Se vuokra-asunto EI ole sinun oma!
En ymmärrä, miksi vuokralaiset on niin välinpitämättömiä asuntojen suhteen, mutta sitten kun tulee joku kiista niin ollaan polleena muka tietoisia omista oikeuksista.
Enkä ihan ole varma, mitä muuta oikeuksia vuokralainen edes tarvii kuin irtisanomissuojan.
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Itseäni riepoo vuokranantajani laiton asuntoon tuleminen ilman ilmoitusta, ja/tai haluttomuus sopia ajankohdasta. Se on laitonta. Mua on myös uhkailtu häädöllä ilman kunnon perusteita. Seuraavasta kerrasta teen rikosilmoituksen tai vähintäänkin otan yhteyttä vähän korkeampaan tahoon. Epäilen kyllä, että niin on jo tapahtunut jonkun kohdalla, kun yllätysratsioita ei enää ole ollut melkein vuoteen.
Kuka on se vähän korkeampi taho? Vuokranantajan äiti?
Vaihda lukko uudelle avaimelle, niin ei tule ainakaan avaimilla luvatta sisään, tai sitten murtohälytysjärjestelmä, joka hälyttää kun asuntoon menee, eikä tietenkään koodia vuokranantajalle. Selitelköön sitten vartiointiliikkeelle ja poliisille että millä asialla oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, miksi vuokralaiset on niin välinpitämättömiä asuntojen suhteen, mutta sitten kun tulee joku kiista niin ollaan polleena muka tietoisia omista oikeuksista.
Enkä ihan ole varma, mitä muuta oikeuksia vuokralainen edes tarvii kuin irtisanomissuojan.
Mikähän pointti tässä nyt oli? Se tuo oikeuksia että vuokralaisella on vuokrasopimus ja asunto on hänen kotinsa.
Sen sijaan vuokrantaja on melko pitkälti luopunut omistamiseen liittyvistä oikeuksistaan, kun on vuokrasopimuksella luovuttanut asunnon hallinnan vuokralaiselle.
Nyt meni juridisesti vähän väärin. Korjaan hieman. Vuokranantaja ei vuokrasopimuksella koskaan luovu omistamiseen liittyvistä oikeuksistaan. Vuokrasopimus liittyy asumisoikeuteen sovittuja ehto vastaan, ei suinkaan omistusoikeuteen.
Suurin omistamiseen liittyvä oikeus asunnossa on asunnon hallinta ja tämän vuokrantaja on luovuttanut pois. Omista omistaa edelleen osakeet ja saa osallistua yhtiön päätöksentekoon ja vastaa veltovotteista yhtiötä kohtaan, mutta sinne asuntoon ei ole asiaa, ilman vuokralaisen lupaa.
Ei vuokrasopimuksessa asunnon hallinta siirry, ainoastaan asumisoikeus. Vai oikeastiko väität, että vuokralaisen vastuulla on esim. pienet korjaukset tai vaikka parvekelasitus?
Ei huoneiston hallinta velvoita mihinkään pieniin korjauksiin. Osallistuminen yhtiön kuluihin tulee osakkeiden omistamiseta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikähän pointti tässä nyt oli? Se tuo oikeuksia että vuokralaisella on vuokrasopimus ja asunto on hänen kotinsa.
Sen sijaan vuokrantaja on melko pitkälti luopunut omistamiseen liittyvistä oikeuksistaan, kun on vuokrasopimuksella luovuttanut asunnon hallinnan vuokralaiselle.
Nyt meni juridisesti vähän väärin. Korjaan hieman. Vuokranantaja ei vuokrasopimuksella koskaan luovu omistamiseen liittyvistä oikeuksistaan. Vuokrasopimus liittyy asumisoikeuteen sovittuja ehto vastaan, ei suinkaan omistusoikeuteen.
Suurin omistamiseen liittyvä oikeus asunnossa on asunnon hallinta ja tämän vuokrantaja on luovuttanut pois. Omista omistaa edelleen osakeet ja saa osallistua yhtiön päätöksentekoon ja vastaa veltovotteista yhtiötä kohtaan, mutta sinne asuntoon ei ole asiaa, ilman vuokralaisen lupaa.
Omistaminen on omistamista ja oikeus asua ehtoja vastaan on oikeutta asua ehtoja vastaan.
Laki asuinhuoneiston vuokrauksesta:
"22 §
Vuokranantajan oikeus päästä asuinhuoneistoon
Huoneiston kunnon ja hoidon valvomista varten vuokralaisen on viivytyksettä sopivana aikana päästettävä vuokranantaja huoneistoon." https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1995/19950481
Eijasoosoo kirjoitti:
Hyvä,kun ystävä valehteli facebookissa,että oma on talo. Sosku maksaa vuokran . En tajua miksi valehteli ,että oma,kun on vuokrannut sen😂😂
Vai että oikein ystävä, siltä tosiaan kuulostat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseäni riepoo vuokranantajani laiton asuntoon tuleminen ilman ilmoitusta, ja/tai haluttomuus sopia ajankohdasta. Se on laitonta. Mua on myös uhkailtu häädöllä ilman kunnon perusteita. Seuraavasta kerrasta teen rikosilmoituksen tai vähintäänkin otan yhteyttä vähän korkeampaan tahoon. Epäilen kyllä, että niin on jo tapahtunut jonkun kohdalla, kun yllätysratsioita ei enää ole ollut melkein vuoteen.
Vaihda lukko uudelle avaimelle, niin ei tule ainakaan avaimilla luvatta sisään, tai sitten murtohälytysjärjestelmä, joka hälyttää kun asuntoon menee, eikä tietenkään koodia vuokranantajalle. Selitelköön sitten vartiointiliikkeelle ja poliisille että millä asialla oli.
Oletko ihan hölmö? Ei vuokralainen voi mennä omin nokkinensa vaihtamaan lukkoja tai tekemään tuollaisia asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei omistusasuntokaan kirjaimellisesti ole oma. Omistetaan yhtiön osakkeita.
Mun omistusasunto on kyllä ihan kirjaimellisestikin mun, omakotitalossa kun ei mitään yhtiötä tai osakkeita (välttämättä) ole.
Omakotitalossa ei ole ikinä mitään taloyhtiössä XDD Ääliö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä on iso vuokrayhtiö. Äh, olen tyhmä, joten puhuin vuokranantajasta tarkoittaessani oikeastaan isännöitsijää ja tämän retkuetta. Voin siis ottaa yhteyttä yhtiön ylemmän tason ihmisiin. Sen oikeastaan teinkin kerran, kun halusin tietää, häädetäänkö mut vai ei. Isännöitsijä oli vain pelotellut mua. Järjestelmässä ei ollut mitään merkintää mistään erityisestä. Naisystävä asuu samanlaisessa kämpässä samassa talossa. Hänen asunto oli kyseisen (laittoman)tarkastuksen aikaan huonommassa kunnossa, mutta hän ei saanut siitä varoituksia, eikä uhkailtu, vaikka tarkastajat oli samoja.
Olisikin kyse yksityisestä vuokranantajasta. Voisi tehdä enemmän. Asunnossani on tosiaan käyty ilman lupaa kun olen ollut poissa, ja mulla on lemmikkejäkin.
Tuo murtahälytysjärjestelmä tai joku nauhoittava juttu asunnossa olisi hyvä. Joskus itse rupesin suunnittelemaan laitetta, joka tämän tekisi, mutta parempi olisi ostaa joku vastaava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei omistusasuntokaan kirjaimellisesti ole oma. Omistetaan yhtiön osakkeita.
Mun omistusasunto on kyllä ihan kirjaimellisestikin mun, omakotitalossa kun ei mitään yhtiötä tai osakkeita (välttämättä) ole.
Omakotitalossa ei ole ikinä mitään taloyhtiössä XDD Ääliö.
Kyllähän minkä tahansa omakotitalon omistuksen voi muuttaa yhtiömuotoiseksi. Ei se yleistä ole, mutta mahdollista toki. Voisit ottaa asioista selvää ennen muiden haukkumista ääliöksi. Googleta vaikka sanat omakotitalo asunto-osakeyhtiö.
Meillä vuokra-asunto, joka ostettu 2000-l alussa. Hinta silloin euroissa 50 000, arvo nyt 200 000. Ei lainaa.
Vuokralainen tupakoinut luvatta sisällä, toinen kiinnittänyt sysirumia Ikean pahvipuuhyllyjä seinät täyteen (ja jättänyt ne siihen pois muuttaessaan) sekä pultannut komeron täyteen hyllyjä, joiden terävään lastulevyreunaan seuraava vuokralainen repii käteensä.
Saman kk-vuokran tästä saa seuraava kuitenkin taas maksaa, tai oikeastaan vuokra vähän nousee koska yleinen vuokrataso taas noussut. Laittakaa vaan ”paha kiertämään”, eniten siitä kärsii seuraava vuokralainen. Aina ekassa näytössä ollut n. 30 ihmistä.
Ei vuokrasopimuksessa asunnon hallinta siirry, ainoastaan asumisoikeus. Vai oikeastiko väität, että vuokralaisen vastuulla on esim. pienet korjaukset tai vaikka parvekelasitus?