Kouluihin olisi hyvä saada maustamisen oppiaine, koska suomalaiset ovat yleisesti huonoja ruoan maustamisessa.
Työn puolesta olen viettänyt jaksoja eri Aasian maissa, pääosin Kiinassa, mutta myös Vietnamissa, Indonesiassa ja Thaimaassa. Olen huomannut, että noissa maissa osataan ruoka osataan maustaa hyvin ihan kotioloissa. Ensimmäistä kertaa Thaimaassa ollessani silloin opiskelijavaihdossa, kiinnitin huomiota maustamisen taitoon ja monipuolisuuteen ystävien perheissä. Olin aivan ulapalla, miten mausteista joita he käyttivät ja osasivat soveltaa monipuolisesti. Suomessa tällaisia taitoja ei opeteta edes kotitalouden tunnilla vaan suomalaiset tekevät ruokansa usein yksipuolisesto suolan ja pippurin tai jauhelimausteen ja sipulin turvin. Suomessakin on nykyään silti saatavilla runsasn määrä mausteita ja curreja ym. lisukkeita, mutta niitä ei osata käyttää.
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä ap! Tuntuu, että ulkomailla asuessa opin itse käyttämään erilaisia yrttejä ja kuivia mausteseoksia. Esim. persilja, korianteri, ruohosipuli, basilika, inkivääri, valkosipuli, curry, paprika, kumina, sinapinsiemenet, neilikka ja kaneli on tullut otettua vakiokäyttöön. Silti vielä paljon opittavaa, esim. mitkä ainekset ovat suolainen, makea, umami, hapan...ja olen oppinut myös laittamaan epäsuomalaisesti perussalaattiin öljyä, viinietikkaa, pippuria, oreganoa ja suolaa.
No voi hurja! Kyllä ne ulkomailla osaa! Ai mut... miten ihmeessä mä olen oppinut käyttämään noita mainitsemiasi ihan Suomessa. Että ihan persiljaa ja valkosipulia :D
Nämä on näitä nuoria jotka keksivät pyörää uudestaan. Eivät osanneet maustaa - tai laittaa ruokaa ylipäätään - ja kuvittelevat, ettei kukaan muukaan osaa. Pääsevät sitten ihan ulkomaille asti ja johan oppia riittää muille jakaa. Sama juttu kaikkien uusherännäiden kanssa.
Tämän ketjun pääasia ei edes ole maustaminen, vaan kaiken ulkomaalaisuuden ihannointi. Mitä kauempana, sitä ”hienompaa”.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka monta tuntia tuota maustamista viikossa opetettaisiin? Minkä ikäisille? Pidettäisiinkö siitä kokeitakin? Muistathan, että jos tällainen oppiaine olisi, pitäisi olla koulutettu opettaja, joka on opiskellut maustamista.
Mielestäni kouluun voisi tulla oppiaine nimeltä small talk. Siinä suomalaiset ovat huonoja
Mitä muita kouluaineita pitäisi kouluihin ottaa? Vai pitäisiköhän tätä varten tehdä uusi keskusteluketju?
Mukava kuulla. Itselläni on ollut mielessä osallistua ulkomailla kokkauskursseille esim. Thaimaassa näitä mainostetaan turisteille. Niissä oppii just paikallisia maustamisen taitoja.
Ap