Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ei minun lapsuudessani 80-luvulla ollut erikoisruokavalioita

Vierailija
25.03.2014 |

Ehkä 1 tai 2 sellaista oli, jotka eivät voineet syödä kalaa.

Mutta ei ollut hylaa, maidotonta, viljatonta, gluteenitonta ym ym.

Kommentit (58)

Vierailija
1/58 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pohtinu samaa

Vierailija
2/58 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, tiedän monta keliaakikkoa jotka ovat kärsineet jopa verisestä ripulista vuosikymmeniä melkein tähän päivään asti..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/58 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja koirankakka ei ollut sellainen ympäristömyrkky kuin nykyisin.

Vierailija
4/58 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enen nykyaikaa erityisruokavalioita tarvitsevat kärsivät suurista ongelmista ja kuolivat muita nuorempana pois.

Vierailija
5/58 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tosi hyvä juttu, että tuo diagnosointi on kehittynyt, varsinkin keliakian. Mä kyllä muistan, että juhlissa pito- ja kahvipöydissä oli gluteeniton vaihtoehto. Ja koulussa oli pari laktoosi-intolerantikkoa ja allergikkoa.

Vierailija
6/58 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä niin paljon ollutkaan.  leipomoiden käyttämä lisä gluteeni on 100 varmasti lisännyt keliakiaa. 70-luvulla alettoitti leipomot tunkea tuota gluteenia leipätaikinoihin.

Maitoa tai oikeastaan laktoosia ei ihmisen kuulu edes kestää imeväis iän jälkeen. Tääll. Pohjolassa jostain syystä on joku häiriö ihmisillä ja ovat tuota laktoosia ihmeen hyvin kestäneet.

Vierailija
7/58 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai, no minä muistan kyllä.

Terkuin: kasaripentu

Vierailija
8/58 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, mulla oli koko lapsuuden iho rikki "taiveihottumaa" ja vatsa kuralla "stressivatsa".

Miehellä tuli verta nenästä 4x viikossa "huonot suonet" ja oli koko ajan poskiontelontulehduksessa "huono vastustuskyky".

Kas kummaa kun tulimme aikuisiksi ja selvitimme allergiat, niin kaikki nämä ominaisuudet katosivat.

Vierailija
9/58 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luvusta on 30 vuotta aikaa, ja maailma on kehittynyt. Muistan ne ajat enkä kaipaile niitä takaisin.

Vierailija
10/58 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä niin. Ja sitten kuoltiin nuorena kaiken maailman mahavaivoihin. Kuten silloin kuusikymppinen isotätini, arvatenkin hoitamattoman keliakin aiheuttamaan syöpään.

Terv. keliaakikko

Vierailija
11/58 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulipa tästä mieleen kun leivoin koulun tapahtumaan mokkapaloja, ja kysyin rehtorilta pitäisikö olla gluteenitontakin, niin hän sanoi ettei heillä ole erikoisruokavaliolla olevia ollenkaan. Nykyäänkin siis löytyy ainakin yksi koulu jossa ei ole yhtään gluteenitonta!

Vierailija
12/58 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole 70-luvulla syntynyt ja tosiaan silloin saattoi luokassa olla yksi kala-allergikko ja 1-2 maitoallergikkoa.

MUTTA esim. juuri keliakian diagnosointi ei ollut kehittynyt, liekö sitä ollenkaan edes tunnistettiin silloin? Muistan vasta aikuisena nähneeni gluteenittomia tuotteita ja ihmettelin että mitä ne oikein ovat? Keliakia kuitenkin aivan varmasti oli olemassa.

En haikaile terveysasioissa noihin aikoihin. Se joka haikailee, kannattaa katsoa vaikka Osasto 10 -dokumentti. Olen onnellinen että eri sairauksien ja allergioiden hoito ja tunnistaminen ovat kehittyneet 70-luvusta.

Vierailija
13/58 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on ihan normaalia tehdä juhliin kaikki tarjottavat laktoosittomina ja täytekakkupohja gluteenittomana, sekä tehdä suolaisista ainakin yksi lihaton vaihtoehto kasvssyöjille. Ei se enää ole minun mielessäni mitään "erityistä". Suurin osa maailman väestöstä ei syö kuten suomalaiset, eivätkä voikaan syödä koska vatsa ei kestä esimerkiksi maitoa. 

Ap, jos muistelet 80-lukua, niin oikeastiko ajattelet, että ainoa oikea ruoka on jauhokastike, keitetty pottu ja kasvispuolta edustaa porkkana ja erityisherkkuna kiinankaali? Onhan sinunkin tämän päivän ruokavalio todennäköisesti melko erikoinen verrattuna noihin aikoihin.

Vierailija
14/58 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

menkääs nyt kääkkäkurppanamummot pois täältä pyörimästä ja hokemasta että ei vaan mun lapsuudessa noin tehty...

Vierailija
15/58 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki halukaat saa jämähtää 80-luvulle jos haluaa. Jos tulee jokin vaiva, puret vaan hammasta ja meet lääkäriin vasta kun on pakko, esim. 10 vuoden päästä kun vahinko on jo korjaamaton, niinhän sitä on ennenkin tehty.

Vierailija
16/58 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei minun lapsuudessani 80-luvulla ollut erikoisruokavalioita

Ehkä 1 tai 2 sellaista oli, jotka eivät voineet syödä kalaa.

Mutta ei ollut hylaa, maidotonta, viljatonta, gluteenitonta ym ym."

Minä taas tiedän montakin, jotka eivät voineet syödä kalaa, pähkinöitä, tomaattia, mustaherukoita, viljaa tai juoda maitoa jne. jo 50-luvulla ja luulen, että allergioita on ollut sitä ennen.

Allergioiden tutkimukset ja hoito aloitettiin 70-luvulla ja jo silloin huomioitiin päiväkodissa ja koulussa erikoisruokavaliot.  En usko, että allergiat ovat lisääntyneet, mutta nykyään niihin haetaan lääket.apua ja on laajemmat vaihtoehdot ruokavaliossa, kun tuonti on vapaata.

Vierailija
17/58 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jep, mulla oli koko lapsuuden iho rikki "taiveihottumaa" ja vatsa kuralla "stressivatsa".

Miehellä tuli verta nenästä 4x viikossa "huonot suonet" ja oli koko ajan poskiontelontulehduksessa "huono vastustuskyky".

Kas kummaa kun tulimme aikuisiksi ja selvitimme allergiat, niin kaikki nämä ominaisuudet katosivat."

Aivan, ennen ei ollut vain tietoa allergioista. Yleisesti puhuttiin vain lasten maitoruvesta ja maitoruven syyksi kelpasi mikä tahansa. Olen kuullut tarinoita kärsivistä lapsista ja aikuisista viime vuosisadalta, kuinka heidän ihonsa vuoti vispaa ja verta. Voi vain kuvitella, millaisia tuskia he kärsivät, kun tietämystä ja lääkkeitä ei ollut.

Vierailija
18/58 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä ollu mitään murrosikää! Semmottii ei ollu aikaa ku hiihdettiin kesät ja talvet!!!

Vierailija
19/58 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummallista ettei ulkomailla ole joka paikassa erikoisruokavalioita ja gluteiinittomia tuotteita.

Uskon, että suomalainen elintarviketeollisuus on pilannut erilaisilla paskatuotteillaan suomalaisten terveyden. Menkää vaikka Saksaan; siellä liha on vielä lihaa, sokeri sokeria ym.

Vierailija
20/58 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 09:37"]

Kummallista ettei ulkomailla ole joka paikassa erikoisruokavalioita ja gluteiinittomia tuotteita.

Uskon, että suomalainen elintarviketeollisuus on pilannut erilaisilla paskatuotteillaan suomalaisten terveyden. Menkää vaikka Saksaan; siellä liha on vielä lihaa, sokeri sokeria ym.

[/quote]

Oletko paljonkin kiertänyt maailmaa? Onko sinulla allergioita vai syötkö kaikkea? Harvoin niitä asioita näkee jotka eivät itse kosketa..