Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaiset ihmiset eivät saa sairauslomaa kun ovat sitä vailla?!

Vierailija
19.11.2020 |

Ihmettelen tätä, kun kuulen ihmisten sanovan, etteivät he saaneet kuin viikon sairauslomaa jne.
Olen käynyt varmaan kahdellakymmenellä työterveyslääkärillä milloin minkäkin vaivan vuoksi. On ollut selkäkipua, reumaa, masennusta, unettomuutta, flunssaa, anginaa, milloin mitäkin. Aina olen saanut saikkua.
Masennukseen ja unettomuuteen lääkäri kirjoitti muutaman viikon pätkissä, mutta joka kerran pätkien lukumäärän olen saanut ihan itse päättää.
Ettekö te sano lääkärille, että koette, ettette jaksa käydä töissä? Vai miksi ette muka saa sairauslomaa??

Kommentit (72)

Vierailija
41/72 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskaan liikenteen kuljettajien sairaslomat ovat naurettavan herkässä. Ymmärrän toki, että lääkäreiden pakko ottaa varman päälle ja on tilanteita, joissa kuljettajaa ei todellakaan voi päästää tien päälle vaarantamaan omaa ja muiden terveyttä. Mutta jos työterveydessä esim. valittaa, että korvasta kuulunut yksi ylimääräinen vingahdus ja sen tiimoilta määrätään viikko saikkua ja pään magneettikuva, niin ollaan kyllä hakoteillä. Noh, työnantaja maksaa. terv: palkkahallinnon keikkatyöläinen, Itä-Suomi

Vierailija
42/72 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut saa aina, jotkut ei koskaan.

Se on arvoitus. Älä kysy meiltä, kysy siltä lääkäriltä.

Miksi joku saa samoilla oireilla viikon sairasloman, toinen ei yhtään päivää? Se on pärstästä kiinni. Lääkärit on yhtä pinnallisia, kuin kaikki muutkin ihmiset. Ei ne ole mitään yli-ihmisiä, vaan ihan tavallisia taunoja ja uunoja.

Miten pärstäkerroin vaikuttaa? Saako ruma/kaunis helpommin saikkua?

Ei ehkä kauneus tai rumuus sinällään, vaan tapa kommunikoida.

Eli agressiivinen ja nyrkkiä pöytään lyövä saa helposti saikkua ja hissukka, joka toivoo että lääkäri itse ymmärtäisi kirjoittaa pyytämättä saikkua, ei saa?

Näinhän se yleensä menee. Kun ei se lääkäri oikeasti välttämättä itse ymmärrä. Jos takoo nyrkkiä pöytään ja osaa esittää asian jämäkästi, mutta kuitenkin asiallisella tavalla, niin hommat hoituu. Jos sinne menee oikeasti nöyränä hattu kourassa "ei tässä nyt mitään... Ei kai... Niin... Kaikki on ihan hyvin, mutta se ja se nyt vähän vaivaa", niin voi olla vaikeaa tulla kuulluksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/72 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi joku saa samoilla oireilla viikon sairasloman, toinen ei yhtään päivää? Se on pärstästä kiinni. Lääkärit on yhtä pinnallisia, kuin kaikki muutkin ihmiset. Ei ne ole mitään yli-ihmisiä, vaan ihan tavallisia taunoja ja uunoja.

Eli agressiivinen ja nyrkkiä pöytään lyövä saa helposti saikkua ja hissukka, joka toivoo että lääkäri itse ymmärtäisi kirjoittaa pyytämättä saikkua, ei saa?

Näinhän se yleensä menee. Kun ei se lääkäri oikeasti välttämättä itse ymmärrä. Jos takoo nyrkkiä pöytään ja osaa esittää asian jämäkästi, mutta kuitenkin asiallisella tavalla, niin hommat hoituu. Jos sinne menee oikeasti nöyränä hattu kourassa "ei tässä nyt mitään... Ei kai... Niin... Kaikki on ihan hyvin, mutta se ja se nyt vähän vaivaa", niin voi olla vaikeaa tulla kuulluksi.

Tämä on väärin.

Vierailija
44/72 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen kun tietäisi. Viimeksi äitiysneuvolassa minulle sanottiin, että jos tarvitsen sairaslomaa, niin "pyydät vaan". No, kärsin 5 kk todella rajuista migreenikohtauksista ja olin aivan käsittämättömän väsynyt, niin sama neuvolatantta kieltäytyi kirjoittamasta saikkua. Ei perustellut mitenkään, oli vaan todella tyly ja täysin päinvastainen kuin ennen migreenioireita.

Vierailija
45/72 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä ainakin suoraan sanon lääkärille, että en koe olevani työkykyinen. Ettekö te sano? Ja jos lääkäri kirjoittaa liian vähän slomaa, haen lisää. Ei mitään ongelmaa.

Vierailija
46/72 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on väärin.

Onhan se, mutta näin se vaan on. Itsekin tunnen ihmisiä, jotka saavat tuon tuosta saikkua milloin mistäkin, niin he ovat luonteeltaan todella kovapäisiä ja tietävät mitä haluavat ja mitkä on heidän oikeudet.

Vierailija
47/72 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömälle ei hevin helposti sairaslomaa anneta, ei edes pyytäessä sitä, mutta eipä se sinänsä haittaa, koska ei ole työpaikkaakaan. Ja jos sitä lääkäri antaakin, niin kela ei myönnä sairauspäivärahaa.

Vierailija
48/72 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa ihmettelen. Joka päivä palstalla joku kirjoittaa "Hain saikkua". Mikähän se paikka on, josta saikkua niin vaan saa jos haluaa. Kyllä ainakin meillä työterveydessä tutkitaan tilanne, jos on sairas, ja päätetään saako sairaslomaa vai ei.

Vierailija
49/72 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on krooninen, hyvin vaikea migreeni (oksennan, näköhäiriöitä, kipu on erittäin halvauttava kerran viikkoon.). Työterveyslääkäri on kerran toisensa jälkeen todennut, että kipu tai pahoinvointi ei ole mikään syy olla töistä pois. Kipuun on lääkkeet ja pahoinvointiin pahoinvointilääkkeet. Ja jos olen kipeä, niin syön liian vähän migreenilääkkeitä.

Voisitkohan oksennella siellä työpaikallasi ympäriinsä ja jos työkaverit huomauttavat asiasta, niin voit sanoa, että ei tämä haittaa työntekoa, lääkärin ohjeet ovat tällaiset.

Vierailija
50/72 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajat uhkailevat lääkäreitä jos antaa liian helposti saikkua vaihtavat firmaa.Ei koske julkkaria jossa saikkua käytetään lisälomana

Vierailija
51/72 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap on taatusti julkisella, siellä saikkua sataa kun rahaakin tulee vaan ”taivaasta” kassaan.

Yksityisellä ei saa saikkua koska se työterveysfirma on yrityksen palveluksessa ja ”puolella”. Esimerkkejä mulla esim:

- murtui nilkka, ei sairaslomaa (toki tietokoneella voi tehdä töitä mutten pystynyt ajaa autoa joten töissäkäynti piti tehdä itse maksaen taksilla

- keuhkokuumeessa sain YHDEN päivän

- raskaana mulla oli hyperemeesi, siis diagnosoitu, oksensin 5-20 krt päivässä. En saanut PÄIVÄÄKÄÄN saikkua joten oksensin koko 9kk töissä. Äippäpolilta kirjoittivat saikkua kyllä mutta ei auta, työnantajalla on oikeus vaatia saikku omasta työterveydestä ja sieltä sitä ei annettu. Tämä on siis ihan laillista, työnantajan ei ole pakko hyväksyä muiden lääkäreiden antamia saikkuja. Oksensin pussiin, seinään, roskikseen, läppärilaukkuin, palaverissa,

työhuoneessa, kaikkialla... työterveysmieslääkäri kun sanoi että raskaus ei ole sairaus!

Tällaista on monessa paikassa. Selkäkivuista ei saa päivääkään saikkua.

Valehtelet niin, että korvasi tutisevat.

Jos on todellinen keuhkokuume, ihminen joutuu yleensä sairaalaan.

Keuhkokuume on vakava sairaus, se ei ole sama kuin joku keuhkoputkien tulehtuminen flunssassa.

Keuhkokuume todetaan röntgenkuvista, joista lääkäri sen näkee heti.

Olen itse myös käynyt töissä nilkka murtuneena, koska pystyin tekemään varsin hyvin toimistotyötäni ilman sairaslomaa.  Töihin kuljin bussilla.

Jokin raja sentäs noille valehteluille ja liioitteluillekin.

Kukaan keuhkokuume potilas ei edes kykene käymään töissä, ja toipuminen siitä todella terveeksi vie viikkoja.

No siis sain YHDEN PÄIVÄN sairaslomaa. Jouduin sairaalaan keuhkotautien osastolle siitä 48h päästä. Pointti oli se että työterveuslääkärin mielestä keuhkokuume oli 1pv sairasloman ”arvoinen”. Jouduin viikoksi sairaalaan toki.

Vierailija
52/72 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi hissukka ei pyydä itse saikkua? Monesti sitä pitää pyytää ihan suoraan ja niinhän tuossa esimerkissäsi aggressiivinen tekee. Toki hänen tapansa toimia on väärä. 

Vierailija
53/72 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raskaan liikenteen kuljettajien sairaslomat ovat naurettavan herkässä. Ymmärrän toki, että lääkäreiden pakko ottaa varman päälle ja on tilanteita, joissa kuljettajaa ei todellakaan voi päästää tien päälle vaarantamaan omaa ja muiden terveyttä. Mutta jos työterveydessä esim. valittaa, että korvasta kuulunut yksi ylimääräinen vingahdus ja sen tiimoilta määrätään viikko saikkua ja pään magneettikuva, niin ollaan kyllä hakoteillä. Noh, työnantaja maksaa. terv: palkkahallinnon keikkatyöläinen, Itä-Suomi

Olletko ihan pösilö?

Tietenkin määrätään, Rekankuljettajat ajavat ympäri Eurooppaa ja Suomea, ja vaikka mihin aikaan vuorokaudesta ja minkälaisessa säässä.

Jos kuulossa on pienintäkään vikaa tai silmissä tai jossain muualla elimistösssä tien päälle ei voi lähteä.

Rekankuljettajat ovat mielettömässä vastuussa liikenteessä.

Mitä jos täys perävaunullinen rekka törmää matkustajia täynnä olevaan bussiin jossa on 30 matkustajaa, vain siksi ettei hän ole ajokunnossa, niin päin helvettiä on mennyt lääkärintarkastus.  Ja juuri näinhän tapahtua muutama vuosi sitten, syymä oli kylläkin keli.

Ja jo VR:lla radalla sellaista asennusta tekevä työntekijä, joka joutuu pysäyttämään junan. joutuu käymään lääkärintarkastuksessa, jossa tarkistetaan verensokerista alkaen, että hän siinä kunnossa, että hommaa kykenee, siis sellaiselle ihmiselle joka tulee VR:n ulkopuolelta jonkin asennuksen tekemään.

Eikö ihmisillä ole mitään käsitystä liikkenteestä ja siellä työtään tekevistä työntekijöistä?

Kyllä ammattiliikenettä valvotaan ja tarkoin.  Se on jo laissa säädetty.

Vierailija
54/72 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tapahtui aikana ennen koronaa. Arvatkaapa millä alalla oikein kilpailtiin, kuka tulee sairaimpana töihin! Siellä nokka tukossa niiskutettiin ja yskittiin ja niitä, ketkä hakivat saikkua, heitä katsottiin todella paheksuvasti. Arvatkaapa ammattiala!

Öö jokainen ala? Suomessa on aina ollut ylpeys esittää sairaanakin tällaista sisukkuutta.

Ja siitähän sitä vasta saa kunniaa ja mainetta, jos onnistuu kuolemaan työnsä ääreen. "Oli siinä kyllä kova työmies, ei valittanu ja välittäny lentsuista (lopulta kuolemaa edisti sydänlihaksen tulehdus)".

Vierailija
55/72 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet älykääpiö!

Vierailija
56/72 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

K.sipää.  Et käsitä ammatikseen liikeentessä toimivista mitään.

Pidä turpasi kiinni asioista, joita et ymmärrä.

Vierailija
57/72 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sitä sairaslomaa myönnetään, jos ihminen on sairas. Mutta on eräs sairauslaji, jossa sairas ihminen ei edes halua välttämättä pyytää sairaslomaa, kun on niin orientoitunut helppoon (=julkisen sektorin suojatyöpaikka) työhönsä ja etenkin palkkaansa, ettei ahneuttaan haluakkaan sairaslomalle, ja tällainen sairas henkilö vielä pelkää, että hänet siirretään työkyvyttömyyseläkkeelle.

Vierailija
58/72 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap on taatusti julkisella, siellä saikkua sataa kun rahaakin tulee vaan ”taivaasta” kassaan.

Yksityisellä ei saa saikkua koska se työterveysfirma on yrityksen palveluksessa ja ”puolella”. Esimerkkejä mulla esim:

- murtui nilkka, ei sairaslomaa (toki tietokoneella voi tehdä töitä mutten pystynyt ajaa autoa joten töissäkäynti piti tehdä itse maksaen taksilla

- keuhkokuumeessa sain YHDEN päivän

- raskaana mulla oli hyperemeesi, siis diagnosoitu, oksensin 5-20 krt päivässä. En saanut PÄIVÄÄKÄÄN saikkua joten oksensin koko 9kk töissä. Äippäpolilta kirjoittivat saikkua kyllä mutta ei auta, työnantajalla on oikeus vaatia saikku omasta työterveydestä ja sieltä sitä ei annettu. Tämä on siis ihan laillista, työnantajan ei ole pakko hyväksyä muiden lääkäreiden antamia saikkuja. Oksensin pussiin, seinään, roskikseen, läppärilaukkuin, palaverissa,

työhuoneessa, kaikkialla... työterveysmieslääkäri kun sanoi että raskaus ei ole sairaus!

Tällaista on monessa paikassa. Selkäkivuista ei saa päivääkään saikkua.

Valehtelet niin, että korvasi tutisevat.

Jos on todellinen keuhkokuume, ihminen joutuu yleensä sairaalaan.

Keuhkokuume on vakava sairaus, se ei ole sama kuin joku keuhkoputkien tulehtuminen flunssassa.

Keuhkokuume todetaan röntgenkuvista, joista lääkäri sen näkee heti.

Olen itse myös käynyt töissä nilkka murtuneena, koska pystyin tekemään varsin hyvin toimistotyötäni ilman sairaslomaa.  Töihin kuljin bussilla.

Jokin raja sentäs noille valehteluille ja liioitteluillekin.

Kukaan keuhkokuume potilas ei edes kykene käymään töissä, ja toipuminen siitä todella terveeksi vie viikkoja.

En ole kirjoittanut tuota yllä olevaa tekstiä, mutta itsellä on täysin samanlaisia kokemuksia kuin tällä kirjoittajalla. Olen ollut sairaana töissä vuosikausia. Korona muutti tilanteen. Vähänkin aivastaa, niin johan käsketään kotiin. Ihmetyttää, kun aiemmin on käsketty sairaana töihin. On ollut mm. poskiontelotulehdus, keuhkoputkentulehdus, flunssaa....

Itsellä oli keuhkokuume. Lääkäri ilmoitti ottavansa minut sairaalaan sisään. (aivan kamala sairaala, sinnehän en jää mistään hinnasta! Kohtelu on ala-arvoista ja on kaikkien tiedossa! Jopa lääkäri itse myönsi, ettei ole hyvä paikka!) Sanoin lääkärille, että mies on lähdössä työmatkalle ja minun on huolehdittava lapsista, hyppäsin taksiin ja häivyin. En saanut sairaslomaa, koska en suostunut jäämään sairaalaan. Että näin. Ja kyllä....söin kolmea eri antibioottia ja olin niin kipeä, etten pystyssä pysynyt!!! No, hengissä ollaan. 

Vierailija
59/72 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairausloman 1+7 ekaa päivää tulisi olla palkattomia. Silloin ei syntyisi ongelmia siitä, että sain liian lyhyen sairausloman, päinvastoin. Ei Kela korvaa lyhyistä sairauspoissaoloista mitään, joten kalliiksi tulee työnantajalle nämä saikuttajat, jotka oikeasti voisivat itse kantaa vastuun terveydestään.

Vierailija
60/72 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fyysistä kykyä vaativia töitä tekevä kyllä varmasti saa herkästi saikkulomaa, jos kropassa joku osa ei oo kunnossa, mutta se on väärin, että tällaisia tyyppejä lasketaan työkyvyttömyyseläkkeelle herkemmin, eikä uudelleenkouluteta sellaiseen työhön, mitä kykenisivät vielä tekemään.

Tiedän monia työkyvöttömyyseläkkeellä lojuvia lusmuja, jotka ovat päässeet jostain pikkuvaivastaan tkeläkkeelle, ja ovat vieläkin jopa yli kymmenen vuoden jälkeen niin reippaita mökillään uurastavia työmyyriä. Rakentavat milloin mitäkin ja kääntävät maata sekä kaatavat puita jne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kahdeksan