Olen raskaana ja söin vahingossa
Savulohisalaattia, tomaatteja jotka olivat olleet samassa astiassa feta-juuston kanssa sekä tuoreita vadelmia jotka eivät tainneet olla kotimaisia. Nyt vähän (tai siis paljon) jännittää olenko saanut listerian. Syötiin ihan ravintolassa, mutta eivät olleet kylmäpöydässä.
Aiheuttaako listeriatartunta aina oireita? Tuleeko keskenmeno aina jos saa tartunnan? Saako lääkityksen ennaltaehkäisevästi? Neuvolassa kätilö kertoi että hänen uransa aikana hänellä on ollut useita potilaita jotka ovat saaneet keskenmenon listerian takia.
Kommentit (30)
Montako kertaa olet saanut vastaavasta ateriasta listerian kun et ole ollut raskaana? Listerian riski on oikeasti aivan minimaalinen, todennäköisempää on että esim. kaadut pahasti ja sikiö vaurioituu siitä. Mutta jos tämä painaa mieltä niin pyydä ihmeessä verikokeet.
Mä söin ihan tietoisesti raskaana graavilohta, sushia ja kylmäsavulohta. Ei tullut listeriaa!
ei hyvä jumala sentään, miksi miksi, miksi tälläisille idiooteille annetaan lapsia!!!
Höh, minä söin ihan tietoisesti fetaa ja kalaa raskausaikana. Eikös vain graavilohi ole "kiellettyjen" listalla? Kaloista siis.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 17:50"][quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 17:37"]
Kolmas tulossa, tosin taukoa oli välissä 6 vuotta. Ilmeisesti suositukset eivät olleetkaan takaraivossa. Kolmoselle: en usko että oksentaminen auttaa kun tajuisin asian vasta pari tuntia syömisen jälkeen lukiessani neuvolan ohjeita.
[/quote]
Miten olet onnistunut saamaan kaksi tervettä (?) lasta, vaikka et ole uusimpia suosituksia osannut ulkoa? Entä sitten me, jotka saimme lapsemme siihen aikaan, kun oli omassa navetassa lehmiä, savustettiin kalaa pihalla pöntössä, syötiin marjoja suoraan maasta?
[/quote]
No niinhän siinä kävi että osa sai listerian ja keskenmenon. Syitä ei vaan tiedetty.
Osa tietysti ei saanut.
Suomessa todetaan 20-45 listerioositapausta vuodessa.
Ei se nyt ihan hirveän todennäköistä ole, että se nyt suhun hyppäs...
[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 18:02"]
ei hyvä jumala sentään, miksi miksi, miksi tälläisille idiooteille annetaan lapsia!!!
[/quote]
ei hyvä jumala, miksi, miksi neuvolasta saa mukaansa paperin, joissa kerrotaan ettei yllämainittuja pitäisi syödä!!!
mulla tulee pakosti mieleen että osalla pamahtaa syyllisyys omasta raskausajan ruokavaliosta siten että herättää tiukat defenssit jotka näkyy suoranaisena mollaamisena.
oikeesti naurettavaa tollanen- verrattavissa: minä en saanut flunssaa sitä ei siis ole olemassa ja tyhmiä sellaset jotka siitä huolehtii.
Ap olet hyvä huolehtiva äiti. Nlisteria on oikeesti vaarallinen sikiölle. Neuvolasta saat apua.
Terv keskenmenon listerian takia saanut
[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 17:39"]
Jos neuvolassa sanotaan että mahdollisesti listeriaa sisältävien ruokien syöminen ei kannata niin ei kai se jännittämättömyys poista riskiä?
[/quote]
Nimenomaan, jos et jännitä niin taudit ei tartu. Itsekin vedän kamaa suoneen jonkun satunnaisen kaiffarin piikillä. En jaksa jännittää hepatiittejä tai hiviä. Ihan terve narkki oon (en tosin oo käyny missään testeissäkään)
[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 17:45"]
Ota yhteys neuvolaan, terveydenhoitaja voi laittaa labraan lähetteen ja listeria voidaan poissulkea verikokeella. Jos tartunta on tullut, niin lääkkeillä hoidetaan (riippuu varmaan raskauden vaiheesta kuinka suuri keskenmenoriski olisi).
Miksi niin monen pitää ilkeillä tällaisesta?
[/quote]
Niimpä. Lääkäriin nyt vain, että saat mielenrauhan.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 17:37"]
Kolmas tulossa, tosin taukoa oli välissä 6 vuotta. Ilmeisesti suositukset eivät olleetkaan takaraivossa. Kolmoselle: en usko että oksentaminen auttaa kun tajuisin asian vasta pari tuntia syömisen jälkeen lukiessani neuvolan ohjeita.
[/quote]tuskinpa tulee mitään.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 17:39"]
[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 17:30"]
[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 17:24"]
Savulohisalaattia, tomaatteja jotka olivat olleet samassa astiassa feta-juuston kanssa sekä tuoreita vadelmia jotka eivät tainneet olla kotimaisia. Nyt vähän (tai siis paljon) jännittää olenko saanut listerian. Syötiin ihan ravintolassa, mutta eivät olleet kylmäpöydässä.
Aiheuttaako listeriatartunta aina oireita? Tuleeko keskenmeno aina jos saa tartunnan? Saako lääkityksen ennaltaehkäisevästi? Neuvolassa kätilö kertoi että hänen uransa aikana hänellä on ollut useita potilaita jotka ovat saaneet keskenmenon listerian takia.
[/quote]olisit työntänyt muutaman sormen kurkkuperään ja oksentanut.
[/quote]
Silläkö listeria lähtee? Voi haloo nyt, ajattele aivoilla.
[/quote]ei kai sitten ole aivoja ja naurahtaa, enpä ajatellut asiaa pitemmälle, tuskinpa tulee listeriaa ja olihan pakattu Suomessa
Hei oikeesti!:D Niitä neuvolan lapussa olevia "kiellettyjä ruokia" voi ihan huoletta syödä kohtuudella. Maalaisjärkeä käyttäen. Näin on mulle aina nvlassa sanottu. Ja niin olen syönytkin. Olen neljän terveen lapsen äiti.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 19:49"]
Hei oikeesti!:D Niitä neuvolan lapussa olevia "kiellettyjä ruokia" voi ihan huoletta syödä kohtuudella. Maalaisjärkeä käyttäen. Näin on mulle aina nvlassa sanottu. Ja niin olen syönytkin. Olen neljän terveen lapsen äiti.
[/quote]
Listerian kohdalla ei kyllä ole mitään merkitystä määrällä, se voi tulla jo pikkiriikkisestä palasta jos on tullakseen. Sen sijaan esim. alkoholin, hauen, suolan ym. nauttimisessa määrä on olennainen (näissäkin tietysti kannattaa mennä suositusten mukaan).
En itsekkään raskaana ollessa tietoisesti lähtenyt syömään elintarvikkeita, jotka muodostavat ideaalin alustan listeriabakteerin lisääntymiselle. Pari kertaa tuli vahingossa syötyä fetaa, ja koko raskauden ajan parmesaania, joka tosin ei posin siitä huolimatta, että se on valmistettu pastöroimattomasta maidosta, ole suuren riskin ruoka pitkän kypsytyksen ja valvotun tuotantoketjun takia.
Mutta tiesittekös, että listeriariski on valitettavasti olemassa muissakin kuin ns. riskiruuissa? Suomessa on ollut parikin listeriaepidemiaa, joiden taustalla on ollut saastunut salaattipöydän kulho. Samoin se listeriabakteeri saattaa lisääntyä kotona jääkaapissa, varsinkin vihannesosiossa, jossa lämpötila on korkeampi.
Joten jos listeriariskin haluaa täysin välttää, niin sitten pitää syödä 75 asteiseksi omassa keittiössä kuumennettua ruokaa.
[/quote]
Kyseessä siis kylmäsavulohisalaatti
[/quote]olisit työntänyt muutaman sormen kurkkuperään ja oksentanut.
Ulkomaalaisista marjoista voi kai tulla norovirus, ei listeriaa tietääkseni. Minulla oli norovirus rv. 17 ja ei vahingoittanut vauvaa mitenkään.