Paljonko hoikat 168cm naiset painavat?
En ole ikinä ollut hoikka, olen koko aikuisikäni ollut ylipainoinen. Hetkellisesti yhtenä kesänä 2000-luvun puolivälissä sain painoni putoamaan 65 kiloon, kun en syönyt pariin kuukauteen mitään. Silloin "laihuuttani" kauhisteltiin, koska olin normaalisti noin 80-kiloinen.
Nyt laihdutan lääkärin valvonnassa, tavoitteena normaalipaino (70kg). Tällä hetkellä painan 93,4kg, eli pudotettavaa riittää.
Pohdinpa tässä vain, että 70-kiloisena pidän itse itseäni varmasti hoikkana, koska se on suuri muutos aiempaan elämääni. Mutta mikä onkaan todellisen hoikan naisen paino? 60? 55? Sellainen, joka käyttäisi esimerkiksi vaatekokoa 36.
Kommentit (68)
Normaali painoindeksi 168cm pitkälle aikuiselle on 52,5-70 kiloa. Laiha on silloin jos paino on alle tuon painoindeksin normaalialueen.
Vaatekokoon vaikuttaa moni muukin asia kuin paino ja pituus, esimerkiksi vartalon malli, rakenne ja lihasmassan määrä.
Olen 53-kiloinen hyväkuntoinen, timmi nainen. Vähän pitäisi kyllä nostaa rasvaprosenttia ja etenkin lihasmassaa, jotta olisin mahdollisimman hyvässä tikissä :). Vuosi sitten painoin 60 kiloa ja olin silloinkin hoikan näköinen, mutta kiinteästä kaukana.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 11:53"]En ole ikinä ollut hoikka, olen koko aikuisikäni ollut ylipainoinen. Hetkellisesti yhtenä kesänä 2000-luvun puolivälissä sain painoni putoamaan 65 kiloon, kun en syönyt pariin kuukauteen mitään. Silloin "laihuuttani" kauhisteltiin, koska olin normaalisti noin 80-kiloinen.
Nyt laihdutan lääkärin valvonnassa, tavoitteena normaalipaino (70kg). Tällä hetkellä painan 93,4kg, eli pudotettavaa riittää.
Pohdinpa tässä vain, että 70-kiloisena pidän itse itseäni varmasti hoikkana, koska se on suuri muutos aiempaan elämääni. Mutta mikä onkaan todellisen hoikan naisen paino? 60? 55? Sellainen, joka käyttäisi esimerkiksi vaatekokoa 36.
[/quote]
No hoikka on siinä 50-58. Sen alle on jo laiha, ja sen yli iha normaali. 60kg ei missään mielessä ole enää hoikka tuolla pituudella, muttei toki lainkaan lihavakaan. Sinua toki varmasti pidettäisiin hoikkana tai jopa riutuneen näköisenä kos yhtäkkiä olisit 60kg. Sinulla olisi sen seurauksena niin paljon löysää ja roikkuva ihoa, että näyttäisit aivan erilaiselta ja vanhemmalta kuin sellainen joka ei koskaan ole tukeva ollutkaan.
Hoikka ja laiha on eri asia. Hoikka on normaalin rajoissa.
saako hoikka 167 cm vastata? paino ollut ainakin 15 vuotta 53-55 kg. harrastan paljon liikuntaa. raskaudet osuvat tuolle ajalle, niistä tullut temporaalinen +10 kg.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 12:21"]Normaali painoindeksi 168cm pitkälle aikuiselle on 52,5-70 kiloa. Laiha on silloin jos paino on alle tuon painoindeksin normaalialueen.
Vaatekokoon vaikuttaa moni muukin asia kuin paino ja pituus, esimerkiksi vartalon malli, rakenne ja lihasmassan määrä.
[/quote]
Ja läski heti kun on 71?
Eiköhän kuule alaspäinkin nuo painot mene kuin ylöspäin. Jos on vähän alle normaalin, voi olla vaan "hoikka" sen sijaan että olisi heti laiha. Samoiten kun hieman yli menevä on "ylipainoinen" eikä läski. Selvästi kun mennään ylös tai alas, niin otetaan noi voimakkaamman termit käyttöön.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 12:31"]Hoikka ja laiha on eri asia. Hoikka on normaalin rajoissa.
[/quote]
Ja tulevatkin on kanssa. Rajojen ylläolevat ovat plösöjä.
Mä oon ton pitunen ja painan yleensä noin 52kg, mikä on hieman liian vähän. Kroppa vaan hakeutuu tuohon painoon. Nyt oon raskaana ja painan 60kg ja tässä painossa näytän vielä suht hoikalta, mitä nyt keskivartalo levinnyt mahan takia. Sanoisin että terveimmältä olen näyttänyt noin 55kg painoisena kun urheilin aktiivisesti ja lihastakin löytyi.
No minä painan 44 kg ja käytän vaatekokoa 34. Voisin ihan kevyesti painaa 10 kg enemmän olemalla edelleen hoikka. Raskaana ollessa painoin 58 kg ja mahaa lukuunottamatta olin edelleen melko hoikka.
Mä oon 168cm ja 75kg. Saan kuulla jopa kauhisteluja siitä kuinka laiha olen. Gasellimaisen hoikka, sanoi eräs. Erittäin kapeat jalat, kädet ja vyötärö, mutta muhkeat tissit ja perse painaa. Tiimalasivartalo todellakin. Paino ei kerro ulkonäöstä yhtään mitään. Uskokoon ken tahtoo.
Lihaksikas 64kg, imetyksen jälkeen 58 kg oli todella kurja näky.
No, jos oikeasti hoikka niin n. 53 kg, on sopiva. Mutta sopusuhtaiselta näytän raskaana 58 kg, maha on kyllä isohko ja takapuoltakin on vähän.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 12:37"]
Mä oon 168cm ja 75kg. Saan kuulla jopa kauhisteluja siitä kuinka laiha olen. Gasellimaisen hoikka, sanoi eräs. Erittäin kapeat jalat, kädet ja vyötärö, mutta muhkeat tissit ja perse painaa. Tiimalasivartalo todellakin. Paino ei kerro ulkonäöstä yhtään mitään. Uskokoon ken tahtoo.
[/quote]
Niinpä ;) tämä on taas näitä av-palstan luonnonoikkuja ;)
Mutta itse tuon pituisena sanoisin että alle 60 kg pitää painaa ollaakseen hoikka. Mulla nyt 63 kg enkä tunne itseäni hoikaksi vaan ns. normaalipainoiseksi.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 12:50"]
[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 12:37"]
[/quote]
Niinpä ;) tämä on taas näitä av-palstan luonnonoikkuja ;)
Mutta itse tuon pituisena sanoisin että alle 60 kg pitää painaa ollaakseen hoikka. Mulla nyt 63 kg enkä tunne itseäni hoikaksi vaan ns. normaalipainoiseksi.
[/quote]
Vaatekoko 34-36, alaosa 38 leveän lantion vuoksi. Mutta mitäpä teidän kanssa väittelemään.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 12:05"]
Minulla on pituutta 169. Nyt painan 70 kiloa ja minua pidetään yleisesti hoikkana. Itse koen 62 kiloa itselleni sopivaksi ja siihen nyt raskauden jälkeen pyrin. Alle 60 kiloisena olen ihan liian laiha, luut törröttävät joka suunnasta. Ruumiinrakenteella on merkitystä siihen, koska kukanenkin näyttää hoikalta.
[/quote]
aika huvittava määritelmä "minua yleisesti pidetään hoikkana" :D 150 kg painava varmaan pitää hoikkana, kun taas 45 kg painava läskinä.
Miten pienet luut teillä on, joille menee vaatekoko 36? Itse olen painanut ennen lapsia n. 58kg ja silloinkin olen käyttänyt 40 vaatteita, housut sentään 38! Pituutta 170cm. Minulla on leveät hartiat ja isot rinnat, joten puseroita on jopa 42.
Nyt on iän mukana tullut painoa jokunen kilo lisää, joka pitäisi saada pois. Ruumiinrakenne on merkitsevä tekijä, sillä niitä leveitä harteita kun ei saa laihduttamalla pois! Onneksi on sutjakat sääret ja melko kapea lantio sentään.
En minäkään koskaan tule mahtumaan kokoon 36, vaikka olisin alipainoinen, ja olen imetysten jälkeen ollutkin. Silti vaatekoko oli 40, mitä se on edelleen nyt normaalipainoisena. Olen 171 cm pitkä. Mä olen kyllä pieniluinen muualta, mutta lantio on leveä.
Kun olin hoikka (ennen lapsia) painoin 55-57kg. Pituutta tosin hieman vähemmän, 165cm.
Lasten jälkeen neljänkympin kynnyksellä en mitenkään näytä pääsemään takaisin tuohon painoon vaikka kuinka treenaan ja laihdutan. Matkaa sinne 10kg.
Olen 170cm ja painan n.55-56 kiloa, tämän verran olen painanut lähes koko aikuisikäni eli viitisentoista vuotta. Käytän yleensä kokoa 36, välillä 34 mikäli vaatteissa on suht normaali mitoitus, mutta koska mitoitukset heittelee kovasti on minulla ollut vaatteita XS:stä aina L:ään