Vedin sitten kunnon kännit raskaana ollessani :( OV
Siis tilanne on tämä, että ollaan yritetty lasta melkein vuoden ajan (11k tarkalleen)ja ilman toivomaamme tulosta. Epätoivo alkoi jo hiipua kun tajusin, että vuosi ollaan jo kohta yritetty eikä raskaustestejä ole vielä edes tarvinnut tehdä kun aina menkat ne tulla tupsahtaa ajallaan. Viime kierrossa tikutettiin ovista tarkasti, harrastimme sekisä melkein joka päivä ja tunne raskautumisesta alkoi olla loppukuusta todella positiivinen. Pissatti kovasti ja nännitkin tuli kosketusaroiksi, mutta sitten menkkapäivänä mitäpä muutakaan kuin menkat ne sieltä tuli taas. Rusehtavaa ja hiukan punertavaakin verta tuli pyyhkiessä, laitoin tamponin paikallleen ja pari kyyneltäkin taisin vuodattaa.. sitten tuli suuri vitutus, miksei me koskaan saada lasta? Mikä meitä vaivaa? (Tiedän että on monia jotka ovat yrittäneet pidempään kuin me mutta puhun nyt siis omista tunteistani ja kokemuksestani subjektiivisesti) Olen elänyt mahdollisimman terveellisesti jo vuoden ajan. Alkoholia en ole kieltanyt kokonaan, mutta kännäämiset olen lopettanut kokonaan. Tai jättänyt korkeintaan juuri menkkapäiviksi, kun voi olla ihan varma, ettei ole raskaana eikä mitään vahinkoa varmasti tapahdu. Nyt sitten kun menkat tuli niin olin ihan raivon ja surun ja epätoivon vallassa, aukaistiin heti viinipullo kotona ja juotiin tyhjiin vatsoihin se miehen kanssa puoliksi. Kummatkin purettiin vitutusta alkoholiin ja päätettiin lähteä ulos kavereiden kanssa ja juoda ihan kunnolla. Ja tuosta illasta mun muistikuvatkin ovat aika hatarat mutta juomaa virtasi kovasti ja aamulla olo olikin todella heikko ja krapula oli pahempi kuin koskaan ennen. Oksentelin oikeastaan aamusta iltaan asti. Vasta krapulan päivän jälkeen huomasin, että hei mun menkat oli tosi oudot, ne loppui ennen kuin alkoi edes kunnolla. Mietin, että entä jos ne olikin ne kuuluisat valemenkat ja päätin tehdä raskaustestin ekaa kertaa elämässäni vaikka en uskonutkaan positiivisen tulokseen. Raskaustestin tulos oli raskaana 3 +Eli siis raskaustesti näytti tuollaisen tuloksen kun menkat olivat "myöhässä" kolmatta päivää. Nyt olen sitten ihan huolesta sairaana ollut koko viikon, kadun niin kovasti tuota kännäämistä ja olen tehnyt joka päivä (kalliin) raskaustestin varmistaakseni, ettei raskaushormoni ole vähentynyt, joka päivä tulos on ollut sama raskaana 3+ Otan kyllä asian esille kun menen neuvolaan ekaa kertaa, mutta tässá on vielä aikaa joten en tiedä miten päin olla. Kuinkakohan suuria ja vakavia haittoja vauvalle on voinut koitua tuosta juomisestani? :( onko kellään kokemuksia?
Kommentit (54)
Tällä palstalla liikkuu aika paljon asiattomia kommentteja heittäviä idiootteja,älä välitä. Te toivoitte lasta ja nyt olet raskaana. Kumpa kaikki lapset olisivat yhtä toivottuja. Älä pelkää. Neuvolassa tarkkaillaan sinun ja vauvaan vointia. Onnea raskauteen!
Anteeksi mutta mikä on lasu?
ap
[/quote]
lastensuojelu.
taidat olla aika nuori?
[/quote]
Pakko kommentoida tähän vierestä, että itse olen 34v, enkä minäkään tiennyt mikä on lasu. Tietämättömyys lastensuojelusta voi johtua myös siitä ettei ole ollut tarvetta lasun palveluille vaikka kolme lasta onkin tullut tehtyä.
Kiitos vielä kaikille tsemppaavista viesteistä, ette tiedäkään kuinka paljon saitte parannettua mun morkkista.
Todellakin kiitollinen, iloinen ja jännittynyt fiilis on siitä, että ollaan vihdoin raskaana. Aika epätodellinenkin olo. Totta kai tiedostan että alkuraskaudessa on riskinsä, mutta miehen kanssa ollaan jo ilakoitu ja haaveiltu :) Ainoo vaan, että toi kännäys on harmittanut ja mietityttänyt, ehkä enemmän mua kuin mun miestä. Mutta nyt yritän keskittyä vaan positiiviseen :)
-ap-
[quote author="Vierailija" time="20.03.2014 klo 23:01"]
Höpöhöpö, on täällä hauskoja ihmisiä. Tottakai neuvolassa saa ja pitää kertoa tälläisesta jos huolettaa. He kertovat että hätää ei ole, alkio ei vielä noin alussa saa ravintoa verestäsi, myöhemmin vasta. Vastuullinen ihminen uskaltaa kyllä olla rehellinen. Kukaan ei leimaa sinua miksikään, eikä lastensuojelun asiakkaaksi kyllä ihan noin kevyin perustein pääse :) Onnea!
[/quote]
Totta. Täällä on paljon ilkeitä ihmisiä jotka haluaa vedättää. Esim. toivoo että ap ei kertois vaan eläis syyllisyyden ja henkisen taakan kanssa yksin tai sitten vaihtoehtoisesti kertois ja pelkäis lastensuojeluilmoitusta. Eli kummin vain tekis, niin aina ois pelko läsnä. Sitähän ne ilkeät ihmiset toivoo, toisille pahaa oloa. Tuo lastensuojeluilmoitus-juttukin on tällaisilla mammapalstoilla jo niin kulunut juttu. Aina kun joku vähänkin avautuu jostain niin aletaan pelotella lastensuojeluilmoituksella täysin ilman syytä. Se on nykyään yksi henkisen väkivalan muoto
Kriittisin aika juoda alkoholia epämuodostumien varalta on hedelmöittymisestä 14vuorokaudesta eteenpäin. Siitä eteenpäin on veriyhteys. Ja 2vkoa eteenpäin kehittyy tosiaan ne kriittiset elimet. Kaveri veti koomakännit pari kertaa ennenkuin tiesi olevansa raskaana, siis ennenku epäili mitään, ja lapsi synty kasvain päälaessa sekä aivoverisuonet aivan omalla tavallaan rakentuneet, mikä lisää aivoverenvuotoriskiä eeerittäin paljon lapsella. Eli vaikka mitään näkyviä epämuodostumia ei tulisi, esim aivojen verenkiertojärjestelmän muodostumisen häiriintyminen voi tapahtua ennen kuin sen kehittyminen on edes alkanut... Monimutkaista, mutta totta.
minua ihmetyttää, että ihmiset, jotka yrittävät raskautua, eivät tiedä, alkion kehityksen vaiheita. ja todella verinen vuoto ei ole epätavallista alkuraskaudessa...
[quote author="Vierailija" time="20.03.2014 klo 23:03"]
Mistähän se alkio mielestänne ravintonsa saa tuossa vaiheessa?
[/quote]
Alkio saa ravintonsa kohdun limakalvon soluista, joista diffundoituu ravintoaineita alkioon kunnes napanuora ja istukka ovat kehittyneet. Solukalvon läpäisevyys on säädelty prosessi, joilla eri aineet siirtyvät erilaisilla pitoisuuksilla soluvälitilaan ja solun sisään. Alkuvaiheessa alkio on suojassa äidin verenkierrossa kiertäviltä aineilta, koska ne eivät siirry verenkierrosta samoina pitoisuuksina kuin muihin kudoksiin, joihin suora verenkierrollinen yhteys.
Senjälkeen kun istukka ja napaverenkierto on kehittynyt, niin tilanne toki toinen. Silloin alkoholi yms päihteet ja myös tupakan haitalliset aineet siirtyvät sikiöön.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2014 klo 23:23"]
[quote author="Vierailija" time="20.03.2014 klo 23:03"]
Mistähän se alkio mielestänne ravintonsa saa tuossa vaiheessa?
[/quote]
Alkio saa ravintonsa kohdun limakalvon soluista, joista diffundoituu ravintoaineita alkioon kunnes napanuora ja istukka ovat kehittyneet. Solukalvon läpäisevyys on säädelty prosessi, joilla eri aineet siirtyvät erilaisilla pitoisuuksilla soluvälitilaan ja solun sisään. Alkuvaiheessa alkio on suojassa äidin verenkierrossa kiertäviltä aineilta, koska ne eivät siirry verenkierrosta samoina pitoisuuksina kuin muihin kudoksiin, joihin suora verenkierrollinen yhteys.
Senjälkeen kun istukka ja napaverenkierto on kehittynyt, niin tilanne toki toinen. Silloin alkoholi yms päihteet ja myös tupakan haitalliset aineet siirtyvät sikiöön.
[/quote]
Ja istukan kehitys alkaa heti kun alkio on kiinnittynyt. Samoin ravinteiden kulku istukan kautta.
Älä kerro ap. Jos olisin sinun neuvolantäti, joutuisin tekemään sinusta ilmon, se on meillä ohjeena.
T. Neuvolantäti pohjois-pohjanmaalta
Eivätköhän neuvolan tädit ja sedätkin tee ilmoituksia eivätkä ilmoja. Ilmo on miehen nimi.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2014 klo 23:26"]Älä kerro ap. Jos olisin sinun neuvolantäti, joutuisin tekemään sinusta ilmon, se on meillä ohjeena.
[/quote]
Eiks tuo tunnu neuvolatädistä typerältä?
[quote author="Vierailija" time="20.03.2014 klo 23:30"]
[quote author="Vierailija" time="20.03.2014 klo 23:26"]Älä kerro ap. Jos olisin sinun neuvolantäti, joutuisin tekemään sinusta ilmon, se on meillä ohjeena.
[/quote]
Eiks tuo tunnu neuvolatädistä typerältä?
[/quote]
Tuntuis varmasti, mutta tuon kirjoittaja ei taidakaan olla oikea neuvolantäti.
Sun tarina kuin omani. Neovolassa kysyivät, että kuinka usein juon? Joka toinen viikko ja hän merkkas, ei juo. tosiaan vuotoa tuli lähdin extemporee laivalle ja päräytin elämäni kännit. Seuraavana päivänä oli tuskaa poistua laivasta ja pahaolo vaan jatkui päivä tolkulla.. Päätin tehdä testin, koska olin yli-innokas testaaja muutenkin ja plussaahan se näytti.
Jesta se morkkis oli kamala!
Terve tyttö syntyi. Tai jos hänen koivu allergian da on seurausta känneistä, niin Oho! ;) 11 vuotta täytti just.
Onnea sulle ja yritä päästä huolen yli ja nauttia raskaudestasi. Hurjan paljon onnea!
Älkää martat jeesustelko. Suomessa juodaan viinaa. Kaikkien teidän palstalaisten isien ja äitien parinmuodostus on todennäköisesti tapahtunut tansseissa, ravintolassa, juhannuksena yms. Ja tapaako suomalainen poika tytön selvin päin? Ei tapaa vaan humalassa. Ja tosiasia on että tuhansia raskauksia on alkanut sensuuremmitta asiaa suunnitelematta ja sama suomalainen alkoholipitoinen seurusteluelämä on jatkunut. 60000 normaalia lasta syntyy vuosittain ja uskoisin, että monien täysin normaalien lapsien äideille raskaus oli alkuvaiheessa yllätys ja muutama ravintolailta oli tullut tehtyä ennenkuin totuus paljastui.
Todellinen päihteiden ongelmakäyttö on sitten asia erikseen. Sitä ei pidä hyväksyä.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2014 klo 23:01"]Höpöhöpö, on täällä hauskoja ihmisiä. Tottakai neuvolassa saa ja pitää kertoa tälläisesta jos huolettaa. He kertovat että hätää ei ole, alkio ei vielä noin alussa saa ravintoa verestäsi, myöhemmin vasta. Vastuullinen ihminen uskaltaa kyllä olla rehellinen. Kukaan ei leimaa sinua miksikään, eikä lastensuojelun asiakkaaksi kyllä ihan noin kevyin perustein pääse :) Onnea!
[/quote]
Sulla ei selkeesti ole kokemusta kuin mukavista neuvolatädeistä