Millaiset ihmiset eivät saa sairauslomaa kun ovat sitä vailla?!
Ihmettelen tätä, kun kuulen ihmisten sanovan, etteivät he saaneet kuin viikon sairauslomaa jne.
Olen käynyt varmaan kahdellakymmenellä työterveyslääkärillä milloin minkäkin vaivan vuoksi. On ollut selkäkipua, reumaa, masennusta, unettomuutta, flunssaa, anginaa, milloin mitäkin. Aina olen saanut saikkua.
Masennukseen ja unettomuuteen lääkäri kirjoitti muutaman viikon pätkissä, mutta joka kerran pätkien lukumäärän olen saanut ihan itse päättää.
Ettekö te sano lääkärille, että koette, ettette jaksa käydä töissä? Vai miksi ette muka saa sairauslomaa??
Kommentit (72)
Tapahtui aikana ennen koronaa. Arvatkaapa millä alalla oikein kilpailtiin, kuka tulee sairaimpana töihin! Siellä nokka tukossa niiskutettiin ja yskittiin ja niitä, ketkä hakivat saikkua, heitä katsottiin todella paheksuvasti. Arvatkaapa ammattiala!
Työttömällekin voi kirjoittaa sairaslomaa, mutta kelan ei ole mikään pakko myöntää sairaspäivärahaa. Työmarkkinatuki on sairaspäivärahaa pienempi. Ei paljoa, mutta ilmeisesti sen verran paljon, että näin tapahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Ap on taatusti julkisella, siellä saikkua sataa kun rahaakin tulee vaan ”taivaasta” kassaan.
Yksityisellä ei saa saikkua koska se työterveysfirma on yrityksen palveluksessa ja ”puolella”. Esimerkkejä mulla esim:- murtui nilkka, ei sairaslomaa (toki tietokoneella voi tehdä töitä mutten pystynyt ajaa autoa joten töissäkäynti piti tehdä itse maksaen taksilla
- keuhkokuumeessa sain YHDEN päivän
- raskaana mulla oli hyperemeesi, siis diagnosoitu, oksensin 5-20 krt päivässä. En saanut PÄIVÄÄKÄÄN saikkua joten oksensin koko 9kk töissä. Äippäpolilta kirjoittivat saikkua kyllä mutta ei auta, työnantajalla on oikeus vaatia saikku omasta työterveydestä ja sieltä sitä ei annettu. Tämä on siis ihan laillista, työnantajan ei ole pakko hyväksyä muiden lääkäreiden antamia saikkuja. Oksensin pussiin, seinään, roskikseen, läppärilaukkuin, palaverissa, työhuoneessa, kaikkialla... työterveysmieslääkäri kun sanoi että raskaus ei ole sairaus!Tällaista on monessa paikassa. Selkäkivuista ei saa päivääkään saikkua.
Et sentään viitsisi vastoin tietoa puhua julkisesta. Olen töissä Suomen suurimmassa sairaanhoitopiirissä, eikä meillä edes pääse työterveyteen jos ei kyse ole jostain selkeesti työhön liittyvästä. Kaikki on käytävä yksityisellä omaan piikkiin, terkku kun on samoin yhtä tyhjän kanssa. Mut ei siinä mitään kun liksaakin sataa kuin taivaasta suoraan ;)
Kävin Itä-Suomessa työterveyshuollossa isolla paikkakunnalla. Vein käynnille mukanani itse täyttämäni masennuksen oirekartoituslomakkeen. Sen mukaan tilanne oli hälyttävä. Ikivanha mieslääkäri antoi kuitenkin sairaslomaa vain yhden päivän sanoen: "Onhan se välillä hyvä levätä!"
Vierailija kirjoitti:
Tapahtui aikana ennen koronaa. Arvatkaapa millä alalla oikein kilpailtiin, kuka tulee sairaimpana töihin! Siellä nokka tukossa niiskutettiin ja yskittiin ja niitä, ketkä hakivat saikkua, heitä katsottiin todella paheksuvasti. Arvatkaapa ammattiala!
Varhaiskasvatus!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varhaiskasvatus!
Ei. Ehkä sielläkin tällaista, mutta tämä paikka, mitä tarkoitan on myöskin sellainen, jossa ollaan tekemisissä suuren määrän kanssa erilaisia ihmisiä. Itse siis kuuluin näihin, jotka hakivat saikkua tarvittaessa ja olin pahan silmän katseen alaisena tämän vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varhaiskasvatus!
Ei. Ehkä sielläkin tällaista, mutta tämä paikka, mitä tarkoitan on myöskin sellainen, jossa ollaan tekemisissä suuren määrän kanssa erilaisia ihmisiä. Itse siis kuuluin näihin, jotka hakivat saikkua tarvittaessa ja olin pahan silmän katseen alaisena tämän vuoksi.
Hoitoala?
Vierailija kirjoitti:
Öö jokainen ala? Suomessa on aina ollut ylpeys esittää sairaanakin tällaista sisukkuutta.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli tätä myös. Jotkut olivat jopa kuumeessa töissä, kun ei se mitään, kyllä on ihan hyvä olo jne. Kyse hoitoalasta ja ollaan vielä sairaiden ihmisten kanssa tekemisissä. Osastonhoitajan reaktio sairastumiseen oli niin kylmäkiskoinen ja töykeä, että en ihmettele, ettei kaikki uskaltaneet soittaa ja ilmoittaa olevansa kipeitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli tätä myös. Jotkut olivat jopa kuumeessa töissä, kun ei se mitään, kyllä on ihan hyvä olo jne. Kyse hoitoalasta ja ollaan vielä sairaiden ihmisten kanssa tekemisissä. Osastonhoitajan reaktio sairastumiseen oli niin kylmäkiskoinen ja töykeä, että en ihmettele, ettei kaikki uskaltaneet soittaa ja ilmoittaa olevansa kipeitä.
Esimerkkivastaus osastonhoitajalta: *syvä huokaus*, ketähän me nyt sitten saadaan iltavuoroon, voi jestas, ei kyllä nyt ehtisi tällaista miettiä *syvää huokailua ja vaikerointia, jopa kirosanojen saattelemana* :)
Samat ihmiset jotka eivät saa asianmukaista hoitoa muutenkaan. Olen miettinyt olisiko kyseessä oikeasti vaikkapa tapa kommunikoida. Esim. lukiokaverini pääsi terapiaan ja lääkitykselle hyvin äkkiä puhuttuaan alueen lukion mt-palveluista vastaavalle taholle (meillä oli siis vähän matkan päässä lukiolta paikka, jossa tarjottiin alueen lukiolaisille ja amislaisille matalan kynnyksen keskusteluapua). Minä kävin samassa paikassa monta kertaa, mutta tuloksena oli lähinnä vakuuttelua siitä että vaikka minulla on huono olla ja olen uupunut niin eihän minun elämäni nyt mitenkään huonoa ole.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on krooninen, hyvin vaikea migreeni (oksennan, näköhäiriöitä, kipu on erittäin halvauttava kerran viikkoon.). Työterveyslääkäri on kerran toisensa jälkeen todennut, että kipu tai pahoinvointi ei ole mikään syy olla töistä pois. Kipuun on lääkkeet ja pahoinvointiin pahoinvointilääkkeet. Ja jos olen kipeä, niin syön liian vähän migreenilääkkeitä.
On kyllä jotkut lääkärit kuvottavia. Migreeni ei pahimmillaan lähe millään ohi - joskus on kohtauksia kun ei vahvimmatkaan migreenilääkkeet auta.
Vierailija kirjoitti:
Samat ihmiset jotka eivät saa asianmukaista hoitoa muutenkaan. Olen miettinyt olisiko kyseessä oikeasti vaikkapa tapa kommunikoida. Esim. lukiokaverini pääsi terapiaan ja lääkitykselle hyvin äkkiä puhuttuaan alueen lukion mt-palveluista vastaavalle taholle (meillä oli siis vähän matkan päässä lukiolta paikka, jossa tarjottiin alueen lukiolaisille ja amislaisille matalan kynnyksen keskusteluapua). Minä kävin samassa paikassa monta kertaa, mutta tuloksena oli lähinnä vakuuttelua siitä että vaikka minulla on huono olla ja olen uupunut niin eihän minun elämäni nyt mitenkään huonoa ole.
Jotkut saattavat vähätellä omia oireitaan. Saattavat vaikuttaa siltä, että kaipaavat vaan tsemppausta. Jotkut menee oikeasti sillä asenteella, että tänne sitä saikkua nyt ja heti! Ja kertovat jopa aggressiivisella sävyllä oireistaan ja tekevät selväksi mitä haluavat ja eivät poistu vastaanotolta ennen, kuin saavat tarvittavaa hoitoa.
Mä en saa saikkua koskaan! Viimeksi murtui sormi, mutta en saanut saikkua, vaikka teen näyttöpäätetyötä. Selkäkipuun en saanut saikkua vaan lähetteen fysioterapiaan, joka tapahtui omalla ajalla. Silmätulehdukseen ei tullut saikkua, vaikka oli vaikeuksia nähdä ja katsoa päätettä. Olen töissä yksityisellä.
Ilmeisesti psyykkisiin ongelmiin saikkua kirjoitetaan meilläkin. Olen ilmeisesti liian reipas ja terveen näköinen. Käyn työterveydessä kyllä tosi harvoin, enkä tosiaan muista, koska olisi viimeksi ollut sairaana ja töistä poissa.
Multa lääkäri kysyi saanko sijaisen vai seisooko mun työt jos olen sairauslomalla. Työt seisoo, joten ei kirjoittanut sairauslomaa. Ollapa duunari joita on 13 tusinassa.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut saa aina, jotkut ei koskaan.
Se on arvoitus. Älä kysy meiltä, kysy siltä lääkäriltä.
Miksi joku saa samoilla oireilla viikon sairasloman, toinen ei yhtään päivää? Se on pärstästä kiinni. Lääkärit on yhtä pinnallisia, kuin kaikki muutkin ihmiset. Ei ne ole mitään yli-ihmisiä, vaan ihan tavallisia taunoja ja uunoja.
Miten pärstäkerroin vaikuttaa? Saako ruma/kaunis helpommin saikkua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämäpä se oli. Eikä ole yksi paikka missä näin tapahtui, vaan olen työskennellyt useammallakin paikkakunnalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi joku saa samoilla oireilla viikon sairasloman, toinen ei yhtään päivää? Se on pärstästä kiinni. Lääkärit on yhtä pinnallisia, kuin kaikki muutkin ihmiset. Ei ne ole mitään yli-ihmisiä, vaan ihan tavallisia taunoja ja uunoja.
Ei ehkä kauneus tai rumuus sinällään, vaan tapa kommunikoida.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ehkä kauneus tai rumuus sinällään, vaan tapa kommunikoida.
Eli agressiivinen ja nyrkkiä pöytään lyövä saa helposti saikkua ja hissukka, joka toivoo että lääkäri itse ymmärtäisi kirjoittaa pyytämättä saikkua, ei saa?
Ootko kuullut virusperäisestä keuhkokuumeesta? Et ja sen huomaa.