Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paljonko miehenne juovat alkoholia? Paljonko on liikaa?

Vierailija
21.03.2014 |

Erosin hiljattain ja olen nyt tapaillut uutta miestä. Suhteen syventäminen mietityttää, sillä hän käyttää enemmän alkoholia, mihin olen tottunut. On käynyt ilmi, että tykkää ilmeisesti välillä ihan arki-iltanakin juoda muutamia annoksia alkoholia (viini/olut/tms., ei kuitenkaan vahvempaa). En ole nähnyt häntä ikinä selvästi humaltuneena, vaikka olemme jotain kertoja juoneet jotain yhdessäkin (illallisella viiniä, siiderit viikonloppuiltana tms.) Olimme jonkin aikaa sitten kahdestaan lomalla, missä hän joi jotain alkoholipitoista joka päivä, ei taaskaan humalaan asti, mutta minua alkoi ahdistaa se, että oli "pakko" pysähtyä yksille jonnekin.

Olen varmasti herkkä aiheen suhteen, sillä isäni on alkoholisti, mikä on aiheuttanut vanhempieni avioeron ja paljon muuta ikävää. Mies on puhunut haluistaan perustaa perhettä, mutta en voi olla miettimättä tuota alkoholiasiaa. Myös se, mihin on tottunut, toki vaikuttaa, exäni, jonka kanssa olin pitkään yhdessä, oli suorastaan raivoraitis, ehkä pari kertaa vuodessa joi lasillisen viiniä ruoan kanssa. Ei todellakaan tarvitse olla noin ääripääkään, sillä itsekin kyllä nautin hyvästä viinistä juhliessa tai viikonloppuna ruoan kanssa, mutta en todellakaan haluaisi kohdata tulevaisuudessa mitään ongelmia alkoholin vuoksi.

Pahoittelen sekavaa tekstiä, mutta kaipaisin mielipiteitä - paljonko on paljon?

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuollainen vaivaa jo suhteen alussa (hyvä etyä siinä vaiheessa) niin parempi olla jatkamatta.

Vierailija
22/46 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki mikä sinua häiritsee, on liikaa. Minua ei tuo alkoholimäärä varmaan hetkauttaisi, mutta jos se sinua häiritsee, niin silloin se on liikaa. On hyvin todennäköistä, jos on kyse uudesta tuttavuudesta, niin se juominen lisääntyy, kun suhteenne arkipäiväistyy.  Mies ei enää tsemppaa seurassasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin alkoholistin lapsena, ja alkoholistin ex-avopuolisona, minä olen sitä mieltä, että nimenomaan tuo että on pakko saada sitä alkoholia on se pahin merkki. Ei siinä mitään jos joskus ottaa alkoholia, eikä ole näkyvästi humalassa, mutta jos se alkaa mennä siihen että aina kun ei tarvi olla töiden takia selvinpäin, ei olla selvinpäin, eli joka päivä pitää jonkunlainen alkoholiannos saada tai se vaikuttaa mielialaan negatiivisesti, ollaan jo heikoilla jäillä. Minun tyttäreni alkoi seurustella ensimmäistä kertaa viime syksynä, ja sanoi miesystävälle, että hän ei siedä tupakan hajua tai alkoholin hajua, että jos viereen haluaa tulla, ei parane haista. Mies lopetti tupakanpolton siihen paikkaan, ja kun ovat nyt muuttamassa yhteen, en usko että mies kovin montaa kertaa saa enää alkoholia maistella, nuoripari kävi meillä saunassa, ja mies ei ottanut edes yhtä saunakaljaa :) Minä annan kyllä mieheni juoda niin paljon kun haluaa, valitsin vain aviomiehekseni miehen joka ei halua tulla humalaan, eikä kovin helposti tulekaan. Mies ottaa yhden saunakaljan, jos sitä on ostettuna, mutta käymme saunassa vain muutaman kerran vuodessa, lisäksi mies ottaa brandyä joka ilta pienen lääkekipollisen lääkkeeksi, ei tarvi enää verenpainelääkeitä syödä.

Vierailija
24/46 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisten kannattaa katsoa sellainen kumppani, kenellä on samat arvot. Joku, joka tykkää ottaa viiniä joka ilta, tykkää samantyylisestä kumppanista. Itse otan todella harvoin, joten olen valinnut kumppanin, kenellä on samankaltainen alkoholinkäyttötottumus.

Muutenkin kannattaa miettiä, voiko elää ihmisen kanssa, kenellä on erilaiset arvot muissakin elämänalueilla.

Jos sinua häiritsee tuo "pitää pysähtyä yksille joka päivä", se tulee tulevaisuudessa häiritsemään enemmän. Parempi miehenkin löytää sellainen kumppani, joka pitää myös samasta tavasta, että pistäydytään päivittäin olusilla ja otetaan kotona päivittäin naukku tai kaksi. Silloin ei tule ristiriitaa tästä asiasta.

Mies ei varmaan ole maailman ainoa mies, joten uskon, että löydät itsellesi kumppanin, jonka elämäntavat ovat erilaiset kuin sinulla. 

Vierailija
25/46 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä naiset sietää paremmin tissuttelevaa tenukeppiä, kuin absolutistimiestä. Joten anna palaa.

Vierailija
26/46 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harva asia tuntuu yhtä hyvältä kuin tulla töiden jälkeen kotiin, avata paidan ylin nappi, sekoittaa itselleen whisky sour ja istua hetki nojatuolissaihan hiljaa.

Vierailija
27/46 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en juo ikinä.

-Mies 28v-

Vierailija
28/46 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yhtään

Vierailija
29/46 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua häiritsisi asua miehen kanssa, joka juo edes joka viikonloppu. Tuollaista työviikolla juomista en ymmärrä lainkaan ja ihmettelen, mitä sillä alkoholilla yritetään paikata. Työstressiä? Ei kestetä ikävää puolisoa? Menneitä traumoja?

Jos ärsyttää miehen juominen jo seurusteluvaiheessa, pakene. Alkoholiriippuvuus on jo olemassa ja jatkossa käyttömäärät kasvavat. Elimistö alkaa kaivata yhä suurempia määriä entistä useammin sen mukavan olotilan saamiseksi. 

Vierailija
30/46 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni juo ehkä kerran kahdessa-kolmessa kuukaudessa. Tissuttelu tai edes saunakaljan juominen ei hänen tapoihinsa kuulu. Joskus lomamatkoilla saatamme juoda ruoan kanssa viinilasilliset lähes joka päivä, mutta kotona vain lähinnä juhlapäivinä. 

Vierailija
31/46 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryyppyhemmolle sopii paremmin puolisoksi toinen samanlainen. Suhde ei onnistu, jos toinen on nipo ja ei tykkää ottaa ja toinen tykkäisi nauttia elämästä useammin.

Vierailija
32/46 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 17:16"]

Tuollaista työviikolla juomista en ymmärrä lainkaan ja ihmettelen, mitä sillä alkoholilla yritetään paikata. 

[/quote]

Mitä väliä sillä on ottaako sen juoman työviikolla vai viikonloppuna?

Vierailija
33/46 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni juo normaalisti viikonloppuisin ehkä 4 olutta perjataina ja lauantaina. Kun käy viihteellä (harvoin) niin juo enemmän, mutta ei ikinä nykyisin oikein selvään humalaan (nuorempana 30 kymppisenä saattoi mennä överiksikin, mutta niin myös minulla silloin alla kolmekymppisenä). Mies tekee reissuhommia, täysi alkoholikielto työpaikalla (on aina töissä pari viikoa kerralla), ja siten hän voi ottaa kotona joskus arki-iltanakin oluen kun on vapaalla mutta en koe tätä yhtä olutta todellakaan ongelmaksi. Itse en viikolla yleensä ota mitään, mutta viikonloppuina samalla lailla kun mies, juon 2-3 lasia viiniä per ilta. Nykyisin tosin teinitytär vaatii niin paljon kuskausta viikonloppuisin, että mies ei ole voinut juoda mitään. 

Lomalla tissutellaan molemmat sillä lailla sopivasti, yleensä lounaalla 1 olut/lasi viiniä, iltapäivällä pari drinksua tai kuohuviiniä altailla ja illallisessa jaettiin aina viinipullo. Ei oltu mielestämme edes humalassa, hyvin jaksettiin aamulla kahdeksalta lähteä juoksulenkille:). Ei sitä humalaa ehdi tulla kun juominen jakaantuu pitkin iltapäivää ja iltaa. 

T:alkkikset av:n mittapuulla

Vierailija
34/46 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 17:41"]

Mieheni juo normaalisti viikonloppuisin ehkä 4 olutta perjataina ja lauantaina. Kun käy viihteellä (harvoin) niin juo enemmän, mutta ei ikinä nykyisin oikein selvään humalaan (nuorempana 30 kymppisenä saattoi mennä överiksikin, mutta niin myös minulla silloin alla kolmekymppisenä). Mies tekee reissuhommia, täysi alkoholikielto työpaikalla (on aina töissä pari viikoa kerralla), ja siten hän voi ottaa kotona joskus arki-iltanakin oluen kun on vapaalla mutta en koe tätä yhtä olutta todellakaan ongelmaksi. Itse en viikolla yleensä ota mitään, mutta viikonloppuina samalla lailla kun mies, juon 2-3 lasia viiniä per ilta. Nykyisin tosin teinitytär vaatii niin paljon kuskausta viikonloppuisin, että mies ei ole voinut juoda mitään. 

Lomalla tissutellaan molemmat sillä lailla sopivasti, yleensä lounaalla 1 olut/lasi viiniä, iltapäivällä pari drinksua tai kuohuviiniä altailla ja illallisessa jaettiin aina viinipullo. Ei oltu mielestämme edes humalassa, hyvin jaksettiin aamulla kahdeksalta lähteä juoksulenkille:). Ei sitä humalaa ehdi tulla kun juominen jakaantuu pitkin iltapäivää ja iltaa. 

T:alkkikset av:n mittapuulla

[/quote]

Tämä on taas niin aaveeta :)

Luetellaan, mitä juodaan ja sitten maininta, ettei mennyt päähän, kun juotiin koko ilta ja syötiin välissä ja sitten martyyrina loppukaneetti, että kivittäkää, ollaan alkkiksia ja hymiö päälle.

*huoh*

Vierailija
35/46 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni ei juo.

Vierailija
36/46 |
22.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan ketjua sen verran, että halusin kiittää kaikkia vastaajia! Tämä on jotenkin sellainen aihe, mistä en vain osaa puhua ystävieni kanssa, he eivät tiedä kaikkia puolia isästäni, tietävät vaan, että emme juuri ole tekemisissä isäni tekojen vuoksi ja tämä on tosi arka aihe. Kuten joku vastaajista sanoi, riippuvuuden merkki on se, että on pakko saada, ei se, että juo normaalisti sosiaalisissa tilanteissa.

Tässä on ollut pari muutakin asiaa, jotka ovat minua hieman mietityttäneet. Eilen illalla tuntui kaikki kärjistyvän, ja en oikein tiedä, pystynkö sulattamaan miehen käytöstä. Ei ole tosin edes pyytänyt anteeksi, joten hän taisi tehdä suhteen lopettamisesta hyvin helppoa minulle :)

Loppuun sanottakoon, että miehessä on myös paljon hyvää: on ihan hyvännäköinen, hyvässä työssä, pukeutuu ja näyttää muutenkin siistiltä, urheilullinen, lapsirakas... Ei aina ihan mustavalkoisia nämä!

Vierailija
37/46 |
22.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 17:21"]

Ryyppyhemmolle sopii paremmin puolisoksi toinen samanlainen. 

[/quote]

Eipä tuo vaimolle maistu, vaikka itselle maistuu viikonloppuisin. Kyllä se 24 tölkkiä menee pe-la. Ja ei ole mitään ongelmia, vaimo ei stressaa, vaikka olen kyllä sanonut että jos haittaa, sanoo heti.

Itse näköjään enemmän huolestunut alkoholinkäytöstäni kuin vaimo. Aamuisin olen kyllä toimintakunnossa aina iltaan asti, jolloin saan ihan rauhassa rentoutua, ilman että nalkutusta kuuluu. Soisin joka miehelle nalkutusvapaan liiton, mut näiden viestien perusteella ei taida onnistua. 

Vierailija
38/46 |
22.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 08:56"]

[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 17:21"]

Ryyppyhemmolle sopii paremmin puolisoksi toinen samanlainen. 

[/quote]

Eipä tuo vaimolle maistu, vaikka itselle maistuu viikonloppuisin. Kyllä se 24 tölkkiä menee pe-la. Ja ei ole mitään ongelmia, vaimo ei stressaa, vaikka olen kyllä sanonut että jos haittaa, sanoo heti.

Itse näköjään enemmän huolestunut alkoholinkäytöstäni kuin vaimo. Aamuisin olen kyllä toimintakunnossa aina iltaan asti, jolloin saan ihan rauhassa rentoutua, ilman että nalkutusta kuuluu. Soisin joka miehelle nalkutusvapaan liiton, mut näiden viestien perusteella ei taida onnistua. 

[/quote]

Onnistuu, kun ap:n tavoin mietitään tällaisia juttuja ennen sitä naimisiinmenoa jo.

Vierailija
39/46 |
22.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse juon vain häissä tai vastaavissa tilaisuuksissa, mutta vain yhden lasillisen jos edes sitäkään. Juominen ei vain kiinnosta, mielestäni maistuu pahalta.

Vierailija
40/46 |
22.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up