Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaiset ihmiset eivät saa sairauslomaa kun ovat sitä vailla?!

Vierailija
19.11.2020 |

Ihmettelen tätä, kun kuulen ihmisten sanovan, etteivät he saaneet kuin viikon sairauslomaa jne.
Olen käynyt varmaan kahdellakymmenellä työterveyslääkärillä milloin minkäkin vaivan vuoksi. On ollut selkäkipua, reumaa, masennusta, unettomuutta, flunssaa, anginaa, milloin mitäkin. Aina olen saanut saikkua.
Masennukseen ja unettomuuteen lääkäri kirjoitti muutaman viikon pätkissä, mutta joka kerran pätkien lukumäärän olen saanut ihan itse päättää.
Ettekö te sano lääkärille, että koette, ettette jaksa käydä töissä? Vai miksi ette muka saa sairauslomaa??

Kommentit (72)

Vierailija
1/72 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen käynyt lääkärissä reuman vuoksi paljon, plus muutama flunssa, myyräkuume jne. En ole koskaan saanut saikkua. Ilmeisesti yrittäjät ei tarvitse.

Vierailija
2/72 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon myös niitä jotka ei koskaan saa saikkua. Viimeisin oli kun päädyin migreenin takia päivystykseen -eka kohtaus moneen vuoteen, jatkui kolme päivää putkeen ja loppuvaiheessa oksensin 1,5h välein ja vaan keskityin hengittämään - Ilta päivystyksessä tipassa, yöksi kotiin ja lähtiessä pyysin sairauslomatodistusta ” ei voi antaa takautuvasti ja hae huomenna tk:sta jos et jaksa töihin” Jep, onneksi oma ilmoitus riitti vielä seuraavaksikin päiväksi mutta meni 2 vuorokautta lisää ennenkuin pystyin syömään oikeastaan mitään ja olo oli todella tokkurainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/72 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on krooninen, hyvin vaikea migreeni (oksennan, näköhäiriöitä, kipu on erittäin halvauttava kerran viikkoon.). Työterveyslääkäri on kerran toisensa jälkeen todennut, että kipu tai pahoinvointi ei ole mikään syy olla töistä pois. Kipuun on lääkkeet ja pahoinvointiin pahoinvointilääkkeet. Ja jos olen kipeä, niin syön liian vähän migreenilääkkeitä.

Vierailija
4/72 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut toistuvan masennuksen diagnoosi v.2011 saakka. Masennusvaiheessa ei ole syytä olla töistä pois, koska olen työterveyslääkärin mukaan jo niin pitkään sairastanut ja tottunut oloon. Vaikka en olisi nukkunut kunnolla 2 viikkoon. Lisää vaan lääkkeitä.

Vierailija
5/72 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran en saanut sairaslomaa keuhkoputkentulehdukseen. Yskin sitten töissä. Muuten on aina tullut, kun on ollut tarvetta. Tosin harvemmin olen sairastellut ylipäätään.

Vierailija
6/72 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveet?

Vierailija
7/72 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on taatusti julkisella, siellä saikkua sataa kun rahaakin tulee vaan ”taivaasta” kassaan.

Yksityisellä ei saa saikkua koska se työterveysfirma on yrityksen palveluksessa ja ”puolella”. Esimerkkejä mulla esim:

- murtui nilkka, ei sairaslomaa (toki tietokoneella voi tehdä töitä mutten pystynyt ajaa autoa joten töissäkäynti piti tehdä itse maksaen taksilla

- keuhkokuumeessa sain YHDEN päivän

- raskaana mulla oli hyperemeesi, siis diagnosoitu, oksensin 5-20 krt päivässä. En saanut PÄIVÄÄKÄÄN saikkua joten oksensin koko 9kk töissä. Äippäpolilta kirjoittivat saikkua kyllä mutta ei auta, työnantajalla on oikeus vaatia saikku omasta työterveydestä ja sieltä sitä ei annettu. Tämä on siis ihan laillista, työnantajan ei ole pakko hyväksyä muiden lääkäreiden antamia saikkuja. Oksensin pussiin, seinään, roskikseen, läppärilaukkuin, palaverissa, työhuoneessa, kaikkialla... työterveysmieslääkäri kun sanoi että raskaus ei ole sairaus!

Tällaista on monessa paikassa. Selkäkivuista ei saa päivääkään saikkua.

Vierailija
8/72 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ihmettelen miten on mahdollista että jotkut pitävät niin paljon sairauslomia ja säilyttävät työpaikkansa? Kyllä sairauslomaa varmaan saa mutta ainakin meillä viidestä kalenterivuoden aikaisesta sairauslomasta tai 20 poissaolopäivästä seuraa automaattisesti työkykykeskustelu esimiehen kanssa. Itse olen joskus unettomuuden takia huonossa kunnossa mutta vain viimeisessä hädässä jään sen takia pois enkä koskaan sano sitä syyksi. En voi ottaa riskiä että työterveyslääkäri pitäisi minua koulutukseni mukaiseen työhön sopimattomana. 

Vierailija
9/72 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut saa aina, jotkut ei koskaan.

Se on arvoitus. Älä kysy meiltä, kysy siltä lääkäriltä.

Miksi joku saa samoilla oireilla viikon sairasloman, toinen ei yhtään päivää? Se on pärstästä kiinni. Lääkärit on yhtä pinnallisia, kuin kaikki muutkin ihmiset. Ei ne ole mitään yli-ihmisiä, vaan ihan tavallisia taunoja ja uunoja.

Vierailija
10/72 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mm. ammatti vaikuttaa. Siivoojan tai tehdastyöläisen voi olla vaikea saada jopa muutamaa päivää sairauslomaa uupumukseen, kun joku vaikkapa kansanedustaja saa helposti usean kuukauden sairausloman, kun on saanut vähän ryöpytystä omista töppäilyistään.

Vierailija
11/72 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ollut toistuvan masennuksen diagnoosi v.2011 saakka. Masennusvaiheessa ei ole syytä olla töistä pois, koska olen työterveyslääkärin mukaan jo niin pitkään sairastanut ja tottunut oloon. Vaikka en olisi nukkunut kunnolla 2 viikkoon. Lisää vaan lääkkeitä.

Apua anteeksi mutta tuo on huvittavinta mitä olen hetkeen kuullut!

Vai tottunut siihen oloon. No justiinsa joo.

Siinä ei ole työterveyslääkäri kyllä ihan tilanteen tasalla.

Itse en ole masennusta sairastanut mutta sen verran löytyy myötäelämisen taitoa että voisin ajatella ettei masennukseen kukaan totu niin että se lakkaisi haittaamasta elämää.

Toivottavasti saat toisen työterveyslääkärin!

Mitä olet muuten tilanteessa tehnyt kun on sanonut noin?

Vierailija
12/72 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut julkisella, sekä yksityisellä työnantajalla töissä, ja tosiaan sairastanut paljon. Minä en näe mitään järkeä siinä, että yrittäisin sinnitellä kipeänä töissä, itseasiassa se ei alallani olisi edes mahdollista.

Kun lapset olivat pieniä, yritti silloin yksityinen työnantaja tarjota kotiin hoitajan, jotta olidin päässyt töihin, mutta muuten on kaikki poissaolot hyväksytty automaattisesti. Yhdessä työkykyneuvottelussa vaan pomon kanssa todettiin että näin on, olen ollut kipeä, siinä se.

Ap

Vierailija
13/72 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mm. ammatti vaikuttaa. Siivoojan tai tehdastyöläisen voi olla vaikea saada jopa muutamaa päivää sairauslomaa uupumukseen, kun joku vaikkapa kansanedustaja saa helposti usean kuukauden sairausloman, kun on saanut vähän ryöpytystä omista töppäilyistään.

Varhaiskasvatuksen- ja luokanopettajat sun muut lastenhoitajat saavat myös saikkua kun vähän vinkaisee.

Vierailija
14/72 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap on taatusti julkisella, siellä saikkua sataa kun rahaakin tulee vaan ”taivaasta” kassaan.

Yksityisellä ei saa saikkua koska se työterveysfirma on yrityksen palveluksessa ja ”puolella”. Esimerkkejä mulla esim:

- murtui nilkka, ei sairaslomaa (toki tietokoneella voi tehdä töitä mutten pystynyt ajaa autoa joten töissäkäynti piti tehdä itse maksaen taksilla

- raskaana mulla oli hyperemeesi, siis diagnosoitu, oksensin 5-20 krt päivässä. En saanut PÄIVÄÄKÄÄN saikkua joten oksensin koko 9kk töissä. Äippäpolilta kirjoittivat saikkua kyllä mutta ei auta, työnantajalla on oikeus vaatia saikku omasta työterveydestä ja sieltä sitä ei annettu. Tämä on siis ihan laillista, työnantajan ei ole pakko hyväksyä muiden lääkäreiden antamia saikkuja. Oksensin pussiin, seinään, roskikseen, läppärilaukkuin, palaverissa, työhuoneessa, kaikkialla... työterveysmieslääkäri kun sanoi että raskaus ei ole sairaus!

Voiko työterveyslääkäristä tehdä mitään valitusta? Kuulostaa aivan älyttömältä 😱

Vierailija
15/72 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli selkä kipeä ja en saanut saikkua, koska selkäkipuihin ei suositella saikkua. No mun työssä ei työergonomiaa tunneta joten kivut vaan paheni.

Menin uudestaan lääkärille (toiselle) ja hän kirjoitti sairaslomaa, koska en ole työkykyinen ja työni on sen verran kuormittavaa.

Yksi tuttava saa saikkua milloin mistäkin ja myös aika pitkiä. Monesti olen ihmetellyt, mitä hän oikein siellä lääkärissä sanoo

Vierailija
16/72 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- raskaana mulla oli hyperemeesi, siis diagnosoitu, oksensin 5-20 krt päivässä. En saanut PÄIVÄÄKÄÄN saikkua joten oksensin koko 9kk töissä. Äippäpolilta kirjoittivat saikkua kyllä mutta ei auta, työnantajalla on oikeus vaatia saikku omasta työterveydestä ja sieltä sitä ei annettu. Tämä on siis ihan laillista, työnantajan ei ole pakko hyväksyä muiden lääkäreiden antamia saikkuja. Oksensin pussiin, seinään, roskikseen, läppärilaukkuin, palaverissa,

työhuoneessa, kaikkialla... työterveysmieslääkäri kun sanoi että raskaus ei ole sairaus!

Valehtelet niin, että korvasi tutisevat.

Jos on todellinen keuhkokuume, ihminen joutuu yleensä sairaalaan.

Keuhkokuume on vakava sairaus, se ei ole sama kuin joku keuhkoputkien tulehtuminen flunssassa.

Keuhkokuume todetaan röntgenkuvista, joista lääkäri sen näkee heti.

Olen itse myös käynyt töissä nilkka murtuneena, koska pystyin tekemään varsin hyvin toimistotyötäni ilman sairaslomaa.  Töihin kuljin bussilla.

Jokin raja sentäs noille valehteluille ja liioitteluillekin.

Kukaan keuhkokuume potilas ei edes kykene käymään töissä, ja toipuminen siitä todella terveeksi vie viikkoja.

Vierailija
17/72 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaslomaa saa valehtelelamalla ja kertomalla henkisistä ongelmista ja huonosta työilmapiiristä ja  muusta sellaisesta. Näillä lähtee useimmilta lääkäreiltä vähintään viikko lomaa alkajaisiksi.

Ja monet sarjasaikkuttajat näin tekevätkin, kun ei huvita mennä töihin ja vaan haluaa nukkua aamuisin ja käydä päivällä shoppailemassa ja viettää palkallisia vapaapäiviä.

Ja just nämä sairaslomien väärinkäyttäjät, vievät ne tarpeelliset sairaslomat niiltä tunnollisilta, ahkerilta ja työnsä viimeisen päälle nappiin tekeviltä ihmisiltä.

Sairaslomien kirjoittamismäärää seurataan, joten kun tietty prosentti  niitä täyttyy, lopuille ei enää ole varaa sairaslomaa antaa, ja näin ne jotka sen todella tarvitsisivat jäävät ilman ja kärsivät.

Vierailija
18/72 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli monta vuotta se periaate että saikkupäiviä piti vuodessa olla samanverran kuin virallisia lomapäiviä. Yhtenä ma-aamuna ei vaan huvittanut mennä töihin, menin tk:hon ja esitin että ole venäyttänyt selkäni. Kaksi piikkiä pakaraan ja 1,5vk saikkupaperi kourassa. Meni n. 15min. Seisoin pöllämystyneenä käytävällä että mitähän ihmettä tuossa äsken tapahtui.

Vierailija
19/72 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja vatsakipua ei kannata koskaan valittaa. Sillä ei saa yhdeltäkään lääkäriltä lomaa, mutta takapuolen kautta tunnustellaan umppari.

Vierailija
20/72 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei makseta sairausloman ajalta palkkaa, jos lääkärintodistus ei ole työterveydestä. Sieltä saa sairauslomaa 2 vrk kerrallaan, puhelinsoitolla ei päivääkään. Ainoa poikkeus on sairaalalääkärin kirjoittama sairauslomalappu, mutta sieltähän saa leikkauksesta 3-5 vrk eikä mitään viikkojen lomia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kahdeksan