Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Koulu menee koko ajan helpommaksi

Vierailija
21.11.2020 |

Onko muiden lapsilla näin? Minusta outoa.

Meidän lapsilla oli ala-asteella todella paljon läksyjä. Niitä tekivät usein monta tuntia. Tehtäviä vaan oli niin hirveästi + lukuläksyt. Yäasteella läksyihin meni 10-30 min. Nyt toinen on lukiossa, edelleen läksyihin 0-15 min. Tulokset joka tapauksessa hyviä, eli siitä ei olisi kyse, että eivät enää panosta kouluun.

Olin kuvitellut, että tämä menisi toisin päin.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
21.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mun lapsista alakoululainen tekee läksyjä 10 min/pvä ja lukee, lukiolaine tekee 2 h/pvä ja viikonloppuna 3-5 h/pvä ja fuksi opiskelee noin 80 h/vko (sis luennot ja labrat).

Vierailija
2/19 |
21.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatimustasoa lasketaan peruskoulussakin koko ajan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
21.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama juttu oli itselläni. Ala-asteella tein läksyjä tuntikaudet, yläasteella pääsin vähemmällä. Johtui varmasti "vanhanaikaisesta" ala-asteen opettajasta, joka jäikin eläkkeelle aloittaessani yläasteen. Pikkuveljeni saikin sitten nuoremman opettajan, ja läksyjen määrä väheni tuntuvasti. Minun ikäluokalleni tuli läksyksi kokonaiset tehtäväkirjojen kappaleet monesta eri oppiaineesta, mutta veljeni ikäluokalle vain yksi sivu tehtäväkirjasta kerrallaan. Ero läksyjen määrässä oli huomattava! Tutkitustikin koululaisten läksyjen määrä vähenee jatkuvasti.

Vierailija
4/19 |
21.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistähän syystä?

Vierailija
5/19 |
21.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On mentävä niiden heikompienkin tahtiin. Enää heitä ei voi siirtää pois erityisluokille vaan todella heikotkin pidetään yleisopetuksessa ja näin ollen tunneilla ei ehditä enää edes normaalitasoiselle oppilaalle edetä sopivaan tahtiin.

Tuo lukiojuttu tosin on kukkua. Omassa nuoruudessani pystyin etenemään lukion läpi kymppirivistöllä tekemättä melkein koskaan läksyjä (matikan läksyt tein välitunnilla, kielen läksyjä tein siinä samalla kun tarkistettiin ja laskin vain etukäteen, mikä kohta tulee minulle ja tein sen valmiiksi), mutta kokeisiin luin kunnolla. Nyt kun on koeviikot, ei tuo taktiikka toimi, ja vaikka lahjakkaana ehtisikin tehdä tauoilla tehtäviä, on osassa oppiaineista sellaisia tehtäviä, ettei niitä vain saada tehtyä missään vartissa. Näin siis lukion ykkösille ja kakkosille. Abeilla on vähemmän tunteja ja usein myös vähemmän kotitehtäviäkin.

Jos siis lukiolainen käyttää kotitehtäviin enintään vartin, on hän joko tehnyt tehtäviä jo päivän aikana, kotimatkalla tai hyppytunneilla tai hän ei tee niitä eikä panosta siihen oppiaineeseen vaan ottaa huonomman numeron. Näitä taktikoijia on paljon. Lahjakas pystyy tasapainoilemaan kasiin, jos tekee numeroarviointiin vaikuttavat tehtävät kiitettävästi ja jättää muut tekemättä mutta sellainen keskiverto-oppilas ei tähän pysty ja läksyjen tekemättömyys tai hutiloidulla tehdyt näkyy arvosanoissa. Lisäksi lukujärjestys vaikuttaa tähän. Jos on paljon hyppytunteja niin on selvää, että läksyjä ei tarvitse tehdä kotona, jos lukujärjestys on täynnä, niin väkisin niitä täytyy väsätä illalla.

Vierailija
6/19 |
21.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuntelin juurinopecastia ja ainakin aiinä kertoivat kuinka harva lukiolainen käyttää mahdollisuuttaan korkeakouluopintoihin, koska jo lukiokurssit vievät niin paljon aikaa.

Ap.n lapsenhan kannattaa käyttää tuota mahdollisuutta, siitä on hyötyy mahdollisesti jatko-opintoihin hakiessakin.

Ainakin Jyväskylässä on mahdollisuus saada korkeakouluopintoja ilmaiseksi opiskellessaan toisen asteen opintoja täällä.

Vierailija
7/19 |
21.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuuntelin juurinopecastia ja ainakin aiinä kertoivat kuinka harva lukiolainen käyttää mahdollisuuttaan korkeakouluopintoihin, koska jo lukiokurssit vievät niin paljon aikaa.

Ap.n lapsenhan kannattaa käyttää tuota mahdollisuutta, siitä on hyötyy mahdollisesti jatko-opintoihin hakiessakin.

Ainakin Jyväskylässä on mahdollisuus saada korkeakouluopintoja ilmaiseksi opiskellessaan toisen asteen opintoja täällä.

Vierailija
8/19 |
21.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keidenkähän takia?

Vierailija
9/19 |
21.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistähän syystä?

Osa pojista on edelleen hyvin koulussa pärjääviä, mutta osa taas eivät ymmärrä edes lukemaansa tekstiä, ihan suomalaisia poikia. Lapselle pitäisi lukea kirjoja ihan vauvasta lähyien, näin saavutetaan riittävän laaja sanavarasto.

Vierailija
10/19 |
21.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarpeeksi kun ma mu.ja luokalla, ei kantaväestö opi mitään koska mennään heikompien tahtiin.

Vierailija
11/19 |
21.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on nyt seiskalla. Olen ihmetellyt samaa. Kuudennella tuli joka päivä läksyjä ja niihin meni puoli tuntia viiva tunti. Nyt seiskalla läksyjä tulee ehkä pari kertaa viikossa ja niihin menee 15 min - puoli tuntia. Olen todella hämmästynyt.

Ovathan ne päivät pitkiä, ehkä sen takia ei anneta läksyjä. Enkä toki valita, helpompaa vain, kun ei tarvitse kaitsea läksyissä.

Vierailija
12/19 |
21.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
13/19 |
21.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla lapset alakoulussa. Tuntuu oudolta että kaikista kokeista täysiä pisteitä, eivät tarvitse tukiopetusta missään.

Olen alkanut epäilemään, että kaikille oppilaille on koulu noin helppoa. Eli me vanhemmat emme ole olleet koulussa hyviä

Vierailija
14/19 |
21.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meiltä vanhemmilta vaadittiin lapsuudessa enemmän koulussa.

Olen vertaillut, mitä omalta vaaditaan, mitä itseltä vaadittiin.

Joitain asioita jäänyt pois, jotain uutta tullut tilalle, eli ihan kaikki ei ole vertailtavissa.

Vierailija
15/19 |
21.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alakoulun numerot on heittänyt täysin häränpyllyä. Omassa lapsuudessani luokan paras sai ehkä yhden tai kaksi ysiä ja vasta kuudennella luokalla alkoi tulla useampia. Muut olivat siinä seiskan kasin tasolla ja kuudennella sitten pääsi jossain aineessa ehkä ysiin. Eikä ollut kiinni koenumeroista. Luokan paras sai säännöllisesti kokeista ysejä ja kymppejä ja me muut kaseja ja välillä ysejä ja silti todistuksessa numerona saattoi komeilla seiska. Muistan vieläkin, miten iloinen tuo luokan paras oli, kun sai kuudennen keväällä kahdesta aineesta kympin!

Yläaste olikin melkoinen shokki, kun yllättäen sain ihan numeroiksi kymppejä, minä, entinen seiskan tai kasin oppilas! Tajusin vasta silloin, ett jos luen hyvin kokeisiin, se palkitaan hyvällä numerolla. Ala-asteella kun ei ollut väliä, mitä sait kokeesta, se seiska tai kasi oli paras, minkä saattoi saada ennen kutosen kevättä ja silloinkin niillä kympin kokeilla sai parhaimmillaankin vain ysin (jos et ollut luokan paras).

Vierailija
16/19 |
21.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alempiin asteisiin puuttumatta, itsellä oli yliopistolla lehtori, joka sai kenkää vaadittuaan "liikaa" oppilailta. Vaati siis samaa tasoa, mitä hän oli opiskellessaan joutunut tavoittelemaan. Johdon mielestä vaatimustasoa tuli laskea. Rahastahan siinä oli kyse. Tästä on jo vuosia, mutta tason laskua on siis ajettu jo aika pitkään.

Muuhun voisi heittää, että tyhmää kansaa on helpompi hallita.

Vierailija
17/19 |
21.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskeleeko lapsesi pitkää matikkaa ja fysiikkaa?

Vierailija
18/19 |
21.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskeleeko lapsesi pitkää matikkaa ja fysiikkaa?

Kyllä. Muistan, kuinka itse käytin paljon aikaa juuri noihin. Nyt sitten poika ehtii tekemään lähes kaiken tunneilla. Ovat lempiaineita hänelle.

Ap

Vierailija
19/19 |
21.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on ihan päinvastoin. Lukion eteen pitää tehdä paljon töitä, lähes koko vapaa-aika.