Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kakkosluokalla pakko saada täydet pisteet kertotaulukokeessa - kahdesti!!?

Vierailija
23.03.2014 |

Olen tässä syvästi hämmentyneenä seurannut tänä keväänä tyttäreni matematiikan opintoja kakkosluokalla.

Alussa kertotauluista tuli jokunen koe, kehuinkovasti tyttöä että hyvä tyttö kun kaikissa oli 1-2 p. vaille täydet pisteet. Fiksu tyttö, innostunut ja viisas. Aina rakastanut oppia ja saanut hyviä palautteita yms.

Jossakin vaiheessa ehkä noin kymmenennen samanlaisen kokeen kohdalla aloin ihmetellä miksi näitä yhä tehdään? Aiemmin reipas tyttö alkoi jo muuttua apaattiseksi, (haluaisi uusia haasteita, kyllästyy junnaukseen) esim. matikkapeli ei kotona enää kiinnosta ja kaupassa jos kysyn paljonko ostokset maksaa, hän ei kuulemma enää tiedä kun on tyhmä ?!?!?!

Ensimmäistä kertaa koulunkäynnin aikana on läksyjä unohtunut yms.

Nyt sitten tuli opettajalta vihaista viestiä, hän kuulemma vaatii kahdet täydet pisteet kertotaulukokeista, muuten ei pääse 2lk. läpi ollenkaan ja tyttöni on viimeisten joukossa näistä jotka ei ole vielä suorittaneet. Aina puuttuu se 1-2p. Käski että meidän pitää vaan opiskella tosi kovaa ja se ei ole häpeä (?!?!?!) jos lapsi on erityistuen tmv. tarpeessa? Täääääh?!?!?!?

Fiksu ja innostunut, reipas lapseni on parissa kuukaudessa latistettu, ei kiinnosta mennä enää ollenkaan kouluun. Onko tämä nyt ihan normaalia, vaaditaanko oikeasti täysiä pisteitä?

Voiko opettajasta valittaa jonnekin? En ole koskaan ennen kuullut mistään tällaisesta, tuskin pääsisin itsekään täysillä pisteillä läpi vaikka olen kirjanpitäjä ammatiltani? Apua!

Kommentit (91)

Vierailija
1/91 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä piti aikanaan saada 3 koetta täysin oikein ja helposti ne menivätkin kun vaan harjoitteli tarpeeksi. Itse ainakin opin niin, että lausuin kertotauluja ääneen, esim 6 kertotaulu: kuusi kertaa yksi on kuusi, kuusi kertaa kaksi on 12 jne. kaikki läpi vaikka kauppaan mentäessä.

Vierailija
2/91 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos et kirjanpitäjänä pääsisi läpi 2lk:n kertotaulukokeesta niin huhhuh :DD Ei toi ole liikaa vaadittu, nyt vaan tsemppaatte vähän, eihän tosta puutu enää ku 1-2p että on täydet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/91 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvähän se on osata ne kertotaulut. Opetelkaa lapsen kanssa yhdessä niitä.

Vierailija
4/91 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidat provoilla? Kertotaulu nyt vaan on yksi niistä jutuista jotka on osattava hyvin ulkoa. Kolmannella tulee vaikeuksia, jos kertotaulu ei ole sujuva.

Ettekö ole harjoitelleet yhdessä? Ei ole järkeä tehdä testiä aina vaan uudestaan harjoittelematta.

Meidän tytön luokalla piti muuten samoin saada KOLMESTA kertotaulukokeesta kaikki oikein.

Vierailija
5/91 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama juttu ollut iät ja ajat, jo silloin kun itsekin olin ala-asteella. Ja minä myös olin vikojen joukossa suorittamassa niitä kun aina oli 1 tai 2 virhettä. 

Vierailija
6/91 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsilla piti olla viisi täydellistä koetta jokaisesta kertotaulusta, mikä oli hyvä asia. Kertotaulujen osalta ei riitä summittainen osaaminen. Niiden osaaminen on kaiken perusta. Ellei lapsesi opi kertotauluja, hän ei voi suorittaa matikkaa peruskoulussa.

Ap, lopeta lapsellinen kiikuttelusi. Laske lapsen kanssa kertotauluja ja unohda open piikittely. Vaikka valittaisit opetushallitukseen, se ei muuta tosiasioita. Lapsesi on opittava kertotaulut voidakseen jatkaa koulunkäyntiä tavallisella luokalla.

Vierailija
7/91 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

90-luvun alussa minun piti osata kaikki kertotaulut ulkoa ja niitä lueteltiin suullisesti opettajalle. Aikaa ei siis ollut miettiä samalla lailla kuin kirjallisessa kokeessa. Parin kertotaulun opettelu ei kuulosta pahalta.

Vierailija
8/91 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä jo 80-luvun alkupuolella meidän piti opetella kertotaulut virheettömästi. Ei ole mikään nykypäivän juttu.

Vierailija
9/91 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten opettajan viesti oli vihainen?

Minusta sinä vaikutat vihaiselta. Tuo on ihan tavallista että vaaditaan kertotaulussa 2-5 täydellistä koetta. Se kertotaulu kun on niin monelle asiana pohjana myöhemmin.

Luultavasti tytölläsi on vain huolellisuusvirheitä. Voi olla , että jotkin kertotaulun laskut eivät le vielä osttu, Kannattaa siis ottaa selville, etä mitkä ne on, mitä hän ei osaa ja harjoitella niitä. Perusta kun näyttää hyvältä.

tsemppiä!

Vierailija
10/91 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka monta kertotaulua niisssä kokeissa kysytään?

Vierailija
11/91 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ne vaan täytyy oppia... Kolmannella tulee jakolaskut, mihin noi kertolaskujen sujuva osaaminen on pohjana. 

Tee koe kokeita kotona lapsellesi, josko se sit alkais sujumaan ja paljon kehumista ja palkitsemista päälle kun kaikki menee oikein.

Vierailija
12/91 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös itse olen viimeisten joukossa kertotaulukokeita tehnyt. Piti saada kaikki oikein kokeen läpäistäkseen. Harjoittelemaan vaan, tuskin lapsi tuosta kovasti traumatisoituu ja eiköhän innostus matematiikkaan löydy onnistumisen kautta!

Vierailija
13/91 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuohan tosi vähän... Meillä pitää tytöllä olla 3 koetta 100 % oikein. Minun aikaani (-90 luvulla) piti olla täysin oikein 5 koetta

Vierailija
14/91 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täh, kirjanpitäjä ei selviäsi kertolaskuista - ok ymmärrettävää kun kaikki tehdään nykyään tietokoneella.

Kertotaulu on perushuttua ja kun sen kerran opettelee muistaa koko ikänsä näin olen olettanut kun itse sen osaan mennen tullen.

En todellakaan usko sitä että kertotaulujen täydellinen osaaminen on luokalta pääsyn edellytys. Ilmeisesti opettajalta pelottelukeino joka ei mielestäni ole hyväksyttävää. Osaan pelottelu tepsii ja jotkut siitä ahdistuu. 

Ymmärtääkseni kertotauluja opetellaan kolmannella luokallakin.

Ihminen on inhimillinen olento ja virheet ovat sallittuja.

Mahdottomuus on että kaikki suorituisivat kiitettävällä tasolla vaikka se olisi ihanteellista.

Jos koulu sujuu hyvin muilta osin ja matematiikka muutoin vitosen tasolla tai enemmän ei voi luokalle jättää.

Katso oman koulun sivuilta opetussuunnitelma.

Arvioinnin perusteet ja lisäksi

http://www.oph.fi/saadokset_ja_ohjeet/opetussuunnitelmien_ja_tutkintojen_perusteet/perusopetus

Suosittelen että vanhemmat lukisi opsit ja totsut.

ope toiselta asteelta

Vierailija
15/91 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 09:56"]Kuinka monta kertotaulua niisssä kokeissa kysytään?

[/quote]

Mum mielestä 2. luokalla opetellaan kertotaulut 2 -5, ja kolmannella 6 - 12. Kolmosella on lisäksi jakolaskut.

T. Eräs, jonka lapsi on kahdeksannella luokalla

Vierailija
16/91 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

jaa, meillä ne täydet pitää saada kolmesta kokeesta.

Vierailija
17/91 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka monta laskua on joka kokeessa?

Vierailija
18/91 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, meillä myös pitää osata ulkoa kertotaulut kymppiin, kahdesta eri koulusta kokemusta. Ja siis kaikki, ei vain 80-prosenttisesti. Niitä paukutettiin mm. kaikki automatkat.

Vierailija
19/91 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 09:56"]

Kuinka monta kertotaulua niisssä kokeissa kysytään?

[/quote]

kakkosella opetellaan 1-5 ja 10 kertotaulu, kolmosella 6-9 kertotaulut.

Vierailija
20/91 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 09:56"]Kuinka monta kertotaulua niisssä kokeissa kysytään?

[/quote]

Meillä silloin kun olin koulussa niin oli 2-10

Itse muistan kun piti kaikki olla oikein ja ne kenellä puuttui yksi piste useampaan kertaan (kuten minulla) opettaja pyysi suullisesti korjaamaan omat virheensä. Sitten pääsi läpi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kuusi