Masennuksesta selvinneet, miten olette saaneet järjestettyä elämänne?
Miten olette sopeutuneet elämään alentuneen stressinsietokyvyn kanssa? Oletteko vaihtaneet ammattia (mihin)? Miten olette selvinneet taloudellisista vaikeuksistanne?
Kommentit (150)
Tullakseen ymmärretyksi ja saadakseen hoitoa masentuneiden on pitänyt kaavamaistaa kokemuksensa kielelle, jota ammattilaiset käsittävät.
Mut toisaalta olen huomannut, että masentuneiden puhe voi olla tosi monotonista ja jotenkin köyhää kielellisesti? Johtuuko se lääkkeistä vai itse masennuksesta?
[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 10:57"]Mut toisaalta olen huomannut, että masentuneiden puhe voi olla tosi monotonista ja jotenkin köyhää kielellisesti? Johtuuko se lääkkeistä vai itse masennuksesta?
[/quote]
Totta. Tunnen muutaman masentuneen, jotka ovat kieltäytyneet lääkkeistä ja ns. vapaata puhetta on tosi vähän ja ilmaisy köhähköä, tuskin tämän perusteella voi kuitenkaan yleistää? Mitä mieltä muut on?
Pienin askelin selvisin. Kykenin ajattelemaan vain yhden päivän kerrallaan.
Mistä tietää, että on selvinnytmasennuksesta? Onko masennus tunne mikä menee ohi. Luulen, että olen masentunut. Oireet: seksuaalinen haluttomuus, kykenemättömyys kiintymykseen, mikään ei huvita ja haluaisin vain maata. Onko tämä masennusta?
Ja vielä: Miten masennus muutti sinua?
Tuhannet kiitokset!
Terveisin ap
[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 11:04"]
[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 10:57"]Mut toisaalta olen huomannut, että masentuneiden puhe voi olla tosi monotonista ja jotenkin köyhää kielellisesti? Johtuuko se lääkkeistä vai itse masennuksesta?
[/quote]
Totta. Tunnen muutaman masentuneen, jotka ovat kieltäytyneet lääkkeistä ja ns. vapaata puhetta on tosi vähän ja ilmaisy köhähköä, tuskin tämän perusteella voi kuitenkaan yleistää? Mitä mieltä muut on?
[/quote]
Keksikää nyt vielä vähän lisää negatiivisia puolia meistä :(
[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 11:40"][quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 11:04"]
[/quote]
[/quote]
Keksikää nyt vielä vähän lisää negatiivisia puolia meistä :(
[/quote]
Täh?
[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 11:32"]Mistä tietää, että on selvinnytmasennuksesta? Onko masennus tunne mikä menee ohi. Luulen, että olen masentunut. Oireet: seksuaalinen haluttomuus, kykenemättömyys kiintymykseen, mikään ei huvita ja haluaisin vain maata. Onko tämä masennusta?
[/quote]
Tee masennustesti. Labratkin kannattaisi aina ottaa esimerkiksi kilpirauhaskoe. Masennuksen oireet on lopulta aika yksilölliset.
[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 11:04"][quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 10:57"]Mut toisaalta olen huomannut, että masentuneiden puhe voi olla tosi monotonista ja jotenkin köyhää kielellisesti? Johtuuko se lääkkeistä vai itse masennuksesta?
[/quote]
[/quote]
Julia Kristeva on tutkinut masentuneiden kielellisyyttä. Eli hänen mukaan masennus on myös kielellinen. Monimutkaisesti hän sen kyllä selittää, en ole varma olenko koskaan täysin ymmärtänyt Kristevaa :-)
[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 09:28"]
Miksi masentuneiden käyttämä kieli on niin muodollista, formaalia. Tekstinne on jotenkin niin hmm. kaavamaaista... En osaa ehkä selittää... Paikoin jopa jotenkin vanhahtavaa. Vaikuttaako masennus kieleen? Sori ot. Olen miettinyt tätä ennenkin.
[/quote]
En usko, että masennuksella on mitään tekemistä tekstin formaalisen tuoton kanssa. Liian vahva lääkitys nyt varmasti muokkaa ihmisessä vaikka ja mitä, mutta oletus että masentunut tai siitä parantunut tuottaisi automaattisesti kaavamaista ja formatiivista tekstiä on melko lailla tuulesta temmattu. :)
Oma tekstintuottoni ei liity millään tavalla siihen, että olen joskus sairastanut masennuksen. Minä kirjoitan erittäin paljon, ja minä haluan keskustella tällaisillakin sivustoilla asiallisesti ja fiksusti. Minä väitän syyksi pikemminkin sen, että ikä ja harjaannus kehittävät tekstintuottoa enemmän kuin mikään sairaus.
[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 11:32"]
Mistä tietää, että on selvinnytmasennuksesta? Onko masennus tunne mikä menee ohi. Luulen, että olen masentunut. Oireet: seksuaalinen haluttomuus, kykenemättömyys kiintymykseen, mikään ei huvita ja haluaisin vain maata. Onko tämä masennusta?
[/quote]
Alkupäässä keskustelua on pari vinkkiä, mistä voi lähteä kartoittamaan oireita. :) Ja ainahan noita oireita voi käydä selvittämässä psykologilla. Minun kantani on, että mitä pikemmin hakeaa apua sen parempi... se on aina parempi vaihtoehto kuin kärvistellä ja antaa tilanteen valua itsestään todella huonolle tolalle.
Minä tunsin "selviämisen" hyvinkin voimakkaasti. Heti ensimmäisenä päivänä (vaikka lääkkeet eivät niin pian vaikutakaan) sain ensimmäisen kerran nukuttua kunnolla, muistan vieläkin sen tunteen kun... niin, tuntui kuin olisin leijunut millin verran sängyn yläpuolella. Se tuntui hyvältä. :)
Toki en parantunut ihan sormia napsauttamalla, mutta itkukohtaukset vähenivät, sain nukuttua paremmin, enkä enää loukkaantunut asioista niin herkästi. Pelontunteet loppuivat melko pian. Vastoinkäymiset eivät enää tuntuneet musertavilta. Se paraneminen vaikuttaa jopa ihan kävelyssä: pystyin liikkumaan ja olemaan rennommin, kun ei ollut ketään "tuomaria" pään sisällä vahtimassa. Ja esim. pienet virheet eivät enää tuntuneet sellaisilta, että voisin kuolla saman tien.
Toivottavasti saat tilanteesi aukeamaan. :)
3 (kirjoitin muuten vastineen myös tuosta formatiivisesta tekstintuotosta)
[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 12:26"][quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 11:32"]
[/quote]
Alkupäässä keskustelua on pari vinkkiä, mistä voi lähteä kartoittamaan oireita. :) Ja ainahan noita oireita voi käydä selvittämässä psykologilla. Minun kantani on, että mitä pikemmin hakeaa apua sen parempi... se on aina parempi vaihtoehto kuin kärvistellä ja antaa tilanteen valua itsestään todella huonolle tolalle.
Minä tunsin "selviämisen" hyvinkin voimakkaasti. Heti ensimmäisenä päivänä (vaikka lääkkeet eivät niin pian vaikutakaan) sain ensimmäisen kerran nukuttua kunnolla, muistan vieläkin sen tunteen kun... niin, tuntui kuin olisin leijunut millin verran sängyn yläpuolella. Se tuntui hyvältä. :)
Toki en parantunut ihan sormia napsauttamalla, mutta itkukohtaukset vähenivät, sain nukuttua paremmin, enkä enää loukkaantunut asioista niin herkästi. Pelontunteet loppuivat melko pian. Vastoinkäymiset eivät enää tuntuneet musertavilta. Se paraneminen vaikuttaa jopa ihan kävelyssä: pystyin liikkumaan ja olemaan rennommin, kun ei ollut ketään "tuomaria" pään sisällä vahtimassa. Ja esim. pienet virheet eivät enää tuntuneet sellaisilta, että voisin kuolla saman tien.
[/quote]
Kiitos. Miten pian lääkkeet alkaa auttamaan toimintakyvyn kannalta? Siis koska oikein kunnolla? Lisääkö ne toimintakykyä (oon vaan maannut kuukausi kaupalla... Töihin kyllä vääntäydyn väkipakolla). Olo varmaan kohenee nopeammin, mutta entäs tuo toimintakyky? Miten sitä voisi harjottaa omin voimin? Onko vinkkejä. Makaan vaan ja mietin, että pitäis kastella kukat (nyt ne kyllä taitaa olla kuolleita kaikki ja sekin masentaa...). Aikamoinen kehä siis.
[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 12:33"][quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 12:26"][quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 11:32"]
[/quote]
[/quote]
Kiitos. Miten pian lääkkeet alkaa auttamaan toimintakyvyn kannalta? Siis koska oikein kunnolla? Lisääkö ne toimintakykyä (oon vaan maannut kuukausi kaupalla... Töihin kyllä vääntäydyn väkipakolla). Olo varmaan kohenee nopeammin, mutta entäs tuo toimintakyky? Miten sitä voisi harjottaa omin voimin? Onko vinkkejä. Makaan vaan ja mietin, että pitäis kastella kukat (nyt ne kyllä taitaa olla kuolleita kaikki ja sekin masentaa...). Aikamoinen kehä siis.
[/quote]
Tein oman ketjun, kun tämä on enemmän jo toipuneille. Mä olen vasta alussa...
[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 12:33"]
[/quote]
Se vaikutus kuulemma alkaa vasta muutaman viikon kuluttua. Ja toki omissa lääkkeissäni varoiteltiin, että ensimmäisinä päivinä/viikkona voi tulla jonkinlaisia sivuvaikutuksia. Minulla tuli sivuvaikutuksena vain vatsakipuja viikon-parin ajan. Niitä sivuvaikutuksia kannattaa käydä läpi psykologin tai lääkärin kanssa, ihan vain siksikin että se sivuvaikutuslista on pitkä kuin nälkävuosi ja ne voivat lisätä pelkoa lääkkeitä kohtaan.
Toimintakyvystä: minulla toimintakyky itse asiassa alkoi nousta heti, kun lääkkeet alkoivat vaikuttaa. Ei nyt ihan yhdessä yössä, mutta sellainen täysi lamaannus katosi. En muista, että minun täytyi varta vasten "toiminnallistaa" itseäni, vaan se lähti luonnostaan kun keho sai vihdoinkin levätä kunnolla. Hieman myöhemmin aloin jopa innostua asioista, ihan pikkujutuistakin.
Mikä tämä luomasi ketju on?
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 09:13"]
8, voit alkajaisiksi tehdä BDI-testin esim. täältä: http://www.terveysportti.fi/xmedia/pgr/100.012.html
Sitten vaan marssit terveyskeskukseen. Kuulostaa kyllä aika todennäköiseltä, että kärsit masennuksesta.
[/quote]
Ugh. Tulos oli sitten vaikea masennus. Mutta en vaan halua puhua tästä olosta kellekään.
[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 13:02"]
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 09:13"]
8, voit alkajaisiksi tehdä BDI-testin esim. täältä: http://www.terveysportti.fi/xmedia/pgr/100.012.html
Sitten vaan marssit terveyskeskukseen. Kuulostaa kyllä aika todennäköiseltä, että kärsit masennuksesta.
[/quote]
Ugh. Tulos oli sitten vaikea masennus. Mutta en vaan halua puhua tästä olosta kellekään.
[/quote]
Onko sinulla voimia hakea apua itse? Ymmärrän tunteesi, ja sitä paremmalla syyllä toivoisin, että saisit ihan kenen tahansa ihmisen soittavan vaikka puolestasi terveyskeskukseen ja vaikka kyyditsevän paikan päälle, jos itselläsi ei ole voimia.
Ja nimenomaan siis: NYT. Miksi kärsisit yhtään pidemmälle? Miksi sinun pitäisi kestää?
[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 12:56"][quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 12:33"]
[/quote]
Se vaikutus kuulemma alkaa vasta muutaman viikon kuluttua. Ja toki omissa lääkkeissäni varoiteltiin, että ensimmäisinä päivinä/viikkona voi tulla jonkinlaisia sivuvaikutuksia. Minulla tuli sivuvaikutuksena vain vatsakipuja viikon-parin ajan. Niitä sivuvaikutuksia kannattaa käydä läpi psykologin tai lääkärin kanssa, ihan vain siksikin että se sivuvaikutuslista on pitkä kuin nälkävuosi ja ne voivat lisätä pelkoa lääkkeitä kohtaan.
Toimintakyvystä: minulla toimintakyky itse asiassa alkoi nousta heti, kun lääkkeet alkoivat vaikuttaa. Ei nyt ihan yhdessä yössä, mutta sellainen täysi lamaannus katosi. En muista, että minun täytyi varta vasten "toiminnallistaa" itseäni, vaan se lähti luonnostaan kun keho sai vihdoinkin levätä kunnolla. Hieman myöhemmin aloin jopa innostua asioista, ihan pikkujutuistakin.
Mikä tämä luomasi ketju on?
[/quote]
Ehdin jo unohtaa ketjun nimen... Minullako muistiongelmia!? Joku masennuksesta kuntoutuminen tai sinnepäin. Taisit löytää ketjun jo?
[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 09:28"]
Miksi masentuneiden käyttämä kieli on niin muodollista, formaalia. Tekstinne on jotenkin niin hmm. kaavamaaista... En osaa ehkä selittää... Paikoin jopa jotenkin vanhahtavaa. Vaikuttaako masennus kieleen? Sori ot. Olen miettinyt tätä ennenkin.
[/quote]
Minäkin olen huomannut saman. Mutta myös sen, että masentuneet ovat keskimääräistä älykkäämpiä ja pohdiskelevia. Jutut ovat fiksumpia, eivätkä he trollaile tyhmiä.