Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paljonko miehenne juovat alkoholia? Paljonko on liikaa?

Vierailija
21.03.2014 |

Erosin hiljattain ja olen nyt tapaillut uutta miestä. Suhteen syventäminen mietityttää, sillä hän käyttää enemmän alkoholia, mihin olen tottunut. On käynyt ilmi, että tykkää ilmeisesti välillä ihan arki-iltanakin juoda muutamia annoksia alkoholia (viini/olut/tms., ei kuitenkaan vahvempaa). En ole nähnyt häntä ikinä selvästi humaltuneena, vaikka olemme jotain kertoja juoneet jotain yhdessäkin (illallisella viiniä, siiderit viikonloppuiltana tms.) Olimme jonkin aikaa sitten kahdestaan lomalla, missä hän joi jotain alkoholipitoista joka päivä, ei taaskaan humalaan asti, mutta minua alkoi ahdistaa se, että oli "pakko" pysähtyä yksille jonnekin.

Olen varmasti herkkä aiheen suhteen, sillä isäni on alkoholisti, mikä on aiheuttanut vanhempieni avioeron ja paljon muuta ikävää. Mies on puhunut haluistaan perustaa perhettä, mutta en voi olla miettimättä tuota alkoholiasiaa. Myös se, mihin on tottunut, toki vaikuttaa, exäni, jonka kanssa olin pitkään yhdessä, oli suorastaan raivoraitis, ehkä pari kertaa vuodessa joi lasillisen viiniä ruoan kanssa. Ei todellakaan tarvitse olla noin ääripääkään, sillä itsekin kyllä nautin hyvästä viinistä juhliessa tai viikonloppuna ruoan kanssa, mutta en todellakaan haluaisi kohdata tulevaisuudessa mitään ongelmia alkoholin vuoksi.

Pahoittelen sekavaa tekstiä, mutta kaipaisin mielipiteitä - paljonko on paljon?

Kommentit (46)

Vierailija
41/46 |
22.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin taannoin koulutuskongressissa pitkän viikonlopun jossa alkoholia oli siis tarjolla säännöllisesti -ei mikään ryyppymatka kuitenkaan, huom, mutta edellytykset toki olis ehkä sellaisellekin ollut. Mun kollega sairastui ja tilalle tuli tyyppi (kämppikseksi hotelliin jne) jota en ollut ennen tavannut ja joka ei nauttinut pisaraakaan tarjottua alkoa, vanhempi rouvahenkilö. Aika vaivautunut olo mulla oli niiden skumppa- ja viinilasieni kanssa, yllättävän paljon vaikutti omaan olotilaan se että ei varsinaisesti ollut kaveria kenen kanssa kilistää. Toimimme siis tiiminä, parina, en siis voinut alkaa etsimään ketään muuta kilistystoveria vierelle, tai ainakaan en olisi pitänyt sitä itse sopivana käytöksenä. En varmaankaan pystyisi elämään absolutistimiehenkään kanssa, uskoisin. Ei olla mikään kännäävä pariskunta mutta kyllä meillä tälläkin hetkellä on olutta jääkaapissa. Kuohuviiniä on myös joskus hetkellisesti mutta se menee heti joten sitä ei jää silleen lojumaan jääkaappiin niinkuin olut.

Vierailija
42/46 |
22.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 08:36"]

Nostan ketjua sen verran, että halusin kiittää kaikkia vastaajia! Tämä on jotenkin sellainen aihe, mistä en vain osaa puhua ystävieni kanssa, he eivät tiedä kaikkia puolia isästäni, tietävät vaan, että emme juuri ole tekemisissä isäni tekojen vuoksi ja tämä on tosi arka aihe. Kuten joku vastaajista sanoi, riippuvuuden merkki on se, että on pakko saada, ei se, että juo normaalisti sosiaalisissa tilanteissa.

Tässä on ollut pari muutakin asiaa, jotka ovat minua hieman mietityttäneet. Eilen illalla tuntui kaikki kärjistyvän, ja en oikein tiedä, pystynkö sulattamaan miehen käytöstä. Ei ole tosin edes pyytänyt anteeksi, joten hän taisi tehdä suhteen lopettamisesta hyvin helppoa minulle :)

Loppuun sanottakoon, että miehessä on myös paljon hyvää: on ihan hyvännäköinen, hyvässä työssä, pukeutuu ja näyttää muutenkin siistiltä, urheilullinen, lapsirakas... Ei aina ihan mustavalkoisia nämä!

[/quote]

Ap nuo miehen hyvät puolet on kaikki pinnallisia ja ulkoisia paitsi tuo lapsirakkas. kuule löydät varmasti paremman miehen :D  Ja sitä paitsi alkoholista sanottakoon tämä:

Mikä on juomisen motiivi? Sehän ratkaisee aika pitkälle. Minusta on erittäin huolestuttavaa jos työpäivän jälkeen tarvitsee drinkin tai oluen "rentoutuakseen" sehän on sama asia kuin ihminen söisi ahdistukseen lääkkeitä. siis jos ihminen ei pysty rentoutumaan ilman pientäkään alkoholiannosta on merkki siitä että on jonkilaisia ongelmia. se että pääsee kotiin raskaankin työpäivän jälkeen lepäämään pitäisi riittää rauhoittumiseen ilman että tarvii avukseen päihdyttäviä aineita. siis ei sille mitään voi jos ihmisellä on esim ahdistusta / masennusta. se vaan pitää hoitaa oikein eikä selitettlä jollain "otan nyt tässä vaan pari kaljaa että rauhoitun työpäivän jälkeen" jos sen lisäksi juo vileä viikonloppuisin enemmän kun "vähän bilettää" on mun mielestä aika huono juttu. ymmärrän joten kuten nuoruuden kokeilunhalun ja "juhlimisen" kaveriporukassa mutta yli kolmekymppisenä jo ja vakiintuvampaa elämää tavoittelevana en ymmärrä "biletystä" ollenkaan. miksi pitää ryypätä esim monta kertaa kuukaudessa? ei se varsinkaan sovi mielestäni perheelliselle. en tiedä onko liian strereotypistä ajattelua mutta mun mielestä on jotenkin säälittävää että vanhemmat viel lapset hoitoon sen takia että pääsee ryyppäämään. jos lapset tietäsivät että vanhemmat eivät halua viettää viikonloppua vaikka elokuvia katsellen tai yhdessä urheillessa ja leikkien sen sijaan että menevät ryyppäämään niin varmaan järkyttyisivät. tähän joku voi vastata että no eihän pienet lapset ymmärrä ja ei niille tarvi kertoa että vanhemma juovat alkoholia. no miksi alkoholin käyttö pitäää salata lapsilta ja peitellä sitä. no siksi koska se on epäterveellistä KAIKILLE. sekä lapsille ja aikuisulle. se että pitää juoda salaa lapsilta kertoo siitä että alkoholin käytössä EI OLE MITÄÄN HYVÄÄ. jos alkoholissa ja ryyppämisessä ois jotain hyväksyttävää se kestäisi koko perheen yhdessä olon. ei tarvittaisi tällaisia typeriä kampanjoita kuten "anna lapsellesi raitis joulu" yms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/46 |
22.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 10:34"]

Mä olin taannoin koulutuskongressissa pitkän viikonlopun jossa alkoholia oli siis tarjolla säännöllisesti -ei mikään ryyppymatka kuitenkaan, huom, mutta edellytykset toki olis ehkä sellaisellekin ollut. Mun kollega sairastui ja tilalle tuli tyyppi (kämppikseksi hotelliin jne) jota en ollut ennen tavannut ja joka ei nauttinut pisaraakaan tarjottua alkoa, vanhempi rouvahenkilö. Aika vaivautunut olo mulla oli niiden skumppa- ja viinilasieni kanssa, yllättävän paljon vaikutti omaan olotilaan se että ei varsinaisesti ollut kaveria kenen kanssa kilistää. Toimimme siis tiiminä, parina, en siis voinut alkaa etsimään ketään muuta kilistystoveria vierelle, tai ainakaan en olisi pitänyt sitä itse sopivana käytöksenä. En varmaankaan pystyisi elämään absolutistimiehenkään kanssa, uskoisin. Ei olla mikään kännäävä pariskunta mutta kyllä meillä tälläkin hetkellä on olutta jääkaapissa. Kuohuviiniä on myös joskus hetkellisesti mutta se menee heti joten sitä ei jää silleen lojumaan jääkaappiin niinkuin olut.

[/quote]

Exäni, joka ei tosiaan siis pahemmin juonut, kanssa ollessani minulla ei ainakaan ollut ongelmaa hänen juomattomuutensa kanssa. Joskus saatoimme esim. juoda lasillisen viiniä ruoan kanssa viikonloppuna, lomalla jopa pullollisen illallisella. En tiedä, mistä jotkut vastaajat ovat keksineet, että minä olisin joku absolutisti, ei aina tarvitse mennä ääripäihin :)

Eipä varmaan tissuttelusta pitävä mieskään pidemmän päälle jaksaisi sitä, että minä en niin usein halua juoda, ja väistämättäkin katson huolestuneesti sellaista toimintaa. Mies on kuitenkin jo lähempänä neljää kuin kolmea kymppiä, joten tuollainen tuskin paljoa tulee muuttumaan.

-ap

Vierailija
44/46 |
22.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun miehellä menee noin toi 24/vk kaljaa. Ei ole ongelma, kun se ei humallu lasten nähden ja muulloinkin jos humaltuu niin ei se aiheuta rähinää tms ongelmia. Pitää pari kertaa vuodessa tipattoman kuukauden, kontrolloidakseen tilannetta ja aina on siihen pystynyt. Eli mulle ihan OK.

Vierailija
45/46 |
22.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 08:36"]

Tässä on ollut pari muutakin asiaa, jotka ovat minua hieman mietityttäneet. Eilen illalla tuntui kaikki kärjistyvän, ja en oikein tiedä, pystynkö sulattamaan miehen käytöstä. Ei ole tosin edes pyytänyt anteeksi, joten hän taisi tehdä suhteen lopettamisesta hyvin helppoa minulle :)

[/quote]

Hei AP! Kerrotko mitä tapahtui?

Vierailija
46/46 |
22.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mieheni juo muutamana iltana viikossa oluen tai pari. Jouduin itsekin suhteen alussa miettimään, mikä on normaalia alkoholin käyttöä ja mikä liikaa. Olen tullut siihen tulokseen, että mieheni ei juurikaan olutta juodessaan hae humalatilaa vaan nimenomaan nauttii oluen maistelusta. (Tämän on toki myös itse todennut). Hän ei juo halvinta merkkiä vaan ennemmänkin ns. erikoisolueita.

Muutaman kerran vuodessa (pikkujoulut, laivareisaut ym) juo sitten ihan humalaan saakka.

Olen siis sinut puolisoni alkon käytön suhteen, vaikken itse juo enää nykyisin lainkaan. Meillä ei ole lapsia vielä.