Onko lapsen pituus joku saavutus?
Kyllä, olen alamittainen ja aina ollut pieni ja vähän kade pitkille, joten se asia on käsitelty heti ekassa lauseessa. Omat lapset keskimittaisia. Mutta silti, mitä kehumisen aihetta on siinä, että lapsi on pitkä? Ehkä minun äitini olisi voinut kehua sillä, että olen punatukkainen, kun se on aika harvinaista?
Kommentit (72)
En ole huomannut.
Mutta pituudesta puheenollen, miten ihmeessä suomalaisten naisten keskipituus voi olla yli 170 senttiä, en tunne itse kovin paljon yli 170-senttisiä naisia.
Kohta miehet ja naiset ovat samanpituisia.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 21:49"]
Kyllä, olen alamittainen ja aina ollut pieni ja vähän kade pitkille, joten se asia on käsitelty heti ekassa lauseessa. Omat lapset keskimittaisia. Mutta silti, mitä kehumisen aihetta on siinä, että lapsi on pitkä? Ehkä minun äitini olisi voinut kehua sillä, että olen punatukkainen, kun se on aika harvinaista?
[/quote]saa sitä olla sortitonta pituutta
Mun yks frendi jankuttaa jatkuvasti miten pitkiä heidän lapset on...kuulostaa hullulta, kun eihä aikuisenakaan pituudella "kilpailla".
Tämä kaverini kehuskelee usein myös miehensä ja siskonsa asioilla tai saavutuksilla. Ei koskaan omilla.Paitsi peruskoulun aikaiailla urheilusuorituksilla.Ollaan siias pian neliymppisiä....
Ehkä mummoilta ymmärtää lapsenlapsen pituudella kehumisen, sillä entisaikaan pituus oli merkki riittävästä ravinnonsaannista. Nyky-Suomessa siihen vaikuttavat lähinnä geenit, joten en sikäli ymmärrä pituuden pitämistä jonkinlaisena saavutuksena.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 21:56"]
En ole huomannut.
Mutta pituudesta puheenollen, miten ihmeessä suomalaisten naisten keskipituus voi olla yli 170 senttiä, en tunne itse kovin paljon yli 170-senttisiä naisia.
[/quote]
No eihän se keskipituus nyt noin paljon ookaan. Alueesta riippuen 165-167,5. Ja miehet on keskimäärin 13,5cm pidempiä kuin naiset.
[/quote]
Joo tai vastaavasti se, että vauva on mahdollisimman iso ja erityisesti painava... en ole vielä keksinyt mitä hyvää siinä on, mutta kovasti mammat siitä tuntuu intoilevan.
En ole huomannut.
[/quote]Mä taas en tunne yhtään alle 170 cm, toki olen sellaisia nähnyt mutta ystäviin ja sukulaisiin ei kuulu yhtään alle 170 cm pitkää lapsia lukunottamatta, mistä päin olet? Itse olen länsisuomesta ja täällä kai ihmiset pidempiä.
En ole huomannut.
[/quote]
No eihän se olekaan, mistä tuollaista tietoa olet saanut? Ei kai missään maassa naisten keskipituus ole yli 170cm?
wikipedia:
2013: Kansallisen (Finriski 2012) -tutkimuksen yhteydessä tehtyjen mittausten mukaan 25–74 -vuotiaiden suomalaisten miesten keskipituus oli 178 cm ja naisten 164 cm. 25–34 -vuotiaiden suomalaisten miesten keskipituus oli 179 cm ja naisten 166 cm. Keskiarvot ovat eri alueiden väestöpohjalla painotettuja.
No itsehän totesit, että olet kade pitkille ihmisille - miksi?
Se lienee sama syy, miksi vanhemmat ovat ylpeitä pitkistä lapsistaan.
Itse oon huomannut että yleensä sellaiset ammattikoulun käyneet hieman ns. maalaisjuntit kehuu lastensa pituutta. Harvemmin korkeakoulutetussa törmää heihin.
No mä usein saatan mainita kuinka pitkiä mun lapset on, koska harmittaa se, että niitä pidetään samalla paljon vanhempina. Ja se on tosi ikävää :(
Mä olen ajatellut, että lapsensa pituudella kehuskeleva äitituttu jotenkin yhdistää pituuskasvun yleiseen kehittyneisyyteen ja pärjäämiseen. Että kun on pitkä, niin on muiltakin ominaisuuksiltaan edellä muita samanikäisiä. Hehe.
Itse ajattelen niin että pituudesta vain hyötyä ja onhan se ulkonäöllisestikin parempi olla pitkä, niin miehen kuin naisenkin. En yhtään ajattele että liittyisi kehittyneisyyteen muuten on vaan hyvä ominaisuus + parantaa ulkonäköä. Naiset tykkää pitkistä miehistä ja miehet pitkistä naisista.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 22:00"]
En ole huomannut.
[/quote]Mä taas en tunne yhtään alle 170 cm, toki olen sellaisia nähnyt mutta ystäviin ja sukulaisiin ei kuulu yhtään alle 170 cm pitkää lapsia lukunottamatta, mistä päin olet? Itse olen länsisuomesta ja täällä kai ihmiset pidempiä.
[/quote]
Kuntosalilla on alle 150 cm pitkiä naisia ja lähes 190 cm pitkiä. Kyllä enimmäkseen on tuota keskimittaa lähellä olevian naisia ja Länsi-Suomessa asun tällä hetkellä minäkin. Kotoisin olen idästä, missä 156-senttisenä lukiolaisena olin täsmälleen saman mittaisen kanssa jaetulla luokkani pienin -sijalla. Omat poikalapseni keskimittaisia, mutta naispuoliset savolaisserkut ovat kaikki pitkiä, yli 165 cm jokainen, vaikka miehen sisaret eivät ole paljon minua pitempiä. Ap. Mutta siis, kyllä minä näen monesta viestistä kehumista erityisesti alakouluikäisten pituudella. Kyllä joku kirjoitti että olisi kamalaa jos tytär jäisi alle 160 cm.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 22:01"]
Itse oon huomannut että yleensä sellaiset ammattikoulun käyneet hieman ns. maalaisjuntit kehuu lastensa pituutta. Harvemmin korkeakoulutetussa törmää heihin.
[/quote]
Tuttavapiirissä korkeakoulutettu perhe, jossa kaksi tosi pitkää lasta, ja yksi pieni. Se yhden lapsen pienuus tuntuu miltei hävettävän heitä. Ap.
Meillä myös on pitkät lapset. 3-vuotas vastaa kooltaan 5-vuotiasta ja siksi mainitsen asiasta tuntemattomillekin esim puistossa, ettei lapseltani ns odoteta jotakin, mihin hän ei ikänsä puolesta kykene.
Mä taas en ymmärrä kun lyhyet lapset omaava tuttava aina kauhistelee minun lapsieni pituutta jotka siis keskimääräistä pidempiä, ikäänkuin lapseni olisi pahastikin poikkeavia kammotuksia. En ymmärrä miksi pitää aina vatvoa sitä asiaa, itse en ikinä ota puheeksi lasteni pituutta vaikken sitä huonona asiana pidäkään.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 22:06"]
joku kirjoitti että olisi kamalaa jos tytär jäisi alle 160 cm.
[/quote]
Minusta olisi kamalaa olla sellainen, joka asettaa tällaisia ulkoisia ehtoja, millaisia lastensa tulisi olla.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 21:59"]
[/quote]
Joo tai vastaavasti se, että vauva on mahdollisimman iso ja erityisesti painava... en ole vielä keksinyt mitä hyvää siinä on, mutta kovasti mammat siitä tuntuu intoilevan.
[/quote]
No mä oon tavannu vain päinvastaista. Että kehuskellaan ihan mini-vastasyntyneillä, tyyliin alle kolmekiloisilla.
Mutta just oli Prisma-dokkarissa, että nelikiloisilla on pienin todennäköisyys 2-tyypin diabetekselle aikuisena. :) Mitä pienempi syntymäpaino, niin sitä suurempi riski. Ja siinä kerrottiin, että outoa kyllä, pienillä vastasyntyneillä oli keskimäärin koko kehon rasvan määrä grammoina kuitenkin sama kuin isommilla. Siinä on sitten vain muu elimistö kehittynyt vajaaliekillä, jos on vaikka istukka toiminut niin huonosti tai äiti nähnyt nälkää, että vauva on jäänyt pienikokoiseksi. Että kyllä siitä potrasta koosta saa olla ylpeäkin! :)
Muistan yhden äidin, joka jaksoi jauhaa tyttärensä pituutta. Ja oman tyttäreni pienuutta, sitä hän vasta jaksoikin ihmetellä ja päivitellä. Hänen tyttärensä kasvoi ja kasvoi, kunnes oli 180-senttinen. Ruokakin maistui ja paino huiteli yli sadassa. Oma tyttäreni kasvoi 162-senttiseksi siroksi ja hoikaksi nuoreksi naiseksi. Päivittelytkin sitten loppuivat, luonnollisesti. Oliskohan minun pitänyt aloittaa?