Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen työssäkäyvä köyhä. Mistä voisin saada apua jouluksi?

Vierailija
20.11.2020 |

Tulot tippuneet reilusti viimeisen vuoden aikana ja lisäksi mennyt rahaa lääkärikuluihin ja tutkimuksiin.
Mitään tukia en saa.
Mistä voisin saada pientä avustusta jouluksi? Itselleni en kaipaa mitään mutta teinipojalle edes pari lahjaa ois kiva.
Ruoat saan tehtyä kun ne ei paljon maksa kun itse teen.

Kommentit (117)

Vierailija
61/117 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän kaupungissa saa MLL joulu apua kun vaan kirjoittaa heille ja perustelee hädän. He sitten miettivät tilanteen ja päättävät saako joulu apua.

MLL ei auta perheitä joilla on täysi-ikäinen lapsi.

Ap kertoo, että lapsinlisä loppui kesällä, joten hänen lapsensa on 18 v. eli täysi-ikäinen.

Ei enää mikään lapsi, vaan aikuinen, joten mitään lapsijoulua suurine lahjoineen ei tarvitse järjestää.

Sitäpaisti selvästi tuntuu, että koko aloitus on provo.

Sillä ap:n omat kommetit ovat vähintäänkin outoja.

Ja totta tuokin, että kukaan matalapalkkainen ei mene yksityiselle lääkärille, hinnat ovat siellä päätä huimaavia. 

Kerran tai pari voi ehkä vastaanotolla käydä, mutta yksityisen lääkäriaseman näytteidenotto, kuvaus ja hoitotoimenpiteitä ei matalapalkka ihminen kykene millään maksamaan.

Ei millään.

Proivoilua koko p.ska.

No 17-vuotias on jo melkein aikuinen, ei se enää lahjohen perään itkeskele eikä odota joulupukkia oven taa.

17-vuotiaat saavat jo ajokortin erikoisluvalla.

Jos ap:n kohdalla olisi kysymys pienestä lapsesta tai kouluikäisestä ymmärtäisin lahjonen mankumisen. En ymmärrä, että 17-vuotiaalle mangutaan lahjarahaa jostain avustiksista.

Yleissivistyksessäsi on melkoinen aukko, kun et tiedä että lapsilisän maksaminen loppuu jo silloin kun lapsi täyttää 17. 

Vierailija
62/117 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en siis ym,ärrä näitä ihmisiä joille joulu tulee joka vuosi yllätyksenä.

Minä taas en ymmärrä näitä ihmisiä, jotka ei ymmärrä että köyhä voi joutua käyttämään jouluksi säästetyt rahat johonkin yllättävään menoon. 

Yllättäviä menojakin ei tule, kun niihin osaa varautua. Autot hajoaa, sähkölaskut tulee tietyn väliajoin ja lääkäriinkin joutuu välillä menemään. Kannattaa säästää jouluun ja yllättäviin menoihin.

Säästää voi jos on mistä säästää. Esimerkiksi minä saan tuntipalkkaa vajaan kympin. Arvaa kuinka paljon siitä jää kun pitää maksaa vuokra, HSL:n matkakortti ja muut pakolliset laskut ja ruoatkin? Kunnollista palkkaa saavan on helppo sanoa, että säästä. Kädestä suuhun elävä ei säästä. Ja ei, en polta enkä käytä alkoholia, joten "jätä yksi tupakka-aski tai kalja ostamatta" , jota tähän aina tarjotaan vastaukseksi, ei nyt auta. Onneksi ei ole lapsia, en tiedä miten pystyisin lapsen elättämään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/117 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olette työssä kerran molemmat, on teillä myös työterveyshuolto ja silti pitää mennä yksityiselle, niin kun kaikki pitää tapahtua nyt hetivälittömästi.

Tiesitkö, että lakisääteinen työterveydenhuolto ei sisällä edes yleislääkäripalveluita? 

Tiedän. tiedän myös, että monella yrityksellä sisältää paljon enemmän, mitä laki vaatii. Ap vänisee ihan syyttä. Meillä on maailman halvimpiin kuuluva julkinen terveydenhuolto. On ihan oma vika, ellei sitäkään halua käyttää. Mikäli sitä rahaa ei kerran ole, niin silloin ei yksityisiä lääkäreitä käytetä. Suomessa ei ketään jätetä hoitamatta vaikka olisi kuinka köyhä. -ohis-

Ap on pienipalkkaisessa työssä ja voin lyödä vetoa että työterveys kattaa vain lain pakottamat palvelut, eli käytännössä ei mitään.

Olen itse siivooja (pienipalkkainen) meiltä lopetettiin pari vuotta sitten työterveyspalvelut, maksetaan itse sairaslomatodistukset ja kaikki.

Ja tiedän että todella monessa siivousfirmassa on tehty sama ratkaisu.

Meillä on verovaroilla kustannettu JULKINEN terveydenhuolto, jota saa ihan kaikki käyttää. Mikäli ei ole rahaa, niin silloin EI MENNÄ yksityiselle. Mikä tässä on niin vaikea tajuta ? ohis

Pienituloiselle se julkisen palvelun lääkärikäynti 40 euroa voi olla liikaa+lääkkeet päälle ja mahdollinen palkaton käynninajalta.

AP kylläkin kertoi, että rahat on menneet yksityisille lääkäreille, joten ap:n tapauksessa ihan on itse tehnyt päätöksen rahojensa loppumisesta.

Vierailija
64/117 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ei kaikilla näytä olevan tietoa mitä työterveyshuolto kattaa. Se vaihtelee todella paljon työpaikoittain ja on kiinni siitä mitä on neuvoteltu. Toisilla on laaja työterveyshuolto joka maksaa kerran vuodessa jopa hammashoidon ja gynetkin. Toisten työterveyshuolto ei kata edes lääkärikäyntiä, vaan ehkä joitakin sairaanhoitajalla käyntejä.

Jos lapsi on kesällä täyttänyt 17-vuotta, lapsilisä on päättynyt. Hän täyttää 18-vuotta vasta ensi vuoden kesällä. Jos 18-vuotta täyttäneellä ei ole opiskelupaikkaa, voi tämä täysi-ikäinen hakea perustoimeentulotukea omalla hakemuksellaan. Siihen eivät vaikuta vanhempien tulot.

Asumistukea voi yrittää hakea uudelleen. Kukaan ei kiellä sitä ja pienikin tulojen lasku voikin jo oikeuttaa tukeen.

Vierailija
65/117 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän kaupungissa saa MLL joulu apua kun vaan kirjoittaa heille ja perustelee hädän. He sitten miettivät tilanteen ja päättävät saako joulu apua.

Mitä kautta? Netissä?

Hyvä Joulumieli -lahjakorttia ei voi hakea

MLL:n paikallisyhdistykset ja SPR:n osastot jakavat kortteja omilla alueillaan. Korttien jakamisessa yhteistyökumppaneita ovat seurakuntien diakoniatyö, neuvolat ja sosiaalitoimi. Lahjakortin saavat perheet valitaan paikallisesti yhteistyössä näiden tahojen ja keräyksen järjestäjien kanssa. Tavoitteena on laajan tukiverkoston kautta löytää juuri ne perheet, jotka apua eniten tarvitsevat. Lahjakorttia ei voi hakea.

Alueellisia eroja on nähtävästi.

Vierailija
66/117 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olette työssä kerran molemmat, on teillä myös työterveyshuolto ja silti pitää mennä yksityiselle, niin kun kaikki pitää tapahtua nyt hetivälittömästi.

Tiesitkö, että lakisääteinen työterveydenhuolto ei sisällä edes yleislääkäripalveluita? 

Tiedän. tiedän myös, että monella yrityksellä sisältää paljon enemmän, mitä laki vaatii. Ap vänisee ihan syyttä. Meillä on maailman halvimpiin kuuluva julkinen terveydenhuolto. On ihan oma vika, ellei sitäkään halua käyttää. Mikäli sitä rahaa ei kerran ole, niin silloin ei yksityisiä lääkäreitä käytetä. Suomessa ei ketään jätetä hoitamatta vaikka olisi kuinka köyhä. -ohis-

Ap on pienipalkkaisessa työssä ja voin lyödä vetoa että työterveys kattaa vain lain pakottamat palvelut, eli käytännössä ei mitään.

Olen itse siivooja (pienipalkkainen) meiltä lopetettiin pari vuotta sitten työterveyspalvelut, maksetaan itse sairaslomatodistukset ja kaikki.

Ja tiedän että todella monessa siivousfirmassa on tehty sama ratkaisu.

Meillä on verovaroilla kustannettu JULKINEN terveydenhuolto, jota saa ihan kaikki käyttää. Mikäli ei ole rahaa, niin silloin EI MENNÄ yksityiselle. Mikä tässä on niin vaikea tajuta ? ohis

Pienituloiselle se julkisen palvelun lääkärikäynti 40 euroa voi olla liikaa+lääkkeet päälle ja mahdollinen palkaton käynninajalta.

Sossu maksaa, jos olet niin pienituloinen, että saat tt-tukea. Mutta jos et saa, niin kyllä niistä tuloista pitäisi jäädä 40e lääkärinlaskuun. Jos ei jää, niin sitten on omassa kulutuksessa vikaa. 

Vierailija
67/117 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä taas en ymmärrä näitä ihmisiä, jotka ei ymmärrä että köyhä voi joutua käyttämään jouluksi säästetyt rahat johonkin yllättävään menoon. 

Yllättäviä menojakin ei tule, kun niihin osaa varautua. Autot hajoaa, sähkölaskut tulee tietyn väliajoin ja lääkäriinkin joutuu välillä menemään. Kannattaa säästää jouluun ja yllättäviin menoihin.

Säästää voi jos on mistä säästää. Esimerkiksi minä saan tuntipalkkaa vajaan kympin. Arvaa kuinka paljon siitä jää kun pitää maksaa vuokra, HSL:n matkakortti ja muut pakolliset laskut ja ruoatkin? Kunnollista palkkaa saavan on helppo sanoa, että säästä. Kädestä suuhun elävä ei säästä. Ja ei, en polta enkä käytä alkoholia, joten "jätä yksi tupakka-aski tai kalja ostamatta" , jota tähän aina tarjotaan vastaukseksi, ei nyt auta. Onneksi ei ole lapsia, en tiedä miten pystyisin lapsen elättämään.

Olen köyhä, ollut köyhä jo monta vuotta. Silti saan säästettyä, kun fiksusti käyttää rahat. Se 10e kuussakin on kuitenkin 120e vuodessa. Näin minäkin säästän. Ei ne isoja summia ole, mutta se on jotain.

Vierailija
68/117 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei paljoa pyytänyt. Ymmärrän hyvin, että jos on huoli terveydestä, niin menee yksityiselle, että saisi avun. Toivottavasti saat yhden mieluinen lahjan pojallesi jonkin tuen avulla. Sydämellistä joulua kaikille!

Vierailija
69/117 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yh, pienituloinen. Ostan uuden pelinäytön operaattorin luotolla. Teini on tyytyväinen siihen. Muuten ei erityisesti joulua vietetä.

Vierailija
70/117 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhällä ihmisellä ei ole, mistä säästää. Pienituloisessa työssäkäyvässä perheessä voi olla esim. tilanne, että työssäkäynnin takia on pakko pitää kahta autoa. Julkinen liikenne ei tässä maassa toimi kuin pk-seudulla niin kattavasti, että sen varaan voisi työmatkat laskea ja, uutispommi, kaikki suomalaiset eivät asu pk-seudulla.

Köyhälläkin perheellä voi myös olla isohko koti, josta on isohkot maksut. Toinen uutispommi, kasvukeskusten ulkopuolella tällaisen kodin myyminen ja pienempään muuttaminen ei ole mikään itsestäänselvyys. Jos molemmat ovat työssä, työn perässä muualle muuttaminenkaan ei ole ratkaisu. Aika hyvä mäihä saisi käydä, että molemmat löytäisi uuden työpaikan samalta paikkakunnalta samaan aikaan. Ja edelleen se koti siellä vanhalla paikkakunnalla nielisi rahaa.

Ja kolmas yllätyssektori vielä, julkinen terveydenhuolto ei toimi kuin junanvessa. Paikkakuntakohtaisia eroja on paljon. Ja sellaisia sairauksia on myös paljon, jotka saattavat alkaa melko pienin oirein, mutta paheta siinä julkiselle jonotellessa niin, että sitten kun lääkärille pääsee, voi olla jo myöhäistä, työkyky mennyt, jopa koko terveys mennyt.

Älkää rikkaat helsinkiläiset viitsikö kommentoida näihin aloituksiin ollenkaan, koska teillä ei ole mitään käsitystä elämästä Kehä 3:sen ulkopuolella.

Vierailija
71/117 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettekö te osaa säästää? Itse säästin 2vuotta jotta oli varaa neljänteen lapseen. Kaupan alalla olen joten ei isoa summaa saanu kk säästöön. Nyt oon hoitovapaalla ja 4 lapselle ostetaan joululahjat. 200e per lapsi on lahja budjetti tänä vuonna.

Vierailija
72/117 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MLL ei auta perheitä joilla on täysi-ikäinen lapsi.

Ap kertoo, että lapsinlisä loppui kesällä, joten hänen lapsensa on 18 v. eli täysi-ikäinen.

Ei enää mikään lapsi, vaan aikuinen, joten mitään lapsijoulua suurine lahjoineen ei tarvitse järjestää.

Sitäpaisti selvästi tuntuu, että koko aloitus on provo.

Sillä ap:n omat kommetit ovat vähintäänkin outoja.

Ja totta tuokin, että kukaan matalapalkkainen ei mene yksityiselle lääkärille, hinnat ovat siellä päätä huimaavia. 

Kerran tai pari voi ehkä vastaanotolla käydä, mutta yksityisen lääkäriaseman näytteidenotto, kuvaus ja hoitotoimenpiteitä ei matalapalkka ihminen kykene millään maksamaan.

Ei millään.

Proivoilua koko p.ska.

Lapsilisä loppuu 17-vuotiaana, typerys.

Vierailija
73/117 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sinulla ei ole puolisoa niin saat myös asumistukea palkan päälle. Unohdit mainita sen.

Vierailija
74/117 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen yh, pienituloinen. Ostan uuden pelinäytön operaattorin luotolla. Teini on tyytyväinen siihen. Muuten ei erityisesti joulua vietetä.

Tässä on jo yritystä.

Kyllä sen lahja joulun lapselle saa, jos vain todella haluaa.

Hienoa toimintaa kommentoijalta. 

Lapsi on aivan varmasti iloinen ja onnessaan lahjasta.

Vierailija
75/117 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku miestenpakkaus,tyyliin partavesi,dödö,suihkugeeli tokmannista saa alle 10e.siihen lisäksi suklaata pari rasiaa ja vaikka elokuvalippu ja hesen /h&m lahjakortti.Noi ei maksa montaa kymppiä.On varmaan poika ihan tyytyväinen. T:työtön kolmen äiti työmarkkinatuella

Vierailija
76/117 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhällä ihmisellä ei ole, mistä säästää. Pienituloisessa työssäkäyvässä perheessä voi olla esim. tilanne, että työssäkäynnin takia on pakko pitää kahta autoa. Julkinen liikenne ei tässä maassa toimi kuin pk-seudulla niin kattavasti, että sen varaan voisi työmatkat laskea ja, uutispommi, kaikki suomalaiset eivät asu pk-seudulla.

Köyhälläkin perheellä voi myös olla isohko koti, josta on isohkot maksut. Toinen uutispommi, kasvukeskusten ulkopuolella tällaisen kodin myyminen ja pienempään muuttaminen ei ole mikään itsestäänselvyys. Jos molemmat ovat työssä, työn perässä muualle muuttaminenkaan ei ole ratkaisu. Aika hyvä mäihä saisi käydä, että molemmat löytäisi uuden työpaikan samalta paikkakunnalta samaan aikaan. Ja edelleen se koti siellä vanhalla paikkakunnalla nielisi rahaa.

Ja kolmas yllätyssektori vielä, julkinen terveydenhuolto ei toimi kuin junanvessa. Paikkakuntakohtaisia eroja on paljon. Ja sellaisia sairauksia on myös paljon, jotka saattavat alkaa melko pienin oirein, mutta paheta siinä julkiselle jonotellessa niin, että sitten kun lääkärille pääsee, voi olla jo myöhäistä, työkyky mennyt, jopa koko terveys mennyt.

Älkää rikkaat helsinkiläiset viitsikö kommentoida näihin aloituksiin ollenkaan, koska teillä ei ole mitään käsitystä elämästä Kehä 3:sen ulkopuolella.

Kyllä ne julkiset toimii. Olen liikkunut julkisilla 4 eri kaupungissa, joissa yksikään ei ole pk-seudulla tai lähelläkään. Ihan valetta tälläinen "julkiset liikenteet ei toimi". 

Minä, jolle kommentoit en edes yhä ola mikään rikas helsinkiläinen, vaan muualla asuva köyhä. 

Vierailija
77/117 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä ketjusta näkee, kuinka vähän hyvätuloisilla on käsitystä siitä, millaista on todella pienituloisten todellisuus. Siinä missä ihan keskituloisillakin "ei ole rahaa" tarkoittaa sitä, että nyt ei ole rahaa vaikkapa matkaan, niin todella pienituloisella, esimerkiksi minulla, "ei ole rahaa" tarkoittaa sitä, että tilillä on ehkä 2 euroa. Tai nolla euroa. Työterveyshuollosta on hyvätuloisena totuttu saamaan kaikki ja heti, siinä missä matalapalkka-alalla ei käytännössä ole työterveyshuoltoa, koska lakisääteinen minimi kattaa vain työhontulotarkastuksen ja suoraan työstä johtuvat vaivat, eli ei mitään. Ja jos pienituloinen voi säästää, niin se säästö voi olla muutamien eurojen luokkaa kuussa. Jokainen voi miettiä, minkä kokoluokan yllättäviä menoja sellaisilla säästöillä maksetaan.

Vierailija
78/117 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy tekemässä muutaman tuttavan kodissa joulusiivous, ja lahjarahat on sillä kuitattu. Kai 17.v. tekee jo itse jotain töitä myös?

Vierailija
79/117 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elätän itseni, miehen ja kolme lasta pienemmillä tuloilla kuin sinä. T.työmarkkinatuella oleva äiti

Vierailija
80/117 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Soitin viime keskiviikkona paikallisen terveyskeskuksen ajanvaraukseen. Puheluni ohjattiin takaisinsoittopalveluun. Sain maanantaina tekstiviestin, jossa pahoiteltiin ettei puheluuni ole vielä vastattu. Sen jälkeen terveyskeskuksesta ei ole kuulunut mitään, vaikka olen koittanut soittaa ja kysyä asiasta useammankin kerran. Puheluihini ei vastata eikä takaisinsoittoa näy eikä kuulu. 

Ymmärrän hyvin, miksi jotkut menee yksityiselle lääkärille, vaikka rahat olisi tiukassa. 

Suosittelisin käymään paikanpäällä ja tekemään myös valituksen. Tai voit ihan täällä paljastaa mistä terveyskeskuksesta on kyse, jos tarinasi on muka totta. Voisi varmaan lehdetkin olla kiinnostuneita siitä, että et ole saanut aikaa viikkoon. 

Ainakin meidän kaupungissa ajanvarauksille on tietty klon aika päivisin esim. klo 8 11.

Sen ajan ulkopuolella ajanvaraus ei vastaa.

Terveyskeskuksen päivystävälle lääkärille ajanvaraus on käytössä virka-ajan ma-pe.

Osa syy tuohon on vähäinen työntekijä määrä, hoitajat ovat muissa töissä ajanvarauksen ulkopuolella. Johtuneeko tästä korona-ajasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kahdeksan