Kokemuksia Amazon Kindle -sähkökirjasta?
Käyttääkö täällä kukaan Kindleä?
Lähinnä mietityttää noi lisenssit ja tekijänoikeuskysymykset. Tuleeko usein tilanteita, että et voikaan ladata haluamaasi kirjaa, koska Suomeen ei ole lisenssiä tms.?
Mietin kannattaisiko sellainen kapistus hankkia vaiko ei.
Kommentit (54)
Mulla on ipadiin ladattuna toi kindle-sovellus. Ei ole ollut ongelmia koskaan.
Ok, hyvä tietää.
Millaista matskua luet sillä: uutta, vanhaa, kaunoa, tiedettä...
kindlen keskustelupalstalla tästä valitetaan, että asiakkaan postiosoite määrää, mitkä voi ladata ja mitkä ei. Eli vaikka menisit USA:han, et voi ladata siltikään tiettyjä kirjoja, koska osoitteesi on muussa maassa.
Luen kaunokirjallisuutta, jotain kevyttä chick litiä tms, ei mitään kamalan vanhoja. Lomareissuilla tulee käytettyä lähinnä. Hinta kirjalle saattaa olla eurooppalaiselle lataajalle kalliimpi, mutta en ole vielä kertaakaan törmännyt tuohon, etteikö voisi ladata ollenkaan.
Kannattaa mieluumin hankkia Sonyn e-book reader. Siihen saat esim. Elisa kirjalta suomalaistakin kirjallisuutta.
Mulla on tuo myös. Sopii ihmisille, jotka tykkäävät lukea englanniksi. Suomenkielistä kindle-materiaalia on aika vähän. En ole koskaan törmännyt mihinkään lisenssiongelmiin ja kirjojen ostaminen on tosi nopeaa ja kätevää.
Klassikoita löytyy paljon ilmaiseksi, esim. Project Gutenberg. Ja muita e-kirjaformaatteja saa muutettua kindle-muotoon, jos tietää mitä tekee.
käytän kindleä ja hyvin pelaa. rehellisesti sanottuna en kyllä lataa kirjoja kindle storesta juuri country settings-ongelmien takia (minulla ei ole tiliä asuinmaassani ja suomalainen visa ei kelpaa paikallisessa amazonissa, paypal vois kyllä toimia) vaan lataan netistä torrentteina/eri free ebook-sivuilta löytyviä EPUB-versioita kirjoista jotka toimii ihan samalla tavalla kuin ostetutkin ebookit. Tuskinpa Kindle storessa montaa kirjaa on joista ei löydy laitonta versiota ilmaiseksi ladattavaksi. Luen kaikenlaisia genrejä ja pelkästään englanniksi, suomeksi tarjonta aika heikkoa.
7: Tää alkoi kiinnostaa. Ongelmia siis on.
Ja onko niin, että uutuudetkin löytyy saman tien ilmaisversioina?
Mun tarve on nimenomaan saada uusia kirjoja mahd. nopeasti.
Minulla on Microsoftin Surface-tabletilla Kindle-sovellus ja olenkin Amazonin kautta ostanut useita kirjoja. Hyvin toimii, koskaan ei ole ollut minkäänlaisia ongelmia. Kannattaa kuitenkin huomioida, niin kuin joku jo aiemmin mainitsi, että suomeksi kirjoja on Amazon.comissa aika vähän tarjolla.
Itsekin harkitsin e-bookin ostamista, mutta sitten ostin tämän tabletin joten e-bookille ei ollut enää tarvetta. Nyt neuvoisin, että ei kannata ehkä ostaa kallista sähkökirjaa vaan suoraan tabletti, johon lataa Kindlen ja Elisa Kirjan sovellukset. Näin saatavilla on runsaasti sekä ulkomaalaista että suomalaista kirjallisuutta plus tabletin muut käyttömahdollisuudet. Nykypäivänä hyvien tanblettien hinnatkaan ei enää päätä huimaa :)
Kiitos vastauksista!
Aika moni vaikuttaa tyytyväiseltä.
ap
[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 18:54"]
Nyt neuvoisin, että ei kannata ehkä ostaa kallista sähkökirjaa vaan suoraan tabletti, johon lataa Kindlen ja Elisa Kirjan sovellukset. Näin saatavilla on runsaasti sekä ulkomaalaista että suomalaista kirjallisuutta plus tabletin muut käyttömahdollisuudet. Nykypäivänä hyvien tanblettien hinnatkaan ei enää päätä huimaa :)
[/quote]
Toisaalta sähköinen kirja on turvallinen. Esimerkiksi matkoilla, jos se varastetaan tai menee rikki, et menetä siinä mitään henkilökohtaisia tietojasi ja koko tietokonetta, ainoastaan siihen ladatut kirjat. Esim. uima-altaalla on kiva kun voi jättää lukijan tuolille kun pulahtaa uimaan, eikä tarvitse panikoida että jos joku pöllii sen niin menee kallis tabletti ja kaikki tiedot siinä.
[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 19:17"]
[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 18:54"]
Nyt neuvoisin, että ei kannata ehkä ostaa kallista sähkökirjaa vaan suoraan tabletti, johon lataa Kindlen ja Elisa Kirjan sovellukset. Näin saatavilla on runsaasti sekä ulkomaalaista että suomalaista kirjallisuutta plus tabletin muut käyttömahdollisuudet. Nykypäivänä hyvien tanblettien hinnatkaan ei enää päätä huimaa :)
[/quote]
Toisaalta sähköinen kirja on turvallinen. Esimerkiksi matkoilla, jos se varastetaan tai menee rikki, et menetä siinä mitään henkilökohtaisia tietojasi ja koko tietokonetta, ainoastaan siihen ladatut kirjat. Esim. uima-altaalla on kiva kun voi jättää lukijan tuolille kun pulahtaa uimaan, eikä tarvitse panikoida että jos joku pöllii sen niin menee kallis tabletti ja kaikki tiedot siinä.
[/quote]
Kindle paperwhitesta on myös paljon miellyttävämpi lukea kuin tabletin ruudulta.
Amazonin Kindle readerit (paperwhite ja 3generation Kindle reader esim.) käyttävät sähköistä mustetta, ja niiden teksti on tämän tekniikan avulla paljon tarkempaa kuin tablettien teksti. Se on kuin painomuste paperilla, eikä rasita silmää kuten tietokoneen näytöltä tai tabletista luettu teksti. Samasta syystä näillä Kindle lukulaitteilla voi lukea kirjaa auringonpaisteessa ilman, että teksti näkyy huonosti, mutta vastaavasti myös pimeässä lukiessa pitää olla valo, jotta tekstiä voi lukea (eli ihan niinkuin oikeaa kirjaakin lukiessa). Kindle on erittäin hieno keksintö ja suosittelen jos lukee englanninkielistä kirjallisuutta!
Amazonissa on myös se hieno juttu, että Kindle -kirjat tallentuvat automaattisesti Amazon cloud reader pilvipalveluun, ja kaikkia ostettuja sähköisiä pääsee lukemaan milloin vain esim. nettiselaimella.
Sähköisen kirjan (eli siis Kindle kirjan) saa ostettua milloin vain, ja parin minuutin päästä pääset jo nauttimaan kirjan lukemisesta.
Lukemiseen voit käyttää esim. iPhonea, iPadia, Amazonin omaa Kindle reader lukulaitetta, nettiselainta tietokoneella (Amazon cloud reader), Samsung Galaxya, Samsung Galaxy Tabia tai mitä tahansa muuta Android laitetta.
Ostamasi Kindle kirjat ovat siis kaikkialla käytössäsi jatkuvasti, eivätkä häviä vaikka lukulaitteesi varastettaisiin. Ne säilyvät Amazonin pilvipalvelussa ja ovat ladattavissa uuteen laitteeseen milloin tahansa ikuisesti.
Amazonissa on myös se hieno juttu, että Kindle -kirjat tallentuvat automaattisesti Amazon cloud reader pilvipalveluun, ja kaikkia ostettuja sähköisiä pääsee lukemaan milloin vain esim. nettiselaimella.
Sähköisen kirjan (eli siis Kindle kirjan) saa ostettua milloin vain, ja parin minuutin päästä pääset jo nauttimaan kirjan lukemisesta.
Lukemiseen voit käyttää esim. iPhonea, iPadia, Amazonin omaa Kindle reader lukulaitetta, nettiselainta tietokoneella (Amazon cloud reader), Samsung Galaxya, Samsung Galaxy Tabia tai mitä tahansa muuta Android laitetta.
Ostamasi Kindle kirjat ovat siis kaikkialla käytössäsi jatkuvasti, eivätkä häviä vaikka lukulaitteesi varastettaisiin. Ne säilyvät Amazonin pilvipalvelussa ja ovat ladattavissa uuteen laitteeseen milloin tahansa ikuisesti.
Pilvessä olevia kirjoja pystytään ilmeisesti muokkaamaan (=sensuroimaan) milloin tahansa. Eli kun ostat kirjan, hukkaat lukulaitteen ja menet katsomaan pilvestä ostamiasi teoksia, niitä on mahdollisesti muuteltu siinä välissä? Esim. poistettu kirosanoja, laimennettu seksikohtauksia.
Ei ehkä yleistä, eikä edes todennäköistä, mutta kuitenkin mahdollista?
ap
[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 20:01"]
Amazonin Kindle readerit (paperwhite ja 3generation Kindle reader esim.) käyttävät sähköistä mustetta, ja niiden teksti on tämän tekniikan avulla paljon tarkempaa kuin tablettien teksti. Se on kuin painomuste paperilla, eikä rasita silmää kuten tietokoneen näytöltä tai tabletista luettu teksti. Samasta syystä näillä Kindle lukulaitteilla voi lukea kirjaa auringonpaisteessa ilman, että teksti näkyy huonosti, mutta vastaavasti myös pimeässä lukiessa pitää olla valo, jotta tekstiä voi lukea (eli ihan niinkuin oikeaa kirjaakin lukiessa). Kindle on erittäin hieno keksintö ja suosittelen jos lukee englanninkielistä kirjallisuutta!
[/quote]Kindle Paperwhite toimii myös pimeässä ilman erillistä valoa, juuri lueskelin sillä pimeässä.
[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 20:12"]
Pilvessä olevia kirjoja pystytään ilmeisesti muokkaamaan (=sensuroimaan) milloin tahansa. Eli kun ostat kirjan, hukkaat lukulaitteen ja menet katsomaan pilvestä ostamiasi teoksia, niitä on mahdollisesti muuteltu siinä välissä? Esim. poistettu kirosanoja, laimennettu seksikohtauksia.
ap
[/quote]Kaikkea elektonista materiaalia voidaan muokata. Mutta epäilenpä, että jos tuolla lailla Amazon lähtisin muokkaamaan kirkoja, niin siinä olisi hyvin nopeasti isot tekijänoikeuskorvaukset maksettavana.
Luen Amazonin kirjoja Kindle-sovelluksen kautta android-tabletilla. Minulla on ladattuna yli 50 kirjaa, käytännössä yksi per viikko, koska laite on ollut käytössä vuoden, ja yhdenkään kanssa ei ole ollut ongelma. Kirkkauttakin saa nykyään hyvin säädettyä niin, että lukeminen onnistuu auringossakin. Amazonin varsinaisia lukulaitteita harkitsisin vain, jos luet kirjoja myös oloissa, jossa et saa laitetta verkkovirtaan kiinni 5-6 tunnin välein (ja minulla on 7 tuuman laite, 10 tuuman näytöllä kulus voi olla suurempaakin). Amazonin Kindle-sovellus vie nimittäin paaaljon virtaa, verrattuna jopa Elisa Kirja -sovellukseen (tätä myös olen käyttänyt).
Mun Kindle on ehdottomasti lempiesineeni maailmassa... Olen aina ollut kova lukemaan, mutta Kindlen osto pari vuotta sitten nosti lukutahdin lähes 200 kirjaan vuodessa. Milloinkaan ei ole ongelmia ettenkö olisi saanut hankittua sitä kirjaa mitä halusin. ostan pääasiassa amazonilta, mutta olen myös ladannut laitteelle ilmaisia kirjoja mobi- ja pdf-muodoissa. Olen myös ostanut muista e-kirjakaupoista. Periaatteessa kirjan kuin kirjan pystyy muuntamaan Kindlelle luettavaan muotoon, mm. ilmainen Calibre pystyy tämän tekemään. Ostomuodolla ei siis ole juurikaan merkitystä.
Kannattaa liittyä esim. Facebookissa aktiivisten kirjabloggareiden tykkääjiin - he hyvin aktiivisesti vinkkailevat kun kirjoja on ilmaiseksi saatavana amazonilla tai kun on esim. 0,99 dollarin tarjous. Tarjouksia on ihan jatkuvasti, mutta ne voivat olla voimassa esim. vain vuorokauden. Mulla on to-read listalla varmasti parisataa kirjaa ja aina vain kasvaa. Rahaa ei siis mene kirjoihin kauheasti jos on oikeaan hetkeen paikalla. Luen kaikkea klassikoiden ja nuorisokirjojen väliltä..
[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 20:12"]
ap
[/quote]
Varmasti tuo on mahdollista, mutta en ole huomannut tapahtuneen. Aina välillä tulee sähköpostiin viesti Amazonilta, että joku kirja jonka olen aiemmin ostanut on saanut uuden, paremman painoksen ja kysytään haluanko palauttaa aiemman ja ostaa pikkurahalla (esim. 0,49dollaria) uuden version. Ei ole kertaakaan kiinnostanut ostaa, koska ensimmäinen versio on ollut täysin ok, mutta siis olen käsittänyt, että näin toimitaan jos tulee uusia versioita, eikä vain mennä toisten kirjoja sensuroimaan...
Jos silmiesi terveys on sinulle tärkeä, niin suosittelen sähköistä mustetta käyttävän lukulaitteen käyttöä. Muuten on syytä varata keinokyyneleitä lääkekaappiin.