Mikä uusi kouluaine pitäisi lisätä opetussuunnitelmaan?
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
Isänmaallisuusoppi. Oikeastaan tämän voi katsoa olevan se kaikista tärkein oppiaine.
Mitä minä opiskelisin kun isäni on japanilainen?
Vierailija kirjoitti:
Isänmaallisuusoppi. Oikeastaan tämän voi katsoa olevan se kaikista tärkein oppiaine.
Vähenisi liikaa cihervassareiden kannatus,jos nuoret oppisivat kunnioittamaan isänmaataan. Hieno idea muuten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tämä nyt tarkoita varsinaisesti isän kotimaata. Kansallisia tapoja, kulttuuria, me ennen muita -henkeä jne.
Sellainen elämänperusasiat-kurssi. Siellä opetettaisiin mm:
-Kuinka täytetään veroilmoitus
-Kuinka lähetetään sähköpostiviesti ns. viralliseen paikkaan ja mitä siinä kuuluu olla
-Miten pestään pyykit ja siivotaan
-Vakuutukset, mitkä välttämättömiä
-Pankkiasiat ja rahankäyttö
-Miten asutaan kerrostalossa (hiljaisuus ym).
-Käytöstavat ja etiketti
Ihan siis kaikki perusasiat, mitä iso osa aikuisista ei silti hallitse.
Vierailija kirjoitti:
Entäpä jos kasvattaisitte itse lapsenne ja antaisitte koulun keskittyä yleissivistäviin tehtäviinsä? Mitä enemmän sysätään koululle, sitä vähemmän lapset oppivat. Esimerkiksi 5. ja 6. -luokkalaiset viettävät koulussa 26 tuntia ja opiskelevat jo:
- suomen kieltä ja kirjallisuutta
- matematiikkaa
- englantia
- ruotsia
- ympäristöoppia
- historiaa
- yhteiskuntaopppia
- uskontoa
- liikuntaa
- käsitöitä
- musiikkia
- kuvataidetta26 tuntia!!
Tuon ruotsin voisi kyllä poistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tämä nyt tarkoita varsinaisesti isän kotimaata. Kansallisia tapoja, kulttuuria, me ennen muita -henkeä jne.
Eli enemmänkin rasismioppi?
Vapaaehtoistyö, tosin se nyt ei ole aine.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ehkä tiedä mitä rasismi tarkoittaa?
Onko sinusta Suomen kulttuurista oppiminen rasismia? Millähän tavoin?
Vierailija kirjoitti:
Liikunta. Koska liian löysää ja epäurheilullista porukkaa suolletaan kouluista tänäpäivänä ulos. Mikäli liikuntaa ei nuorena opi on se aikuisena täyttä pakkopullaa eikä siitä tule mitään.
Vai niin. Minä vihasin koululiikuntaa, ja lukion loputtua kesti 4 vuotta että aloin harrastamaan minkäänlaista liikuntaa koska muistot oli niin ahdistavia. Ryhmäliikuntaa en siedä vielä 7 vuodenkaan jälkeen.
Että laitetaan vaan kaikki kuntokuurille koulun jumppasaliin.
Parisuhdeoppi: kotitöiden jako, raha-asiat, työttömyys, oman puolensa pitäminen, yhteistyö jne.
Raha-asioiden hoito.
Oman yrityksen perustamisen alkeet.
Narsistin tai muun persoonallisuushäiriöisen tunnistaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi opiskella me ennen muita-henkeä? Ketkä me? Entä jos tosiaan vanhemmat ovat eri maista, pistätkö äitisi kotimaan ennen isäsi vai miten?
Medialukutaito
Raha ja talouden ymmärrys
Käytöstavat
Oikeastaan lähes kaikkia noita jo opetetaan, ei kaikkia erillisinä oppiaineina vaan osana muita oppiaineita. Kommentoijat voisivat ensin tutustua OPS:aan, jotta tietäisivät mitä nykyään opetetaan.
https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/perusopetuksen_opetuss…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunne- sosiaaliset ja vuorovaikutustaidot omana oppiaineenaan.
Eli pakotetaan introverttejä toimimaan kuin ekstrovertit?
Kyllä introverttikin tarvitsee tunne-, sosiaalis- ja vuorovaikutustaitoja. Eihän ne vaikuta siihen miten sosiaalinen itse on.
Itse omaan käytöstavat, mutta vuorovaikutustaitoja ja tunnetaitoja olisi ollut hyvä opiskella jossakin. Lisäksi joskus törmää intorovertteihin, joilta puuttuu ne käytöstavatkin. Ei introverttiys ole syy jättää vaikkapa tervehtimättä tai vastailla vain murahtelemalla.
T. Introvertti
Ensiaputaidot.
partiotyylinen selviytyminen luonnossa jne. Maanviljely.
Mediankirjoitustaito. Palauttaa mieleen median tehtävät objektiivisena tiedonvälittäjänä.
Sijoittaminen ja säästäminen. Nämä sisältyisivät esim. taloustaito oppiaineen sisälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ehkä tiedä mitä rasismi tarkoittaa?
Onko sinusta Suomen kulttuurista oppiminen rasismia? Millähän tavoin?
Me henkeä nostatetaan sillä että ei luoda rintamalinjoja suomen kansalaisten välille jollain nassepelle oppiaineella joka määrittelee kuka on riittävän isämmaallinen. Me ensin henki kuulostaakin jo puhtaalta persurasismilta.
Liikunnalla on myös psyykkinen vaikutus. Kurinalaisuus, oman jaksamisen tunnistaminen ja pitkäjänteinen kehittyminen. Varsinkin pettymyksen sieto kilpailussa on tärkeä oppi. Paitsi kilpailulla ei saa pilata koululiikuntaa.
Liikunnasta voi saada elämään merkityksellistä sisältöä. On tärkeää että ihmisellä on joku harrastus, kiintopiste.