Asia joka tuskin ärsyttää muita kun minua; muka-askartelijat!!
Mitä hitsin askartelua se semmoinen on, että VALMIILLE kaupasta ostetulle korttipohjalle liimataan VALMIITA kaupasta ostettuja koristekuvia, ja koko komeus kruunataan VALMIILLA tarratekstillä.
Siis en edes tiedä miksi, mutta tämä tällainen ärsyttää ihan suunnattomasti.
Korttipohjat valmiina nyt vielä menee, mutta ne koristeet ja kuvat niihin pitäis vähintään itse leikata, piirtää, virkata, hyödyntää kenties erilaisia materiaaleja uusiksi jne.
Ja se toivotuskin olisi suotavaa ihan itse harjoitella tekstaamaan kauniisti.
Onko pelkkä valmiiden kaupasta ostettujen materiaalien, tarrojen ja koristeiden liimaaminen toisiinsa askartelua? EI OLE, TIETÄKÄÄ SE!!
Kommentit (88)
Samaa oon ihmetellyt itsekin. ”Hyvää joulua” vielä leimataan korttiin.
Itse olen koulutukseltani ja ammatiltani taiteilija ja askartelen joulukortit käyttäen valmiita pohjia, tarroja yms.
En todellakaan ala uhraamaan ylettömästi aikaa ja energiaa joulukortteihin. Kaikki näkee, että on kasattu valmiista paloista, mitä sitten? :D
Olen samaa mieltä. Lapsena (60-luvulla) sain nukkekodin. Kaikkein hauskinta oli sisustaa ja kalustaa sitä itse. Olin aivan hämmästynyt kavereiden nukkekodeista joihin oli ostettu Biebermayer-huonekalut suoraan katalogista. Olin ylpeä itse väsäämästäni lankarullapöydästä ja tilitikkulaatikkopiirongista.
Vierailija kirjoitti:
Vähän niin kuin hakisin pitseriasta pitsan, ripottelen siihen oreganoa päälle ja oon että #itsetehty #meilläleivotaan
Siis juuri NÄIN!!
Ap
Just tällaista snobbailua inhoan tietyissä askartelijoissa ja käsityöharrastajissa.
Yhyy, tuo vaan liimaa tarroja eikä maalaa itsetekemillään vesiväreillä itsetehdylle paperille käyttäen itsevuolemiaan siveltimiä joiden karvat on kerätty omalta vuohelta.
Yhdysvallat ovat täynnä askartelua harrastavia keski-ikäisiä naisia. Heillä on erilliset oikeaa liikehuoneistoa muistuttavat askarteluhuoneet täynnä tarroja, erivärisiä kartonkeja ja papereita, leimasimia, hilepurkkeja ja kaikkea muuta sälää. Mitään omaperäistä he eivät askartele, mutta toisaalta, onhan tuo harrastus siinä missä kaikki muukin tekeminen. Valitettavasti jätettä syntyy valtavasti niin tuotannon puolella kuin itse tekemisessä, kun loppujen lopuksi niin töitä ei hirveästi synny.
Askarrella:
verbi
Olla askareissa, askaroida, puuhailla, hommata, toimitella
valmistaa, näperrellä käsityönä jotakin harrastuksekseen.
Esimerkiksi: Askarrella jonkin työn parissa.
Mua on mietityttänyt tämä sama ilmiö ruuanlaitossa. Menen ja ostan perunasipuliseikoituksen, kinkkusuikaleita ja kermaa, lyön ne yhteen ja tadaa, siinä on itse tehty kotiruoka. Tai joulutortut valmistaikinasta ja luumuhillosta. Ja sitä rataa. Koen itseni muka-kokiksi.
Ei harmita. Kiva että ihmiset löytävät iloa askartelusta ja käsitöistä olivat ne minkälaisia tahansa.
Eräs sukulainen tekee kortteja noista valmiista askartelutarvikkeista. Aina ilahdun jos sellaisen saan.
Itse taas piirrän ja maalaan joskus kortteja, mutta se on aika vaivalloista, joten aina en jaksa vaan ostan kokonaan valmiin kortin. Aina en jaksa edes sitä. Sitten en laita korttia ollenkaan. Kukin tyylillään ja oman innostuksen mukaan. Muistaminen kai se pääasia on.
Minä olin joskus myös ärsyyntynyt vastaavista jutuista.
Tajusin olevani kateellinen niille jotka nauttivat nimenomaan tekemisestä käyttäen ”epäreiluja keinoja”, ilman sen kummempaa näyttämisen halua. Oma tekemisen jälki ei ollut yhtä hienoa kuin heillä vaikka näin varmasti enemmän vaivaa. Ärsytti!
Sitten kasvoin aikuiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Eräs sukulainen tekee kortteja noista valmiista askartelutarvikkeista. Aina ilahdun jos sellaisen saan.
Itse taas piirrän ja maalaan joskus kortteja, mutta se on aika vaivalloista, joten aina en jaksa vaan ostan kokonaan valmiin kortin. Aina en jaksa edes sitä. Sitten en laita korttia ollenkaan. Kukin tyylillään ja oman innostuksen mukaan. Muistaminen kai se pääasia on.
Ei ole.
Joko askarrellaan kortti oikeasti kunnolla itse, tai lähetetään valmiskortti, mutta EI muka-askarrella.
Ap
Ne askartelutarvikkeet on vielä älyttömän kalliita; ehkä se tekee hommasta hienoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole.
Joko askarrellaan kortti oikeasti kunnolla itse, tai lähetetään valmiskortti, mutta EI muka-askarrella.
Ap
Miksei?
Minua ärsyttää kaikenlaiset joulukorttiaskartelijat, jotka lähettävät omahyväisiä strömsö-piiperryksiään kohta itsenäisyyspäivän jälkeen, kun ovat niin kotoisia jouluihmisaskartelijapaskartelijakotoilijoita, sievällä söpöilyllään ja ajoissaolemisellaan hierovat onnistumistaan meidän naamaan, joiden Invalidiliiton ilmaiskortit tulevat välipäivinä väärään osoitteeseen.
Ja onhan siinä se JOULUKIRJEkin mukana, josta saamme lukea kaikki ne samat imelyydet ja pullantuoksut, jotka jo on tykätty sataan kertaan fasessa ja instassa ja pinterestissä.
Askarrelkaa ne korttinne ja kranssinne ja jouluovenne, mutta älkää jumalan tähden lähetelkö niitä mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole.
Ap
Miksei?
Siksi ei, koska se muka-askartelu on silkkaa typeryyttä.
Vääntäisin rautalangasta, mutta tarttis varmaan näille muka-askartelijoille löytää sellainen kaupasta valmiiksi väännettynä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole.
Ap
Miksei?
Siksi ei, koska se muka-askartelu on silkkaa typeryyttä.
Vääntäisin rautalangasta, mutta tarttis varmaan näille muka-askartelijoille löytää sellainen kaupasta valmiiksi väännettynä.Ap
Niin siis miksi se on typerää? Mielestäni näin yksinkertaisiin kysymyksiin olisi hyvä osata vastata, ja jos ei osaa niin se on itsetutkiskelun paikka.
Tuollainen määrittämätön ja ymmärtämätön viha ja ärtymys nostaa stressihormonitasoa ja vaikuttaa elämänlaatuun henkisesti, sosiaalisesti ja fyysisesti.
Taannoin kovin suosittua (ei kai se enää ole???) "skräppääämisessä" oli sama homma.
Hieman eri asia kutoa mallista kuin liimata tarroja pahvilapulle. Mutta ei mua toisten "askartelut" ärsytä, elä ja anna toisten elää, se on mun motto.