Kakkosluokalla pakko saada täydet pisteet kertotaulukokeessa - kahdesti!!?
Olen tässä syvästi hämmentyneenä seurannut tänä keväänä tyttäreni matematiikan opintoja kakkosluokalla.
Alussa kertotauluista tuli jokunen koe, kehuinkovasti tyttöä että hyvä tyttö kun kaikissa oli 1-2 p. vaille täydet pisteet. Fiksu tyttö, innostunut ja viisas. Aina rakastanut oppia ja saanut hyviä palautteita yms.
Jossakin vaiheessa ehkä noin kymmenennen samanlaisen kokeen kohdalla aloin ihmetellä miksi näitä yhä tehdään? Aiemmin reipas tyttö alkoi jo muuttua apaattiseksi, (haluaisi uusia haasteita, kyllästyy junnaukseen) esim. matikkapeli ei kotona enää kiinnosta ja kaupassa jos kysyn paljonko ostokset maksaa, hän ei kuulemma enää tiedä kun on tyhmä ?!?!?!
Ensimmäistä kertaa koulunkäynnin aikana on läksyjä unohtunut yms.
Nyt sitten tuli opettajalta vihaista viestiä, hän kuulemma vaatii kahdet täydet pisteet kertotaulukokeista, muuten ei pääse 2lk. läpi ollenkaan ja tyttöni on viimeisten joukossa näistä jotka ei ole vielä suorittaneet. Aina puuttuu se 1-2p. Käski että meidän pitää vaan opiskella tosi kovaa ja se ei ole häpeä (?!?!?!) jos lapsi on erityistuen tmv. tarpeessa? Täääääh?!?!?!?
Fiksu ja innostunut, reipas lapseni on parissa kuukaudessa latistettu, ei kiinnosta mennä enää ollenkaan kouluun. Onko tämä nyt ihan normaalia, vaaditaanko oikeasti täysiä pisteitä?
Voiko opettajasta valittaa jonnekin? En ole koskaan ennen kuullut mistään tällaisesta, tuskin pääsisin itsekään täysillä pisteillä läpi vaikka olen kirjanpitäjä ammatiltani? Apua!
Kommentit (91)
[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 11:18"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 11:13"] [quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 10:57"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 10:34"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 10:21"]
Kun kertotaulut opettelee kerralla ulkoa, ne osaa lopun elämäänsä.
[/quote]
Ei muuten pidä paikkaansa. Olen osannut lapsena ne ulkoa erinomaisesti, mutta enpä osaa enää.
Ja mikä hauskinta, olen lukenut insinööriksi osaamatta niitä ulkoa ja teen koulutukseeni sopivaa työtä.
[/quote]Et kuitenkaan Diblomi-insinööri
[/quote] [/quote]
en ole Diblomi-insinööri. En usko että sellaisia löytyy Suomesta kovin monta.
[/quote]Kyllä Insinöörit numerot taitaa.
mulla myös piti olla 3 koetta oikein - putkeen. jos meni esim. kolmannessa kokeessa yksi väärin, niin kaikki alusta vaan. Muistan silloin turhautuneeni muutamaan otteeseen, mutta ei tästä mitään traumoja tullut!
sano lapsellesi ettei hän ole ollenkaan tyhmä, kehut hänen onnistumisiaan ja eiköhän hän saa vielä lisää motivaatiota kertotautujenkin oppimiseen.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 11:44"]
Minä en ole koskaan oppinut kaikkia kertotauluja ulkoa, mutta olen silti ollut aina todella hyvä matematiikassa. Tuollainen hauki on kala ulkoa opettelu ei opeta matemaattisesta ajattelusta mitään. Toki nopeuttaa vaikeampia päässälaskuja, mutta kyllä ne laskea voi vaikka ei esim seitsemän tai kahdeksan ketotaulua ulkoa osaisikaan.
[/quote]Ei tarvi olla penaalin terävin kun osaa kertotaulun ulkoa.
Kakkosella opetellaan 2-5 ja 10-kertotaulut. Kolmosella sitten loput. Kertotaulujen opetteluun on erilaisia muistisääntöjä, jotka ainakin minä opettajana olen oppilailleni opettanut. Sellainen "hauki on kala" opettelu ei missään tuota tulosta. Parempi olisi jos oppilas tajuaisi mikä on minkäkin kertotaulun "idea".
Kertotaulut olisi hyvä osata sujuvasti, jotta jakolaskut sujuisivat. Täällä joku on kehunut että on hyvä matematiikassa mutta ei osaa ulkoa kertotauluja. En oikein jaksa moista uskoa. Kyseessä on mielestäni lukujen ja lukumäärien hahmottamisesta. Samoin yhteen- ja vähennyslasku helpottuu kun hahmottaa tietyt asiat esim. kymppiparit jne.
Opettaja otti sekuntikellolla aikaa siitä, kuinka nopeasti 2-luokkalaiset ratkaisevat kertotaulut. Ei ongelmaa ainakaan omillani ollut. Kertotaulut on osattava ja sillä siisti.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 11:49"]
Waaaaaatttt??? Minä olen käynyt 1999-2005 peruskoulun, eikä missään vaiheessa vaadittu täysiä pisteitä, koska vain harvat ehtivät siinä ajassa ne kaikki tekemään (meillä oli siis kokeesta riippuen x määrä minuutteja käytettävissä, yhdessä kokeessa oli muistaakseni 40 tai 60 kertotaulua ja 10 min aikaa, virheitä ei tullut, mutten ehtinyt koetta kokonaan tekemään). Ja osaan kuitenkin kaikki kertotaulut erittäin sujuvasti.
[/quote]
Sama meillä. ja olen siis aikaisempi kommentoija joka saanoi, että ainakin puolet piti olla oikein että pääsi läpi. unohtui vain mainita tämä tyyli miten kokeet tehtiin
[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 11:08"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 11:06"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 10:31"]
ihmettelen syvästi äitiä joka vaatii lapseltaan liikaa.
[/quote]kertotaulu on helppo oppia. Mitä sitten kun mennään vaikeempiin asioihin?
[/quote]
Matematiikka ei ole oikeasti ulkoaopettelua vaan päättelykykyä testaava oppiaine. Paljon parempi tulevaisuus matematiikan oppimisessa on sellaisella lapsella, joka oppii nopeasti laskemaan päässään oikeat vastaukset osaan kertotaulusta kuin sellaisella, joka käyttää kaiken aikansa ja energiansa "hauki on kala" -opetteluun.
[/quote]
Takerrut nyt siihen, onko se ulkoa opettelua vai päättelyä kun kertotaulua opetellaan. Se saa kuule olla ihan kumpaa vaan, kunhan sen oppii! Koulussa kertolaskuja opetellaan niin monilla tavoin yhteenlaskun kautta, visuaalisesti ryhmiä hahmottamalla jne., että eiköhän jokaiselle löydy tapa, jolla sisäistää asian oikeasti. Laajemmin matematiikkaa katsoessa olen samaa mieltä siitä, että ennen kaikkea se tähtää loogisen päättelykyvyn ja ongelmanratkaisun kehittämiseen ja se on siinä hienointa. Itsekin olen kirjoittanut pitkän matikan ja alalla, joten ymmärrän kyllä matikan syvällisen olemuksen :) Silti ja ehkä juuri sen vuoksi olen sitä mieltä, että kertolasku on osattava jatkoa ajatellen. Jos lapsella näyttää menevän se ulkoa hokemiseksi, kannattaa korostaa keinoja oikeasti ymmärtää, mistä tulokset tulevat.
Ei juma. Jos kertolaskujen opettelu täysin oikein tuottaa tuollaista tuskaa, mitä haasteita tuollaiselle lapselle voi tulevaisuudessa antaa... Tietty jos mamma ei itse ole mikään penaalin terävin kynä, asenteen ja "kauhistelun" ymmärtää. Antaisi silti edes lapselleen mahdollisuuden kehittää ajatteluaan. Taidot eivät kehity, ellei haasta itseään oppimaan sellaistakin, mikä ei heti helposti suju.
On kamalaa, jos lapselle tulee koulussa sellainen olo, että "olen tyhmä" tmv. :( Se on kaikkein vahingoittavinta oppimisin kannalta.
Minusta alaluokkien tärkein tavoite on saada lapset kiinnostumaan asioista ja oppimisesta! Sellainen perintö palkitsee ja näkyy läpi elämän :) Kyllä jokainen lapsi oppii esim. lukemaan, omalla ajallaan, kunhan into siihen tulee sisältä :)
Eikä minusta kertotauluja ole tarkoituskaan osata ulkoa, eihän se kerro mitään. Kertotaulujen opettelemisen kautta opitaan toivottavasti ymmärtämään kertomista :)
Kertotauluhan on ihan helppo. Miten sen kanssa voi edes möhliä? Kaikilla on ne pari omaa kompastuskiveään, isälläni kuulemma 7 x 8 ja itselläni aina 6 x 8, mutta opettelee ne ja lopun luettelee ulkomuistista.
Ja onhan kertotaulun vastaukset aika helppo ihan laskea päässään Itse tilanteessa.
Vai millainen koe tuo on? Sellainen jossa vastauksen on tultava kuin turusen piipusta? No, sitten vain ulkoa reenaamaan. Ihan helppoa.
Niin 7 x 8 on nykyään mulle se helpoin, kun joku opetti muistisäännön 5 6 7 8
eli 7 x 8 = 56
Kertotaulut on yksi tärkeimmiarä asioista alakoulun matikassa.
Ei siitä kuitenkaan voi luokalleen jättää, mutta olisi hyvä, jos lapsi ne nyt osaisi kunnolla. Ensi vuonna tulee lisää ja vaikeutuu.
Kannusta lastasi ja innosta hänet matikkaan uudestaan, jos ope on päässyt latistamaan.
Ja en halua latistaa omaa mieltäsi, mutta liki kaikki 1-2-luokkalaiset lapset ovat innokkaita oppimaan, lapsesi ei ole siinä mielessä poikkeuksellinen.
t. ope
[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 11:03"]
Anteeksi mutta minäkään en tajua, miksi kertotaulu pitäisi osata "ulkoa". Riittää ihan hyvin, kun osaa siitä tavallisimmat, loput on helppo laskea niin nopeasti päässä, ettei se opettajakaan epäile mitään.
Minäkään en tänäkään päivänä osaa yhdeksän kertotaulua ulkoa, mutta ei sitä kukaan pysty havaitsemaan. Lasken niin nopeasti kymmenen kertotaulusta vähentämällä ne oikeat vastaukset. Ja matematiikka oli viimeistään kolmannelta luokalta lähtien koko ajan kymppi todistuksessa.
[/quote]Sama se miten sen osaa, mutta yleensä kertokaulukokeessa kysymykset tulee niin nopeasti että ne on osattava eikä ole aikaa laskea sormien ja varpaiden kanssa. Perustaito joka pitää jokaisen osata. Nolottaa aikuiset jotka eivät hahmota lukujen suhteita....
[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 12:17"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 11:08"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 11:06"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 10:31"]
ihmettelen syvästi äitiä joka vaatii lapseltaan liikaa.
[/quote]kertotaulu on helppo oppia. Mitä sitten kun mennään vaikeempiin asioihin?
[/quote]
Matematiikka ei ole oikeasti ulkoaopettelua vaan päättelykykyä testaava oppiaine. Paljon parempi tulevaisuus matematiikan oppimisessa on sellaisella lapsella, joka oppii nopeasti laskemaan päässään oikeat vastaukset osaan kertotaulusta kuin sellaisella, joka käyttää kaiken aikansa ja energiansa "hauki on kala" -opetteluun.
[/quote]
Takerrut nyt siihen, onko se ulkoa opettelua vai päättelyä kun kertotaulua opetellaan. Se saa kuule olla ihan kumpaa vaan, kunhan sen oppii! Koulussa kertolaskuja opetellaan niin monilla tavoin yhteenlaskun kautta, visuaalisesti ryhmiä hahmottamalla jne., että eiköhän jokaiselle löydy tapa, jolla sisäistää asian oikeasti. Laajemmin matematiikkaa katsoessa olen samaa mieltä siitä, että ennen kaikkea se tähtää loogisen päättelykyvyn ja ongelmanratkaisun kehittämiseen ja se on siinä hienointa. Itsekin olen kirjoittanut pitkän matikan ja alalla, joten ymmärrän kyllä matikan syvällisen olemuksen :) Silti ja ehkä juuri sen vuoksi olen sitä mieltä, että kertolasku on osattava jatkoa ajatellen. Jos lapsella näyttää menevän se ulkoa hokemiseksi, kannattaa korostaa keinoja oikeasti ymmärtää, mistä tulokset tulevat.
[/quote]
En takerru. Ulkoa opettelu kaikenlaisilla hämärillä omilla muistisäännöillä ja "pitää osata vaikka yöllä herätettäessä" on ihan eri asia kuin se, että esimerkiksi lasken 7 x 9 nopeasti päässäni 70 - 7. Näin olen tehnyt koko ikäni ja hyvin on mennyt, vaikka tuolla joku opettajaksikin julistautuva heti oli väittämässä, etten voi olla hyvin menestynyt matematiikassa. Kyllä vain voin olla, minkäs sille saatte.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 12:45"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 11:03"]
Anteeksi mutta minäkään en tajua, miksi kertotaulu pitäisi osata "ulkoa". Riittää ihan hyvin, kun osaa siitä tavallisimmat, loput on helppo laskea niin nopeasti päässä, ettei se opettajakaan epäile mitään.
Minäkään en tänäkään päivänä osaa yhdeksän kertotaulua ulkoa, mutta ei sitä kukaan pysty havaitsemaan. Lasken niin nopeasti kymmenen kertotaulusta vähentämällä ne oikeat vastaukset. Ja matematiikka oli viimeistään kolmannelta luokalta lähtien koko ajan kymppi todistuksessa.
[/quote]Sama se miten sen osaa, mutta yleensä kertokaulukokeessa kysymykset tulee niin nopeasti että ne on osattava eikä ole aikaa laskea sormien ja varpaiden kanssa. Perustaito joka pitää jokaisen osata. Nolottaa aikuiset jotka eivät hahmota lukujen suhteita....
[/quote]
Ei siinä mitään sormia ja varpaita tarvita, kun laskee nopeasti päässään. Lukujen suhteet tietenkin hahmotan kuten sen, että 6 x 7 tuottaa suuremman luvun kuin 5 x 6. Tuo ulkoaopettelun vaatiminen osoittaa vain selkeästi sen, että alakoulun opettajat eivät yleensä itse ole hyviä matematiikassa.
Pikkuinen hemmoteltu Jemina-Jessica ottaa asian takuulla raskaasti kun äitikin tekee niin sen sijaan että kannustaisi yrittämään kovemmin. Näin tytöistä tehdään kunnianhimottomia ja vain ok tuloksiin tyytyviä. Stressinsietokyvyttömiä. Oppimisen pystyy tekemään hyvässä hengessä vaikkei luovutettakaan heti kun on vähän hankalaa.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 10:09"]
Täällä yksi 2000-luvulla koulunsa käynyt. Meillä piti saada täydet pisteet kolme kertaa PERÄKKÄIN. Olin ainoa luokasta joka ei saanut niitä kokeita koskaan suoritetuksi. En vieläkään selviäisi kertotaulukokeista, saatika jakolaskuista ilman laskinta. Se riittää että osaa kaavat. Menestymiseen tarvitaan muutakin kuin ulkoaoppimista. Minustakaan ei pitänyt opettajieni mukaan tulla mitään mutta niinpä vain opiskelen yliopistossa haluamaani alaa. Aika barbaarista kyllä että jätetään luokalle ja latistetaan oppilaan itsetunto ja oppimishalu.
Sinun tehtäväsi vanhempana on nyt istua lapsen kanssa alas ja opettelette niitä kertotauluja vaikka tunnin päivässä. Kerta koulussa ei niitä ole lapselle osattu opettaa.
[/quote]
Se riittää, että osaa kaavat? Mitä helvettiä?
Jos ei yksinkertaiset jakolaskut päässä mene, niin sitten harjoittelua kehiin!
Oho, täällähän on keskustelu rönsyillyt!
Kiitos kaikille vastauksista. Hyvä tietää että ope on oikeassa ja asia "kuuluu" olla näin. Alamme siis opiskella tytön kanssa. Lapsen isä on muuten insinööri.
Olen itse niin vanha että aikanani koulussa ei tarvinnut saada täysiä pisteitä, itsekin sain silti kiitettäviä matikasta.
Ap
Muistathan huomioida myös mahdollisen oppimisvaikeuden!
Waaaaaatttt??? Minä olen käynyt 1999-2005 peruskoulun, eikä missään vaiheessa vaadittu täysiä pisteitä, koska vain harvat ehtivät siinä ajassa ne kaikki tekemään (meillä oli siis kokeesta riippuen x määrä minuutteja käytettävissä, yhdessä kokeessa oli muistaakseni 40 tai 60 kertotaulua ja 10 min aikaa, virheitä ei tullut, mutten ehtinyt koetta kokonaan tekemään). Ja osaan kuitenkin kaikki kertotaulut erittäin sujuvasti.