Joku mielisairaus puhkeamassa?
Eli mullon ollu paljo koettavaa ja elänyt ns. "Elämänkoulun" vaikka elänki ns normaalia elämää käyn koulussa ja töissä yhtäaikaa. Nyt sen johdosta siis on tullu astettaisia ongelmia ensin paniikkihäiriöö mikä on jäänyt sittemmin taka-alalle lääkkeiden avulla... Sitte kehkeyty alkoholismi minkä seurauksena masennusta.. Nyt on sitten oli ollu kausittain vainoharhainen, epäluuloinen, epäsosiaalinen olo enkä tiedä mikä on enään totta. Tuntuu että kaikki haluaa mulle pahaa ja yrittää tehdä mulle jotain enkä luota juuri kehenkään enkä nauti ihmisten seurasta enää samallailla niinkuin nuorempana kun olin sosiaalinen. Ja kotona pelottaa olla 6-0 sillä tuntuu täälläki vakoillaan. Tunteet on hallitsevia ja voimakkaita enkä kykene oikein mihinkään sekä pelkotilat ottaa vallan monesti. Tämä on ahdistavaa, onko tuo normaali osa toipumista vai onko tässä kehkeytymässä jokin isompikin mt-ongelma? Kellään muulla onko kokemuksia? Kiitos jo etukäteen jos jollakin on jotain hajua
Kommentit (74)
[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 22:01"]
[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 15:45"]Minkälaisia vainoja sinulla sitten on ap?
[/quote]no esimerkiksi nyt vaikka näin että
Kotona: en tunne oloa turvaisaksi ja tuntuu että en ole yksin ja olen varma että joku on täällä. Sitten verhoja pidän puolikiinni ettei naapurit tarkkaile touhujani, kuulen epämääräisiä äänähdyksiä välillä mutta niistä en todella tiedä tuleeko ne päästä vai mistä...
Ja sosiaalisissa tilanteissa olen hiljaa, sulkeutunut, en juttele paljon kenellekää, ihmiset pitävät mua vihaisena/masentuneena, luulen ihmisistä kaikkea pahaa ja että minua vastaan juonitaan jotain(varsinkin töissä) pari kohtalotoveria onneksi löytyy joille voi jakaa näitä ihania oloja... Siinä tuli nyt ne enimmät mielee vaikka onhan niitä vaikka mitä muutakin ku rupeaa miettimää..
Ongelmanahan tässä onkin se että heti vainojen iskettyä päälle ajattelen että "höpöhöpö" hullujen touhua mutta minuutti kaks niin olen äidin pään kautta varma että olen tunteistani oikeassa... Uuvuttavaa
Ap
[/quote]
Kerroit tuossa, että "epämääräisiä äänähdyksiä välillä mutta niistä en todella tiedä tuleeko ne päästä vai mistä..." - voisitko kertoa lisää?! Olisi kiinnostava tietää.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 00:52"]
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 00:35"]Soita 112 ne hakee sut
[/quote]
Soita sä niin pääset apn kanssa lepositeisii ;)
[/quote]
Kyllä voi soittaa 112, jos tuntee, että on pakko päästä heti hoitoon! Minun omaiseni teki niin. Ilmoitti meille, että nyt hän voi niin hirveän huonosti, että hänen on pakko soittaa ambulanssi. Ambulanssi vei sitten sairaalan päivystykseen, jossa todettiin että tarvitsee psykiatrista hoitoa. Vietti pari viikkoa psykiatrisella osastolla.
Hänelle oli puhjennut psykoosi, jota me läheiset emme pystyneet huomaamaan, mutta itse hän huomasi, että jotain hoitoa on saatava heti, koska olo oli niin kauhea. Sai lääkkeet ja toipui vuodessa työkykyiseksi. Taudin taustalla oli pitkäaikainen työpaikkakiusaaminen, jonka aiheuttanut pomo sai onneksi tuon sairausvuoden aikana potkut.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 00:06"]
Mene lääkäriin. Noihin oireisiin on saatavilla helpotusta, joten älä turhaan kiusaa itseäsi jäämällä kotiin elämään niiden kanssa...
[/quote]
Kuulostaa psykoosin uhkalta. Ainakin psykoottispiirteiseltä masennukselta. Ota huomioon että aiemmin kokemasi päihdepsykoosit eroaa masennus psykoosista. Ei tule hallusinaatioita. Googleta vaikka masennus+psykoosi niin oireet täsmää. Oudot ajatukset ja epäluulot että ihmiset puhuu pahaa.. Toivottavasti hait jo apua itsellesi!!!???
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 23:28"]
[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 15:09"]Kuulostaa psykoosin uhkalta. Ainakin psykoottispiirteiseltä masennukselta. Ota huomioon että aiemmin kokemasi päihdepsykoosit eroaa masennus psykoosista. Ei tule hallusinaatioita. Googleta vaikka masennus+psykoosi niin oireet täsmää. Oudot ajatukset ja epäluulot että ihmiset puhuu pahaa.. Toivottavasti hait jo apua itsellesi!!!???
[/quote]
Eikös tuohon masennus/psykoosiin kuulu vainoharhat ja ääniharhat, jossa kuulee pilkkaavaa huutoa esim, mutta aphan ei ole kuullut ääniä?
[/quote]
Ei välttämättä kuulu. Vain pieni osa psykoosipotilaista kuulee ääniä.
Tuo voi olla myös kaksisuuntainen mielialahäiriö
Kannattaa mennä lääkäriin, ei ne sieltä laita suljetulle jos järki pelaa vielä!
No auts. Luettuani tämän ketjun tajusin että ei saatana, ehkä se on vaan joku mielen ongelma kun mulla on aina se tunne että mua kytätään. Tiedän tasan varmasti kuka mua seuraa, kuka kurkkii mistä ikkunasta minäkin iltana, mitä se ajattelee, miten se ei saa mua kiinni siitä että tiedän että se on ikkunan takana. Vietän suurimman osan illoistani näytellen vakoojilleni etten muka tietäisi heidän läsnäolostaan mitään. Voi paska. Mutta olen ihan varma että joskus siellä on joku seuraamassa mua! Ei voi olla totta että kuvittelen itse kaiken. Ei saakeli.
Haluaisin tietää missä vaiheessa minusta, normaalista iloisesta tytöstä on tullut tällainen, ihan vaivihkaa? En ole itse tajunnutkaan? Mun omakuvani on aina ollut se mitä mulle on lapsuudesta asti tyrkytetty - että mä olen pärjääjä, että mä olen tämmönen pippurinen ja voimakas. Pah! Alan tajuta että se on ihan outo kuva. Mulla on diagnosoitu paha masennus, sekä itsetuntoon liittyvää liiallista toisten miellyttämishalua, ihan kun musta ei pidettäis ellen mä tekisi ja antaisi kaikkea toisille, joten olen ollut pääsääntöisesti narsistien kanssa parisuhteessa. Psykooseja olen kokenut, aina on ollut joku ystävä joka on tullut kaivamaan mua kuopasta niinä kertoina. Mut nää vainoharhasuudet - mä olen vaan ajatellut että se on joku peli! Auts.
En ole ap, mutta masennukseen voi liittyä psykoottisiakin oireita. Eli kuvailemasi epäluulot tarkkailusta voivat liittyä psykoottiseenkin masennukseen. Siihenkin saa apua. Jos käy esim terapiassa siellä kannattaa asiasta mainita.
Mitä oireita psykoottisessa masennuksessa sitten ilmenee??
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 23:27"]No auts. Luettuani tämän ketjun tajusin että ei saatana, ehkä se on vaan joku mielen ongelma kun mulla on aina se tunne että mua kytätään. Tiedän tasan varmasti kuka mua seuraa, kuka kurkkii mistä ikkunasta minäkin iltana, mitä se ajattelee, miten se ei saa mua kiinni siitä että tiedän että se on ikkunan takana. Vietän suurimman osan illoistani näytellen vakoojilleni etten muka tietäisi heidän läsnäolostaan mitään. Voi paska. Mutta olen ihan varma että joskus siellä on joku seuraamassa mua! Ei voi olla totta että kuvittelen itse kaiken. Ei saakeli.
Haluaisin tietää missä vaiheessa minusta, normaalista iloisesta tytöstä on tullut tällainen, ihan vaivihkaa? En ole itse tajunnutkaan? Mun omakuvani on aina ollut se mitä mulle on lapsuudesta asti tyrkytetty - että mä olen pärjääjä, että mä olen tämmönen pippurinen ja voimakas. Pah! Alan tajuta että se on ihan outo kuva. Mulla on diagnosoitu paha masennus, sekä itsetuntoon liittyvää liiallista toisten miellyttämishalua, ihan kun musta ei pidettäis ellen mä tekisi ja antaisi kaikkea toisille, joten olen ollut pääsääntöisesti narsistien kanssa parisuhteessa. Psykooseja olen kokenut, aina on ollut joku ystävä joka on tullut kaivamaan mua kuopasta niinä kertoina. Mut nää vainoharhasuudet - mä olen vaan ajatellut että se on joku peli! Auts.
[/quote] pitkästä aikaa täällä taas, ja tämän henkilön teksti kuulostaa samalta kuin oma elämäni tällä hetkellä. Kaikki tuntuu joltain peliltä ja sata varma olen että kadulla pilkataan minua, vaikka tiedän itsekin että se kuulostaa typerältä. Silti, mieleni vie voiton. Ehkä lapsuudesta asti huono itsetuntokin alkaa hiljalleen potkimaan päähän ja viestimään että pikku hiljaa rupeaa muumit karkaamaan laaksosta.
Ap
Kuulostaa joltain masennus/ahdistuneisuushäiriöltä paitsi jos todella uskot että sua kuvataan tms, voi olla vakavempaa. Ittellä ollu tollane olo ku sulla jo monta vuotta ja sairastan foobista ahdistuneisuushäiriötä ja traumaperäistä stressihäiriötä. Voi olla sulla stressiäkin paljon jos oot kokenu rankkoja asioita, koita lievittää sitä ja ottaa mahdollisimman "rennosti" nyt asiat ja olla tarkkailematta liikaa itteäs.
Ja siis itsestäkin TUNTUU että ihmiset pilkkaisivat, mutta järjellä ajatellen tiedän ettei ketään oikeesti kiinnosta mun elämä, ja vaikka joskus joku pilkkaisikin niin mitäs vittua sitten, sillon sillä on ittellään joku ongelma :D
Voithan tarkistaa hyvällä äänityslaitteella, mankalla tai sanelukoneella tai mitä joku nero neuvoo käyttämään, kuuluvatko äännähdykset ihan "oikeasti" ja voisivatko ne olla kuitenkin jotain muuta, jonka mieli tulkitsee ihmisperäiseksi.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 00:47"]Ahaa elikkä sinulla on joskus ollut siis psykoosi? Ilmeisesti selvisit siitä sitten ja nyt osaat paremmin ennakoida oireitesi perusteella, että kyseessä taas psykoosi?
Minusta kuulostaa ihan siltä vaan, että olet ollut aivan liikaa yksin.
Paniikkihäiriöön ja tuollaiseen ahdistuneisuuteen kuuluu myös paljon pelkoja. Masennuksessa menee itsetunto nollille ja alat kuvittelemaan mitä muut sinusta ajattelevat. Yleensä kaikenlaista negatiivista tietysti.
Sinun pitäisi päästä terapiaan juttelemaan lapsuudesta ja nuoruudestasi. Asioita pitää kohdata ja käsitellä.
[/quote]totta. Ja olet oikeassa olen hyvin paljon yksin.. Edellisestä kunnon psykoosista on varmaan vuosi aikaa mutta se oli niin helvetillistä että piti saada silloinen kaveri tänne yöpyilemään kanssani.. Ja nämä pelkotilat mitä minulla on kaikenaikaa on levinny kyllä äärettömyyksiin. Eli ei enään liity pelkästään siihe että olen yksin. En tiedä mutta sen tiedän että sekoan kohta ellen ole jo kerennyt..
Ap