Asia joka tuskin ärsyttää muita kun minua; muka-askartelijat!!
Mitä hitsin askartelua se semmoinen on, että VALMIILLE kaupasta ostetulle korttipohjalle liimataan VALMIITA kaupasta ostettuja koristekuvia, ja koko komeus kruunataan VALMIILLA tarratekstillä.
Siis en edes tiedä miksi, mutta tämä tällainen ärsyttää ihan suunnattomasti.
Korttipohjat valmiina nyt vielä menee, mutta ne koristeet ja kuvat niihin pitäis vähintään itse leikata, piirtää, virkata, hyödyntää kenties erilaisia materiaaleja uusiksi jne.
Ja se toivotuskin olisi suotavaa ihan itse harjoitella tekstaamaan kauniisti.
Onko pelkkä valmiiden kaupasta ostettujen materiaalien, tarrojen ja koristeiden liimaaminen toisiinsa askartelua? EI OLE, TIETÄKÄÄ SE!!
Kommentit (88)
Ap 😂
Ymmärrän sinua niin hyvin! Ja kirjoitat vielä hauskasti. Olet varmaan sukulaissieluni.
Oikeastaan hyvien korttien tekeminen vaatii taiteellista silmää, vaikka se olisikin tuollaista leikkaa-liimaa -tyylillä tehty. Joskus puolenkin sentin heitto jossain elementissä voi tehdä kortista alakoululaisen tekemän näköisen.
Vierailija kirjoitti:
Onko se sitten myös niin, että ihmiset, jotka neulovat jonkun valmisohjeen mukaan eivät oikeasti tee käsitöitä? Hehän vain kopioivat jonkun toisen kehittelemään mallia.
Jep, langat on kehrättävä ja värjättävä itse. Villat toki omasta lampaasta 😁
Onneksi olen ottanut linjan olla ärsyttämättä ketään ja jätän joulukortit joka vuosi lähettämättä. Mä en osaisi tehdä nättejä edes valmiista jos pitää kuitenkin liimaa käyttää niin tumpelo olen. Vihaan askartelua.
Jo pelkkä sana askarTELU viittaa siihen että kyseessä on joutava lasten suorittama liimalla näprääminen. Vähän kuin kävely vs kävelesKELY. Ensimmäinen on taattua tekemistä, toinen ympäripyöreää haahuilua päämäärättä.
Toiset nyt kutsuvat ruuan laittamiseksi sen että leikkaavat tomaatin lautaselle johon on mikrossa lämmitetty valmisateria. Osa taas ottaa kunnian tekemisestä pelkän maksamisen perusteella tyyliin "teimme vaimon kanssa vähän remonttia", jonka teki siis remppafirma, mutta kuitenkin.
Pitkään masennusta sairastaneena tänä syksynä innostuin ja päätin tehdä itse joulukortit ja oikeasti nautin tekemisestä ja aikaansaannoksistani. Mutta näemmä tein tämänkin väärin kun käytin noita valmiskuvia ja papereita. Enpä tämän jälkeen viitsi noita lähettää jos oikeasti ihmiset ajattelevat niistä noin :( Ja tämä ei ollut vitsi, oikeasti nyt niin herkillä että näiden kommentien lukeminen satuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Pitkään masennusta sairastaneena tänä syksynä innostuin ja päätin tehdä itse joulukortit ja oikeasti nautin tekemisestä ja aikaansaannoksistani. Mutta näemmä tein tämänkin väärin kun käytin noita valmiskuvia ja papereita. Enpä tämän jälkeen viitsi noita lähettää jos oikeasti ihmiset ajattelevat niistä noin :( Ja tämä ei ollut vitsi, oikeasti nyt niin herkillä että näiden kommentien lukeminen satuttaa.
Masennusta sairastavan ei ehkä ole hyvä oleskella vauvapalstalla, koska se ei tue kuntoutumistasi. Vai mitä olet itse mieltä?
Vierailija kirjoitti:
Ei oikeat ihmiset ajattele noin, nämä ovat vain mammapalstan elämäänsä kyllästyneitä huuhkajia jotka tykkäävät aukoa päätänsä lämpimikseen. Sukulaisesi ja ystäväsi ilahtuvat korteistasi 100% varmasti! Siskoni tekee juuri tuollaisia leikkaa liimaa kortteja, minusta ne ovat upeita ja olen säästänyt niistä jokaisen, ja katselenkin niitä välillä. Kaupasta ostetut kortit heitän pois joulun jälkeen.
Minusta on aina positiivista, jos ihminen tekee jotain itse. Valmiskortti on tosi persoonaton, vaikka usein niissä tuetaankin jotain järjestöä. Yhtenä jouluna innostuin askartelemaan väripapereista kortteja. Oli työlästä, mutta tuli hyvä mieli siitä. Jotkut kehystivät korttini ja laittoivat seinälle.
Vierailija kirjoitti:
Eräs sukulainen tekee kortteja noista valmiista askartelutarvikkeista. Aina ilahdun jos sellaisen saan.
Itse taas piirrän ja maalaan joskus kortteja, mutta se on aika vaivalloista, joten aina en jaksa vaan ostan kokonaan valmiin kortin. Aina en jaksa edes sitä. Sitten en laita korttia ollenkaan. Kukin tyylillään ja oman innostuksen mukaan. Muistaminen kai se pääasia on.
Sama, minäkin piirrän itse kortteja mutta esim nyt en ole vielä edes aloittanut niin voi olla että jää tekemättä. Harrastan myös kalligrafiaa joten taitoni on aika jees korttien tekoon.
Aina kun saan itsetehdyn kortin, arvostan sitä enemmän kuin ostettua, monesti hämmästelen miten pieni ja simppeli voi olla kaunista. Jokaisen itsetehdyn kortin olen säästänyt.
Ap voisi muistaa että ajatus on tärkein. Keskity tärkeämpiin asioihin.
Täällä valmisaskartelija. Olen jo monena vuonna tehnyt joulukortit korttiaihelehtiöistä. Teen niitä parissa illassa sen verran, että riittää lähipiirille lähetettäväksi mutta myös myyntiin.
Minusta on ihan kiva tienata pari sataa ylimääräistä joulurahaa ihan vain sillä, että sommittelee ja liimailee. Käyn myymässä kortteja ja maustekakkuja joulun alla erinäisissä tapahtumissa. Kolmen euron kortista jää mulle kaksi euroa voittoa ja jos yhden kortin väkertämiseen menee 5-10 minuuttia joten tuossahan pääsee tuntipalkoille. Kaikki kortit olen aina saanut myytyä - toisin kuin niitä "oikeita" käsityökortteja, joita on myös tullut tehtyä.
Aloittajalle suosittelisin pitkää kåvelyä ja selkään 75 litranen täysi rinkka, niin lähtee nipotus.
Plussaa on se, että joku haluaa tehdä jotakin. Negaa on se, etteivät niin valmiit askartelupaketit kehitä ihmisessä värioppia, tyylitajua, auttaisi hahmottamaan mikä sopii ja mikä ei. Arvelen, ettei kouluissa opeteta luovuutta ja ideoiden viemistä käytäntöön. Ei tiedetä, miten jokin pitäisi tehdä ja mihin kykenee.
No itsekin tuollaisia piperrän ihan hyvällä omallatunnolla, mutta en silti kutsuisi sitä askarteluksi. Vähän nolottaakin, kun antaa tuollaisen puolivalmisteaskartelukortin ja sitä sitten joku alkaa ihailemaan, miten taitava olen. Mutta onhan tuo kivaa näpertämistä meille, jotka emme osaa ja ehdi muunlaisia tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Täällä valmisaskartelija. Olen jo monena vuonna tehnyt joulukortit korttiaihelehtiöistä. Teen niitä parissa illassa sen verran, että riittää lähipiirille lähetettäväksi mutta myös myyntiin.
Minusta on ihan kiva tienata pari sataa ylimääräistä joulurahaa ihan vain sillä, että sommittelee ja liimailee. Käyn myymässä kortteja ja maustekakkuja joulun alla erinäisissä tapahtumissa. Kolmen euron kortista jää mulle kaksi euroa voittoa ja jos yhden kortin väkertämiseen menee 5-10 minuuttia joten tuossahan pääsee tuntipalkoille. Kaikki kortit olen aina saanut myytyä - toisin kuin niitä "oikeita" käsityökortteja, joita on myös tullut tehtyä.
Maksaako joku noista muka enemmän kuin tarvikkeiden verran? Koskaan en maksaisi askartelukortista kolmea euroa. Paitsi ehkä jollekin naapurin lapselle kannatuksen vuoksi.
Olen miettinyt ihan samaa, mutta kukin tyylillään kai. En oikein ymmärrä, miten kukaan jaksaa käyttää aikaa ja rahaa ja nähdä vaivaa johonkin niin ei-luovaan: itse joko ostan valmiskortin tai sitten askartelen/piirrän itse alusta asti. Ehkä näille kevytaskartelijoille se pelkkä tarvikkeiden ostelu ja liimailu on mukavaa ja muu turhaa vaivannäköä.