin ja vaikka jumaluskot eivät olisikaan teidän juttunne (ei ole minunkaan) olisi hienoa, jos kuitenkin muistaisitte kunnioittaa eri tavoin ajattelevia ihmisiä. Totta kai oman mielipiteensä saa tuoda esille, kyseenalaistaa toisen ajatuksia ja esittää kysymyksiä, mutta pilkkaaminen ja henkilökohtaisuuksiin meneminen on vain ilkeää.

Ateistienkin kohdalla on erittäin suuri todennäköisyys, että vähintäänkin joku isovanhemmistanne on uskonut Jumalaan. Oikeastiko koette, että olisi oikein haukkua heitä idiooteiksi ja vähä-älyisiksi tai verrata heille henkilökohtaisesti tärkeää uskoa yksisarvisiin pilkkaavaan sävyyn?

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pilkkaa uskovia, mutta poikkeuksen teen sen yhden täällä käyvän Petri Paavola -fanaatikon kohdalla. Mulla on paljon uskovia sukulaisia ja tuttavia, mahdutaan ihan hyvin tähän maailmaan ja saman pöydän ääreen. 

Vierailija
2/30 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 10:41"]

Minä pahoitan mieleni karkeista yleistyksistä ja toisten pilkkaamisesta ja tulipahan tarve tuoda mielipiteeni esille.

[/quote]

Mielestäni pahin karkea yleistäminen ja toisten (mielipiteen) pilkkaaminen on ikävä kyllä juuri uskovaisten harrastama "minun mielipiteeni ja uskoni on ainoa oikea ja jokainen joka on eri mieltä saa palaa helvetin ikuisessa tulessa."

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samaa mieltä. Kasvotusten ihmiset väittävät olevansa suvaitsevaisia mutta täällä heitellään huolettomasti paskaa anonyymeinä. Lisäksi niistä kommenteista paistaa tiedon puute joka antaa vinkkiä yleissivistyksen tasosta. Suomi on (ollut) kristillinen maa missä uskonnolla on ollut suuri vaikutus. Kyllä sen verran pitäisi olla tietoa omasta kulttuurihistoriastaan että asiasta olisi perustiedot ja vähän kunnioitusta omaa historiaansa kohtaan.

Vierailija
4/30 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnioitan silloin kun kunnioitus on kummankinpuoleista. Sellaiset eivät edes ansaitse kunnioitusta jotka aggressiivisestii tyrkyttävät omaa uskoaan ja väittävät sen olevan ainoa oikea, pelottelevat toisia helvetillä. Jankuttavat ja esittävät älyttömiä, epätieteellisiä väittämiä muka faktoina. Sitten, kysyttäessä vastaavat  raamatunlauseilla, koska ovat täysin keskustelukyvyttömiä ja uskontonsa sokaisemia.

Jos et kuulu näihin niin saat kyllä kunnioitukseni koska minun mielestäni, jokainen saa uskoa miten ja mihin haluaa, tai olla uskomatta, kunhan suo sen oikeuden muillekin.

Vierailija
5/30 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisiä ei saa sortaa uskon vuoksi eikä asettaa heitä eriarvoiseen asemaan. Se kertoisi sivistymättömästä moukasta.

Mutta uskonnoista voi keskustella aivan vapaasti koska elämme länsimaissa. Voi miettiä että oli Muhammed vain pelkkä pedofiili jolla ei seisonut muissa tapauksissa. Se keskustelu aivan tavallista länsimaiseen oikeusvaltioon kuuluvaa pohdiskelua.

Mutta henkilökohtaisella tasolla ihmiset kunnioittavat toisiaan uskonnoista riippumatta.

Vierailija
6/30 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 10:55"]

Kunnioitan silloin kun kunnioitus on kummankinpuoleista. Sellaiset eivät edes ansaitse kunnioitusta jotka aggressiivisestii tyrkyttävät omaa uskoaan ja väittävät sen olevan ainoa oikea, pelottelevat toisia helvetillä. Jankuttavat ja esittävät älyttömiä, epätieteellisiä väittämiä muka faktoina. Sitten, kysyttäessä vastaavat  raamatunlauseilla, koska ovat täysin keskustelukyvyttömiä ja uskontonsa sokaisemia.

Jos et kuulu näihin niin saat kyllä kunnioitukseni koska minun mielestäni, jokainen saa uskoa miten ja mihin haluaa, tai olla uskomatta, kunhan suo sen oikeuden muillekin.

[/quote]

Meillä on siis vähän eriävät näkemykset asiasta. Minulle nimittäin toisten kunnioittaminen on perusoletus ja vaikka joku käyttäytyisikin typerästi ei kaksi väärää tee oikeaa. Mielipiteeni toki ilmaisen, mutta mahdollisimman kunnioittavasti sain saman takaisin tai en.

Vierailija
7/30 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskonto on jollekkin varmasti ihana, elämään sisältöä tuova asia.

Kuitenkin joillain uskovaisilla on tapana tuomita muita ja tyrkyttää uskoaan. Sellaisen kanssa väittely on kuin pelaisi pulun kanssa shakkia: se kaataa nappulat, paskoo laudalle ja lentää omiensa luo kehuskelemaan voitollaan.

Toisekseen kun toinen esittää faktana vanhan kirjan väitteitä, ei siinä tule kovin fiksu kuva kyseisestä henkilöstä.

Onhan se harmillista, että muutama mätä omena pilaa muidenkin maineen :/

Vierailija
8/30 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 10:49"]

[/quote]

Mielestäni pahin karkea yleistäminen ja toisten (mielipiteen) pilkkaaminen on ikävä kyllä juuri uskovaisten harrastama "minun mielipiteeni ja uskoni on ainoa oikea ja jokainen joka on eri mieltä saa palaa helvetin ikuisessa tulessa."

[/quote]

En toki tarkoittanut etteikö uskovaisissa olisi huonosti käyttäytyviä yksilöitä. Toki sama pätee heihinkin. Heistäkin löytyy ihmisiä, jotka lähestyvät toisia negatiivisuuden kautta eli synneistä paasaamalla ja helvetillä uhkailemalla. Mielestäni heidänkin kannattaisi toki miettiä onko tuollainen lähestymistapa paras mahdollinen, jos haluaa oikeasti keskustella eikä vain provosoida.

Mutta pointtihan olikin, etteivät kaikki uskovaiset ole todellakaan sellaisia kuin kuvailit.

Vierailija
9/30 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä sekään nyt niin hirveästi haittaa jos joku uskova käyttäytyy  huonosti. Jos kulkee pommi povessa räjäyttäen myös itsenä. Ei se oikeuta tuomitsemaan kaikkia, vaan joku vain toteuttaa uskoon hieman liian fanaattisesti. Osa on varmaan aivan järkeviä jos sopivasta kulmasta katsoo tai jos näkee hunnun läpi.

Vierailija
10/30 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 11:06"]

[/quote]

[/quote]

En toki tarkoittanut etteikö uskovaisissa olisi huonosti käyttäytyviä yksilöitä. Toki sama pätee heihinkin. Heistäkin löytyy ihmisiä, jotka lähestyvät toisia negatiivisuuden kautta eli synneistä paasaamalla ja helvetillä uhkailemalla. Mielestäni heidänkin kannattaisi toki miettiä onko tuollainen lähestymistapa paras mahdollinen, jos haluaa oikeasti keskustella eikä vain provosoida.

Mutta pointtihan olikin, etteivät kaikki uskovaiset ole todellakaan sellaisia kuin kuvailit.

[/quote]

Ei tietenkään, mutta eivät kaikki uskonnottomatkaan pilkkaa uskovaisia, joten tuo lainaamasi vastaus meni minusta ihan samantasoiseen yleistyskategoriaan kuin avauksesi (olettaen että olet ap).

Itselläni on ystävä/tuttavapiirissä monen sorttista henkilöä elämänkatsomukseltaan, löytyy helluntailaisia, kristittyjä, ateisteja, satanisteja jne ja jostain kumman syystä, mitä hartaampi uskovainen, sitä vaikeampaa on keskustella elämänkatsomuksesta. Avoimimpia muiden mielipiteille ja niiden ymmärtämiselle ja kunnioittamiselle ovat kokemukseni mukaan ateistit ja satanistit. Mitä syvempää usko on, sitä enemmän tuntemani henkilöt ovat laput silmillä muiden ajatusmaailmaa kohtaan.

Vierailija
11/30 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on ihan sama kunnioitetaanko minun uskoani vai ei, itsetuntoni kestää kyllä sen. En jaksa enää loukkaantua pilkkapuheista.

Itse sen sijaan kunnioitan ja toivon hyvää pilkkaajillekin.

Vierailija
12/30 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskonnolla on ollut kauan monopoli Suomessa ja nyt kun tilanne on kääntynyt historiallisesta näkökulmasta nopeasti päälaelleen, uskovien viestintä ei ole pysynyt oikein perässä. Ne vanhat hokemat on aika ärsyttäviä muitten mielestä, mutta eiköhän tilanne vuosien mittaan rauhoitu.

Ehkä uskovatkin tajuaa jos niitä sovelletaan heihin itseensä. Ai et tykkää tuputuksesta, no oikeasti olet aggressiivinen siksi että tiedät syvällä sisimmässä että yksisarvinen on sittenkin totta. Älä pelkää vaan ota yksisarvinen sisimpääsi, niin sinäkin pelastut. Aika ärsyttävää, eikö?

Vierailija
13/30 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 11:11"]

[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 11:06"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Ei tietenkään, mutta eivät kaikki uskonnottomatkaan pilkkaa uskovaisia, joten tuo lainaamasi vastaus meni minusta ihan samantasoiseen yleistyskategoriaan kuin avauksesi (olettaen että olet ap).

Itselläni on ystävä/tuttavapiirissä monen sorttista henkilöä elämänkatsomukseltaan, löytyy helluntailaisia, kristittyjä, ateisteja, satanisteja jne ja jostain kumman syystä, mitä hartaampi uskovainen, sitä vaikeampaa on keskustella elämänkatsomuksesta. Avoimimpia muiden mielipiteille ja niiden ymmärtämiselle ja kunnioittamiselle ovat kokemukseni mukaan ateistit ja satanistit. Mitä syvempää usko on, sitä enemmän tuntemani henkilöt ovat laput silmillä muiden ajatusmaailmaa kohtaan.

[/quote]

En todellakaan ole sanonut, että kaikki ateistit toisia pilkkaisivat. Viestini oli heille, jotka niin tekevät. Peukuista päätellen ajattelumallini on kuitenkin osan mielestä aivan väärä. Oikeassa elämässä en ole kuullut samanlaista vastalauseiden tulvaa, jos olen todennut, että toisia tulisi kohdella ystävällisesti ja kunnioittaen. Tälläinen pilkkaaminen on toki yleisempää täällä netissä, eipä siihen tuolla todellisuudessa tälläisessä mittakaavassa törmää, kun kaikki näkevät sen ihka aidon ihmisen reaktioineen edessään.

Vierailija
14/30 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 11:01"]

[/quote]

Meillä on siis vähän eriävät näkemykset asiasta. Minulle nimittäin toisten kunnioittaminen on perusoletus ja vaikka joku käyttäytyisikin typerästi ei kaksi väärää tee oikeaa. Mielipiteeni toki ilmaisen, mutta mahdollisimman kunnioittavasti sain saman takaisin tai en.

[/quote]

Tätä viestiäni on useampi alapeukuttanut. Ihan mielenkiinnosta: miksi? Haluasin ihan vilpittömästi tietää ja ymmärtää mistä on kyse. Jos joku uskova paasaa minulle kadotuksesta ja kertoo minun joutuvan helvettiin sanon vain ihan ystävällisesti etten usko tuollaiseen ja ehkä kysyisin miksi hän sellaista olettaa vaikkei tiedä minusta mitään. Miten tilannetta parantaisi se, että sanoisin häntä idiootiksi?

Vierailija
15/30 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 11:37"]

[/quote]

[/quote]

Tätä viestiäni on useampi alapeukuttanut. Ihan mielenkiinnosta: miksi? Haluasin ihan vilpittömästi tietää ja ymmärtää mistä on kyse. Jos joku uskova paasaa minulle kadotuksesta ja kertoo minun joutuvan helvettiin sanon vain ihan ystävällisesti etten usko tuollaiseen ja ehkä kysyisin miksi hän sellaista olettaa vaikkei tiedä minusta mitään. Miten tilannetta parantaisi se, että sanoisin häntä idiootiksi?

[/quote]

No miten tilannetta parantaa se että joku munaa itsensä ja käyttäytyy kuin idiootti eikä kukaan koskaan sano sille mitään? Sitten ehkä myöhemmin elämässä se tajuaa että voi hemmetti mikä ääliö olin ja nyt nolottaa. Olin itse nuorempana yhden lajin hihhuli (ei uskonnollinen) ja kyllähän ne tietyt kommentit sattui ja sattuu edelleen, mutta toisaalta ilman niitä olisi varmasti munannut itseni vielä pahemmin. En nyt sano että ihmisiä pitäisi haukkua idiooteiksikaan, mutta kyllä se joskus voi olla paikallaan.

Vierailija
16/30 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

[/quote]

No itse en ole alapeukuttanut, mutta jos harrastaisin moista, olisi viestisi ehkä se mistä voisin aloittaa.

Itse pyrin elämään johtoajatuksella, tee kuten toivot sinulle tehätävän ja kunnioitus on ansaittava. Jälkimmäinen tosin olisi onnistuneempi esim. muodossa: menetettyä kunnoitusta et saa takaisin.

En pysty kunnioittamaan tekojensa tai ajatustensa vuoksi Jammu Siltavuorta, katolisen kirkon pedofiilipappeja, lastetarhan öykkärilasta ja hänen välinpitämättömiä vanhempiaan, tylyä työkaveriani, kännissä korttinsa menettänyttä puolituttua jnejne.

Jos se tekee minusta "huonon" tai suvaitsemattoman, niin hyväksyn sen täysin.

Vierailija
17/30 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

16 vielä lisää että yksi ihminen sanoi aika ilkeästi mun aatteesta julkisessa tilanteessa. Okei, se sattui. Mutta jotenkin olisi sattunut vielä enemmän jos se olisi vetänyt mut sivuun ja supatellut säälivästi että kuule Irmeli, mieti nyt vähän että onko noi sun jutut järkeviä. Silloin olisi tuntenut itseni todella noloksi, koska möläyttämällä kantansa julkisesti se ainakin uskoi että mä olen tarpeeksi vahva kestämään ajattelutapani seuraukset enkä mikään säälittävä syyntakeeton head case jota pitää lempeästi ohjailla pois itsensä munaamisesta.

Vierailija
18/30 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tieteellisen tutkimuksen mukaan uskovaiset ovat vähemmän viisaita kuin ateistit.

http://www.verkkouutiset.fi/ulkomaat/alykkyys_usko_tutkimus-6701

Vierailija
19/30 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 11:48"]

Tieteellisen tutkimuksen mukaan uskovaiset ovat vähemmän viisaita kuin ateistit.

http://www.verkkouutiset.fi/ulkomaat/alykkyys_usko_tutkimus-6701

[/quote]

Minusta uskovaisus ei tee ihmisestä vähemmän viisasta, mutta vähemmän viisaat takertuvat herkemmin erilaisiin uskomuksiin. Lukematta tutkimusta, nimeäisin sen mielummin: vähemmän viisaat tulevat herkemmin uskoon.

Vierailija
20/30 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 11:41"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

No miten tilannetta parantaa se että joku munaa itsensä ja käyttäytyy kuin idiootti eikä kukaan koskaan sano sille mitään? Sitten ehkä myöhemmin elämässä se tajuaa että voi hemmetti mikä ääliö olin ja nyt nolottaa. Olin itse nuorempana yhden lajin hihhuli (ei uskonnollinen) ja kyllähän ne tietyt kommentit sattui ja sattuu edelleen, mutta toisaalta ilman niitä olisi varmasti munannut itseni vielä pahemmin. En nyt sano että ihmisiä pitäisi haukkua idiooteiksikaan, mutta kyllä se joskus voi olla paikallaan.

[/quote]

Eihän sitä tarvitse olla sanomatta mitään. Sen asiansa voi kuitenkin sanoa monella eri tapaa. Toiselle voi kertoa ettei pidä hänen kommenteistaan ilman pilkkaamista. Olen myös huomannut omassa elämässäni, että niin tekemällä on parhaat mahdollisuudet saada toinen pysähtymään ja miettimään sanojaan kun taas haukkumalla saa todennäköisesti vain puolustusrefleksit heräämään.