Olen sairaanhoitaja ja vihaan työtäni
Muita hoitoalan ihmisiä, jotka kurkkuaan myöten täynnä tätä p*skaa?
ps. potilastyön teen kuitenkin aina laadulla, sitä ei tarvitse pelätä.
Kommentit (192)
[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 18:31"]
[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 18:25"]
ap:lla on jäänyt oivaltamatta, etä hän nimenomaan on hoitaja eikä lääkäri. Työhön kuuluu mm. avustaa lääkäriä ja toteuttaa hänen määräyksensä. Lääkäreiden ei kuulu olla yöllä potilaita kääntelemässä tai kiikuttamassa veripusseja läpi talon.
Kuulostaa juuri siltä happamalta hoituslta, joka pilaa kaikkien ilman mäkättämällä kahvihuoneessa paskavaipoista, paskatyöstä, paskasta lääkäristä, paskasta palkasta. Välissä käy äyskien vetämässä peittoa korviin mummukoille ja pyörittelemässä silmiä, kun taas pitää kiikuttaa alusastiaa samalle ihmiselle.
[/quote]
Voi miten väärässä oletkaan, en ole missään tästä avautunut ennenkuin nyt täällä. Alkuvuodesta pyörryin töihin burnoutin takia, mutta silloinkin valehtelin, että oli vain maha vähän kipeä ja johtui siitä. Koskaan en valita töissä vaan yritän potilaiden takia puskea eteenpäin.
Ja kultapieni, hoitaja EI ole lääkärin avustaja! Sori vaan, hoitaja on ihan oma ammattiryhmänsä jonka pitäisi tehdä töitä lääkärin KANSSA YHTEISTYÖSSÄ. Me EI olla lääkärin "avustajia". ap
[/quote]
Höpöhöpö. Sairaanhoitaja on nimenomaan lääkärin avustaja. Sori. Tradenomi on sihteeri, sh lääkärin avustaja. Ammattitaitosi ei riitä tekemään itsenäisesti lääketieteellisiä ratkaisuja, paitsi hyvin yksinkertaisissa ja tavanomaisissa asioissa. Potilaiden perushoito (hygienia, syöttäminen ym.) toki on lähinnä hoitohenkilökunnan vastuulla. Lääketieteestä et kuitenkaan tiedä juuri mitään. Lääketieteen alueella opintosi ovat vain murto-osa lääkärin opinnoista. Sh:n tehtävä on nimenomaan olla perushoitotyöntekijän ohella lääkärin avustaja, sihteeri ym. Todennäköisesti usein kuvittelet tietäväsi asiat paremmin kuin lääkäri, sillä rajallinen ja pintapuolinen tietämyksesi luo harhan asioiden hallitsemisesta. Siksi et ymmärrä lääkäreiden ratkaisuja kunnolla, joten luulet, että lääkäri on väärässä.
Sairaanhoitajan ei kuulu olla "samalla tasolla" lääkärin kanssa. Esim. sairaalafyysikko/biologi/kemisti/psykologi/proviisori, jolla on akateeminen, relevantti, tutkinto on erikoisasiantuntija, joka on tietyssä mielessä asiantuntija suhteessa lääkäriinkin. Sh:t eivät ole tasavertaisia asiantuntijoita lääkäreiden kanssa. Hoitotieteen maisteri ei ole relevantti tai muutoinkaan hyödyllinen tutkinto.
Jatkan vielä viestiäni 86. Ap:n ongelma taitaa olla, että hän kokee roolinsa sairaanhoitajana riittämättömänä ja kurkottelee kohti lääkärin statusta. Amk:t ja hoito"tiede" tekevät suuren karhunpalveluksen hoitajille jakamalla propagandaansa moniammatillisuudesta, sh:n tasavertaisuudesta suhteessa lääkäriin jne. Monille hoitajille on syntynyt harha, että heillä olisi paljonkin tietoa ja asiantuntemusta lääketieteen alueella. Vaan kun ei ole. Lääketieteen osuus sh:n tutkinnosta on varsin vähäinen, sillä hoitotyö vie suurimman osan opiskeluajasta. Lisäksi amk:ssa opiskelutahti on huomattavasti yliopistoa hitaampaa ja asiat on yksinkertaistettu, niin että tyhmäkin ne ymmärtää. Lääketieteen syvällinen ymmärtäminen vaatii myös riittäviä tietoja mm. biokemiasta, kemiasta ja fysiikasta. Tunnetusti sh:t eivät ole ikinä luonnontieteissä loistaneet. Kuvaavaa on, että eräs tuntemani opistotason "bioanalyytikko" kuvasi myöhemmin suorittamiaan amk sh-opintojaan "naurettavan helpoksi". Ja opistotason opinnot eivät todellakaan vastaa yliopisto-opintoja!
OLEN SAIRAANHOITAJA
ja tykkään työstäni, silloin kun käyn töissä. Teen keikkatyötä, jota rakastan. Stressivapaata! Minulla on myös varakas mies, joka maksaa ja kustantaa kaiken ja vielä kaiken lisäksi ostelee minulle kaikkea. Minun ei tarvisi tehdä töitä ollenkaan, jos en itse haluaisi. Omia lapsia en ole halunnut tehdä. Haluan elää vain mieheni kanssa ja mieheni minun kanssani. Rakastamme harrastuksia ja matkustelua. Teen keikkoja aina silloin, kun itselleni sopii. En todellakaan ole väsynyt ja aina kun olen töissä, niin on kivaa ja teen työni ilolla. Sanon rehellisesti, että jos joutuisin olemaan vakituisena sairaanhoitajan työssä ja vielä kotona töiden jälkeen olisi oma lapsilauma hoidettavana ja kasvatettavana, tulisin hulluksi. En jaksaisi. Olen todella kiitollinen ihanalle miehelleni, että elämäni on näin helppoa.
Vierailija kirjoitti:
Niin moni täällä valittaa siitä, kun pitää paimentaa ja opastaa nuoria lääkäreitä. Mistä me kandilääkärit muuten opitaan? Potilaat monet vaativat ihmeitä, ja te sitten, että olisimme seppiä syntyessämme. Kyllä se huippukirurgikin on pohjalta pinnistänyt. Kaipaamme kannustusta. Tietenkin virheitä sattuu. Mutta se on inhimillistä.
Se ohjaus pitäisi saada toisilta lääkäreiltä eikä alipalkatuilta ja kiireisiltä sairaanhoitajilta. Vai millä muulla alalla huonommin palkattu ja koulutettu joutuu opastamaan ravintoketjussa ylempänä olevia?
Missä ihmeessä työ olette töissä?
Sh
Vierailija kirjoitti:
Eniten v**tuttaa olla lääkäreiden siivooja, sihteeri, avustaja, tuuraaja, psykiatri jne. Teen lääkärinkin työt paremmin kuin 70% lääkäreistä ja silti ne saa 5-kertaista palkkaa vähemmällä työllä ja jaksavat vielä valittaa jos erehtyy kysymään potilaista kun tärkeämpää on vedellä sikeitä työajalla jotta on varmasti "ansainnut" sen palkkansa samaan aikaan kun mä teen niiden työt.
Opiskele lääkäriksi niin pääset helpolla. Nimimerkki lääkärin äiti
Minäkin.vaihdoin alaa.Ala sinäkin cockiksi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eniten v**tuttaa olla lääkäreiden siivooja, sihteeri, avustaja, tuuraaja, psykiatri jne. Teen lääkärinkin työt paremmin kuin 70% lääkäreistä ja silti ne saa 5-kertaista palkkaa vähemmällä työllä ja jaksavat vielä valittaa jos erehtyy kysymään potilaista kun tärkeämpää on vedellä sikeitä työajalla jotta on varmasti "ansainnut" sen palkkansa samaan aikaan kun mä teen niiden työt.
Opiskele lääkäriksi niin pääset helpolla. Nimimerkki lääkärin äiti
Oon eri mieltä että lääkärit pääsis helpolla vaikka sh olenkin. teholla olen töissä
Vierailija kirjoitti:
Muista, että työ on työtä. Hirveää paskaahan tämä on, mutta lohduttaudu sillä, että töitä on aina jossain muodossa vaikka hoitaisit työsi kuinka huonosti.
Ei työn tarvitsekaan olla herkkua. Pääasia, että rahaa tulee kuukausittain. Mieti, jos et saisi ollenkaan rahaa. Moni on siinäkin tilanteessa toisella alalla.
Työ on työtä, mutta sitäkin on niin monenlaista. Ystäväni ovat työssä täysin eri aloilla ja heillä kaikilla on paitsi kevyempi ja mielekkäämpi työ, tietysti myös parempi palkka. Heillä ei ole mitään käsitystä hoitoalan realismista ja tietysti he ovat sen verran fiksuja, etteivät koskaan olisi edes hakeutuneet moiselle paska-alalle. Ehkä se on myös itsekunnioitusta.
Hoitoalan ei tarvitse olla mikään välttämättömyys ja kohtalo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muista, että työ on työtä. Hirveää paskaahan tämä on, mutta lohduttaudu sillä, että töitä on aina jossain muodossa vaikka hoitaisit työsi kuinka huonosti.
Ei työn tarvitsekaan olla herkkua. Pääasia, että rahaa tulee kuukausittain. Mieti, jos et saisi ollenkaan rahaa. Moni on siinäkin tilanteessa toisella alalla.Työ on työtä, mutta sitäkin on niin monenlaista. Ystäväni ovat työssä täysin eri aloilla ja heillä kaikilla on paitsi kevyempi ja mielekkäämpi työ, tietysti myös parempi palkka. Heillä ei ole mitään käsitystä hoitoalan realismista ja tietysti he ovat sen verran fiksuja, etteivät koskaan olisi edes hakeutuneet moiselle paska-alalle. Ehkä se on myös itsekunnioitusta.
Hoitoalan ei tarvitse olla mikään välttämättömyys ja kohtalo.
Tämä tulee itsellänikin usein mieleen, kun kuulen hoitajien valittavan pienestä palkasta ja työolosuhteista. Mitä he ovat alunperin hoitoalan sitten kuvitelleet olevan? Miksi he eivät ole hakeutunteet tekemään jotain muuta?
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni ovat työssä täysin eri aloilla ja heillä kaikilla on paitsi kevyempi ja mielekkäämpi työ, tietysti myös parempi palkka.
Ystäväsi ovat varmaan työssä jossain täysin huuhaa aloilla, jossa kukaan ei oikein lopulta edes tiedä ammattiaan tai että mitä oma työnkuva oikein lopulta onkaan. Hienon kuuloisia englanninkielisiä sanoja vain arvottu sekalaiseen järjestykseen. Päivät täynnä tyhjyyttä, mitään oikeaa osaamista ei kenelläkään ole.
Ole ylpeä siitä mitä teet, se on oikeaa työtä se!! Te terveys alan naikkoset olette parhaita kaikin puolin!
Olen lähihoitaja Helsingin kotihoidossa (kesäpesi onneksi vaan) ja oon tässä parin viikon alun jälkeen ihan kurkkua täynnä..
Nostan, paska duuni paikasta riippumatta.
Nosto lähes kymmenen vuoden takaa.
Ei ole asiat paljoa muuttuneet :/
hoitsuksi ei mennä koska halutaan,vaankoska työkkäri pakottaa.
Helppo päästä sisään kouluun ja opinnot helppoja.
Jaksoin tehdä pari vuotta duunia, tuli selväksi sen touhun järjettömyys ja ketutus.
Vierailija kirjoitti:
Nosto lähes kymmenen vuoden takaa.
Ei ole asiat paljoa muuttuneet :/
Kymmenisen vuotta sitten hoitajat olivat jo ihan loppu.
Nyt tämä korona-aika on ajanut meidät hoitajat jonnekin inhimillisen jaksamisen äärirajoille.
Tiedän, että pian tulee joku viisastelija ketjuun kertomaan että koronaan sairastuneita on vähän jne.
Raskainta tässä ajassa on ollutkin se erityisjärjestelyiden tekeminen, valmiudessa oleminen, ja ihmiset sairastuvat ihan yhtä paljon kuin aina ennenkin.
Nuo järjestelyt ja valmiudessa oleminen vie henkilökuntaa ja resursseja. Jotka ovat aina olleet tiukassa, nyt lähes olemattomat.
Joku vuonna 2014 kirjoitti hoitotieteestä ja paskan värin analysoimisesta. Ihan tragikoomisen totta vielä nytkin, tai oikeastaan pahemmaksi on mennyt.
Kaikenlaista leania, uudelleen organisointia, muutosvalmius,-ja johtamiskoulutusta rivihoitajille, pakko osallistua, mutta mitään muutosta ei koskaan tule ja jos jotain ehdotat tai kritisoit saat paskaa niskaasi.
Juuri tätä älytöntä metatyötä, jossa suunnitellaan ja arvioidaan, mutta varsinaista aikaan saamista ei ole.
Kirjaaminen on mennyt myös ihan hullun hommaksi, välillä huomaan kirjaavani samaa asiaa kolmella eri alustalla.
Huh, en tiedä mihin tämä on menossa. Haluaisin todella tehdä työni hyvin, viihdyn potilastyössä, mutta kaikki tämä turha sälä ja huono johtaminen on todella uuvuttavaa.
Aivan perseestä revittyä paskaa koko saastainen roskatyö :D
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 17:25"]
Mene töihin yliopistosairaalaan tai päivystykseen, sellaiseen yksikköön jossa töitä tehdää koko ajan lääkäreiden, labrahoitajien, röntgenin yms. kanssa yhdessä. Silloin ammattiroolit jäävät sivuseikaksi, kun porukka toimii vain yhdessä. Kunnioitus on molemminpuoista, kun ei tarvitse tapella paremmuudesta. Tehdään vain töitä. Mitä "alemmilla portailla" ollaan, sen enemmän on turhuuksiin aikaa ja mielenkiintoa.
Tuo iänikuinen porukalla tekeminenkö muka tekee autuaaksi? Eikä yliopistosairaalassa joku roolitus ja ihmiset itsessään eroa tavallisesta sairaalasta ja ammattiryhmien välillä niitä p-puheita vasta onkin kiireessä ja väsyneenä, myös muilla aloilla.
On hoitoala oikeasti tosi kuluttava ala. Olin aina ihan rätti töistä palatessani. Hirveästi imi itsestä energiaa.