Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun suurin osa ala-asteen opettajista on ei-päteviä..

Vierailija
24.03.2014 |

..enkä edelleenkään näe yhtään hakuilmoitusta MOL:ssa kyseiseen kouluun. Tätä olen nyt pari vuotta ihmetellyt. Siis miten nämä asiat mahdetaan hoitaa? Olen itse ollut aina vain yksityisellä töissä joten en ihan ymmärrä julkisen puolen hakua, mutta olen aina luullut että joku asetus vaatii aina hakemaan luluvuoden vaihtuessa pätevää henkilökuntaa? Miten on?

Sinänsä ei-pätevöidytkin opettajat voi olla ihan hyviä -tästä aiheesta en halua keskustella -vaan miten asia virallisesti kuuluu hoitaa?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 19:45"]

[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 16:58"]

Kiitos! En tiennytkään tuollaista Kuntarekryn olemassaoloa.

Ja nro kasille -tottakai tiedän opettaako lapsiamme pätevä opettaja vai ei... Ihan hullu kysymys. Jaa että mistäkö tiedän? No olen ihan kysynyt, ei siinä ole mitään hävettävää kysyä sellaista asiaa. Yhtään sen enempää kuin opettaakaan pätevänä tai epäpätevänä.

ap

[/quote]

Eka tapaaminen open kanssa:

"Terve, terve. Olen Pekan äiti. Mikä koulutus sinulla on?"

Silviisiin!

[/quote]

Kyllä ne oppilaat kysyvät sitä ensin. Ja aika usein kysyvätkin, ainakin yläkoulun puolella. Heistä on käsittämätöntä, että esim. liikunnan tai teknisten töiden opettaja on opiskellut ihan samalla tavalla kuin vaikkapa kieltenopettaja.

Vierailija
2/22 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajan hakupaperit on julkista tietoa. Kuka tahansa vanhempi tai kuntalainen saa ne nähtävikseen, kun marssii kirjaamoon ja pyytää ne luettavikseen. Tekö ette niin tee? Yllättävän moni epäpätevä on ihan pätevä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajille ja lastentarhanopettajille pitäisi saada julkiterhikin kaltainen tietokanta, jotta tavallisilla kansalaisilla olisi mahdollisuus pysyä kärryillä onko opetteja pätevä. Lapseni ovat olleet yhteensä 7 vuotta päiväkodissa ja 4 vuotena ryhmässä ei ole ollut pätevää LTO:ta. Vanhemmille tätä ei tietenkään ole kerrottu, olen muuta kautta saanut selvän että koulutusta ei ole. Minusta se ei ole oikein.

Vierailija
4/22 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 14:53"]Ehkä ne viranhakuilmoitukset on julkaistu esim. kyseisen koulun opehuoneen ilmoitustaululla mutta ei missään muualla. Meidän koulussa tehtiin joskus noin kun haluttiin suosia tiettyä henkilöä määräaikaisen tuntiopettajan tehtävässä. En tiedä onko laillista.

[/quote]

Ilmoitus pitää aina olla myös kunnan virallisella ilmoitustaululla, yleensä sijaitsee kaupungin/kunnanvirastolla.

Vierailija
5/22 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 14:11"]..enkä edelleenkään näe yhtään hakuilmoitusta MOL:ssa kyseiseen kouluun. Tätä olen nyt pari vuotta ihmetellyt. Siis miten nämä asiat mahdetaan hoitaa? Olen itse ollut aina vain yksityisellä töissä joten en ihan ymmärrä julkisen puolen hakua, mutta olen aina luullut että joku asetus vaatii aina hakemaan luluvuoden vaihtuessa pätevää henkilökuntaa? Miten on?

Sinänsä ei-pätevöidytkin opettajat voi olla ihan hyviä -tästä aiheesta en halua keskustella -vaan miten asia virallisesti kuuluu hoitaa?

[/quote]

EI-PÄTEVÖIDYTKIN???????????

Vierailija
6/22 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 17:11"]Asutteko kuihtuvalla paikkakunnalla, jossa syntyvyys laskee kuin lehmän häntä eli ei enää kannata palkata vakituisia päteviä opettajia, kun ei tiedä, riittääkö oppilaita luokille, vai muodostetaankon yhdysluokkia, jolloin opettajien tarve vähenee. Väliaikaiseksi valittu epäpätevä on helppo lähettää kilometritehtaalle, kun taas pätevän kohdalla on pitkä irtisanomisaika. 

[/quote]

Heh, kyllä ne isotkin paikkakunnat mieluusti tätä "säästökeinoa" käyttävät! Opettajiksi palkataan herkästi virkamiesten puolisoita, kun pitää saada työpaikka myös puolisolle.

Vierailija
7/22 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootteko ihan tosissanne että vaaditte lastentarhantätiä ja luokanopetätiä käymään koulun ollakseen päteviä. Mun mummovainaani on pätevämpi lastenhoitaja. Yliopistotutkino lastenhoidosta sallikaa mun nauraa. 

Vierailija
8/22 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja nro kasille -tottakai tiedän opettaako lapsiamme pätevä opettaja vai ei... Ihan hullu kysymys. Jaa että mistäkö tiedän? No olen ihan kysynyt, ei siinä ole mitään hävettävää kysyä sellaista asiaa. Yhtään sen enempää kuin opettaakaan pätevänä tai epäpätevänä.

ap

Vierailija
9/22 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun suurin osa ala-asten opettajista on ei-päteviä, yläkoulun opettajat repivät perseensä yrittäessään opettaa lapsille yhtään mitään.

Vierailija
10/22 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu paikkakunnasta, milloin haku on. Pk-seudulla vakipaikat ovat auki tammi-maaliskuussa, satakunta-Varsinais-akselilla vasta huhti-toukokuussa näin esimerkiksi. Haku voi olla mol:ssa, kuntarekryssä tai ihan vaan kaupungintalon ilmoitustaululla (joskus jopa opehuoneen ilmoitustaululla -.- ).

Tällä hetkellä päteviä luokanopettajia on paljon tarjolla, mutta en tosiaan osaa sanoa, miksi lapsesi koulussa ei päteviä löydy.

Haluatko kertoa, missä päin Suomea asustelette? Maakunta tai kunta

Vierailija
11/22 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei-pätevä LOL! 

Vierailija
12/22 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja luluvuosi...

Vierailija
13/22 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asutteko kuihtuvalla paikkakunnalla, jossa syntyvyys laskee kuin lehmän häntä eli ei enää kannata palkata vakituisia päteviä opettajia, kun ei tiedä, riittääkö oppilaita luokille, vai muodostetaankon yhdysluokkia, jolloin opettajien tarve vähenee. Väliaikaiseksi valittu epäpätevä on helppo lähettää kilometritehtaalle, kun taas pätevän kohdalla on pitkä irtisanomisaika. 

Vierailija
14/22 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on se pykälä, jossa on kelpoisuusehdot: 986/1998.

7. luku ja 23. § sisältävät ne ehdot, joilla voi ottaa epäpätevän. Sen tiedämme, että on monia tapoja kiertää tämä kohta epäpätevän palkkauksesta:  " jos tehtävän edellyttämät kelpoisuusvaatimukset täyttäviä henkilöitä ei ole määräystä annettaessa saatavilla tai jos siihen on muu erityinen syy."

Julkisen viran hakuasiakirjat ovat julkisia (esim. avointen opettajanvirkojen) ja viranhaltijapäätökset (m. rehtorin tekemät sijaisopettajien valinnat) ovat sekä julkisia että valituskelpoisia.

Määräaikaiseksi voi, saa ja PITÄISI ottaa pätevä, jos sellainen jostakin löytyy.

Vierailija
15/22 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 16:58"]

ap

[/quote]

Eka tapaaminen open kanssa:

"Terve, terve. Olen Pekan äiti. Mikä koulutus sinulla on?"

Silviisiin!

Vierailija
16/22 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virallisesti asia kuuluu hoitaa säännösten mukaan. Tässä näyttää nyt siltä että Opetushallitus rikkoo omia sisäisiä säännöksiään, joten kyseeseen tulee esimerkiksi kollektiivinen virkavirhe. En nyt muista mitkä sanktiot siitä seuraa, mutta se on varma että päitä tulee putoilemaan.

Vierailija
17/22 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katopa kuntarekrystä. 

Vierailija
18/22 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Mihin ihmeeseen perustat väitteesi epäpätevien luokanopettajien määrästä?

2. Tuollahan niitä paikkoja ja virkoja on kuntarekryn sivuilla pilvin pimein, yleensä tuossa helmikuulla.

3. Selventäisitkö vähän, mitä tällä aloituksella ajoit takaa.

Vierailija
19/22 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Av-palstan perusteella kaikki ovat epäpäteviä.

Vierailija
20/22 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutsis oli epäpätevä kun sua teki :D

t. rehtori

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä viisi