Mistä paha haju ihmisessä johtuu? Eivätkö kemiat vain kohtaa?
Olen tapaillut miestä joka on muuten oikein hyvä tyyppi ja sovimme ainakin fyysisesti hyvin yhteen, mutta hänen ominaishajunsa tai joku vastaava on nenääni melko sietämätön. Se on vähän kuin viemärin ja ummehtuneen perunakellarin sekoitus, enkä osaa kunnolla sanoa mistä se on peräisin. Joskus sitä ei haista ollenkaan ja joskus sen tuntee jo metrien päästä. Onkohan tällaisella suhteella mitään toivoa tai tottuuko tuohon ajan myötä? Onkohan minussakin hänen mielestään joku tuollainen haju?
Kommentit (936)
Minulla oli miespuoleinen työkaveri, joka oli todella puoleensavetävä ja vastustamaton, vaikka olikin minua 8v vanhempi, lähempänä viittäkymmentä jo. Ihmettelin aina sitä, kun ei ollut yhtään "minun tyyppiä", ja lisäksi molemmat ollaan naimisissa, että mikä siinä on, kun hän viehättää kuitenkin jotenkin niin paljon.
Sitten tajusin, että häntä tekee mieli nuuhkia, hän tuoksui aivan ihanalle. Eikä hän käyttänyt mitään partavesiä yms, vaan tuoksui vaan puhtaalle ja miehelle, ja siitä tuli jotenkin todella turvallinen olo. Ja hän monesti tuli aivan lähelle, selkäni taakse, melkein kiinni minuun, niin että tunsin lämmön hohkaavan hänen iholtaan. Ja hän jäi minulle useasti kiinni minun nuuhkimisesta. En edes pahastunut, huvitti vain, että ilmeisesti tunne oli molemminpuoleinen. Itse en käytä hajusteita ollenkaan, joten haistoi varmaan vaan ihan minut.
Varmaan oli jotain feromoneja meissä, en ole ennen kokenut vastaavaa. Ihan uskomaton voima.
Mites tuon genetiikan kannalta sitten se, että valkoiset, aasialaiset tahi mustat eivät tykkää toistensa hajuista. Mietin vaan...
En tiedä onko tämä mainittu jo aiemmin mutta jotkut kemistit ovat tehneet itsemurhia altistuttuaan kehoon pitkäksi aikaa jääville äärimmäisen pahanhajuisille metalliyhdisteille. Eli siis haju jää pyörimään onnettoman tutkijan ympärille ja sitä erittyy hänen hengityksestään kun kemikaalia on hänen kehoonsa varastoituneena. Hajujen pahikset muodostuvat seleenistä ja telluurista.
Seleenifenolin hajua kuvataan näin: Ajattele kohtaavasi lauma haisunäätiä, jotka pakenevat palavasta kumivarastosta päällesi ryöppyävää löyhkää.
Telluuriyhdisteet ovatkin sitten paljon pahemman hajuisia ja hankalampia. Jos telluuriyhdisteuitä saa edes iholleen nin hengitys löyhkää valkosipulimaiselta mutta pahemmalta useiden kuukausien ajan. Ulkoruokailu parin metrin turvavälillä ja tuulen suunta huomioiden on ainoa tapa seurustella telluurihengityksestä kärsivän kanssa.
Kun siis mietitte kemioiden kohtaamista niin varokaa kemistin kohtaamista. Tai ainakin kysykää häneltä millaisia aineita hän työssään joutuu käsittelemään.
Käykää suihkussa ivittäin ja peskää hampaat 2 x ja hammaslääkärillä. Puhtaat vaatteet.
Naiset haisee kuvottavalle sillille.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä onko tämä mainittu jo aiemmin mutta jotkut kemistit ovat tehneet itsemurhia altistuttuaan kehoon pitkäksi aikaa jääville äärimmäisen pahanhajuisille metalliyhdisteille. Eli siis haju jää pyörimään onnettoman tutkijan ympärille ja sitä erittyy hänen hengityksestään kun kemikaalia on hänen kehoonsa varastoituneena. Hajujen pahikset muodostuvat seleenistä ja telluurista.
Seleenifenolin hajua kuvataan näin: Ajattele kohtaavasi lauma haisunäätiä, jotka pakenevat palavasta kumivarastosta päällesi ryöppyävää löyhkää.
Telluuriyhdisteet ovatkin sitten paljon pahemman hajuisia ja hankalampia. Jos telluuriyhdisteuitä saa edes iholleen nin hengitys löyhkää valkosipulimaiselta mutta pahemmalta useiden kuukausien ajan. Ulkoruokailu parin metrin turvavälillä ja tuulen suunta huomioiden on ainoa tapa seurustella telluurihengityksestä kärsivän kanssa.
Kun siis mietitte kemioiden kohtaamista niin varokaa kemistin kohtaamista. Tai ainakin kysykää häneltä millaisia aineita hän työssään joutuu käsittelemään.
Ihan pakko kertoa tarina elävästä elämästä.
Vuosisadan vaihteessa Englannin Lontoossa ihmiset, ilmeisesti naapurit haastoivat miehen oikeuteen. Tuomari kunteli ja tutki. ...Tuomio? Mies karkoitettiin asumaan Lontoon ulkopuolelle. Hänen hajuaan aikalaiset olivat kuvanneet niin hirveeksi ja sietämättömäksi ja kun Tuomari oli herraa haistellut ...oli kuulemma ikuinen karkoitus.
Vittuako millään Tindereillä tekee, jos (ja kun) ominaishaju on tärkein kriteeri? Kehittäkää joku hajusovellus, niin säästyy paljon aikaa ja vaivaa.
Mulle tarkkanenäisenä ominaishajulla on iso merkitys. Enkä voisi elää elämääni mulle vieraan ominaistuoksun omaavan kanssa. Oma aviomieheni ominaishaju on ihana <3
Sitä olen miettinyt puolikauhuissani, että haisenko minäkin näiden muiden nenään pahalle? Se olis kamalaa :O
Minulle on kahdesti sanonut, jokin tuntematon mies, että tuoksun ihanalle. Ensimmäisellä kerralla olin Ranskassa ja kysyin tietä postinkantajalta. Hän sanoi, että tuoksun hyvälle mikä on todella harvinaista sillä asuinalueella (köyhä kortteli kyseessä). Noin viisi vuotta sitten olin töissä Suomessa, jolloin yrityksen päällikkö kutsui toimistoon. Hän meni hakemaan jotain printtiä ja takaisin tullessaan otti kiinni ja alkoi nuuhkimaan hiuksiani takaapäin. Ehdotti mm. saunomista ja kehui hiusteni hajua aivan ihanaksi. Yhtenä päivänä nuuksi huppariani ja totesi sen liiankin hikiseksi (en ollut pessyt moneen kuukauteen). Mutta samalla sanoi, että nyt hiukseni tuksuvat ihanan hikisille ja hänen vaimonsa hiukset taas haisevat niin pahalta, että pitää kääntää pää pois. Ex-mieheni hiki haisi vastenmieliseltä, mutta nämä miehet, jotka kehuivat hajuani olivat puhtaan tuoksuisia. Kun opiskelin terveysalaa, niin eräs opettaja jatkuvasti valitti minun käyttävän hajusteita. Siis en käytä hajusteita. Ehkä naiset eivät pidä hajustani. Olen joskus kuullut vanhemman sairaanhoitajan valittavan nuoremmasta, että tämä haisee hajusteelta.Luulen, että vanha sairaanhoitaja kiusaa nuorempaa ja opettajani kiusasi minua. Tämä opettaja, joka valiiti tuoksustani haisi märälle koiralle. Hän joskus tarjosi kyytiä autollaan ja istuimet olivat koirankarvoissa.
muutenkin tuo lemu kun kiljukaula juoksee perässä häiriköimässsä. ja vielä muutenkin on variantteja tulossa lisää.
mun mies on alkanut käydä kalassa aina kun mulla on menkat. se ei edes tykkää kalasta. kerran se kehtas sanoa mulle, että mieluummin haistelee kalan hajua ulkona kuin kotona. viimeaikoina se on alkanu kyselemään, että olenko alkanut leipomaan salaa, kun mun pikkarit haisee hiivalle, eikä koskaan ole pullaa eikä leipää talossa. ottaisin eron äijästä, mutta kun se omistaa talon, kesämökin ja autot, ja tehtiin avioehto. viimeksi kun se ehdotti, että alkaisin harrastamaan edes jotain liikuntaa tai menisin töihin, ni sanoin että siitäkös se haju vaan pahenisi. miten edes kehtaa sanoo tuollaista?
Muistan kun eräs poikakaveriehdokas tuoksui ällöttävän imelältä hieltä. Kiva tyyppi mutta mä en päässyt sen hajun yli.
Haju on tosi tärkeä juttu. Oma mies on aina "haissut" hyvältä nenääni, eikä tosiaan lotraa ylimääräisten partavesien ym. kanssa, vain dödö. Mutta kyllä joillain varmaan hajulla on tekemistä myös huonon pyykinpesun kanssa, tai vanhan talon...
Vierailija kirjoitti:
Pulkkis kirjoitti:
Johtuneeko ruokavaliosta? Olin aikoinani Tukholmassa hienossa hotellissa siivoajana ja tiesin aina oven avattuani tuulahduksesta, että asukas on musta. Kyse ei ole puhtaudesta tai sen puutteesta.
Aasialaiset taas sanovat, että valkoiset haisevat ällöttävälle.
Alkkiksen ihon läpi tulee taas sellainen imelä haju, jota ei voi olla haistamatta esim. kaupan kassajonossa.
Onko oikeasti näin, että aasialaisten mielestä valkoiset haisee ällöttävälle? Onpa "hauskaa!" :D Siis ihan oikeasti, mun mielestä tää on aika hauska, kun ei sitä itse ole tajunnut. En ole huomannut että kaikki aasialaiset haisisi. Sen olen huomannut, että todella monilla tummilla on tietynlainen tosi vahva ominaishaju. Mistä se tulee? Onko se ruokavalio?
Olin kerran kylässä aasialaisen henkilön luona. Hänen tuttavansa tuli ovelle ja pyysiä neuvoa johonkin ongelmaan. Odotellessa luin perheen kirjahyllystä yhtä kirjaa. Siinä kerrottiin ennakkoluuloista ja käsityksistä, joita eri kansoilla on toisia kansoja kohtaan. Kirjan mukaan kiinalaiset saattavat nähdä toisesta maanosasta tulevat ihmiset rumina. Oli monta muutakin esimerkkiä. Luulen, että siinä on kyse myös tottumisesta. Jos näkee lapsena ulkomaalaisia, ei näe heissä myöhemmin mitään sen kummempaa. Eri lähteissä kerrotaan, että muutama sata vuotta sitten eurooppalaisten haju herätti inhoa muualta kotoisin olevissa kansoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on kemiaa. Mulle on käynyt pari kertaa sinkkuiluaikoina niin, että miehen ominaishaju on ollut mun nenääni ihan sietämätön, eikä kyse ollut huonosta hygieniasta. Ei vaan ole pystynyt jatkamaan suhdetta, vaikka toinen olisi ollut kuinka mukava.
Sen sijaan nykyinen puolisoni tuoksuu aina tosi hyvälle, vaikka olisi hikoillut tai unohtanut käydä suihkussa.Mistä sen sitten tietää onko kyse hygieniasta vai jostakin muusta? Ei nähdä niin usein että tietäisin peseekö hän hampaita tai peseekö vaatteita liian harvoin tms. Suihkussa hän ainakin käy säännöllisesti.
Ap
i
Pussaa niin tiedät peseekö hän hampaita päivittäin.
Hampaiden pesu ei auta, jos henkilöllä on hammaskiveä tai ientulehdus. Yksityinen hammaslääkäri on kallis ja kaikilla ei ole varaa käydä. Ainakin Helsingissä on todella vaikeaa päästä kunnalliseen hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieheni vaatteet haisivat yhdessä vaiheessa ihan kamalalle, vaikka ne oli juuri pesty. Hikoilu pahensi tilannetta entisestään. Vaatteet haisivat juurikin sellaiselle todella tunkkaiselle ja ummehtuneelle, perunakellarille. Pesin joskus mieheni paitoja omassa pesukoneessani, koska se haju oli ihan kamala. Onneksi mies osti uuden pesukoneen. Haju häipyi vanhan pesukoneen mukana kokonaan.
Onneksi tajusin, että vaatteet haisevat, eikä mies. Mies käy suihkussa joka päivä, joten henkilökohtaisesta hygieniasta ei ollut kysymys.
Tätä se sitten on kun kone pyöräytetään kolmenkympin pikaohjelmalla.
Kohta se haisee se uusikin kone.
Hirveän monissa vaatteissa on pesuohjeessa lämpötila 30 tai 40 astetta. Miten ne saa puhtaaksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toiselle ihmiselle hajusta huomauttaminen on ihan mahdoton asia. Ei varmaan loukkaavampaa asiaa ole.
Sanoisin, että top kolmonen satunnaisjärjestyksessä voisi olla:
1. Paha hengityksen haju tai ominaishaju
2. Sukupuolielimen selkeästi vääräksi koettu koko
3. Puutteelliset seksitaidot tai joku inhottava tapa seksin aikana
Siinäpä kolme rakkaudentappaja-aihetta. Varokaa näitä. Parempi vain hankkiutua eroon ihmisestä, jolla nämä on ennenkuin syvempää suhdetta ehtii syntyä.
Tuota, tuo kohta 2. neuvokaa hyvät ihmiset miten sen saa selville ennen tositilannetta?! Eihän sellaista voi kysyä toiselta ihmiseltä. Olen n ja kerran tutustuin mieheen, jonka kanssa ollessani tunsin joka kerran kipua. Hän sanoi itsekin, että on iso. Tuttavuus ei jatkunut. Oli muussa mielessä mukava tyyppi.
Millainen miehen koti on?