Millaiset ihmiset eivät saa sairauslomaa kun ovat sitä vailla?!
Ihmettelen tätä, kun kuulen ihmisten sanovan, etteivät he saaneet kuin viikon sairauslomaa jne.
Olen käynyt varmaan kahdellakymmenellä työterveyslääkärillä milloin minkäkin vaivan vuoksi. On ollut selkäkipua, reumaa, masennusta, unettomuutta, flunssaa, anginaa, milloin mitäkin. Aina olen saanut saikkua.
Masennukseen ja unettomuuteen lääkäri kirjoitti muutaman viikon pätkissä, mutta joka kerran pätkien lukumäärän olen saanut ihan itse päättää.
Ettekö te sano lääkärille, että koette, ettette jaksa käydä töissä? Vai miksi ette muka saa sairauslomaa??
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Työttömälle ei hevin helposti sairaslomaa anneta, ei edes pyytäessä sitä, mutta eipä se sinänsä haittaa, koska ei ole työpaikkaakaan. Ja jos sitä lääkäri antaakin, niin kela ei myönnä sairauspäivärahaa.
No minä olen työtön ja olen ollut kohta vuoden sairaslomalla. Enkä edes pyytänyt vaan lääkäri laittoi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömälle ei hevin helposti sairaslomaa anneta, ei edes pyytäessä sitä, mutta eipä se sinänsä haittaa, koska ei ole työpaikkaakaan. Ja jos sitä lääkäri antaakin, niin kela ei myönnä sairauspäivärahaa.
No minä olen työtön ja olen ollut kohta vuoden sairaslomalla. Enkä edes pyytänyt vaan lääkäri laittoi.
Maksaako kela sairaspäivärahaa? Minäkin olen sairaslomalla oleva työtön, mutta kela ei maksa sp-rahaa. Oishan se nyt muutaman euron kuussa enemmän kuin työmarkkinatuki ja ois mahkut päästä (ansaitsemalleen) työkyvyttömyyseläkkeelle tämän jälkeen, niin tottahantoki sairaspäiväraha hylättiin.
Vierailija kirjoitti:
Ap on taatusti julkisella, siellä saikkua sataa kun rahaakin tulee vaan ”taivaasta” kassaan.
Yksityisellä ei saa saikkua koska se työterveysfirma on yrityksen palveluksessa ja ”puolella”. Esimerkkejä mulla esim:- murtui nilkka, ei sairaslomaa (toki tietokoneella voi tehdä töitä mutten pystynyt ajaa autoa joten töissäkäynti piti tehdä itse maksaen taksilla
- keuhkokuumeessa sain YHDEN päivän
- raskaana mulla oli hyperemeesi, siis diagnosoitu, oksensin 5-20 krt päivässä. En saanut PÄIVÄÄKÄÄN saikkua joten oksensin koko 9kk töissä. Äippäpolilta kirjoittivat saikkua kyllä mutta ei auta, työnantajalla on oikeus vaatia saikku omasta työterveydestä ja sieltä sitä ei annettu. Tämä on siis ihan laillista, työnantajan ei ole pakko hyväksyä muiden lääkäreiden antamia saikkuja. Oksensin pussiin, seinään, roskikseen, läppärilaukkuin, palaverissa, työhuoneessa, kaikkialla... työterveysmieslääkäri kun sanoi että raskaus ei ole sairaus!Tällaista on monessa paikassa. Selkäkivuista ei saa päivääkään saikkua.
Mulla oli raskas seisomatyö ja kärsin pahoinvoinnin lisäksi hyvin matalasta verenpaineesta kun odotin esikoistani. En aluksi saanut saikkua mutta kun pyörryin töissä ja kaaduin niin johan tuli. Minua siis huimasi jo pelkkä seisominen. Sitten piti pystyä muka nostelemaan saaveja ja muuta sellaista seisomisen lisäksi. Toisen lapsen päätinkin tehdä heti perään ettei tarvitsisi edes yrittää tehdä töitä siinä välissä!
Vierailija kirjoitti:
Li
Vierailija kirjoitti:
Niin ja oikeastiko olet työttömänä sairastunut niin pahoin, ettet kykenisi töihin, jos niitä sulla olisi, niinkö? Vai onko lääkärisi kenties kuten usein se on köyhillä työttömillä lääkäri julkiselta puolelta ja lähetteellä erikoislääkäri joka naputtelee kys. lausuntoja, ja tottakai terveysasemalääkärit kirjoittelevat pyytämättäsäkin sairaslomatokareita ja b-lausuntoja pitkäaikaikaisille ja ns. kuntasakkotyöttömille, koska tavoitteenahan on päästäkin sinusta eroon ja poistaa työkkärin listalta rasittamasta kunnan kassaa. Työpaikkoja kun ei kaikille terveillekään riitä. Saatika ikääntyneimmille työttömille.
Mulle taas tarjottu saikkua joka vaivasta, yleensä en ole tarvinnut. Eli siis kärsin esim korvatulehduksesta aina silloin tällöin. Lääkäristä haen vain antibiootit, joka kerta kysyvät, että riittääkö kolme päivää. En kyllä tarvitse yhtään päivää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saatko sairauspäivärahaa Kelasta? Sitähän pitää hakea itse, ja minä kun sairastuneena työttömänä hain, niin ei kela myöntänyt. B-todistus ja erikoislääkärin lausunnot eivät riittäneet. Haistakoon ison P.... N koko systeemi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Li
Vierailija kirjoitti:
Niin ja oikeastiko olet työttömänä sairastunut niin pahoin, ettet kykenisi töihin, jos niitä sulla olisi, niinkö? Vai onko lääkärisi kenties kuten usein se on köyhillä työttömillä lääkäri julkiselta puolelta ja lähetteellä erikoislääkäri joka naputtelee kys. lausuntoja, ja tottakai terveysasemalääkärit kirjoittelevat pyytämättäsäkin sairaslomatokareita ja b-lausuntoja pitkäaikaikaisille ja ns. kuntasakkotyöttömille, koska tavoitteenahan on päästäkin sinusta eroon ja poistaa työkkärin listalta rasittamasta kunnan kassaa. Työpaikkoja kun ei kaikille terveillekään riitä. Saatika ikääntyneimmille työttömille.
Minut on sanottu aikoinaan irti vakipaikasta sairauden takia.
Ja kyllä saan sairaspäivärahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mm. ammatti vaikuttaa. Siivoojan tai tehdastyöläisen voi olla vaikea saada jopa muutamaa päivää sairauslomaa uupumukseen, kun joku vaikkapa kansanedustaja saa helposti usean kuukauden sairausloman, kun on saanut vähän ryöpytystä omista töppäilyistään.
Varhaiskasvatuksen- ja luokanopettajat sun muut lastenhoitajat saavat myös saikkua kun vähän vinkaisee.
Jep.
Opettajatuttava on ollut varmaan vuosikausia saikulla milloin minkäkin syyn takia. Aikamoinen k usettaja ja työyhteisössä toki muka kiusattuna, koska jatkuvaa saikutusta. Mutta palkka sen verran kiva että ei hakeudu sairauseläkkeelle vaikkä työkaverit ei siedä tätä feikkisaikkujaa.
Ei meinaa mitään, olen vakipaikalla ja saikutan minkä jaksan. Ei kuule kiinnosta tai heilauta mihinkään suuntaan mikä joku työkaveri miettii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Li
Vierailija kirjoitti:
Miksi työtön ei voisi sairastua/vammautua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
8
Vierailija kirjoitti:
Li
Vierailija kirjoitti:
Miksi työtön ei voisi sairastua/vammautua?[/quote
Työttömissä on paljon sairastuneita ja vammautuneita, mutta kela ei suostu maksamaan sairaspäivärahaa työttömän jäädessään sairaslomalle. Työkkärikorvauksilla moni työtön sairastaa ja haeskelee työpaikkoja, monella paikkakunnalla tyhjyydestä.
Työtön sairas ihminen ei ole likikään samalla viivalla kuin työssä oleva sairastunut ihminen.
Pakko kommentoida vaikka pari vuotta vanha keskustelu. Olen itse kärsinyt kivuista käden nivelissä. Kädet ovat työssäni kovilla ja niitä tosiaan tarvitaan joka vaiheessa, muutenkaan toki ei voi välttyä tietysti käyttämästä mutta työssä kuormittuvat extrakovasti. Olen käynyt asiasta työterveydessä pari kertaa, tulos oli että fyssari määräsi minulle jotain naurettavaa jumppaa sormiin kuminauhoilla. Ei saikkua. En ole halunnut mennä enää uudelleen valittamaan vaikka kipua on joka päivä. Edellisestä käynnistä on muutama vuosi. Nyt sitten työkaverilla ollut joku sormi kipeänä pari viikkoa, vapareiden jälkeen lääkäriin ja kas. 10 päivää saikkua suoraan. Lähetti tuossa juuri surkuttelevan viestin että ei pääse töihin. Siitä vaan 12 pv lomaa. Muutenkaan en ole koskaan saikkua saanut jos olen jostain syystä lääkäriin mennyt. Kova viikkoja jatkunut olkapääkipu ja silti passitettiin vaan töihin, "vältä isoja liikkeitä" jaa no, ikkunoiden pesusesonki oli menossa. En tiedä onko naamassani jotain kieroa vai mikä on vikana kun kipeänäkään ei sairauslomaa saa. Toisille näköjään pamahtaa heti kun vähän vinkuvat. Meille muille sitten töissä lankeavat myös tuon saikulle olevan työt. Eli olen pian entistä kipeämpi. Minulla on sellainen tunne että nyt en ainakaan voi mennä enää valittamaan kipeää kättä kun työmaalla on toinenkin pois. Luulevat varmaan että yritän samaa konstia. Epäilen että tästä se sarjasaikutus alkaa tuolla työkaverilla kun on pään saanut auki. Tekisi mieli lähteä työpaikan ovesta ulos nyt ja jättää palaamatta.
Jep.
Opettajatuttava on ollut varmaan vuosikausia saikulla milloin minkäkin syyn takia. Aikamoinen k usettaja ja työyhteisössä toki muka kiusattuna, koska jatkuvaa saikutusta. Mutta palkka sen verran kiva että ei hakeudu sairauseläkkeelle vaikkä työkaverit ei siedä tätä feikkisaikkujaa.