Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

asunnon osto oli suuri virhe

Vierailija
23.03.2014 |

Ostin syksyllä asunnon, koska olin pitkään haaveillut omistusasunnosta. Sen jälkeen kaikki onkin mennyt päin metsää. Kun ostin, ei taloon ollut tulossa remontteja tai mitään muutakaan, jonka olisiitänyt nostaa vastiketta tai aiheuttaa harmaita hiuksia. Väärin. Heti alkuun ekaan kerrokseen vuosi jostain putkesta vettä. Ei siinä, vakuutus korvasi mutta samalla päätettiin ottaa kuntokartoitus koko taloon. Yksi ylimmän kerroksen asunnon seinä oli homeessa. Ovet eivät ole tiiviit. Kattoremontti edessä. Parvekkeet maalattava ja julkisivua parannettava. Siis ihan kauheasti kaikkea. Lainaa on otettu ihan sairas summa ja esim. mun vastike tuplaantui seuraavaksi 10 vuodeksi. Ei voi olla totta! Ihan painajaista.

Tuo vaikuttaa talouteeni jo jonkin verran, jokakuinen säästösummani meneekin nyt taloyhtiön lainaan. Ja tiesin kyllä, että kaikkea voi käydä mutta että näin monta juttua heti ja samaan aikaan!

Kaduttaa koko asunnon osto. Saakohan tata edes myytyä, kun vastike on valtava?

Onko muille käynyt vastaavaa? Menikö asunto kaupaksi?

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö nuo katto- ja julkisivurempat ollu muka tiedossa kun ostit kämpän?

Vierailija
2/30 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei, niinkuin kirjoitin niin selvisivät vasta kun niitä tutkittiin. Kaupat oli tehty noin kk ennen sitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku tehtailee koko ajan tänne näitä 'saitko omistusasuntosi myytyä' -ketjuja. 

Vierailija
4/30 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhoissa taloissa on aina jotain!!! Siihen täytyy varautua kun ostaa asunnon vanhasta talosta! Vanhojen asuntojen hintakinhan on sen takia huomattavasti alhaisempi kuin uusien. Ethän vain maksanut asunnostasi ylihintaa?

Vierailija
5/30 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan joku joo, mä oon aloittanut vain tämän.

Vierailija
6/30 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 16:36"]Vanhoissa taloissa on aina jotain!!! Siihen täytyy varautua kun ostaa asunnon vanhasta talosta! Vanhojen asuntojen hintakinhan on sen takia huomattavasti alhaisempi kuin uusien. Ethän vain maksanut asunnostasi ylihintaa?

[/quote]

En mielestäni. Kadun todella koko ostoa.

Vierailija
7/30 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaisessa tapauksessa eräs ostaja kävi oikeutta.  Myyjä voitti, koska vanhoissa taloissa voi tulla vesivahinkoja ja arvaamattomia remontteja ja ostajallakin on selonottovelvollisuus, kun ostaa vanhasta talosta. Eli myyjän ei tarvitse olla selvännäkijä oikeuden päätöksen mukaan. 

Kyllä näitä tapauksia on paljon. Voinkin antaa sellaisen nyrkkisäännön, että jos ostatte vanhasta talosta jotain, joka toinen vuosi remontoidaan jotain ja joka viides vuosi on jotain isompaa.

Vierailija
8/30 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö tutkinut taloa ennen ostoa? Mä en juuri tuon takia uskaltaisi ilman homekoiraa ja lämpökameraa mennä lähellekään mitään ostokohteita.

Vierailija
9/30 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 16:40"]

Tällaisessa tapauksessa eräs ostaja kävi oikeutta.  Myyjä voitti, koska vanhoissa taloissa voi tulla vesivahinkoja ja arvaamattomia remontteja ja ostajallakin on selonottovelvollisuus, kun ostaa vanhasta talosta. Eli myyjän ei tarvitse olla selvännäkijä oikeuden päätöksen mukaan. 

Kyllä näitä tapauksia on paljon. Voinkin antaa sellaisen nyrkkisäännön, että jos ostatte vanhasta talosta jotain, joka toinen vuosi remontoidaan jotain ja joka viides vuosi on jotain isompaa.

[/quote]

Luin, että suihinottovelvollisuus. Joo. Aika poistua av:lta :D

Vierailija
10/30 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrostalo vai luhtitalo? Rakennusvuosi?

Vierailija
11/30 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 16:40"]Etkö tutkinut taloa ennen ostoa? Mä en juuri tuon takia uskaltaisi ilman homekoiraa ja lämpökameraa mennä lähellekään mitään ostokohteita.

[/quote]

Häh? Ostin kaksion kerrostalosta, miten olisin voinut selvittää noita, kun ei niistä kukaan tiennyt?

Vierailija
12/30 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinhän se on. Vaihtoehdot ovat a) asut vuokralla, b) ostat asunnon uudesta talosta, jolloin ostohintakin on kalliimpi c) ostat asunnon vanhasta talosta ja hyväksyt, että koko ajan on jotain remppaa. Hyvä puoli on se, että nyt sijoituksesi arvo nousee kun taloyhtiöstä huolehditaan.

Pystyisitkö ottamaan pankista lisää lainaa ja maksamaan yhtiölainaosuutesi heti kaiken kerralla pois? Yleensä yksityisenä hlönä otettu laina on edullisempaa kuin taloyhtiölainat, ja sen lyhennykset saat verovähennyksiin.

Vierailija
13/30 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 16:44"]Kerrostalo vai luhtitalo? Rakennusvuosi?

[/quote]

Kerrostalo, rakennettu 80-luvun puolivälissä

Vierailija
14/30 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kai katon kunnon päällepäin näkee. Samoin ovien tiiveyden voi ihan käteen tuntea.

Vierailija
15/30 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikö kukaan ole löytänyt itseään samasta jamasta eli katumasta ostoa ja miettimässä mitä olisi järkevintä tehdä. Teen harvoin ylieisestikin mitään ostoja, eli tämä nyt sitten sapettaa erityisesti.

Vierailija
16/30 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka ostaisi uudesta talosta, ei ole taattua, etteikö siinä olisi vikaa. Olen LVI-alalla ja on tapauksia, että on 2000-luvun taloja korjattu, isojakin remontteja on jouduttu tekemään rakennusvirheiden takia. Myös korjauksia tehdään huolimattomasti ja väärin. 

Vierailija
17/30 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai niitä kaikkia remontteja nyt heti toteuteta?

Vierailija
18/30 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään ei oo takeita siitä että uudetkaan talot ois hyvin rakennettuja. 

Vierailija
19/30 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 16:46"]No kai katon kunnon päällepäin näkee. Samoin ovien tiiveyden voi ihan käteen tuntea.

[/quote]

Hah. Tämä talo on kuusikerroksinen, miten ton katon olisi voinut nähdä?

Vierailija
20/30 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asun 2001 rakennetussa rivitalossavuokralla. Olisi mahdollisuus ostaa kämppä. Asunto on huonosti rakennettu. Katon ja seinän välistä vetää niin että.tukka heiluu päässä. Olen tiivistellyt itse silikonilla. Kaikkea löutyy.