Olen työssäkäyvä köyhä. Mistä voisin saada apua jouluksi?
Tulot tippuneet reilusti viimeisen vuoden aikana ja lisäksi mennyt rahaa lääkärikuluihin ja tutkimuksiin.
Mitään tukia en saa.
Mistä voisin saada pientä avustusta jouluksi? Itselleni en kaipaa mitään mutta teinipojalle edes pari lahjaa ois kiva.
Ruoat saan tehtyä kun ne ei paljon maksa kun itse teen.
Kommentit (117)
Vierailija kirjoitti:
Kirpputori myynti, tarpeeton tavara, poika myy omiaan.
Kesätöitä poika jo kyselemään...aktiivisuutta.
Esim.kesällä . ruohonleikkuu, pensasaitojen leikkuu,maatiloilla taimenistutus, ulkomaalaustyöt. Voi sitten hankkija itselleen vaatetta ym. tarpeeseen.
Onko sinusta oikein ja kohtuullista, että alaikäistä lasta painostetaan myymään omia tavaroitaan, jotta perhe saa kunnon joulun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olette työssä kerran molemmat, on teillä myös työterveyshuolto ja silti pitää mennä yksityiselle, niin kun kaikki pitää tapahtua nyt hetivälittömästi.
Tiesitkö, että lakisääteinen työterveydenhuolto ei sisällä edes yleislääkäripalveluita?
Tiedän. tiedän myös, että monella yrityksellä sisältää paljon enemmän, mitä laki vaatii. Ap vänisee ihan syyttä. Meillä on maailman halvimpiin kuuluva julkinen terveydenhuolto. On ihan oma vika, ellei sitäkään halua käyttää. Mikäli sitä rahaa ei kerran ole, niin silloin ei yksityisiä lääkäreitä käytetä. Suomessa ei ketään jätetä hoitamatta vaikka olisi kuinka köyhä. -ohis-
Ap on pienipalkkaisessa työssä ja voin lyödä vetoa että työterveys kattaa vain lain pakottamat palvelut, eli käytännössä ei mitään.
Olen itse siivooja (pienipalkkainen) meiltä lopetettiin pari vuotta sitten työterveyspalvelut, maksetaan itse sairaslomatodistukset ja kaikki.
Ja tiedän että todella monessa siivousfirmassa on tehty sama ratkaisu.Meillä on verovaroilla kustannettu JULKINEN terveydenhuolto, jota saa ihan kaikki käyttää. Mikäli ei ole rahaa, niin silloin EI MENNÄ yksityiselle. Mikä tässä on niin vaikea tajuta ? ohis
Maksaa se julkinenkin puoli. Mulla tuli julkisella puolella viime vuonna maksukatto täyteen. Lääkekatto tuli täyteen ja psykoterapiastakin piti maksaa 30€ omavastuu joka kuukausi. Siinä oli sitten terveydenhoitomenoja ihan reippaalla summalla ja voin sanoa, että tiukoilla oltiin, kun olin osa-aikaisella kuntsarilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en siis ym,ärrä näitä ihmisiä joille joulu tulee joka vuosi yllätyksenä.
Minä taas en ymmärrä näitä ihmisiä, jotka ei ymmärrä että köyhä voi joutua käyttämään jouluksi säästetyt rahat johonkin yllättävään menoon.
Yllättäviä menojakin ei tule, kun niihin osaa varautua. Autot hajoaa, sähkölaskut tulee tietyn väliajoin ja lääkäriinkin joutuu välillä menemään. Kannattaa säästää jouluun ja yllättäviin menoihin.
Köyhällä ihmisellä ei ole, mistä säästää. Pienituloisessa työssäkäyvässä perheessä voi olla esim. tilanne, että työssäkäynnin takia on pakko pitää kahta autoa. Julkinen liikenne ei tässä maassa toimi kuin pk-seudulla niin kattavasti, että sen varaan voisi työmatkat laskea ja, uutispommi, kaikki suomalaiset eivät asu pk-seudulla.
Köyhälläkin perheellä voi myös olla isohko koti, josta on isohkot maksut. Toinen uutispommi, kasvukeskusten ulkopuolella tällaisen kodin myyminen ja pienempään muuttaminen ei ole mikään itsestäänselvyys. Jos molemmat ovat työssä, työn perässä muualle muuttaminenkaan ei ole ratkaisu. Aika hyvä mäihä saisi käydä, että molemmat löytäisi uuden työpaikan samalta paikkakunnalta samaan aikaan. Ja edelleen se koti siellä vanhalla paikkakunnalla nielisi rahaa.
Ja kolmas yllätyssektori vielä, julkinen terveydenhuolto ei toimi kuin junanvessa. Paikkakuntakohtaisia eroja on paljon. Ja sellaisia sairauksia on myös paljon, jotka saattavat alkaa melko pienin oirein, mutta paheta siinä julkiselle jonotellessa niin, että sitten kun lääkärille pääsee, voi olla jo myöhäistä, työkyky mennyt, jopa koko terveys mennyt.Älkää rikkaat helsinkiläiset viitsikö kommentoida näihin aloituksiin ollenkaan, koska teillä ei ole mitään käsitystä elämästä Kehä 3:sen ulkopuolella.
Kyllä ne julkiset toimii. Olen liikkunut julkisilla 4 eri kaupungissa, joissa yksikään ei ole pk-seudulla tai lähelläkään. Ihan valetta tälläinen "julkiset liikenteet ei toimi".
Minä, jolle kommentoit en edes yhä ola mikään rikas helsinkiläinen, vaan muualla asuva köyhä.
Väärin. Ei toimi.
Jos asut kauempana kaupungin keskustoista, maaseutu taajimissa, julkinen liikenne ei kata kaikkea. Voi mennä bussi aamulla keskustaan klo 07.15 ja lähteä sieltä maaseutu taajamaan takaisin klo 16.15. Eli aikataulu sopii vaan virka-aikaa tekeville, ei muille.
Ei hoitajille, myyjille eikä muillekaan, jotka tekevät jotain muuta työaikaa.
Matkat taajaman ja keskustan välillä voi mennä vaikka sähköpolkupyörällä. Kaikkeen ei tarvita autoa.
Ai, että 30 km pyörällä, ympäri vuoden joka päivä, yhteensä 60 km sähköpyörällä päivttäin, satoi lunta tai vettä? Sitäkö tarkoitat?
Asun entisessä kunnassa, joka on liitetty suurempaan kaupunkiin.
Matkaa keskustaan on 28 km. Taajamassa on terveyskeskus, apteekki, kirjasto, vaateliike, ravintola ja kaksi elintarvike kauppaa, pienyrityksiä useampia.
Ilman omaa autoa töissä kulkeminen ei onnistuisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas en ymmärrä näitä ihmisiä, jotka ei ymmärrä että köyhä voi joutua käyttämään jouluksi säästetyt rahat johonkin yllättävään menoon.
Yllättäviä menojakin ei tule, kun niihin osaa varautua. Autot hajoaa, sähkölaskut tulee tietyn väliajoin ja lääkäriinkin joutuu välillä menemään. Kannattaa säästää jouluun ja yllättäviin menoihin.
Köyhällä ihmisellä ei ole, mistä säästää. Pienituloisessa työssäkäyvässä perheessä voi olla esim. tilanne, että työssäkäynnin takia on pakko pitää kahta autoa. Julkinen liikenne ei tässä maassa toimi kuin pk-seudulla niin kattavasti, että sen varaan voisi työmatkat laskea ja, uutispommi, kaikki suomalaiset eivät asu pk-seudulla.
Köyhälläkin perheellä voi myös olla isohko koti, josta on isohkot maksut. Toinen uutispommi, kasvukeskusten ulkopuolella tällaisen kodin myyminen ja pienempään muuttaminen ei ole mikään itsestäänselvyys. Jos molemmat ovat työssä, työn perässä muualle muuttaminenkaan ei ole ratkaisu. Aika hyvä mäihä saisi käydä, että molemmat löytäisi uuden työpaikan samalta paikkakunnalta samaan aikaan. Ja edelleen se koti siellä vanhalla paikkakunnalla nielisi rahaa.
Ja kolmas yllätyssektori vielä, julkinen terveydenhuolto ei toimi kuin junanvessa. Paikkakuntakohtaisia eroja on paljon. Ja sellaisia sairauksia on myös paljon, jotka saattavat alkaa melko pienin oirein, mutta paheta siinä julkiselle jonotellessa niin, että sitten kun lääkärille pääsee, voi olla jo myöhäistä, työkyky mennyt, jopa koko terveys mennyt.Älkää rikkaat helsinkiläiset viitsikö kommentoida näihin aloituksiin ollenkaan, koska teillä ei ole mitään käsitystä elämästä Kehä 3:sen ulkopuolella.
Kyllä ne julkiset toimii. Olen liikkunut julkisilla 4 eri kaupungissa, joissa yksikään ei ole pk-seudulla tai lähelläkään. Ihan valetta tälläinen "julkiset liikenteet ei toimi".
Minä, jolle kommentoit en edes yhä ola mikään rikas helsinkiläinen, vaan muualla asuva köyhä.
Väärin. Ei toimi.
Jos asut kauempana kaupungin keskustoista, maaseutu taajimissa, julkinen liikenne ei kata kaikkea. Voi mennä bussi aamulla keskustaan klo 07.15 ja lähteä sieltä maaseutu taajamaan takaisin klo 16.15. Eli aikataulu sopii vaan virka-aikaa tekeville, ei muille.
Itse jouduin menemään niin, että lähdin aikoinaan opiskelemaan tuntia aikaisemmin ja tulin pari tuntia myöhemmin, kun pääsin koulusta. Juu, ei ne mennyt juuri minutilleen missään, mutta kyllä ne siellä liikkuu. Toisessa kaupungissa sain myös kävellä 30min bussipysäkille, että pääsi johonkin. Mutta kyllä ne liikkui silti.
Sinun siis täytyi pitää huolta AINOASTAAN ITSESTÄSI ja VIRKA-AIKANA.
Ei siis täytynyt viedä lapsia tarhaan/hoitajalle ja hakea heitä töiden jälkeen lapset pois tarhasta ennen klo 17.30. Töistä kun ei voi lähteä etuajassa, koska bussi menee niin harvoin. Opiskelu tapahtuu päivällä, et siis tarvinnut bussia epätyypillisiin aikoihin, kuten ilta- ja yövuorolaiset, jolloin bussit ei välttämättä edes kulje tai kulkee tosi harvoin.
Suurin osa perheellisistä ihmisistä, ottaa huomioon muunkin kuin oman napansa.
Luulisi sen vanhemman käyttävän autoa, joka hoitaa/hakee lapset ja sen käyttävän julkisia, joka ei hae lapsia ja niitä hoida. Tässä keskustelussa kun kyse oli siitä, että onko kaksi autoa oikeasti tarpeellisia.
Kävin yhdessä vaiheessa iltalukiossa. Tunnit loppuivat 20:40 illalla. Kotiin pääsin vasta 21:55 bussilla (koska en ennättänyt 15min kävellä bussipysäkille). Kotona taisin olla siinä 22:35
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väärin. Ei toimi.
Matkat taajaman ja keskustan välillä voi mennä vaikka sähköpolkupyörällä. Kaikkeen ei tarvita autoa.
Ai, että 30 km pyörällä, ympäri vuoden joka päivä, yhteensä 60 km sähköpyörällä päivttäin, satoi lunta tai vettä? Sitäkö tarkoitat?
Asun entisessä kunnassa, joka on liitetty suurempaan kaupunkiin.
Matkaa keskustaan on 28 km. Taajamassa on terveyskeskus, apteekki, kirjasto, vaateliike, ravintola ja kaksi elintarvike kauppaa, pienyrityksiä useampia.
Ilman omaa autoa töissä kulkeminen ei onnistuisi.
Sähköpyörällä matka taittuu paljon nopeammin ja kevyemmin kuin perinteisellä polkupyörällä, joten 60 km päivässä on ihan leppoisaa hyötyliikuntaa. Ja jos parina pahimpana lumikaaospäivänä ottaa taksin, se tulee silti paljon autoa halvemmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väärin. Ei toimi.
Itse jouduin menemään niin, että lähdin aikoinaan opiskelemaan tuntia aikaisemmin ja tulin pari tuntia myöhemmin, kun pääsin koulusta. Juu, ei ne mennyt juuri minutilleen missään, mutta kyllä ne siellä liikkuu. Toisessa kaupungissa sain myös kävellä 30min bussipysäkille, että pääsi johonkin. Mutta kyllä ne liikkui silti.
Sinun siis täytyi pitää huolta AINOASTAAN ITSESTÄSI ja VIRKA-AIKANA.
Ei siis täytynyt viedä lapsia tarhaan/hoitajalle ja hakea heitä töiden jälkeen lapset pois tarhasta ennen klo 17.30. Töistä kun ei voi lähteä etuajassa, koska bussi menee niin harvoin. Opiskelu tapahtuu päivällä, et siis tarvinnut bussia epätyypillisiin aikoihin, kuten ilta- ja yövuorolaiset, jolloin bussit ei välttämättä edes kulje tai kulkee tosi harvoin.
Suurin osa perheellisistä ihmisistä, ottaa huomioon muunkin kuin oman napansa.
Luulisi sen vanhemman käyttävän autoa, joka hoitaa/hakee lapset ja sen käyttävän julkisia, joka ei hae lapsia ja niitä hoida. Tässä keskustelussa kun kyse oli siitä, että onko kaksi autoa oikeasti tarpeellisia.
Kävin yhdessä vaiheessa iltalukiossa. Tunnit loppuivat 20:40 illalla. Kotiin pääsin vasta 21:55 bussilla (koska en ennättänyt 15min kävellä bussipysäkille). Kotona taisin olla siinä 22:35
Luuletko, että kaikki saa lapsensa päivähoitoon sellaiseen paikkaan, jonne kulkeminen on mahdollista sovittaa yhteen julkisella kuljettavien työmatkojen kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Sähköpyörällä matka taittuu paljon nopeammin ja kevyemmin kuin perinteisellä polkupyörällä, joten 60 km päivässä on ihan leppoisaa hyötyliikuntaa. Ja jos parina pahimpana lumikaaospäivänä ottaa taksin, se tulee silti paljon autoa halvemmaksi.
Menisi lähemmäs kolme tuntia päivässä aikaa työmatkoihin... Käyt kaupassa ja hoidat taloutta (ruoka, käyt suihkussa, peset vaatteet/astiat, siivoat, peset/huollat pyörän jne) eipä siinä juuri muuta ehtisikään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menisi lähemmäs kolme tuntia päivässä aikaa työmatkoihin... Käyt kaupassa ja hoidat taloutta (ruoka, käyt suihkussa, peset vaatteet/astiat, siivoat, peset/huollat pyörän jne) eipä siinä juuri muuta ehtisikään
3 tuntia on vielä ihan siedettävä työmatka. Samalla saa paljon terveellistä hyötyliikuntaa, ja jos kotimatkalla ottaa kunnon loppuspurtin, reipas hikiliikinta tulee hoidettua siinä samalla.
Jos töihin ja matkoihin menee 11 tuntia ja nukkumiseen 8, arkisin jää vielä 5 tuntia aikaa kaikelle muulle. Lisäksi on viikonloput, jotka voi käyttää ihan miten huvittaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse työssäkäyvä köyhä ja kyllä minä saan asumistukea. Sinä saat teinistäsi todennäköisesti vielä lapsilisää. Jos teinisi on yli 17 saa hän opintotukea. Ja toisekseen miten sinulla voi mennä tuhottomasti rahaa lääkäreihin ja tutkimuksiin, kun julkisella puolella maksetaan poliklinikkamaksu ja maksukattokin on olemassa.
En epäile köyhyyttäsi, mutta epäilen tarinaasi muuten.
Todellakin lääkärikäynteihin ja lääkkeisiin menee paljon rahaa. Itse kävin parin kuukauden sisällä 4 krt lääkärissä, käyntimaksut yli 100e. Lääkkeet noin 50e ja matkakuluja en edes laskenut, kilometrejä tuli lähes 600km.
Ihan turha riidellä kuka tarvii ja mitä.
Ap:n tapauksessa perheessä on kaksi työssäkäyvää aikuista. Ei siis millään kuntoutustuella tai muulla.
Silti rahat ei riitä yhden teinin muutamaan lahjaan.
Yksityiselle lääkärille on tuhlattu satoja euroja vain siksi, että ei ole jaksanut jonottaa julkisella puolella. Se jos mikä on ihan oma valinta rahojen loppumisesta.
Mitä ilmeisimmin ei ole ollut kiireellinen vaiva muuta kuin aloittajan päässä. Myös julkisella puolella kiireelliset tapaukset hoidetaan vikkelästi.
Ihan oikeastiko joku väittää että kahden aikuisen palkkatuloilla ei pärjää kun samaan aikaan on niitä nimenomaan siellä työmarkkinatuella tai kuntoutustuella olevia, jotka joutuvat ihan oikeasti pärjäämään pienillä tuloilla.
Kun perheessä on kerran kaksi työssäkäyvää ja vain yksi lapsi niin rahojen puute johtuu vain ja ainoastaan siitä, että eletään yli varojen ja tietoisesti.
Ruokajonoihin vaan jos asut Hesassa.Sitten seurakunnalta pyytämään varsinkin jos maksat niille veroja muuta en tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse työssäkäyvä köyhä ja kyllä minä saan asumistukea. Sinä saat teinistäsi todennäköisesti vielä lapsilisää. Jos teinisi on yli 17 saa hän opintotukea. Ja toisekseen miten sinulla voi mennä tuhottomasti rahaa lääkäreihin ja tutkimuksiin, kun julkisella puolella maksetaan poliklinikkamaksu ja maksukattokin on olemassa.
En epäile köyhyyttäsi, mutta epäilen tarinaasi muuten.
Todellakin lääkärikäynteihin ja lääkkeisiin menee paljon rahaa. Itse kävin parin kuukauden sisällä 4 krt lääkärissä, käyntimaksut yli 100e. Lääkkeet noin 50e ja matkakuluja en edes laskenut, kilometrejä tuli lähes 600km.
150 euron lääkärikulut eivät ole suuret, kun taloudessa on kaksi työssäkäyvää kuten ap:n tapauksessa. AP on tuhlannut rahansa YKSITYISIIN lääkäreihin. Niihin saakin uppoamaan tonneja. Köyhällä ei ole varaa yksityisiin, joten jos on niin tyhmä, että tuhlaa ne rahat yksityisiin, niin se on voi voi. Suomessa kuitenkin on olemassa se julkinen terveydenhuolto ja siinä on vuotuinen maksukatto, joka sekään ei ole ongelma kun perheessä on se kaksi TÖISSÄKÄYVÄÄ.
Ap ei sanojensa mukaan saa edes asumistukea, joten tulot on oikeasti kaikkea muuta kuin pienet. Suoraan sanoen törkeää käytöstä niitä oikeasti pienituloisia kohtaan valittaa kun töissäkäyvät ihmiset eivät saa sille yhdelle kakaralleen yhtä lahjaa.
Saisi varmasti enemmän sympatiaa osakseen, kun rehellisesti sanoisi, että omien tyhmien valintojen vuoksi rahat on loppu.
Otat yhteyttä seurakuntaan, mikäli sellaiseen kuulutte. Eikö poika saa sukulaisiltaan, kummeiltaan yhtään lahjaa? Tuon ikäiselle voi myös kertoa ihan suoraan, että nyt ei rahat riitä lahjoihin ja sopia vaikka joulun jälkeisistä alennusmyynneistä, että saa jotain. 17 vuotias ymmärtää kyllä tilanteen aivan varmasti.
Luotte tänä vuonna sen joulun tunnelman ihan muusta kuin lahjoista. Yhdessäolemisesta, yhdessätekemisestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos et ehdi tehdä kotona mitään, missä välissä ehdit aiheuttaa niin paljon sotkua että siivoomiseen, tiskaamiseen sun muuhun menee monta tuntia päivässä?
Vierailija kirjoitti:
Tiesitkö, että lakisääteinen työterveydenhuolto ei sisällä edes yleislääkäripalveluita?
Tiedän. tiedän myös, että monella yrityksellä sisältää paljon enemmän, mitä laki vaatii. Ap vänisee ihan syyttä. Meillä on maailman halvimpiin kuuluva julkinen terveydenhuolto. On ihan oma vika, ellei sitäkään halua käyttää. Mikäli sitä rahaa ei kerran ole, niin silloin ei yksityisiä lääkäreitä käytetä. Suomessa ei ketään jätetä hoitamatta vaikka olisi kuinka köyhä. -ohis-
Kyllä omaan terveyteen kannattaa satsata. Yksi tuttu kävi näyttämässä jo pitkään kipeänä ollutta polveaan terveyskeskuksessa ja sieltä neuvottiin syömään Buranaa ja tulemaan uudestaan puolen vuoden päästä, jos polvi on vielä kipeä. Tuttu kuitenkin arveli, että ehkä polvi kannattaa tutkia ja meni yksityiselle. Kyllä ne julkisella puolella sitten ryhtyivät hoitamaan, kun yksityinen puoli oli ensin löytänyt kasvaimen.
Monesti on viisaampaa raottaa vähän lompakkoaan kuin jäädä loputtomiksi ajoiksi sinne julkisen puolen jonoihin. Kun alkututkimukset on tehty yksityisellä, niin julkinen hoitaa kyllä loput. Siinä säästyy vähän yhteiskunnan rahojakin, kun ihminen maksaa edes osan hoidostaan.
Sellaisia asioita, kuten vakava sairastuminen ei noin vaan valita ja siinä kohtaa voi olla hyvin vaikea alkaa suhteuttaa menoja tuloihin. Se, että sinä pystyit, ei tarkoita sitä, että jokainen pystyy siihen.
Terkkuja kuntoutuspuolelta :)