Miksi vegaanit mässyttävät niin paljon karkkia??
Kaikki tuntemani vegaanit syövät todell paljon karkkia. Mistä se johtuu?
Kommentit (47)
Mitä karkkeja? Melkein kaikissa karkeissa on liivatetta. Varsinkin irtokarkeissa.
3, etpä paljon sitten tiedä. On kymmenittäin vegaaneille sopivia karkkeja, etenkin lakuvalmisteita ja irtokarkkeja aivan hillitön määrä.
Lääkärikaverini on kertonut aivan samaa!! Ja hänellä otantaa riittää.
Outo juttu, mistähän se karkkihimo niillä sitten johtuu.
Sukulakuissa on liivatetta. Tavallisissa lakuissa ei. Mutta kerro nyt missä karkeissa ei ole liivatetta, suklaat ja lakut ei käy vastaukseksi.
Eipä päde yhteenkään vegaanikaveriini. Olen itsekin noudattanut lähes vegaanista ruokavaliota (vatsan takia), enkä ole koskaan syönyt kauheasti karkkia.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 12:59"]
Sukulakuissa on liivatetta. Tavallisissa lakuissa ei. Mutta kerro nyt missä karkeissa ei ole liivatetta, suklaat ja lakut ei käy vastaukseksi.
[/quote]
Voi, googleta ihan itse. Listoja löytyy jos vain jaksat.
Öh, yksi vegaani tässä terve. En ainakaan itse syö kovin paljon karkkia, mutta pientäpä on ihmisten tieto jos sitä mieltä ovat, ettei vegaanisia karkkeja ole. Hohhoi, alkoi oikein naurattaa. Valikoima on käsittämättömän suuri, lähinnä pehmeistä karkeista useimmat eivät sovi, koska niissä se liivate on hyytelöimisaineena. Joskus löytyy pehmeitä karkkeja, joissa liivate on korvattu merilevävalmiste agar agarilla. Miksi pitää tehtailla näin älyttömän ääliömäisiä kommentteja ja avauksia? Ihme provoilua. Jollakin ei taas ole muuta tekemistä.
Mä en kyllä syö karkkia juuri koskaan, vaikka kyllähän niitä löytyy ihan hyvin.
Eli en osaa arvata, mistä voi johtua, että vegaanit mässyttäisivät paljonkin namia.
Itsekin olen vegaani enkä kyllä tunnusta mitään karkin mättämistä! =D Varmaan viime vuonna joskus viimeksi syönyt siis ihan puhtaasti irttareita. Tummaa suklaata menee ehkä 2 levyä kuussa.
Veikkaisin, että se on jotain syömishäiriön suuntaan. Vegaaneiksi on ryhdytty korostuneen ravintotietouden ansiosta ehkä. Halutaan syödä eettisesti ja jättää turhat ja epäterveelliset, mikä on tietysti hienoa. Mutta todella ylikorostunutta.
Ja en tiedä miksi, mutta syömishäiriöisille karkit ovat iso asia. Minullekin. En ole vegaani, mutta ravintotietoinen. Syön terveellisesti ja niukasti ja lasken ravintoaineita. Sitten vaakakupin toisessa päässä on kerran viikossa herkkupäivä, kun mätän karkkia niin että nuppi tutisee. Se namin tarve on aivan epätervettä.
Myös ns. ex-anorektikot ovat kokemukseni mukaan hyvin usein ruokaan liittyvissä ammateissa. Kova halu tehdä ruokaa ja tarjoilla muille.
Katsoin sen listan ei vaikuttanut hillittömän pitkältä. Juu lakuja ja salmiakkia löytyy. Ainut mistä itse Tykkään on merkkarimix. Näköjään joissain karkeissa on mehiläisvahaa, sellakkaa ja karmiinia, mitkä ei sovi vegaaneille. Tuon liivatteen lisäksi.
Nälkä se on vegaanillakin. Massun mourutessa ei porkkanapenkkiä jaksa kitkeä.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 12:52"]
Kaikki tuntemani vegaanit syövät todell paljon karkkia. Mistä se johtuu?
[/quote]
Tähän voi olla monta syytä.
1) Tunnet pelkästään paljon karkkia syöviä ihmisiä.
2) Tunnet yhden (tai muutaman) vegaanin, jotka sattuvat syömään paljon karkkia
Todennäköisin kuitenkin on:
3) Et ole niinkään tietoinen tuttaviesi ruokavaliosta, mutta veganismi ja karkin syönti ovat sinulle molemmat punainen vaate. Kun satut näkemään vegaaniksi tunnustautuneen syövän karkkia, ylikuormittuu vastaanottokykysi ja saat tulokseksi ainostaan: "Vegaanit syövät kauheasti karkkia"
[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 13:20"]
Nälkä se on vegaanillakin. Massun mourutessa ei porkkanapenkkiä jaksa kitkeä.
[/quote]
Kuule, sä et taida tietää , mitä vegaanius tarkoittaa. Googleta ihmeessä. Vegaanius ei ole sitä, että kasvattaa itse kaiken ruokansa.
Olin itse nuorena (13-27-vuotiaana) vegaani. Minä söin paljon karkkia, syystä että normaaliruoastani en saanut tarpeeksi energiaa. Karkkihan on nopea energianlähde.
Niin kauan kuin asuin vanhemmilla, he eivät suostuneet "pelleilyyni" eli laittamaan tai antamaan minun laittaa vegaaniruokaa, joten jouduin elämään lähinnä leivällä, perunoilla ja salaatilla. Kouluissakaan ei siihen aikaan ollut vegaaniruokaa, joten elin raasteilla ja näkkileivällä siellä. Eli ihan nälkääni sitä karkkia söin. Ihme kyllä selvisiin ihan terveenä tuostakin.
Karkista saa paljon energiaa.