Hinta-laatusuhteeltaan paras Helsingin, Vantaan, Espoon kerrostaloalue?
Olen muuttamassa Helsinkiin keväällä ja harkitsen yksiön ostamista. Lainaa saisin realistisesti varmaan jotain 150 000 e. Mikä metron tai junaradan varren lähiö on paras? Kriteereitä:
-budjetti
-miellyttävä ympäristö
-mahdollisimman nopea yhteys Helsinkiin
-asunnon arvo nousisi tulevaisuudessa
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen putkirempattua taloa ja mahd. julkkari tehty myös. Nämä rempat ovat suurimpia ja remonttihinnat kovassa nousussa. Ja talo omalla tontilla ehdottomasti. Vanhat asunnot saa varmemmin eteenpäin, koska ostovoima tulee sakkaamaan vuosiksi. Ja lainahanat myös kiinni jollei ole omaa pääomaa sijoittaa. Nyt vaan toimeksi, itä-Helsinki Mellunmäkeä myöten ehdottomasti.
Helsingissä monet asunnot on kaupungin tontilla, joten valinnanvaraa ei välttämättä juuri jää, jos oma tontti on iso kriteeri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et saa 150000 eurolla mitään Helsingistä. Espoosta ehkä yksiön.
Mieti olisiko Hyvinkää, Järvenpää tai Kerava mitään?
Kriteerit listasin aloituspostauksessa. Ymmärtääkseni junamatka käy aika pitkäksi noin kaukaa eivätkä asuntojen arvotkaan kehity kuten pk-seudulla. En todellakaan haluaisi käyttää tuntikausia päivästä työmatkaan vaan sijainnin pitäisi olla kompakti.
Mutta saa toki ehdottaa muutakin.
-AP
Miksi et katso asuntoja Oikotieltä? Sieltähän näet heti hinnat ja sijainnin?
Koska haluan kokemuksia täältä, millaisia asuinalueet oikeasti ovat. Oikotietä on kyllä vahdattu jo vuosikaudet. En itse asu pk-seudulla.
-AP
Samalla alueella voi olla hyvin erilaisia alueita ja kortteleita.
Helsingissä mikään ei ole kovin suoraviivaista.
Riippuu millaista elämää haluat, harrastat tms.
Vierailija kirjoitti:
Itse ostaisin oikeasti itä Helsingistä. Vaikkei moni usko niin sen arvo nousee monin paikoin kymmenen vuoden sisällä.
Eikä se ole sen ankeampi kuin moni muukaan paikka.
Paikoin hyvin viihtyisä.
Itä on mainettaan parempi, lehtijutuissa annetaan yleensä kuva, että kaikki lähiöt on ongelmalähiöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kontula
Olen miettinyt vakavasti noita idän lähiöitä, mutta noiden alueiden ankeus tuntuu ylitsepääsemättömältä ja ainakin Kontulassa asuntojen arvot ovat laskeneet jo pari vuotta. Kouluista ym. minun ei tarvitse välittää, koska olen vielä sinkku ja tämä on vaan välivaihe. Asunnon pitäisi tosiaan olla sillä tavalla sijoitus, että saisin kerrytettyä rahaa kalliimpaan asuntoon.
-AP
Metroyhteyden ja rahaa on tuon verran ovat Itä-Helsinki ja Espoo ainoat vaihtoehdot. Siitä mielikuvallisesta ankeudesta on vain päästävä yli.
Jos arvostaa lähiluontoa ovat ko. paikat muutenkin hyviä valintoja. Hipsterikahviloita ei kyllä löydy.
Sijoitusmielessä kannattaa valita sellainen paikka, jossa koko alueen putkirempat ovat myyntihetkellä jo ohi. Lähestyvät putkirempat vähentävät myös uusien ja putkirempattujen talojen arvoa, kun alueelta on saatavissa ajoittain hyvinkin halpoja remppaamattomia asuntoja, joka vaikuttaa hinta- ja arvostusmielikuvaan.
Itse ostanut Laajasalosta pari luukkua peräjälkeen 2010 ja 2016 - 130-160€k. Myyn pois viimeistään sillan valmistuttua keskustaan v. 2026. Vielä löytyy merellisestä Laajasalosta luukkuja ok hintaan, remppoja kylläkin tulossa. Ne saa arvonnousulla pois. Saari alkaa olla liikenteen kannalta pussinperä. Erittäin hyvät ulkoilumahdollisuudet ja ok ilma meren läheisyydessä. Suosittelen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kriteerit listasin aloituspostauksessa. Ymmärtääkseni junamatka käy aika pitkäksi noin kaukaa eivätkä asuntojen arvotkaan kehity kuten pk-seudulla. En todellakaan haluaisi käyttää tuntikausia päivästä työmatkaan vaan sijainnin pitäisi olla kompakti.
-AP
No mutta, mistä me sitten tappelisimme?
Mistä noita avuttomia sinkkumiehiä oikein tulee? Miksi äiti ei auta enää?
150 000 eurolla et saa mitää Helsingistä.
Vierailija kirjoitti:
Itse ostanut Laajasalosta pari luukkua peräjälkeen 2010 ja 2016 - 130-160€k. Myyn pois viimeistään sillan valmistuttua keskustaan v. 2026. Vielä löytyy merellisestä Laajasalosta luukkuja ok hintaan, remppoja kylläkin tulossa. Ne saa arvonnousulla pois. Saari alkaa olla liikenteen kannalta pussinperä. Erittäin hyvät ulkoilumahdollisuudet ja ok ilma meren läheisyydessä. Suosittelen.
Kruunuvuoren silta ei taida valmistua silloin, ehkä ei koskaan.
Helsingin kaupunki aloitti vasta tänä vuonna sillan suunnittelu- ja tarjoustyöt, jotta nähdään mitä silta maksaisi.
Kaupunginhallitus päättää näiden tietojen pohjalta päätetänkö siltaa rakentaa. Vai tuleeko raidejokeri Herttoniemen kautta halvemmaksi.
Nyt näyttää siltä että Jätkäsaaren tunneli on tärkein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-AP
No mutta, mistä me sitten tappelisimme?
Mistä noita avuttomia sinkkumiehiä oikein tulee? Miksi äiti ei auta enää?
Tämä
Vierailija kirjoitti:
Espoonlahti on tällä hetkellä edullinen, mutta metro tekee tuloaan, ja silloin hinnat nousevat.
Täällä on ainakin luonto ja meri lähellä, mutta eri ihmiset arvottavat tietysti eri asioita.
Tuolla budjetilla Espoonlahdesta saa vain vanhan yhtiön asunnon ilman tehtyjä remppoja. Muutin juuri itse Espoonlahteen ja vaihtoehtoina on vakn 80-90 luvulla rakennettuja suurimmaksi osaksi remppaamattomia tai semi-uusia, jolloin apn budjetista puuttuu vähintään 50k.
Vierailija kirjoitti:
Mulle Oikotie antoi noilla spekseillä 180 asuntoa pk-seudulta. Että ehkä niitä nyt kuitenkin on olemassa... Itse tosiaan miettisin metron tai junaratojen varrelta, niillä alueilla ei ainakaan arvo laske. Toistaiseksi joku Espoonlahti, Kivenlahti ja Saunalahti on halvempia, mutta kahden vuoden päästä ei tosiaan ole enää, kun metro valmistuu (ehkä).
Konala on mainettaan parempi, palvelut on ja kätevällä paikalla.
Suurpelto/Olari/Lystinmäki. Valinnanvaraa on aika vähän, mutta bussi-metrokombolla pääsee 30 min Kamppiin ja lähellä kaksi metroasemaa plus Kauniaisten juna-asema. Suurpelto näistä ehdottomasti kivoin, mutta suurimmaksi osaksi vuokeatontteja ja uusia rakennuksia, joten budjetti ei välttämättä riitä.
Olarissa taas vähän pitempi matka lähimmälle bussipysäkille ja moni rakennus vaatii julkisivurempan tai putkirempan, joka kyllä nostaa hintaa sitten ajan kanssa.
Lystinmäestä 15min kävely lähimmälle metroasemalle ja bussiliikennettä ei sieltä oikein ole, mutta alueena kiva ja hinnat aika alhaiset. Toki löytyy vain 1-2 kerrostaloa, muuten rivitaloaluetta.
Sinuna katsoisin ehkä Myyrmäestä. Hyvät palvelut ja kulkuyhteydet, ja ihan ok alue.
Vierailija kirjoitti:
Konala on mainettaan parempi, palvelut on ja kätevällä paikalla.
Konala on ihan ok aluetta. Sijaitsee Pitäjänmäen kyljessä. Taidat sekoittaa Kontulaan idässä, sinne valkoisen ihmisen ei kannata muuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle Oikotie antoi noilla spekseillä 180 asuntoa pk-seudulta. Että ehkä niitä nyt kuitenkin on olemassa... Itse tosiaan miettisin metron tai junaratojen varrelta, niillä alueilla ei ainakaan arvo laske. Toistaiseksi joku Espoonlahti, Kivenlahti ja Saunalahti on halvempia, mutta kahden vuoden päästä ei tosiaan ole enää, kun metro valmistuu (ehkä).
Nuo speksit ei sano vielä mitään. Lisää oma tontti, ei tarjouskauppoja ja omistusasunto, niin vaihtoehtoja on enää 22. Näistä 99% ovat 60-70 luvun asuntoja, eli ellei ole tehty remppaa niin tulossa on. Laitoin hakuun vielä yksiöt ja kaksiot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsingin kaupunki aloitti vasta tänä vuonna sillan suunnittelu- ja tarjoustyöt, jotta nähdään mitä silta maksaisi.
Kaupunginhallitus päättää näiden tietojen pohjalta päätetänkö siltaa rakentaa. Vai tuleeko raidejokeri Herttoniemen kautta halvemmaksi.
Nyt näyttää siltä että Jätkäsaaren tunneli on tärkein.
Voi olla toki ettei siltahanke toteudu. Siihen asti myyty ilmaa lisäarvon nousuna. Saari on nousussa muutenkin ilman uudisrakentamista. Infra toisi arviolta hinnannousua 5% alkaen. Mahdollisen sillan vaikutus ei ole hintoihin faktisesti niin drastinen kuin ehkä odotetaan. Mutta asuinalueena Laajasalo on mielestäni erittäin hyvä. Kun vielä asuu Yliskylän puolella - lähellä palveluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt näyttää siltä että Jätkäsaaren tunneli on tärkein.Voi olla toki ettei siltahanke toteudu. Siihen asti myyty ilmaa lisäarvon nousuna. Saari on nousussa muutenkin ilman uudisrakentamista. Infra toisi arviolta hinnannousua 5% alkaen. Mahdollisen sillan vaikutus ei ole hintoihin faktisesti niin drastinen kuin ehkä odotetaan. Mutta asuinalueena Laajasalo on mielestäni erittäin hyvä. Kun vielä asuu Yliskylän puolella - lähellä palveluja.
Yliskylä on kiva. Se näkyy meidän parvekkeelta 👍
Itse ostaisin oikeasti itä Helsingistä. Vaikkei moni usko niin sen arvo nousee monin paikoin kymmenen vuoden sisällä.
Eikä se ole sen ankeampi kuin moni muukaan paikka.
Paikoin hyvin viihtyisä.