Onko lapsen pituus joku saavutus?
Kyllä, olen alamittainen ja aina ollut pieni ja vähän kade pitkille, joten se asia on käsitelty heti ekassa lauseessa. Omat lapset keskimittaisia. Mutta silti, mitä kehumisen aihetta on siinä, että lapsi on pitkä? Ehkä minun äitini olisi voinut kehua sillä, että olen punatukkainen, kun se on aika harvinaista?
Kommentit (72)
Yli 185-senttinen nainen on liian pitkä malliksi. (ei voinut lainata kommenttia 39, kun palsta sekoilee ja lainaa väärän kommentin)
[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 22:24"]
Poika oli ala-asteella luokan pienempiä. Nyt täys-ikäisyyden kynnyksellä n 184
[/quote]
Meillä just sama. Oli vielä 15-vuotiaanakin aika lyhyt. Sitten kasvoi nopeasti 184-senttiseksi.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 21:59"]
[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 21:49"]
Kyllä, olen alamittainen ja aina ollut pieni ja vähän kade pitkille, joten se asia on käsitelty heti ekassa lauseessa. Omat lapset keskimittaisia. Mutta silti, mitä kehumisen aihetta on siinä, että lapsi on pitkä? Ehkä minun äitini olisi voinut kehua sillä, että olen punatukkainen, kun se on aika harvinaista?
[/quote]
Joo tai vastaavasti se, että vauva on mahdollisimman iso ja erityisesti painava... en ole vielä keksinyt mitä hyvää siinä on, mutta kovasti mammat siitä tuntuu intoilevan.
[/quote]En voi intoilla, mun pikku rääpäle oli 49,5 ja painoi 3330, tosin tuli 3 viikkoa aiemmin jos laskelmat piti kutinsa.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 22:21"]
[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 22:15"]
[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 22:10"]
No mä oon tavannu vain päinvastaista. Että kehuskellaan ihan mini-vastasyntyneillä, tyyliin alle kolmekiloisilla.
Mutta just oli Prisma-dokkarissa, että nelikiloisilla on pienin todennäköisyys 2-tyypin diabetekselle aikuisena. :) Mitä pienempi syntymäpaino, niin sitä suurempi riski. Ja siinä kerrottiin, että outoa kyllä, pienillä vastasyntyneillä oli keskimäärin koko kehon rasvan määrä grammoina kuitenkin sama kuin isommilla. Siinä on sitten vain muu elimistö kehittynyt vajaaliekillä, jos on vaikka istukka toiminut niin huonosti tai äiti nähnyt nälkää, että vauva on jäänyt pienikokoiseksi. Että kyllä siitä potrasta koosta saa olla ylpeäkin! :)
[/quote]
No just tällasta tässä tarkoitetaan. Ison vauvan äiti alkaa selostaa vähätellen pienten vauvojen myöhempiä ongelmia ja kuinka ylpeä voi olla isosta vauvasta, jolla näitä ei sitten ole jne.jne.(ylpeä???)
Kuten otsikossakin mainittiin: Onko se joku saavutus? Siitähän tässä juuri on kyse.
[/quote]
No nykyisin haukutaan nelikiloisiakin vauvoja "sokerivauvoiksi" ja "lihaviksi" ja ollan heti epäilemässä mässäilystä raskausaikana. Pienuutta taasen ihaillaan ja sitä toivotaan, että olisi helppo synnytys. Jotkut idiootit saattavat jopa polttaa tupakkaa saadakseen pienemmän vauvan! :O Täysin järjetöntä!
[/quote]Siinä paikat kyllä risaantuu kertaheitolla
Kone ei pelitä, kun yritin lainata, joten
39: Mä otin vaan kantaa tuohon pituusasiaan. Ihan oikeessa olet. Mut edelleenkin, pituutta yleisesti ihaillaan tänä päivänä. Kyllä eräänkin kerran baarissa miesten päät pyörivät akselinsa ympäri, kun pitkä, upea nainen asteli sisään. Sitten kuului "kato mikä runko, mikä runko" :D...ja miesten suusta myös:"Exä oli pitkä komea nainen, mutta tää nykynen on tämmönen söpönen", eli siis tää arvostus on erilaista, mutta nuo pitkät vaan on näyttäviä, ja kade olen minäkin.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 22:46"]
No mä oon tavannu vain päinvastaista. Että kehuskellaan ihan mini-vastasyntyneillä, tyyliin alle kolmekiloisilla.
Mutta just oli Prisma-dokkarissa, että nelikiloisilla on pienin todennäköisyys 2-tyypin diabetekselle aikuisena. :) Mitä pienempi syntymäpaino, niin sitä suurempi riski. Ja siinä kerrottiin, että outoa kyllä, pienillä vastasyntyneillä oli keskimäärin koko kehon rasvan määrä grammoina kuitenkin sama kuin isommilla. Siinä on sitten vain muu elimistö kehittynyt vajaaliekillä, jos on vaikka istukka toiminut niin huonosti tai äiti nähnyt nälkää, että vauva on jäänyt pienikokoiseksi. Että kyllä siitä potrasta koosta saa olla ylpeäkin! :)
[/quote]
No just tällasta tässä tarkoitetaan. Ison vauvan äiti alkaa selostaa vähätellen pienten vauvojen myöhempiä ongelmia ja kuinka ylpeä voi olla isosta vauvasta, jolla näitä ei sitten ole jne.jne.(ylpeä???)
Kuten otsikossakin mainittiin: Onko se joku saavutus? Siitähän tässä juuri on kyse.
[/quote]
No nykyisin haukutaan nelikiloisiakin vauvoja "sokerivauvoiksi" ja "lihaviksi" ja ollan heti epäilemässä mässäilystä raskausaikana. Pienuutta taasen ihaillaan ja sitä toivotaan, että olisi helppo synnytys. Jotkut idiootit saattavat jopa polttaa tupakkaa saadakseen pienemmän vauvan! :O Täysin järjetöntä!
[/quote]mulla alkoi kasvamaan sokerivauva, huomattiin ajoissa että oli raskausajan diabetes. Tämä tyttö jätti herkut laakista. ja pisteli insuliinia piikillä vattaan
[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 21:59"]
[/quote]
Joo tai vastaavasti se, että vauva on mahdollisimman iso ja erityisesti painava... en ole vielä keksinyt mitä hyvää siinä on, mutta kovasti mammat siitä tuntuu intoilevan.
[/quote]
No mulla on kokemusta kolmekiloisesta ja neljäkiloisesta vauvasta. Synnytys sujui molemmista yhtä hyvin, mutta neljäkiloisen hoito oli aluksi helpompaa: nukkui paremmin eikä ollut koliikkia.
Mä oon elänyt siinä käsityksessä että mitä pienempi äiti sitä pienempi vauva. Tai luin joskus jostain että vauvojen koko määräytyy äidin koon mukaan, ei pelkästään geeneistä johtuen siis, vaan jotenkin luonto on vaan järkännyt että lapsi mahtuis äidin kehoon ja syntymään alakautta jne.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 21:58"]
Ehkä mummoilta ymmärtää lapsenlapsen pituudella kehumisen, sillä entisaikaan pituus oli merkki riittävästä ravinnonsaannista. Nyky-Suomessa siihen vaikuttavat lähinnä geenit, joten en sikäli ymmärrä pituuden pitämistä jonkinlaisena saavutuksena.
[/quote]
Vantaalla ei saa ruokaa tarpeeksi ainakaan kouluissa ja ei täällä kaikilla vanhemmilla ole ravitsevaa ruokaa kotonakaan :-(
Äidit ei näe nälkää nyky Suomessa. Syövät liiankin hyvin ja sen huomaa katukuvassa.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 22:46"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Eikä risaannu. Synnyksessä merkitsee vauvan päänkoko, äidin kudosten joustavuus ja synnytyksen luonnollinen eteneminen (ei imukuppia tai käynnistystä).
[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 22:50"]
Mä oon elänyt siinä käsityksessä että mitä pienempi äiti sitä pienempi vauva. Tai luin joskus jostain että vauvojen koko määräytyy äidin koon mukaan, ei pelkästään geeneistä johtuen siis, vaan jotenkin luonto on vaan järkännyt että lapsi mahtuis äidin kehoon ja syntymään alakautta jne.
[/quote]
Ei pelkästään äidin koko vaikuta vaan myös isän koko ja isän puolen geenit. Mä olen synnyttänyt 3kg ja yli 4kg vauvan, joilla siis eri isät.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 23:03"]
[/quote]
Ei pelkästään äidin koko vaikuta vaan myös isän koko ja isän puolen geenit. Mä olen synnyttänyt 3kg ja yli 4kg vauvan, joilla siis eri isät.
[/quote]
Okei se juttu jonka luin oli sitten väärässä, koska se väitti että isän koolla ei ois merkitystä vauvan kokoon, ja vauvan koko ei johtuis geeneistä vaan siitä että äiti on pieni. Toki myöhemmässä kehityksessä isän geeneilläkin ois sitten vaikutusta.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 22:40"]
[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 22:24"]
Poika oli ala-asteella luokan pienempiä. Nyt täys-ikäisyyden kynnyksellä n 184
[/quote]
Meillä just sama. Oli vielä 15-vuotiaanakin aika lyhyt. Sitten kasvoi nopeasti 184-senttiseksi.
[/quote]
Eli lyhyehköjä ovat edelleen...
[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 23:15"]
[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 23:03"]
[/quote]
[/quote]
Okei se juttu jonka luin oli sitten väärässä, koska se väitti että isän koolla ei ois merkitystä vauvan kokoon, ja vauvan koko ei johtuis geeneistä vaan siitä että äiti on pieni. Toki myöhemmässä kehityksessä isän geeneilläkin ois sitten vaikutusta.
[/quote]
Tuo ei nyt välttämättä oo kovin kattava otanta.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 21:56"]En ole huomannut.
Mutta pituudesta puheenollen, miten ihmeessä suomalaisten naisten keskipituus voi olla yli 170 senttiä, en tunne itse kovin paljon yli 170-senttisiä naisia.
Kohta miehet ja naiset ovat samanpituisia.
[/quote]
Miesten keskimitta on suomessa 181cm. Yksi maailman suurimmista.
En, mutta poikani lyö todelka lujaa. Ainoa asia, millä on merkitystä.
Mulle on ollut tärkeä, että pojasta tulee pitkä. Ja ylpeänä sanoin, kun poika kasvoi musta ohi. En puhunut pituudesta senteistä vaan siitä, kun VAUVA kasvoi kohisten ohi viime kesänä.
tyttären pituudella nyt ei niin väliä, mutta hänkin menee ohi ja siitäkin kohisen sitten ylpeenä. Vaikkei se olekaan mikään ns. elämän saavutus, vaan pakko. :D
Olin aikoinaan ylpeä kun tekivät ensimmäisen kiinteän kakan. Mies katto silmät levällään, et voi olla tosisas noin liikkuttunut paskapökäleestä. Kyllä mä!
[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 23:15"][quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 23:03"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Kyllä mulle ainakin sanoi synnärin gyne, että on selkeästi tullu vauva isäänsä, kun oli 54 cm pitkä ja 4 kg. Isänsä samankokoinen syntyessään, ja pitkä hujoppi aikuisenakin. Olin kyllä ite lukenu tuosta että äidin koon mukaan pitäis vauvan kasvaa, mutta ei kyllä meillä pitäny paikkaansa.
[/quote]
Punatukkaiset eivät pääsee taivaaseen ja lyhytkasvuiset eivät pääse kunnon ammattiin.