Mistä paha haju ihmisessä johtuu? Eivätkö kemiat vain kohtaa?
Olen tapaillut miestä joka on muuten oikein hyvä tyyppi ja sovimme ainakin fyysisesti hyvin yhteen, mutta hänen ominaishajunsa tai joku vastaava on nenääni melko sietämätön. Se on vähän kuin viemärin ja ummehtuneen perunakellarin sekoitus, enkä osaa kunnolla sanoa mistä se on peräisin. Joskus sitä ei haista ollenkaan ja joskus sen tuntee jo metrien päästä. Onkohan tällaisella suhteella mitään toivoa tai tottuuko tuohon ajan myötä? Onkohan minussakin hänen mielestään joku tuollainen haju?
Kommentit (936)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieheni lähentelee viittäkymmentä ja on mielestäni alkanut haista. Tämä kuulostaa ehkä nyt surkuhupaisalta, mutta haju on sellainen vähän eltaantunut, vanhan ihmisen haju. Ja hän todellakin peseytyy, vaatteet ovat puhtaat, treenaa tosi paljon, ei näytä, kuulosta tai ole sillai ”vanha” ollenkaan muutoin.
Mutta hänen päänsä alue haisee ja vaihdan mm: tyynyliinat tästä johtuen välillä päivittäin. Haju ei johdu hampaista, se on varma.
Yks mikä tätä aiheuttaa on todennäköisesti pipon ja lippalakkien jatkuva käyttö. ( Joo, sellaiset sopii oikein hyvin hänen tyylinsä - en jaksa mennä nyt siihen enempää ). Kun haistaa niitä lakkeja, meinaan oksentaa. Likaisten hiuksien haju on aivan oma löyhkänsä, mutta kun mieheni on lähes kalju. Niin mitä niinku hittoa?
Muistan lapsuudesta, että joidenkin maalla asuvien vanhempien miesten auto, traktorikoppi tai koko koti haisi just tollaselle hikiselle päälle.
Ja olen kyllä sanonut miehelleni tästä ja hän on yrittänyt pestä sitten päätään oikein erityisesti. Vaan ei se vaan jotenkaan auta. Tämä vaikuttaa valitettavasti seksielämään ja läheisyyden ottamiseen, vaikka muuten kaikki olis ihan ok.Pyydä, että mies pesee kaikki lippalakkinsa ja piponsa ja kuivattaa ne auringossa.
Varmaan olisi hyvä ostaa uudet kerran vuodessa. Ja tietysti pestä niitä uusiakin välillä.
Maakellarin haju viittaa homeongelmaan asunnossa. Mikrobeita on tyhmää yrittää hävittää kehostaan pois. Antibioottien ahmiminen tuhoaa ihmisen hyviä kavereita mm. ruuansulatuksessa.
Erilaiset bakteerikannat iholla tuottaa erilaisia hientuoksuja mm. ammoniakin hajua voi syntyä hiestä. Herkkä hikoilu voi viitata mm. alkoholiongelmaan. Sänkyyn voi mennä suihkun kauttakin.
Vierailija kirjoitti:
Mites tuon genetiikan kannalta sitten se, että valkoiset, aasialaiset tahi mustat eivät tykkää toistensa hajuista. Mietin vaan...
Ruikavalio ruikavalio...
Mulla oli kerran deitti josta olin kiinnostunut ja vaikutti kaikin puolin mukavalta, mutta kun suudeltiin niin hän maistui tosi pahalta. Ei siis siksi että olisi syönyt jotain tai polttanut tai ollut hammaskiveä tms. vaan maistui jotenkin sellaselta kauhean suolaiselta ja tuli sellanen tunne että tässä nyt vaan on jotain väärin että meidän kemiat ei vaan sovi yhteen. Ei nähty en sen jälkeen.
Nykyisen poikaystäväni ominaistuoksu on taas mulle ihan järjettömän rauhoittava ja tulee sellainen turvallinen olo aina kun häntä nuuhkii. Huomasin sen jo silloin ensimmäisillä treffeillä kun ekan kerran halattiin eikä silloin vielä edes tunnettu ollenkaan. Hänkin ilmeisesti pitää minun ominaistuoksustani koska on aina nuuhkimassa. En hajusteyliherkkyyden takia voi käyttää minkäänlaisia hajusteita.
Vaimo sanonut vuosien varrella useamman kerran, että hiukseni tuoksuvat taas bensiiniltä, ja siitä on sitten saanut kicksejä... Kumma juttu, ei mitään tekemistä näissä tilanteissa ole ollut bensiinin tai moottoreiden kanssa, mutta en valita, jos toinen tykkää :)
vaikea sanoa. Ei liity mitenkään asiaan mutta Luin juuri jutun psykologista, joka työskentelee hyväntekeväisyysjärjestössä, joka yrittää palauttaa kaapattuja pikkulapsia äideilleen. Eli Afrikan maissa on iso bisnes missä köyhiltä äideiltä usein ryöstetään vauvoja, joita myydään kovalla hinnalla uusille vanhemmille.
Yksi hämmästyttävä merkki on, että vauva tunnistaa oman äitinsä hajusta. Vauva ja taapero takertuu oikeaan äitiinsä tuoksun perusteella. On pikkulapsia, jopa 3v. jotka sanovat, että äiti tuoksuu "pahalle", silloin on epäily, että äiti ei ole lapsen oikea äiti, koska pikkulapsi pitää oman äidin luontaista tuoksua vaistomaisesti "omanaan".
Tapailin joskus kaikin puolin komeaa, fiksua ja varakasta miestä, ja olisin kovasti halunnut suhteen etenevän. Hän kans haisi mun nenään pahalta, sellaiselta ummehtuneelta ja väkevältä, vaikka taatusti peseytyi päivittäin, oli puhtaissa vaatteissa ja käytti miesten tuoksuja. Se paljaan ihon haju sängyssä oli vain ihan kamala. Varmaan oltais saatu vammaisia lapsia tai jotain, kun ne elimistön kemiat ei vain kohdanneet…
Nykyinen mies voi tulla viereen vaikka hikisenä ja tuoksuu silti hyvältä mun nenään. Makealta, kinuskiselta, kertakaikkiaan syötävältä. Hän on joskus kommentoinut samaa, että tuoksun kans hyvältä likaisenakin.
Vierailija kirjoitti:
Pulkkis kirjoitti:
Johtuneeko ruokavaliosta? Olin aikoinani Tukholmassa hienossa hotellissa siivoajana ja tiesin aina oven avattuani tuulahduksesta, että asukas on musta. Kyse ei ole puhtaudesta tai sen puutteesta.
Aasialaiset taas sanovat, että valkoiset haisevat ällöttävälle.
Alkkiksen ihon läpi tulee taas sellainen imelä haju, jota ei voi olla haistamatta esim. kaupan kassajonossa.
Onko oikeasti näin, että aasialaisten mielestä valkoiset haisee ällöttävälle? Onpa "hauskaa!" :D Siis ihan oikeasti, mun mielestä tää on aika hauska, kun ei sitä itse ole tajunnut. En ole huomannut että kaikki aasialaiset haisisi. Sen olen huomannut, että todella monilla tummilla on tietynlainen tosi vahva ominaishaju. Mistä se tulee? Onko se ruokavalio?
Olen käynyt Thaimaassa. Siellä pisti nenään että thait eivät haisseet millekkään.
Ei naiset eikä miehet. Tosi kuuma, mutta hielle haistiin me turistit pelkästään.
Vierailija kirjoitti:
Pulkkis kirjoitti:
Johtuneeko ruokavaliosta? Olin aikoinani Tukholmassa hienossa hotellissa siivoajana ja tiesin aina oven avattuani tuulahduksesta, että asukas on musta. Kyse ei ole puhtaudesta tai sen puutteesta.
Alkkiksen ihon läpi tulee taas sellainen imelä haju, jota ei voi olla haistamatta esim. kaupan kassajonossa.
Onko oikeasti näin, että aasialaisten mielestä valkoiset haisee ällöttävälle? Onpa "hauskaa!" :D Siis ihan oikeasti, mun mielestä tää on aika hauska, kun ei sitä itse ole tajunnut. En ole huomannut että kaikki aasialaiset haisisi. Sen olen huomannut, että todella monilla tummilla on tietynlainen tosi vahva ominaishaju. Mistä se tulee? Onko se ruokavalio?
Vanha viesti ja ehkä tähän on jo vastattu, mutta naputtelen silti. Hajueroon on varmasti monta syytä, mutta tässä kaksi suurinta:
1: Aasialaisilla on sellainen geeni, joka tekee korvavaikusta kuivan. Meillä länkkäreillä korvavaikku on "märkää". Ja se haisee sellaisen nokkaan joka sitä ei normaalisti missään muualla haista.
2: Me länkkärit syömme maitotuotteita, siis juustoja ym. Aasialaiset eivät. Haisemme happamalle maidolle, taaskin syystä että normaalisti he eivät sitä ympäristössään ihmisistä haista.
Ei ole varmaan kyse nyt mistään silmät kirvelevään pistävästä löyhkästä, mutta kuitenkin merkittävästi erilaisesta mikrobistosta joka sitten ottaa nenään outona ja erilaisena (ja varmaan karsean hajuisenakin, meinaan ei minuakaan houkuta ajatus korvavaikun ja aurajuuston aromikimarasta).
Vierailija kirjoitti:
Hirveän monissa vaatteissa on pesuohjeessa lämpötila 30 tai 40 astetta. Miten ne saa puhtaaksi?
Pesemällä kuumemmassa. Nykyään lähes kaikkiin vaatteisiin lätkäistään pesuohjeeksi 30-40 astetta materiaalista riippumatta, vaikka kyseessä olisi puuvillavaate joka kestää helposti pesun jopa 60 asteessa. Kannattaa siis pestä vaatteet materiaalin mukaan eikä noudattaa sokeasti sitä pesuohjetta.
Alhaiset pesulämpötilat sopii lähinnä erityisen herkille materiaaleille, kuten silkki ja villa sekä tekniset urheiluvaatteet. Toisaalta tekniset materiaalit alkavat herkästi haista, joten nekin kannattaa pestä silloin tällöin ohjetta kuumemmassa lämpötilassa. Muuten haju pinttyy vaatteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pulkkis kirjoitti:
Vanha viesti ja ehkä tähän on jo vastattu, mutta naputtelen silti. Hajueroon on varmasti monta syytä, mutta tässä kaksi suurinta:
1: Aasialaisilla on sellainen geeni, joka tekee korvavaikusta kuivan. Meillä länkkäreillä korvavaikku on "märkää". Ja se haisee sellaisen nokkaan joka sitä ei normaalisti missään muualla haista.
2: Me länkkärit syömme maitotuotteita, siis juustoja ym. Aasialaiset eivät. Haisemme happamalle maidolle, taaskin syystä että normaalisti he eivät sitä ympäristössään ihmisistä haista.
Ei ole varmaan kyse nyt mistään silmät kirvelevään pistävästä löyhkästä, mutta kuitenkin merkittävästi erilaisesta mikrobistosta joka sitten ottaa nenään outona ja erilaisena (ja varmaan karsean hajuisenakin, meinaan ei minuakaan houkuta ajatus korvavaikun ja aurajuuston aromikimarasta).
Muutamakin ulkomaalainen on maininnut tuosta että suomalaiset haisee maidolle, eikä mitenkään hyvällä tavalla. Varmaan samalla tavalla kuin afrikkalaiset haisee voimakkaalle omien mausteidensa takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on kemiaa. Mulle on käynyt pari kertaa sinkkuiluaikoina niin, että miehen ominaishaju on ollut mun nenääni ihan sietämätön, eikä kyse ollut huonosta hygieniasta. Ei vaan ole pystynyt jatkamaan suhdetta, vaikka toinen olisi ollut kuinka mukava.
Sen sijaan nykyinen puolisoni tuoksuu aina tosi hyvälle, vaikka olisi hikoillut tai unohtanut käydä suihkussa.Mistä sen sitten tietää onko kyse hygieniasta vai jostakin muusta? Ei nähdä niin usein että tietäisin peseekö hän hampaita tai peseekö vaatteita liian harvoin tms. Suihkussa hän ainakin käy säännöllisesti.
Ap
No kyllä pesemättömyyden haistaa. Muistan miltä se toinen ällön hajuinen mies haisi, tuli mueleen tunkkainen kanelin haju. Kaneli, ei kameli 😂
Abu Dhabin reissulla meille tarjottiin kamelipullia kahvin kanssa. Mokkaa ja mekkaa, oli aika metkaa.
Minun exäni (ja lasteni isä) haisi mielestäni aina pahalle. Jotenkin vaan se ominaishaju ei miellyttänyt, mutta ajattelin syyn olevan suihkusaippuassa tai deodorantissa.
Tapailin hetken miestä, joka oli kaikinpuolin kiva. En vain kiinnostunut hänestä, en millään. Hän haisi jotenkin väärältä. Ei ehkä pahalta, mutta jotenkin hänen lähellään haistelin tarkemmin, mikä tuo haju on. Ihan siisti mies, ei missään nimessä ollut hygieniasta johtuvaa. Myöhemmin hän kertoi hänellä olevan kromosomihäiriön, jonka vuoksi joutuu piikittämään itseensä testosteronia. Arvelen tätä sen "väärän" hajun syyksi.
Joidenkin miesten hikikin haisee huumaavalta. No hieltä toki, mutta se ei haittaa yhtään. S.p.ermasta puhumattakaan, toisilla senkin tuoksu on hyvä, toisilla ei.
Olen varma, että kyse on kemiasta. Ja luotan nenääni.
Ne miehet joiden kanssa on ollut parasta seksiä, ovat myös tuoksuneet hyviltä. Siis nimenomaan se ihon tuoksu, ei mikään hajuvesi tai muu.
Lapsen isä tuoksuu edelleen hyvältä vaikka olisi hikoillut eikä peseytynyt kunnolla pariin päivään.
Se on kemiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on kemiaa. Mulle on käynyt pari kertaa sinkkuiluaikoina niin, että miehen ominaishaju on ollut mun nenääni ihan sietämätön, eikä kyse ollut huonosta hygieniasta. Ei vaan ole pystynyt jatkamaan suhdetta, vaikka toinen olisi ollut kuinka mukava.
Sen sijaan nykyinen puolisoni tuoksuu aina tosi hyvälle, vaikka olisi hikoillut tai unohtanut käydä suihkussa.Mistä sen sitten tietää onko kyse hygieniasta vai jostakin muusta? Ei nähdä niin usein että tietäisin peseekö hän hampaita tai peseekö vaatteita liian harvoin tms. Suihkussa hän ainakin käy säännöllisesti.
Ap
Haiseeko vanhalta puutalolta, ns. mummolalta? Se haju kyllä tarttuu vaatteisiin, hiuksiin ja ehkä ihoonkin.
Useamman naisen alapää haissut pahalle mutta ei se ole estänyt sinne työntymistä. Jos hiki haisee pahalle niin ottaa sitten mieheksi jonkun konttorirotan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toiselle ihmiselle hajusta huomauttaminen on ihan mahdoton asia. Ei varmaan loukkaavampaa asiaa ole.
Sanoisin, että top kolmonen satunnaisjärjestyksessä voisi olla:
1. Paha hengityksen haju tai ominaishaju
2. Sukupuolielimen selkeästi vääräksi koettu koko
3. Puutteelliset seksitaidot tai joku inhottava tapa seksin aikana
Siinäpä kolme rakkaudentappaja-aihetta. Varokaa näitä. Parempi vain hankkiutua eroon ihmisestä, jolla nämä on ennenkuin syvempää suhdetta ehtii syntyä.
Tuota, tuo kohta 2. neuvokaa hyvät ihmiset miten sen saa selville ennen tositilannetta?! Eihän sellaista voi kysyä toiselta ihmiseltä. Olen n ja kerran tutustuin mieheen, jonka kanssa ollessani tunsin joka kerran kipua. Hän sanoi itsekin, että on iso. Tuttavuus ei jatkunut. Oli muussa mielessä mukava tyyppi.
Minulla on kokemusta näistä kaikista samassa miehessä. 1 kohdan huomaa heti, 2 ja 3 ehkä jo liian myöhään. Mulla se 2 kohta oli päinvastainen, pikkusormeni kokoinen täydessä kunnossa, oli suuri pettymys. Mies antoi ymmärtää jotain muuta, rehvasteli mm että housuissaan on aika tykki. Olis pitänyt jo siitä ymmärtää. Menee sinne suuri pettymys ja katumus puolelle.
Yksi mies haisi luuserille partavedestä huolimatta ja oli todella huono sängyssä joten ei jatkoon
Olen alkanut haista etikalta.