Olen työssäkäyvä köyhä. Mistä voisin saada apua jouluksi?
Tulot tippuneet reilusti viimeisen vuoden aikana ja lisäksi mennyt rahaa lääkärikuluihin ja tutkimuksiin.
Mitään tukia en saa.
Mistä voisin saada pientä avustusta jouluksi? Itselleni en kaipaa mitään mutta teinipojalle edes pari lahjaa ois kiva.
Ruoat saan tehtyä kun ne ei paljon maksa kun itse teen.
Kommentit (117)
Soittaisin sinuna lähiseurakunnan diakonille.
En tiedä onko lahjakortit jaettu mutta olen itsekin osa-aikainen (mutta en omasta tahdosta) kaupan kassa ja töihin tuli ohje mite Hyvä joulumieli lahjakortti kuuluu lyödä kassaan ja mitä sillä saa ostaa.
Eli 50e elintarvikkeisiin (siis pelkästään ruokaan) se olisi niin jäisi se 50e sitten johonkin muuhun.
Ainakin edellisinä vuosina niitä lahjakortteja on jaettu muillekin, mutta itsekin olen juuri sillä maagisella rajalla kuulunko tukien piiriin vai en joten en osaa sanoa tarkempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olette työssä kerran molemmat, on teillä myös työterveyshuolto ja silti pitää mennä yksityiselle, niin kun kaikki pitää tapahtua nyt hetivälittömästi.
Tiesitkö, että lakisääteinen työterveydenhuolto ei sisällä edes yleislääkäripalveluita?
Tiedän. tiedän myös, että monella yrityksellä sisältää paljon enemmän, mitä laki vaatii. Ap vänisee ihan syyttä. Meillä on maailman halvimpiin kuuluva julkinen terveydenhuolto. On ihan oma vika, ellei sitäkään halua käyttää. Mikäli sitä rahaa ei kerran ole, niin silloin ei yksityisiä lääkäreitä käytetä. Suomessa ei ketään jätetä hoitamatta vaikka olisi kuinka köyhä. -ohis-
Toivotaan, että elämä sinuakin opettaa ja opettaahan se.
Jos tulot ovat vähemmän kuin menot, niin saat toimeentulotukea noihin lääkärilaskuihin.. Mutta jos tulot on yhä isommat, kuin menot niin ethän sinä mikään köyhä ole.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse työssäkäyvä köyhä ja kyllä minä saan asumistukea. Sinä saat teinistäsi todennäköisesti vielä lapsilisää. Jos teinisi on yli 17 saa hän opintotukea. Ja toisekseen miten sinulla voi mennä tuhottomasti rahaa lääkäreihin ja tutkimuksiin, kun julkisella puolella maksetaan poliklinikkamaksu ja maksukattokin on olemassa.
En epäile köyhyyttäsi, mutta epäilen tarinaasi muuten.
Off topicina: meillä on maksukatto noin 600e per vuosi mutta jos se tulee täyteen, ei ole ilmaisia palveluita vaan maksetaan sitten puolet normaalista hinnasta.
Vaikka lääkkeetkin kela korvataan, niissäkin on omavastuuosuus
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olette työssä kerran molemmat, on teillä myös työterveyshuolto ja silti pitää mennä yksityiselle, niin kun kaikki pitää tapahtua nyt hetivälittömästi.
Tiesitkö, että lakisääteinen työterveydenhuolto ei sisällä edes yleislääkäripalveluita?
Tiedän. tiedän myös, että monella yrityksellä sisältää paljon enemmän, mitä laki vaatii. Ap vänisee ihan syyttä. Meillä on maailman halvimpiin kuuluva julkinen terveydenhuolto. On ihan oma vika, ellei sitäkään halua käyttää. Mikäli sitä rahaa ei kerran ole, niin silloin ei yksityisiä lääkäreitä käytetä. Suomessa ei ketään jätetä hoitamatta vaikka olisi kuinka köyhä. -ohis-
Ap on pienipalkkaisessa työssä ja voin lyödä vetoa että työterveys kattaa vain lain pakottamat palvelut, eli käytännössä ei mitään.
Olen itse siivooja (pienipalkkainen) meiltä lopetettiin pari vuotta sitten työterveyspalvelut, maksetaan itse sairaslomatodistukset ja kaikki.
Ja tiedän että todella monessa siivousfirmassa on tehty sama ratkaisu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivotaan, että elämä sinuakin opettaa ja opettaahan se.
Kiitos. Olen oppinut jo vuosia sitten, että menot suhteutetaan tuloihin. Sopii toivoa, että sinäkin opit sen jossain vaiheessa. Ja kiitos, on koettu työttömyydet, lama-ajat, pitkät sairaudetkin, joten takuuvarmasti tiedän, mistä puhun.
Vierailija kirjoitti:
Joten arvasin ettei täältä kannata mitään kysyä.
Mutta kiitos kuitenkin teille kommenteista. Harmi jos ette usko.Lapsilisä loppui kesällä. Mieskin on mutta tulot huonot hänelläkin tällä hetkellä.
Asumistukea ei saada. Tutkimukset tehty yksityisellä koska kunnallisen kautta asia ei edennyt kuukausiin. Mut joo, omaa tyhmyyttä sekin.Ap
Minä sain kyllä yhdellä yksityisellä lääkärikäynnillä lähetteen sairaalaan ja on tutkittu ja hoidettu. Kiitos yhteiskunnalle siitä. Itse maksoin vain käyntimaksun 42 euroa, vaikka tutkimukset varmaan maksoivat tuhansia euroja. Nyt olen taas työkykyinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap on pienipalkkaisessa työssä ja voin lyödä vetoa että työterveys kattaa vain lain pakottamat palvelut, eli käytännössä ei mitään.
Olen itse siivooja (pienipalkkainen) meiltä lopetettiin pari vuotta sitten työterveyspalvelut, maksetaan itse sairaslomatodistukset ja kaikki.
Ja tiedän että todella monessa siivousfirmassa on tehty sama ratkaisu.
Meillä on verovaroilla kustannettu JULKINEN terveydenhuolto, jota saa ihan kaikki käyttää. Mikäli ei ole rahaa, niin silloin EI MENNÄ yksityiselle. Mikä tässä on niin vaikea tajuta ? ohis
Eikö näihin joulupuu keräyksiin voi laittaa pyyntöä? Uskoisin, että ainakin seurakunnista tai pelastusarmeijasta voisi saada.
Itse ainakin mielelläni auttaisin kaltaistasi kuin sosiaalituilla elävää yh, joka pykää uuden vauvan joka vuosi ja on jokaisessa keräyksestä mukana.
Meillä on sovittu sukulaisten kesken, että koronajoulua vietetään omien perheiden kesken. Ei osteta lahjoja kuin korkeintaan omalle perheelle, eikä tarvitse stressata siivoamisten ja ruuanlaittamisten takia. Säästyy rahaakin.
Nämä on outoja aina nämä lääkärikulut ja tutkimukset. Jos olet työssä kuulut työterveyshuoltoon tai julkiseen terveydenhuoltoon. Näistä ei sinulle tule kustannuksia. Yksityisellä ei tule käydä jollei tuloja siihen ole enkä näin kohdallasi uskokkaan että kävisit. Julkisen terveydenhuollon käyntimaksu on alhainen ja samoin tutkimukset ilmaisia paitsi jos joutuu viikko tolkulla olemaan sairaalassa niin se voi tulla kalliiksi.
Joten kohdallasi en usko mihinkään suuriin hoitomaksuihin. Syy rahattomuuteen on muualla.
Vierailija kirjoitti:
Et mistään, kun olet kerran työssä.
Työttömiäkin perheitä on hakemassa jouluapua useista eri kohteista.
Aivan varmasti kykenet jotain ostamaan teinipojallesi, niin heikosti ei voi olla työssäkäyvällä.
Ja saahan poika lapsinlisän ja jos olet yksinhuoltaja, poika saa myös elatusmakun.
Pihistä niistä joululahjat.
Uskomatonta, että joku luulee työssä käymisen automaattisesti tarkoittavan sitä, että pärjäisi paremmin kuin työtön. Äärimmäinen esimerkki on ystäväpariskunta, joista molemmat jäivät työttömiksi toinen koronan, toinen sairauden (johtajasopimus) takia. Heillä yhteenlaskettu työttömyysturva on paljon suurempi, kuin minun ja mieheni työtulot ja meillä on vielä kuluja työssä käymisestä.
Itse auttaisin mieluiten juuri työssä käyviä, pienituloisia. Yhteiskunnan eläteille en lahjoita senttiäkään, koska lahjaa tulee tasaisesti pitkin vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Nämä on outoja aina nämä lääkärikulut ja tutkimukset. Jos olet työssä kuulut työterveyshuoltoon tai julkiseen terveydenhuoltoon. Näistä ei sinulle tule kustannuksia. Yksityisellä ei tule käydä jollei tuloja siihen ole enkä näin kohdallasi uskokkaan että kävisit. Julkisen terveydenhuollon käyntimaksu on alhainen ja samoin tutkimukset ilmaisia paitsi jos joutuu viikko tolkulla olemaan sairaalassa niin se voi tulla kalliiksi.
Joten kohdallasi en usko mihinkään suuriin hoitomaksuihin. Syy rahattomuuteen on muualla.
Nämä "lääkärikustannuset, tutkimukset ja lääkkeet" on yleisemmin peitetarinoita oikealle syylle rahattomuuteen. Niillä yritetään saada ihmisiltä myötätuntoa ja helpottaa rahansaantia. Oikea syy tosiaan jossain muualla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tiedän että todella monessa siivousfirmassa on tehty sama ratkaisu.Meillä on verovaroilla kustannettu JULKINEN terveydenhuolto, jota saa ihan kaikki käyttää. Mikäli ei ole rahaa, niin silloin EI MENNÄ yksityiselle. Mikä tässä on niin vaikea tajuta ? ohis
Ja tiedätkö, mitä jonotusajat voivat olla julkisen puolen erikoislääkärille, saatika leikkauksiin?
Meidän kaupungissa saa MLL joulu apua kun vaan kirjoittaa heille ja perustelee hädän. He sitten miettivät tilanteen ja päättävät saako joulu apua.
Meillä on sama tilanne, paitsi olen yhden 17 v yh ja vanhin on 18 v lukio-opiskelija. Olen ollut sairaslomalla huhtikuusta pieleenmenneen selkäleikkauksen vuoksi. En saa tukia, mutta olen jo niin tottunut köyhyyteen, että olen lamaantunut sen edessä. Kaikki rahat mitä saan menee heti laskuihin, jotka ovat jo myöhässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tiedän että todella monessa siivousfirmassa on tehty sama ratkaisu.Meillä on verovaroilla kustannettu JULKINEN terveydenhuolto, jota saa ihan kaikki käyttää. Mikäli ei ole rahaa, niin silloin EI MENNÄ yksityiselle. Mikä tässä on niin vaikea tajuta ? ohis
Ja tiedätkö, mitä jonotusajat voivat olla julkisen puolen erikoislääkärille, saatika leikkauksiin?
Jonotusajat eivät ole pitkiä, jos sairaus on sellainen, että se pitää leikata heti jne. Pitkä jonotusaika tarkoittaa, ettei toimenpide ole kiireellinen.
Minut leikattiin tosi nopeasti, kun löydettiin yksi ongelma kehossa - julkisella.
Ilmeisesti teinipojalla ei ole sitten mitään muita sukulaisia ollenkaan ? isovanhemmat ? Kyllä kai niille voi sanoa, että jos jonkun lahjan hankkivat lapsenlapselleen.