Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia Amazon Kindle -sähkökirjasta?

Vierailija
22.03.2014 |

Käyttääkö täällä kukaan Kindleä?

Lähinnä mietityttää noi lisenssit ja tekijänoikeuskysymykset. Tuleeko usein tilanteita, että et voikaan ladata haluamaasi kirjaa, koska Suomeen ei ole lisenssiä tms.?

Mietin kannattaisiko sellainen kapistus hankkia vaiko ei.

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
22.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 18:51"]

7:  Tää alkoi kiinnostaa. Ongelmia siis on.

Ja onko niin, että uutuudetkin löytyy saman tien ilmaisversioina?

Mun tarve on nimenomaan saada uusia kirjoja mahd. nopeasti. 

[/quote]

Huomioithan, että nuo ilmaisversiot on laittomia ladata. Ymmärrän, että moni lataa kaikkea elokuvista ja musiikista kirjoihin ja peleihin, mutta on aika älytöntä, että asiasta puhutaan kuin se olisi täysin ok asia. Se on kuitenkin rikos.

Vierailija
22/54 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusia kokemuksia? Käyttääkö väki nykyisin tabletteja vai kindleä? Mulla on tuo tabletilla ja harkitsen kindleä nyt, mutta en ole aiemmin kuullutkaan mistään lisenssiongelmista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kierrän Kindlen kaukaa koska sen kanssa on naimisissa Amazonin ekosysteemin kanssa. Mieluummin vaikka Kobo, sillä voi lukea kirjastoista saatavia e-kirjojakin.

Vierailija
24/54 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kierrän Kindlen kaukaa koska sen kanssa on naimisissa Amazonin ekosysteemin kanssa. Mieluummin vaikka Kobo, sillä voi lukea kirjastoista saatavia e-kirjojakin.

Mitä kamalaa on Amazonissa, sieltähän ne parhaat kirjavalikoimatkin löytyy? Itse luen ihan englanniksi.

Vierailija
25/54 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luen kindlen kirjoja ihan älypuhelimella, samoin elisan. Sovellukset on näppäriä.

Vierailija
26/54 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä kamalaa on Amazonissa, sieltähän ne parhaat kirjavalikoimatkin löytyy? Itse luen ihan englanniksi.

Se että Amazon päättää puolestasi mitä voit ladata omistamaasi lukijaan. Kirjaston e-kirjoja et voi ladata. Jos et lue mitään muuta kuin Amazonin kirjoja silloin Kindle on ok.

Vierailija
27/54 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sekä Kobo että halvin Kindle, jossa ei ole valoa. Koboon saa kirjoja kirjastosta (mm. Overdrive-palvelusta, jossa PALJON enkunkielistä,aivan uuttakin kirjallisuutta), Elisa-kirjasta, Adlibriksestä... Kindleen periaatteessa saa vain Amazonista. Se kun ei lue epub-muodossa olevia, joka on yleisin e-kirjan muoto. Calibre-ohjelmalla kuulemma konvertointi onnistuu, mutta olen ymmärtänyt ettei ole laillista kajota suojattuihin kirjoihin niin.

Itse tykkään enemmän Kobosta. Silmille e-kirjanlukija on parempi kuin tabletti, akkukin kestää viikkoja ja kirjat ei täytä asuntoa.

Vierailija
28/54 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös Adlibriksellä on lukija ja Elisalla. Niistä ei ole kokemusta, mutta lukevat epub-kirjoja. Eli yleisintä muotoa. Adlibriksellä nyt tarjouskin lukijasta. Kobo on vähän kalliimpi.

Vierailija
29/54 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se että Amazon päättää puolestasi mitä voit ladata omistamaasi lukijaan. Kirjaston e-kirjoja et voi ladata. Jos et lue mitään muuta kuin Amazonin kirjoja silloin Kindle on ok.

Roskapuhetta. Kai sä nyt osaat USB piuhaa käyttää? Sä voit laittaa mitä huvittaa omaan laitteeseesi.

Minulla on vanhan mallinen Kindle (sellainen jossa oli vielä napit!) ja se on toiminut moitteettomasti jo pitkään, akku kestää ja yksinkertainen käyttää. En tosin ole koskaan ostanut kirjoja siihen sieltä kaupasta, niin en tiedä kuinka se nyt toimii.

Ainoana negatiivisena piirteenä pitäisin sitä että se ei tue Epub tiedostoja, tosin ellet ole jälkeenjäänyt niin ne vaihtaa tosi nopeasti Mobi tiedostoiksi.

Vierailija
30/54 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

7:  Tää alkoi kiinnostaa. Ongelmia siis on.

Ja onko niin, että uutuudetkin löytyy saman tien ilmaisversioina?

Mun tarve on nimenomaan saada uusia kirjoja mahd. nopeasti. 

Olen ostanut lienee lähelle 100 sata kirjaa kindlelle ja kertaakaan ei ole ollut ongelmia.

Ongelmat ovat jos maalla jonka kansalainen on jotain erityisen tiukkoja sensuureja, eli suomalaisilla ei ole mitään ongelmia.

Saksalaisilla voi ehkä olla ongelmia saada natseja koskevaa kirjallisuutta, lähi-idän maissa taas omia rajoituksiaan.

Suomi ei harrasta sensuuria, joten kaikkea mitä Amazon suostuu julkaisemaan, voi myös ostaa suomesta.

Vierailija
31/54 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan sitä ladata joo, muttei kirjaston kirjoja Kindlellä laillisesti lukemaan pysty.

T. eri

Vierailija
32/54 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kindlen lukulaite on hyvä. Lisenssiehdot ovat välillä estäneet latauksen.

Vierailija
33/54 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ostaisin yhden lukijan, ostaisin sellaisen, jolla voi lukea epub-kirjoja. Ilman mitään suojausten murtamista ja konvertointia.

Vierailija
34/54 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin itse pari vuotta sitten Kindlen käytettynä ja siihen piti tehdä useampi versiopäivitys, että sain sen pelittämään. Amazonin asiakaspalvelu auttoi hienosti, asiakaspalvelija talutti minut koko prosessin läpi kaikkine välivaiheineen. Halusin nimenomaan sellaisen simppelin mallin, jossa ei ole kosketusnäyttöä, joka on kevyt ja jossa on se digitaalinen muste. Akku kestää ikuisuuden. Lapselle samalanlainen oli hankittu jo useita vuosia aikaisemmin, mies osti miehelleen myöhemmin värinäytöllisen version, joka minun käteeni tuntui liian painavalta.

Olin pitkään tuollaista hapatusta vastaan ja lopulta päädyin Kindleen, kun halusin lukea kirjasarjan josta tyttö ja mies vouhkasivat. Ensimmäinen osa oli 700-sivuinen ja siinä kohtaa totesin, että jos kuitenkin hankkisin sen Kindlen.

Lapselle tuo Kindle hankittiin että pääsi nopeammin käsiksi suosikkikirjoihinsa. Silloin oli menossa Percy Jackson -vaihe eikä hän millään malttanut odottaa, että se uusi kirja tulee etanapostissa. Kun Kindle saatiin, ostin joskus hänelle kirjan etänä kun hän oli välitunnilla ja laittoi tekstaria että tämä kirja on ilmestynyt. Lomamatkat helpottuivat kun matkalaukkuun ei tarvinnut pakata kasaa kirjoja mukaan. 

Minua ei ole koskaan haitannut, että joudun tyytymään Amazonin valikoimaan. En ole edes tutkinut voinko ladata Kindleen jotain muuta. Amazonin valikoima riittää ja meillä on siellä nykyisin joku perhetilikin, että voidaan lukea toistemme kirjoja helposti.

Vierailija
35/54 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epub-tuki kannattaa olla ja se puuttuu kindlestä.

Vierailija
36/54 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on Kindle Paperwhite ollut nyt puolisen vuotta, ja olen todella tyytyväinen. Näyttö ei heijasta, joten lukeminen on miellyttävää myös auringonvalossa. Taustavaloa voi myös säätää, joten näyttö ei myöskään ole liian kirkas pimeässä makuuhuoneessa lukiessa. Käyttöliittymä on mielestäni hyvä, mutta toki hidas verrattuna tablettiin tai älypuhelimeen.

Amazonissa e-kirjat ovat yleensä edullisempia, joten ostan yleensä sieltä. Suomenkielinen valikoima on kuitenkin aika suppea, joten hankin suomenkielisiä kirjoja lähinnä Elisalta ja toisinaan Adlibrikseltä. Calibre-ohjelmalla on helppo muuntaa kirjat Kindlen tukemaan muotoon ja lähettää ne vaikka sähköpostilla suoraan laitteelle. En näe kirjojen konvertoinnissa ongelmaa, jos kyseessä on ostokirja, joka tulee vain omaan käyttöön.

Ainoa miinus siitä, ettei Kindlellä tosiaan voi lukea kirjaston e-kirjoja - tai voi Calibreen ladattavan pluginin kautta, mutta tässä mennään sitten jo hieman harmaalle alueelle, sillä kirjasta jää ilmeisesti kopio laitteelle, vaikka se olisi palautettu kirjastoon.

Vierailija
37/54 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies osti miehelleen? Teillä on outo suhde :D

Vierailija
38/54 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on Kindle ja esim. Elisa Kirjan tai Adlibriksen e-kirjat saa nopeasti muutettua Calibrella oikeaan muotoon. Ei mene montaa minuuttia koko prosessiin. Tabletilta enkä kännykältä (puhumattakaan tietokoneen ruudusta) en ikinä lue e-kirjoja, lukulaite jäljittelee oikeaa kirjaa niin paljon (käyttää sähköistä mustetta). Jos lukee kirjoja vain kotona niin pärjää ilman lukulaitetta mutta jos reissaa yhtään niin silloin lukulaite on aivan lyömätön. Tuhansia kirjoja mahtuu niin pieneen tilaan. Jos lukee englanninkielisiä kirjoja paljon (Amazonilla on halvempaa) niin sitten ehdottomasti Kindle on hyvä, uusien kirjojen osto tapahtuu parilla näpäytyksellä mutta jos lukee suomenkielistä enemmän niin kannattaa katsella muita lukulaitteita mikä on helpoin käyttää (eli ei tarvitsee muuttaa tiedostomuotoa). Mutta lukulaitetta voin suositella ehdottomasti!

Vierailija
39/54 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkan vielä: Itsellä on Kindle Paperwhite, tuo taustavalon säätö on aivan ihana. Ei tarvitse hämärässä tai pimeässä erillistä lukuvaloa mutta ei häikäise esim. vieressä nukkuvaa.

Vierailija
40/54 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kirjat pitäisi ostaa itselle? Kirjaston Overdrive-palvelusta saat jopa (enkunkieliset) uutuudet lainaan ilmaiseksi. En suosittele, että niitä laittomasti konvertoidaan Kindlelle sopivaksi. Piratismiahan se on. Eli hanki joku lukija, jolla voit niitä laillisesti lukea. Myös Ellibsissä lainattavissa e-kirjoja, suomeksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän neljä