Vanhuksesta tehty huoli-ilmoitus ei johtanut mihinkään
Tai no, joku kunnan kodinhoitaja kävi kahdesti, sitten vanhus sanoi että älä tulee enää, eikä tämä enää tullutkaan.
Nyt vanhus soittelee taas minulle (en ole edes sukua) , miten on niin yksin, ei pääse saunaan peseytymään, ei jaksa laittaa ruokaa jne.
Ei jaksaisi.
Kommentit (87)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai vanhus haluaa apua tutulta ihmiselt mielummin kuin tuntemattomalta. Hengaisitko itse maksullisen seuralaisen kanssa mielummin kuin tutun kaverin?
Halutkoon.
Ei se sitä tarkoita että muiden pitäisi elää tämän vanhuksen elämää
Jokaisella on oma elämä. Ja se tulee saada elää niin kuin haluaa - ei niin kuin odotetaan tai mummo vaatii!!!!
T Ä M Ä .
Itse en ainakaan jaksa nähdä vaivaa, koska vanhuksella olisi kaikki mahdollisuudet hoitaa asumisensa ja elämänsä helpommaksi, mutta väen vängällä halutaan asua hankalasti ja lapsia ja lapsen lapsia pidetään palvelijoina joiden pitäisi tehdä kaikki. Pskantaakin pitäisi puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai vanhus haluaa apua tutulta ihmiselt mielummin kuin tuntemattomalta. Hengaisitko itse maksullisen seuralaisen kanssa mielummin kuin tutun kaverin?
Halutkoon.
Jokaisella on oma elämä. Ja se tulee saada elää niin kuin haluaa - ei niin kuin odotetaan tai mummo vaatii!!!!
Kenenkään ei tule elää muiden/vanhusten pillin mukaan.
Eikä kenenkään vanhusten tule sitä vaatia muilta/sukulaisilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Halutkoon.
Nämä onkin niin stanan itsekeskeisiä että vaativat ja odottavat.
Ja ihan pokalla!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Halutkoon.
Ja ihan pokalla!
👍
Puolustakaa omaa elämää ja oikeutta elää sitä itsenne näköisesti.
Kärrätkää se mummo hoitopaikkaan. Siellä saa avun eikä mene oma elämä hukkaan.
Lapset eivät koskaan ole mitään velkaa vanhemmilleen.
T. Äiti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Halutkoon.
Ja ihan pokalla!
👍
T. Äiti
T ä m ä !
Vierailija kirjoitti:
Itse en ainakaan jaksa nähdä vaivaa, koska vanhuksella olisi kaikki mahdollisuudet hoitaa asumisensa ja elämänsä helpommaksi, mutta väen vängällä halutaan asua hankalasti ja lapsia ja lapsen lapsia pidetään palvelijoina joiden pitäisi tehdä kaikki. Pskantaakin pitäisi puolesta.
Tämä.
Vierailija kirjoitti:
Kunnat vetoavat kauniin kuuloisesti vanhusten itsemääräämisoikeuteen vaikka he eivät oikeasti pärjää eivätkä enää ymmärrä tehdä oikeaa päätöstä.
Esim. muistisairaan vanhuksen toimintakyky on tutkitusti leikki-ikäisen tasolla. Kukaan ei jättäisi lasta yksin asumaan, vieläpä koko ajan taantuvaa sellaista.
Vanhusten ja varsinkin muistisairaiden osa tässä kovien arvojen pahoinvointiyhteiskunnassa on karu.
Ap, älä anna piiruakaan periksi kunnan kanssa. Hae tietoa vanhuksen toimintakyvystä ja itsemääräämisoikeudeb rajoista ja uhkaa tarvittaessa ettet tule jättämään asioita tähän.
Ja toisaalta älä kuormita vanhusta sillä, että et jaksa. Sen ajan kun käyt, vaikka lyhyenkin, käy hyvillä mielin. Purnaat muualla.
Jaksamista, on vaikea ja raskas tilanne. Hyvin yleinen, joten yritä löytää vertaistukea.
Viite tutkimukseen?
Toimintakyky voi olla paljon parempi kuin lapsella. Riippuu mikä sairaus, miten edennyt jne. Kyllä pelottaa sitten kun olen itse muistisairas, ettei minua kunnioiteta, ja puhutaan kuin idiootille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Halutkoon.
Ja ihan pokalla!
👍
T. Äiti
Muistapa tämä kun olet itse vanha.
Oikeasti, kyllä lapset ovat velkaa vanhemmilleen. Lasten kuuluu auttaa vanhuksia, eikä kärrätä näitä hoitopaikkaan. Jos eivät itse halua. Kaikissa hoitopaikoissa ei apua saa ja kohtelu on huonoa. Etkö yhtään seuraa uutisointia?? Auttaessa ei oma elämä mene hukkaan, vaan saa syvyyttä. Tottakai kohtuudella ja omia voimiakin ajatellen, se on selvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Halutkoon.
Miksi tämä oikeus on vain nuorilla ja keski-ikäisillä? Miksi vanhuksilla ei ole oikeutta elää omaa elämää kuten haluaa? Miksi juuri heidän tahtonsaon merkityksetön, ja sen yli saa kävellä?
Vierailija kirjoitti:
Ota uudelleen yhteys kunnan sosiaalitoimeen. Pyydä että saat puhua henkilökohtaisesti jonkun kanssa, eli ei vain huoli-ilmoitusta netissä. Selosta tilanne ja kerro, että omat voimasi eivät kohta enää riitä ja sitten vanhus on ilman tarvitsemaansa hoivaa. Näissä asioissa tarvitsee ikävä kyllä olla sitkeä, vaikka niin ei kuuluisi olla. Kuntien rahatilanne kun on mikä on, niin palvelujen saanti on kovan työn takana.
Tämä oli viisaimpia vastauksia koko ketjussa. Juuri näin. Apua joutuu vaatimaan, vaikkei niin kuuluisi olla. Selitä ap tilanne.
Ap voi auttaa itse mukana voimavarojen mukaan jos tahtoo. Mutta tärkeintä on että vanhus saa apua. Turha luulla että hän välttämättä sitä itse osaisi pyytää.
Lisään vielä, että nykyään ei vanhuksia voi "kärrätä hoitopaikkaan", koska niihin ei pääse ennen kuin on todettu, että on maksimikotiavut eikä pärjää kotona. Itse maksavana rikkaat voi päästä, en tiedä tästä tarkemmin, olen hoitaja, en sos.työntekijä.
Kun se olisikin niin helppoa et antaa vaan vanhuksen elää miten tykkää, mutta kun kunto huononee, ei voi eikä raski täysin hylätä. Sairaalaan tulee joskus hätäisiä vanhuksia siitä syystä et on soittanut kymmeniä kertoja hätänumeroon, soittanut naapurin ovikelloa ja uhkaillut jopa itsemurhalla. Kyllä siinä omaisiin otetaan yhteyttä, toki kukaan ei pakota hoitamaan edelleenkään, mutta nämä tarinat on kyllä niin järkkyjä, että ymmärrän omaisten huolen ja toisaalta väsymyksen. Sitten se sama vanhus istuu sirkeänä sairaalassa vuoteen laidalla ja kysyy, että mitäs minä täällä teen, haluan kotiin, kyllä lapset hoitaa. Eikä mitään muistikuvaa siitä showsta, miksi on sairaalaan jouduttu...
Vierailija kirjoitti:
Mulla on tilanne, että vanhempani puolison kunto on huonontunut. Omat lapsensa eivät välitä eivätkä hoida asioita. Olettavat kai, että puoliso -toinen vanha ja muistamaton ja jaksamaton hoitaa!
Lopputulos on se, että oman vanhemman asioiden lisäksi on tämä puolisokin hoidettavana. Vanhempani soittaa apua minulta, lääkkeita ei huolehdita, kukaan ei katso että saa hoitoa, pääsee lääkäriin tarvittaessa.
Ihmettelen miten kukaan jättää oman vanhempansa käytännössä vaikka kuolemaan, ja että jonkun mielestä on ok jättää hänet ”vieraan”, eli puolison lasten hoitoon!
Kys. vanhus on maailman ystävällisin ja hyväsydämisin ihminen, joten huonoilla suhteilla asiaa on vaikea selittää.
Se on ihmisten itsekkyyttä ja välinpitämättömyyttä. Mitä tämä palstakin on pullollaan. Muiden elämällä ei ole merkitystä, omalla vain. Pitää aina ajatella muka vain itseä.
Minä autoin vuosia läheistä vanhusta. En koe että olisin luopunut omasta elämästä, vaikka raskasta olikin välillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tee uusi ilmoitus. Arviointikäynnillä voidaan myös katsoa jos tarvitsee lääkärin apua. Mitä useampi/enempi ilmoituksia tulee niin viranomaiset saavat laillisia työkaluja puuttua tilanteeseen. Pidemmän päälle auttamalla teet ainoastaan karhunpalveluksen hänelle. Ystävänä olo toki kannattaa.
Jos se yksi ja sama henkilö (ap) vain ilmoittaa niin auttaakohan ne useat ilmoitukset.
Katsovat että sama hörhö (ap) tekee vaan ilmoituksia vaikka huoli onbjobtidettu täysin turhaksi (kunnan selvityksen jälkeen todettu vanhus pärjääväksi).
Ei se ihan noinkaan mene, että on todettu täysin turhaksi ja vanhus pärjääväksi. Aloituksessa luki, että vanhus oli kieltäytynyt avusta. Se on eri asia. Aloituksessa oli myös asiat missä vanhus on sanonut tarvitsevansa apua, ruoka ja peseytyminen. Käytännössä kunnan vaihtoehdot on ateriapalvelu ja kauppapalvelu. On yleistä, että jaksamista sitten riittääkin, kun vaihtoehtona on nuo valmisruuat. Eivät pidä hyvinä ja/tai ovat kalliita. Kunnalta ei voi ketään tilata kotiin tekemään mieleisiä ruokia. Yksityiseltä tämäkin on mahdollista, mutta harvalla on rahaa/halua ostaa sitä. Pesulle pääsemiseksi on vaihtoehtona saunapalvelu. Jos vanhus kieltäytyy siitäkin niin ei sille oikein mitään voi. Ei vanhusta saa asunnostaan väkisin vietyä noilla perusteilla. Vanhat talot varsinkin on usein just tuollaisia, että pesutilat on jossain kellarissa mihin ei enää pääse, tai asunto on muuten vanhukselle jo mahdoton asua (kynnykset, tilat eri tasoissa, puulämmitys, joillain vielä ulkovessa, jne.). Vaihtoehtona on muutto, mutta arvaatte varmaan, että moni vie kieltäytymisen silloinkin niin pitkälle, että tosiaan mieluummin asuu kuin kaatopaikalla, sisällä on talvella kylmä ja tarpeilla käydään ämpärissä.
Muistisairaat on oikeastaan helpoimpia auttaa. Ei saisi kenellekään valehdella, mutta jos mummo on ollut pari kuukautta käymättä suihkussa niin kyllä kertoisin, että lähdetään katsomaan lapsenlasta, että saisin mummon taksin kyytiin ja pesulle.
"Ei se ihan noinkaan mene, että on todettu täysin turhaksi ja vanhus pärjääväksi. Aloituksessa luki, että vanhus oli kieltäytynyt avusta. Se on eri asia."
..
Kieltäytyy tai ei avusta niin kyllä kunta auttaa jos katsoo sen välttämättömäksi.
Nythän se ei katsonut apua tarpeelliseksi.
Ja jos sama aloittaja ilmoittaa uudestaan avun tarpeesta niin kunta katsoo jo selvittäneensä avun tarpeen ja pitää ilmoitusta turhana kun mikään pakko mummon ei ole apua saada (kunnan mielestä).
"Taysin turha" ja "välttämätön" on ääripäitä. Tarkoitin, että ei avuntarve välttämättä ole täysin turha, mutta jos se ei ole täysin välttämätönkään niin silloin mennään tuolla itsemääräämisoikeudella.
Ja kyllä jokainen huoli-ilmoitus tutkitaan erikseen. Eli uutta ilmoitusta vaan tekemään jos tilanne on huono.
Onhan se turha ollut kun kunta on katsonut ettei mummo apua tarvitse.
Nyt SAMA ilmoittaja ilmoittaa taas SAMASTA asiasta niin kunta kertoo ettei ilmoitus aiheuta toimenpiteitä (= turha).
"EI jaksa laittaa ruokaa" on ollut huolena, mutta luultavasti tarkistuskäynneillä jääkaappi on ollut täynnä. On tarjottu ateria- ja kauppapalvelua, näistä hän on kieltäytynyt. Seuraavalla kerralla sama juttu. Silloin ei voi tilata ruokia kotiin vastoin asiakkaan tahtoa. Ne maksaa noin 10e/ateria ja vanhukset maksaa ne itse. Lupa on oltava. Miten pitäisi mielestäsi toimia? Väärentää vanhuksen allekirjoitus? Käydä syöttämässä väkisin? Mitä? Väsynyt omainenkin voi soittaa kauppaan ja tilata kassillisen ruokaa toimitettuna vanhukselle. Tosin laskua varten hänkin tarvitsee vanhuksen allekirjoituksen.
Täysin välttämätön tilanne on sitten sellainen missä vanhus on jo niin heikossa kunnossa, että joutuu sairaalaan sen takia. Hygienian osalta ääripää saavutetaan sitten, kun asiakas makaa omissa ulosteissaan. Väität, että apua saa vain edellä kuvatuissa tilanteissa. Jos ei ole välttämätöntä, se on turhaa. En tiedä mistä keksit inttää tuota turha -sanaa, kun aloiteuksessakin mainittiin vain, että vanhus on _kieltäytynyt_ avusta.
Entä mistä olet keksinyt, että jos sama ihminen tekee huoli-ilmoituksen niin sitä ei tutkita?
Vierailija kirjoitti:
Aikuinen ihminen saa tehdä elämälleen ihan mitä haluaa, kunhan ei ole vaaraksi muille. Jos psykiatrisen pakkohoidon kriteerit ei täyty, niin sitten se itsemääräämisoikeus on se millä mennään. t: sosiaalityöntekijä
Harvemmin näin on vanhusten suhteen. Vaikka pitäisi olla myös vanhuksilla itsemääräämisoikeus. Toki psyykkinen tila voi sitä vähentää oikeutetustikin.
Ihan tuttua. Olenntehnyt huoli-ilmoituksen omaisesta. Sosiaalityöntekijä kävi, esitteli palvelubussin toimintaa ja ruokapalvelua. Joo, ihminen ei huonon kätensä takia jaksa kantaa jne. Oikeasti vanhusten kotona-asumiseen saa tukea pelkällä rahalla. Pienieläkkeiset älkööt vaivautuko. Sitten kun vointi niin kehno että joutuu virtsan keskeltä vuodeosastolle niin voi onnen potkulla ”päästä” hoitokotiin. Nähty on.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on tilanne, että vanhempani puolison kunto on huonontunut. Omat lapsensa eivät välitä eivätkä hoida asioita. Olettavat kai, että puoliso -toinen vanha ja muistamaton ja jaksamaton hoitaa!
Lopputulos on se, että oman vanhemman asioiden lisäksi on tämä puolisokin hoidettavana. Vanhempani soittaa apua minulta, lääkkeita ei huolehdita, kukaan ei katso että saa hoitoa, pääsee lääkäriin tarvittaessa.
Ihmettelen miten kukaan jättää oman vanhempansa käytännössä vaikka kuolemaan, ja että jonkun mielestä on ok jättää hänet ”vieraan”, eli puolison lasten hoitoon!
Kys. vanhus on maailman ystävällisin ja hyväsydämisin ihminen, joten huonoilla suhteilla asiaa on vaikea selittää.
Kuin minun tilanteestani tämä. Minunkin vanhempani kumppani tosi huonona, omat lapset eivät tekemisissä. Vanhempani myös huono ja muistisairas. Kunnan apua hyvin heikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän että pitäisi olla tylympi mutta vanhus itkee yksinäisyyttään, anoo apua ja lopulta aina suostun. On hyvin iäkäs jo.
Ap
Vanhukset tietää miten nuoremmilla pelataan. Se tietää että suostut. Ja ilmeisesti auta myös ilmaiseksi?
Vierailija kirjoitti:
Tämä on oikeasti todellinen ongelma. Mieheni isä on vanha ja hänellä on todettu muistisairaus. Asuu yksi kotona, eikä ota apua vastaan. On aggressiivinen, osittain varmaan muistisairaudesta johtuen, mutta ei ole ollut mikään helppo luonne koskaan. Hän ei ota apua vastaan, koti muistuttaa kaatopaikkaa ja vaatteet on likaisia jne. Meidän pitäisi oman työn lisäksi ajella viikonloppuna satoja kilometrejä avustamaan. Mieheni järjesti sinne kunnasta sosiaalityöntekijän tms. ja tapaaminen oli aivan katastrofi. En tarvitse apua ja soitan poliisit jos ette poistu jne. Ja hänellä se itsemääräämisoikeus, vaikka todettu muistisairaus, otettu ajokortti pois ja sosiaalityöntekijä nähnyt asunnon kunnon. Ei voi tehdä mitään, jos ei halua apua.
Tuossa tilanteessa on tehtävä hankittava edunvalvoja niin kyllä silloin pappa saadaan hoitoon.
Halutkoon.