Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi vegaanit mässyttävät niin paljon karkkia??

Vierailija
24.03.2014 |

Kaikki tuntemani vegaanit syövät todell paljon karkkia. Mistä se johtuu?

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 13:19"]

Katsoin sen listan ei vaikuttanut hillittömän pitkältä. Juu lakuja ja salmiakkia löytyy. Ainut mistä itse Tykkään on merkkarimix. Näköjään joissain karkeissa on mehiläisvahaa, sellakkaa ja karmiinia, mitkä ei sovi vegaaneille. Tuon liivatteen lisäksi.

[/quote]

onko tuo karmiini siitä hyönteisestä saatavaa väriä?

Vierailija
22/47 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en kyllä minä ainakaan mässyttänyt vegaanina. Päinvastoin silloin elämä oli todella terveystietoista. En kuitenkaan lapsia uskaltanut vegaaneiksi kasvattaa. Jatkan sitten kun lapset on vanhempia ja enemmän jaksamista huolehtia erilaisista sapuskoista eri perheenjäseinille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 13:24"]

Olin itse nuorena (13-27-vuotiaana) vegaani. Minä söin paljon karkkia, syystä että normaaliruoastani en saanut tarpeeksi energiaa. Karkkihan on nopea energianlähde.

Niin kauan kuin asuin vanhemmilla, he eivät suostuneet "pelleilyyni" eli laittamaan tai antamaan minun laittaa vegaaniruokaa, joten jouduin elämään lähinnä leivällä, perunoilla ja salaatilla. Kouluissakaan ei siihen aikaan ollut vegaaniruokaa, joten elin raasteilla ja näkkileivällä siellä. Eli ihan nälkääni sitä karkkia söin. Ihme kyllä selvisiin ihan terveenä tuostakin.

[/quote]

Onko nämä tarinat yhden satuilijan tekoisia vai mistä ihmeestä näitä kasvisruoanvastustajia riittää.

Samanlaista soopaa on nähty täällä ennekin. Siis näitä "omakohtaisia" kokemuksia.

Vierailija
24/47 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä syön hirveästi karkkia ja sipsejä, mutta söin jo silloin kun olin vielä sekasyöjä. Mitään syömishäiriötä mulla ei ole. Vegaaniksi ryhtyminen ei ole muuttanut voimakasta mieltymystäni herkkuihin. Ehkä karkinsyönti on päinvastoin vähän vähentynyt, koska läheskään aina tarjolla olevat vaihtoehdot eivät käy mulle. Esim. meillä on töissä melkein aina joku tuonut jotain herkkuja tarjolle kahvihuoneeseen ja ennen kuin olin vegaani, niitä tuli syötyä joka päivä. Nykyään vain silloin harvoin kun sattuu olemaan jotain vegaanista, ehkä pari kertaa vuodessa. Kahviloista ja huoltoasemiltakaan saa harvoin mitään vegaanista, joten heräteostosviineritkin jää nykyään syömättä ellen itse leivo (mitä tosi harvoin jaksan tehdä).

Kotona kyllä pystyn hyvin huolehtimaan riittävästä ja ravitsevasta ruokavaliosta vegaaninakin, mutta jos oon joskus olosuhteiden pakosta pidemmän aikaan muiden vegaaniruokavalioon perehtymättömien ruoanlaiton varassa etenkin ulkomailla (esim. joku leiri, matka, työpaikan reissu tms. jossa valmis ruokatarjoilu eikä mahdollisuutta itse laittaa ruokaa tai pitää mukana kunnoon eväitä), niin tulee kyllä ihan nälkään varmasti myös mätettyä karkkia ja sipsiä, koska monesti tarjottu ruoka on ihan liian vähäproteiinista ja energistä. Mulle siis tarjotaan vain pelkät lisukkeet eikä mitään kunnollista sen varsinaisen aterian täyttävän osuuden tilalle.

Vierailija
25/47 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luulen että ihmiset ylipäätään mussuttaa liikaa karkkia, vegaani tai ei. 

Vierailija
26/47 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 13:37"]

[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 13:24"]

Olin itse nuorena (13-27-vuotiaana) vegaani. Minä söin paljon karkkia, syystä että normaaliruoastani en saanut tarpeeksi energiaa. Karkkihan on nopea energianlähde.

Niin kauan kuin asuin vanhemmilla, he eivät suostuneet "pelleilyyni" eli laittamaan tai antamaan minun laittaa vegaaniruokaa, joten jouduin elämään lähinnä leivällä, perunoilla ja salaatilla. Kouluissakaan ei siihen aikaan ollut vegaaniruokaa, joten elin raasteilla ja näkkileivällä siellä. Eli ihan nälkääni sitä karkkia söin. Ihme kyllä selvisiin ihan terveenä tuostakin.

[/quote]

Onko nämä tarinat yhden satuilijan tekoisia vai mistä ihmeestä näitä kasvisruoanvastustajia riittää.

Samanlaista soopaa on nähty täällä ennekin. Siis näitä "omakohtaisia" kokemuksia.

[/quote]

Olen tuon lainatun kirjoittaja, ja en todellakaan ole kasvisruoan vastustaja! MIstä niin päättelet? En tosin enää ole itse kasvissyöjä koska en jaksa laittaa kahta eri ruokaa, miehelle ja lapsille ja itselleni, mutta en todellakaan vastusta kasvissyöntiä.

Enkä siis missään nimessä väitä, että kaikki tai useimmat vegaanit joutuisivat syömään karkkia nälkäänsä. Minulla vaan niin nuorena oli, koska siihen aikaan ei koulussa saanut vegaaniruokaa eikä vanhempani "teinihupakon hurahdukseen" suostuneet. Ja sittenkin kkun lähdin opiskelemaan, ei ollut oikein intoa ruoanlaittoon eikä rahaa vaan elin aika onnettomalla ravinnolla. Ja söin karkkia paljon että sain energiaa enkä laihtunut olemattomiin. Nuoren ihmisen kroppa sitä yllättävän hyvin kesti. Mutta siis tiedän että useimmat vegaanit syö paremmin ja että sillä tavalla voi syödä täysin tasapainoisesti ja saada riittävästi energiaa.

Vierailija
27/47 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä vastausta ap:n dilemmaan mutta voisiko kyseessä olla se, että suuri osa vegaaneista on nuoria naisia? Nuorissa naisissa taas on näitä karkinmässyttäjiä käsittääkseni enemmän kuin muussa väestössä.

Vierailija
28/47 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 12:52"]

Kaikki tuntemani vegaanit syövät todell paljon karkkia. Mistä se johtuu?

[/quote]Mikset kysy mässyttäjiltä?

Vierailija
29/47 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Montakohan vegaania ap tuntee? Mä en oo itse koskaan erityisemmin pitänyt karkista, eli en oo sitä vegaaninakaan sen enempää syönyt kuin ennenkään. Mä luulen, että tässä on enemmän kyse siitä, että aapeen mielikuvissa just vegaanien ei pitäis syödä karkkia, tai hän ihmettelee, että onko vegaanisiakin karkkeja, tai jotain muuta tällaista, jonka takia hänen aivonsa rekisteröivät aina kun näkevät vegaanin syövän karkkia, mikä sitten muodostaa mielikuvan siitä, että vegaanit söisivät paljon karkkia.

Vierailija
30/47 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 13:23"][quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 13:20"]

Nälkä se on vegaanillakin. Massun mourutessa ei porkkanapenkkiä jaksa kitkeä.

[/quote]

Kuule, sä et taida tietää , mitä vegaanius tarkoittaa. Googleta ihmeessä. Vegaanius ei ole sitä, että kasvattaa itse kaiken ruokansa.

[/quote]

No kuule, googlasin kun kehoitit ja google vastasi - kitke penkkiä, äläkä vaan googlaa -

Vierailija
31/47 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokerin tarve kehossa pistää tekemään mieli karkkia....se korjaantuisi hedelmiä syömällä, joissa se sokeri on hyvälaatuista. Nälkä taas korjaantuu syömällä hiilihydraatteja, esim.riisi ruuassa. Kyllä nälkä lähtee

Vierailija
32/47 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näetkö kenties vegaaneilla paljon karkkia eväänä? En syö hirveästi herkkuja, mutta tunnustan espussini sisältävän usein jotain herkkuja, kotiin en niitä osta.

Vierailija
33/47 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 03:23"]

Sokerin tarve kehossa pistää tekemään mieli karkkia....se korjaantuisi hedelmiä syömällä, joissa se sokeri on hyvälaatuista. Nälkä taas korjaantuu syömällä hiilihydraatteja, esim.riisi ruuassa. Kyllä nälkä lähtee

[/quote]

Et ole ihan kartalla.

Vierailija
34/47 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutu-tuntumalla heitän että kenties he eivät saa ruuastaan tarpeeksi energiaa. Joka sitten aiheuttaa mässäilyä. Ainakin itselläni on asia näin.

Mutta siis, mitkä karkit on vegaaneille sopivia? Monessahan on esim liivatetta ja maitoa. No onneksi ei tarvitse miettiä asiaa omalle kohdalle.

Vierailija
35/47 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin vaikuttavat hyvin vihamielisiltä. Täälläkin hyökkäilevät "omiensa" kimppuun... Ottakaa rauhassa ja lukekaa ne toistn viestit kunnolla. Älkä tehkö mitään ylimääräisiä tulkintoja. Chill Out

Vierailija
36/47 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni oli 13 vuotta vegaani, ei syönyt karkkia ollenkaan. Nyt semivegenä mussuttaa jotain namia päivittäin.

Onhan näinä vuosina monia vegaanejakin eteen tullut, toiset syö namia ja toiset ei.

Vierailija
37/47 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vegaani tai edes kasvissyöjä, mutta punnitse ja säästän vegaaniset nallekarkit on parasta karkkia mitä oon ikinä syönyt!

Vierailija
38/47 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä vastaa vegaanitäti, eli olen ollut vegaani jo vuosikymmeniä.

Itse pidän makeasta, karkeista ja leivonnaisista. Näin oli jo lapsena ennen kuin olin kasvissyöjä. Kun aloin kasvissyöjäksi, niin herkkujen saaminen vaikeutui, tosiaan valmiita herkkuja ei ole saatavilla kovinkaan paljon kaupoissa niiden eläinperäisten lisäaineiden vuoksi. Vegaaniset tuotteet voi löytää vegaanituotteet.fi sivuilta. Sieltä voi todeta että karkkeja ei ole kovin montaa saatavilla, kaikki on lähinnä lakritsaa tai salmiakkia. Itse en ainakaan näistä juuri pidä. Joten minulla saattaa vierähtää vuosikymmeniä ilman irtokarkkia. Leivonnaisia jaksan tehdä harvoin. Minulla onkin käynyt niin että ehkä olen vieroittunut sokerista, en pysty sitä paljon syömään. Se on tietenkin hyvä asia, ei tule reikiä(toisin kuin sekaani-aikoina) hampaisiin ja olokin on vireämpi.

Ostin kerran merkkaripussin, ne kun tulivat myyntiin, ja söin niitä pari viikkoa enkä saanut tuhottua pussillista vaan loput piti heittää roskiin. Olen kuullut kuinka sekaanit saattavat syödä kokonaisen ison pussin karkkia kerralla. Mikset aloittaja ihmettele tätä?

Yritän myös panostaa ruoan terveellisyyteen ja tehdä herkkuja ilman sokeria ja vehnää. Tämä ei tarkoita syömishäiriötä. 

Näyttää olevan aika harhaluulo monella sekaanilla että vegaani ei voi saada tarpeeksi kaloreita eikä ravintoaineita. Itse saan helposti 2400-2900 normaalipäivänä kaloreita. Liikuntaa harrastan ja olen aktiivinen muutenkin. Olen myös laskenut nettilaskurilla ravintoaineita ja käynyt myös verikokeissa ja vajavaisuuksia ei ole löytynyt. 

Lihansyöjät keksivät milloin mitäkin moitittavaa vegaaneista, aina keskustelupalstoilla on keskusteluja siitä kuinka vegaanit ovat lihavia/laihoja, syövät sokeria/eineksiä jne. Aina pitää vaan keksimällä keksiä joku syy jotta saisi omalle lihansyönnilleen synninpäästön. En tiedä pystyttekö huomaamaan tämän itse, mutta näin vegaanin silmissä tuo on aika päivänselvä asia.

Ja eiköhän ne karkit ja herkut ja einekset kuitenkin suurimmaksi osaksi mene lapsien ja sekaanien suihin :)

Joten heittäkääpä ennakkoluulonne nurkkaan ja antakaa vegaanien olla rauhassa! Jos tunnette ahdistusta tai kateutta meidän ruokavaliosta, miettikääpä mitä voitte omassa elintavassanne muuttaa jotta näin ei tarvitsisi tuntea. 

Eli olkaapa rehellisiä itsellenne, mikä on vegaanivihanne taustalla. Minä näen nämä kirjoitukset niin, että joku tuntee hyvin syvää syyllisyyttä omasta lihansyönnistään.

Vierailija
39/47 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 12:58"]

Lääkärikaverini on kertonut aivan samaa!! Ja hänellä otantaa riittää.

Outo juttu, mistähän se karkkihimo niillä sitten johtuu.

[/quote]

Enpä tiedä niin. Minä olen syönyt vegaanisesti nyt kolmisen kuukautta ja ne kerrat kun olen karkkia syönyt, voi laskea yhden käden sormin. Ei vaan tee mieli. Ennen söin joka päivä jotain herkkuja (etenkin suklaata kului mutta myös karkkia, sipsejä, pullia jne) ja join limsaa, alkaessani syödä vegaanisesti makean ja suolaisen herkun himo loppui kuin seinään. 

Vierailija
40/47 |
02.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti ovat nälkäisiä ja tarvitsevat energiaa.