Vedin sitten kunnon kännit raskaana ollessani :( OV
Siis tilanne on tämä, että ollaan yritetty lasta melkein vuoden ajan (11k tarkalleen)ja ilman toivomaamme tulosta. Epätoivo alkoi jo hiipua kun tajusin, että vuosi ollaan jo kohta yritetty eikä raskaustestejä ole vielä edes tarvinnut tehdä kun aina menkat ne tulla tupsahtaa ajallaan. Viime kierrossa tikutettiin ovista tarkasti, harrastimme sekisä melkein joka päivä ja tunne raskautumisesta alkoi olla loppukuusta todella positiivinen. Pissatti kovasti ja nännitkin tuli kosketusaroiksi, mutta sitten menkkapäivänä mitäpä muutakaan kuin menkat ne sieltä tuli taas. Rusehtavaa ja hiukan punertavaakin verta tuli pyyhkiessä, laitoin tamponin paikallleen ja pari kyyneltäkin taisin vuodattaa.. sitten tuli suuri vitutus, miksei me koskaan saada lasta? Mikä meitä vaivaa? (Tiedän että on monia jotka ovat yrittäneet pidempään kuin me mutta puhun nyt siis omista tunteistani ja kokemuksestani subjektiivisesti) Olen elänyt mahdollisimman terveellisesti jo vuoden ajan. Alkoholia en ole kieltanyt kokonaan, mutta kännäämiset olen lopettanut kokonaan. Tai jättänyt korkeintaan juuri menkkapäiviksi, kun voi olla ihan varma, ettei ole raskaana eikä mitään vahinkoa varmasti tapahdu. Nyt sitten kun menkat tuli niin olin ihan raivon ja surun ja epätoivon vallassa, aukaistiin heti viinipullo kotona ja juotiin tyhjiin vatsoihin se miehen kanssa puoliksi. Kummatkin purettiin vitutusta alkoholiin ja päätettiin lähteä ulos kavereiden kanssa ja juoda ihan kunnolla. Ja tuosta illasta mun muistikuvatkin ovat aika hatarat mutta juomaa virtasi kovasti ja aamulla olo olikin todella heikko ja krapula oli pahempi kuin koskaan ennen. Oksentelin oikeastaan aamusta iltaan asti. Vasta krapulan päivän jälkeen huomasin, että hei mun menkat oli tosi oudot, ne loppui ennen kuin alkoi edes kunnolla. Mietin, että entä jos ne olikin ne kuuluisat valemenkat ja päätin tehdä raskaustestin ekaa kertaa elämässäni vaikka en uskonutkaan positiivisen tulokseen. Raskaustestin tulos oli raskaana 3 +Eli siis raskaustesti näytti tuollaisen tuloksen kun menkat olivat "myöhässä" kolmatta päivää. Nyt olen sitten ihan huolesta sairaana ollut koko viikon, kadun niin kovasti tuota kännäämistä ja olen tehnyt joka päivä (kalliin) raskaustestin varmistaakseni, ettei raskaushormoni ole vähentynyt, joka päivä tulos on ollut sama raskaana 3+ Otan kyllä asian esille kun menen neuvolaan ekaa kertaa, mutta tässá on vielä aikaa joten en tiedä miten päin olla. Kuinkakohan suuria ja vakavia haittoja vauvalle on voinut koitua tuosta juomisestani? :( onko kellään kokemuksia?
Kommentit (54)
Kännit on nyt kännätty ja niille ei mitään tässä vaiheessa voi. On mahdollista, että siitä on jotain haittaa. Minunkin neuvoni on, ettet mainitse asiasta neuvolassa, koska ei se kuitenkaan mitään auta. Itse olen aina hiukan kaunistellut asioita neuvolassa. Jos asia mieltäsi painaa niin voithan sanoa, että joit tavanomaista enemmän eli vaikka 2-3 annosta ja katsoa mitä terkka sanoo. Tsemppiä raskauteen.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2014 klo 23:01"]
Höpöhöpö, on täällä hauskoja ihmisiä. Tottakai neuvolassa saa ja pitää kertoa tälläisesta jos huolettaa. He kertovat että hätää ei ole, alkio ei vielä noin alussa saa ravintoa verestäsi, myöhemmin vasta. Vastuullinen ihminen uskaltaa kyllä olla rehellinen. Kukaan ei leimaa sinua miksikään, eikä lastensuojelun asiakkaaksi kyllä ihan noin kevyin perustein pääse :) Onnea!
[/quote]
Hei, ajat on muuttuneet siitä mitä ne joskus oli. Nykyisin lastensuojelu on bisnestä, jonka on saatava huostakiintiö täyteen alan yksityisten sijoittajien taloudellisten etujen turvaamiseksi.
Älkää missään tapauksessa kertoko yksityisiä asioitanne neuvolassa, kaikki kirjataan ylös ja vaikka siellä olisikin mukava ihminen yhdellä kertaa, toisella kertaa voi olla joku "huosta-hirmu" ja voit joutua vaikeuksiin jostain aiemmin sanomastasi. Neuvola on lapsen terveydentilan seuraamiseksi kehitetty palvelu ja sellaisena sen tulee myös pysyä. Äidin ja isän asiat eivät edes kuulu neuvolalle, eikä heillä ole kompetenssia auttaa aikuisten ongelmissa; lastensuojeluilmoituksia he kyllä osaavat tehdä, joten kannattaa olla varovainen.
En tajua, miksi ed sivulla ollut kirjotukseni kirvoitti yhden peukutuksen ja 7 alapeukkua? Totesin siinä, että kaksi vkoa eteenpäin on kriittisin raskaudenvaihe epämuodostumien osalta alkoholin suhteen. En ole keksinyt päästäni tuota. Googlaa lääketieteellisiä artikkeleita ja sieltä löytyy.
Jeesustelulla ei ole tekemistä sen asian kanssa, että alkoholi on myrkky. Se on aine, joka voi vaurioittaa alkion tai sikiön missä tahansa vaiheessa raskautta. Turvallista määrää ei tiedetä ja se vahingollinen määrä on erilainen eri äideillä. Ei ole mitään alkuraskaiden suojaa. Ei mitään merkitystä testeillä ja tiedolla raskaudesta. Tämä on tosiasia, joka vaan täytyy kestää.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2014 klo 23:54"]
En tajua, miksi ed sivulla ollut kirjotukseni kirvoitti yhden peukutuksen ja 7 alapeukkua? Totesin siinä, että kaksi vkoa eteenpäin on kriittisin raskaudenvaihe epämuodostumien osalta alkoholin suhteen. En ole keksinyt päästäni tuota. Googlaa lääketieteellisiä artikkeleita ja sieltä löytyy.
[/quote]
Ehkä se hypoteettisilla asioilla "pelottelu" ei ollut relevanttia.
Raskaus on muutoinkin monimutkainen asia. Ihmiselle joka kertoo olevansa raskaana voi joko toivottaa yksinkertaisesti onnea tai sitten pelotella kaikilla mahdollisilla asioilla mitkä voi mennä pieleen.
Alkuperäisen kysymyksen suhteen ketjun aloittaja ei voi enää mitään. Eteenpäin tsemppaaminen on parempi vaihtoehto kuin kaikilla mahdollisilla ja mahdottomilla epämuodostumilla peloittelu.
Tottakai tsemppaaminen on hyvä, mutta ei saa sanoa sellaista mitä ei voi tietää.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2014 klo 23:56"]
Jeesustelulla ei ole tekemistä sen asian kanssa, että alkoholi on myrkky. Se on aine, joka voi vaurioittaa alkion tai sikiön missä tahansa vaiheessa raskautta. Turvallista määrää ei tiedetä ja se vahingollinen määrä on erilainen eri äideillä. Ei ole mitään alkuraskaiden suojaa. Ei mitään merkitystä testeillä ja tiedolla raskaudesta. Tämä on tosiasia, joka vaan täytyy kestää.
[/quote]
No luuletko että tämänkaltainen saarnaaminen helpottaa ketjun aloittajaa jotenkin? Eikö mieluummin kannata tsempata eteenpäin, kun jo tapahtuneelle ei enää mitään voi? Vai suosittelisitko jotakin jatkuvaa kärsimysterapiaa koko loppuraskauden ajaksi? Joka päivä voisi itkeä mitkä kaikki asiat voi mennä pieleen?
Eikö ole parempi vaihtoehto puhua, että mitä suurimmalla todennäköisyydellä tuosta alkuraskauden virheestä huolimatta kaikki menee hyvin?
Pelkäsin aikoinani ihan samaa. En tiennyt alkaneesta raskaudesta ja tulin ottaneeksi muutaman lasin punaviiniä. Raskaustestin jälkeen tajusin tämän ja olin pitkään kauhuissani sikiön puolesta. Lopulta kaikki meni hyvin. Tällä hetkellä meillä on ihana 3-vuotias poika, jolla kaikki kunnossa.
Eli älä huoli, ihan alkuvaiheessa alkoholi ei tosiaan päädy vielä sikiöön asti ja jos juomastasi alkoholista olisi ollut haittaa, olisivat varmaan jo saanut keskenmenon.
Valitettavasti minäkin joudun suosittelemaan, ettet kertoisi asiasta neuvolassa. Etukäteen on vaikea sanoa, millainen neuvolantäti sulle sattuu kohdalle ja jotkut ottavat nämä alkoholiasiat todella kirjaimellisesti. Kohtuukäyttäjiä laitetaan seurantaan yhden virheen takia kun panostus pitäisi olla ongelmakäyttäjissä.
Tsemppiä raskausaikaan. Toivottavasti kaikki menee hyvin. Ensimmäisestä kerrasta pystyy jop nauttimaankin, toisella kerralla odottaminen on usein työläämpää.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2014 klo 23:20"]
Kriittisin aika juoda alkoholia epämuodostumien varalta on hedelmöittymisestä 14vuorokaudesta eteenpäin. Siitä eteenpäin on veriyhteys. Ja 2vkoa eteenpäin kehittyy tosiaan ne kriittiset elimet. Kaveri veti koomakännit pari kertaa ennenkuin tiesi olevansa raskaana, siis ennenku epäili mitään, ja lapsi synty kasvain päälaessa sekä aivoverisuonet aivan omalla tavallaan rakentuneet, mikä lisää aivoverenvuotoriskiä eeerittäin paljon lapsella. Eli vaikka mitään näkyviä epämuodostumia ei tulisi, esim aivojen verenkiertojärjestelmän muodostumisen häiriintyminen voi tapahtua ennen kuin sen kehittyminen on edes alkanut... Monimutkaista, mutta totta.
minua ihmetyttää, että ihmiset, jotka yrittävät raskautua, eivät tiedä, alkion kehityksen vaiheita. ja todella verinen vuoto ei ole epätavallista alkuraskaudessa...
[/quote]
Paras aivopieru vähään aikaan jopa aaveen mittapuulla... :) Ikävää toki, että ystäväsi lapsi syntyi sairaana, mutta ei sillä ole mitään tekemistä hedelmöitymisestä seuraavien vuorokausien alkoholinkäytön kanssa.
Jos näin olisi, niin ainakin joka toinen muksu niin Suomessa kuin varmaan muuallakin syntyisi sairaana tai vammautuneena.
Alkoholivauriot eivät välttämättä näy vielä 3 vuotiaana. Minä ainakin sanon, että todennäköisesti ap:n tapauksessa ei ole tapahtunut mitään, mutta varmasti ei voi tietää. Kyllä alkoholi tietenkin kulkeutuu alkioon jo raskauden alussa.
Mä söin vahvoja lääkkeitä ja kysyin lääkäriltä lopetanko kun aletaan raskautta yrittämään. Lääkäri sanoi, että riittää kun lopettaa kun huomaa olevansa raskaana, koska sikiö on vielä tuossa vaiheessa "turvassa" (en muista tarkkaan miten perusteli). Näin tein ja lapsi syntyi terveenä.
Varmaan aika monelle käynyt kuvailemallasi tavalla. Monet kun yrittää raskautta useita kuukausia, jopa useita vuosia ja kun yritys kestää ja kestää, harvoin tulee keskeyttäneeksi koko muuta elämäänsä sen vuoksi. Osahan on joutunut raskauden yrittämisvaiheessa vielä käyttämään joitain lääkkeitäkin, joita ei raskaana oleville suositella, mutta on lääkärin toimesta neuvottu lopettamaan vasta siinä vaiheessa kun raskaus on todettu.
Ollaan oltu lastensuojelun asiakkaita,mutta en minäkään ollut koskaan kuullut lasusta!
ai niin ja onnea odotukseen!!
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 00:25"]
Kriittisin aika juoda alkoholia epämuodostumien varalta on hedelmöittymisestä 14vuorokaudesta eteenpäin. Siitä eteenpäin on veriyhteys. Ja 2vkoa eteenpäin kehittyy tosiaan ne kriittiset elimet. Kaveri veti koomakännit pari kertaa ennenkuin tiesi olevansa raskaana, siis ennenku epäili mitään, ja lapsi synty kasvain päälaessa sekä aivoverisuonet aivan omalla tavallaan rakentuneet, mikä lisää aivoverenvuotoriskiä eeerittäin paljon lapsella. Eli vaikka mitään näkyviä epämuodostumia ei tulisi, esim aivojen verenkiertojärjestelmän muodostumisen häiriintyminen voi tapahtua ennen kuin sen kehittyminen on edes alkanut... Monimutkaista, mutta totta.
minua ihmetyttää, että ihmiset, jotka yrittävät raskautua, eivät tiedä, alkion kehityksen vaiheita. ja todella verinen vuoto ei ole epätavallista alkuraskaudessa...
[/quote]
Paras aivopieru vähään aikaan jopa aaveen mittapuulla... :) Ikävää toki, että ystäväsi lapsi syntyi sairaana, mutta ei sillä ole mitään tekemistä hedelmöitymisestä seuraavien vuorokausien alkoholinkäytön kanssa.
Jos näin olisi, niin ainakin joka toinen muksu niin Suomessa kuin varmaan muuallakin syntyisi sairaana tai vammautuneena.
[/quote]
mitennin oli aivopieru?! Tossa alussahan mä totean, että kahden viikon jälkeen hedelmöittymisestä vasta alkaa alkoholivaurioiden kehittyminen, jos siitä eteenpäin juo! En sanonut, että ennen sitä juomisella kännäämisellä, olis millään mitään vaikutusta. Vasta kahen vkon jälkeen, kun hedelmöitys on tapahtunut on merkitystä.
http://embryo.asu.edu/pages/developmental-timeline-alcohol-induced-birth-defects
tuolla selitetään alun jälkeen, kuinka vauriot syntyvät kolmannella viikolla hedelmöittymisestä alkaen.
siinä sulle aivopieru. You r welcome.
lukematta muiden vastauksia, kerron vaan sen että alkion ja äidin verenkierto yhdistyy vasta rv 6+, joten jos tuollainen vahinko on sattunut, ei hätää. Vaikka ei toki kannata tietoisesti juoda jos tietää jo olevansa raskaana. Neuvolan täti minulle sanoi että voi elää normaalielämää raskaustestiin asti, jos sen tekee viimeistään viikko kuukautisten poisjäännin jälkeen.
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 01:05"]
lukematta muiden vastauksia, kerron vaan sen että alkion ja äidin verenkierto yhdistyy vasta rv 6+, joten jos tuollainen vahinko on sattunut, ei hätää. Vaikka ei toki kannata tietoisesti juoda jos tietää jo olevansa raskaana. Neuvolan täti minulle sanoi että voi elää normaalielämää raskaustestiin asti, jos sen tekee viimeistään viikko kuukautisten poisjäännin jälkeen.
[/quote]
miksi suomeksi on niin vaikeaa löytää oikeaa tietoa?! englanniksi löytyy paljon tietoa. Tuolla yksi esimerkki, jossa kerrotaan, että "hedelmöittynyt munasolu kiinnittyy kokonaan kahdessa viikossa hedelmöityksestä kohdunseinämään, jolloin alkio "is able to tap into the mothers blood supply". Eli, siis, hedelmöittyminen on munasolun ja siittiön yhdistyminen. Sehän ei sillä samalla sekunnilla yhdynnästä tapahdu, mutta käsittääkseni siittiöt elävän viitisen päivää etsien munasolua, hedelmöittyminen tapahtuu siis sinä aikana.
siis miten joku neuvolantäti voi sanoa, että kuudennesta raskausviikosta eteenpäin vasta pitää miettiä alkoholin ym käyttöä? neljännellä rv:llähän se on kokonaan kohdussa kiinni ja yheys verenkautta kulkeviin aineisiin on olemassa. (Neljäs rv, eli 2 vkoa hedelmöittymisestä.)
http://www.birth.com.au/pregnancy-week-by-week/week-3
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 01:04"]
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 00:25"]
[/quote]
[/quote]
mitennin oli aivopieru?! Tossa alussahan mä totean, että kahden viikon jälkeen hedelmöittymisestä vasta alkaa alkoholivaurioiden kehittyminen, jos siitä eteenpäin juo! En sanonut, että ennen sitä juomisella kännäämisellä, olis millään mitään vaikutusta. Vasta kahen vkon jälkeen, kun hedelmöitys on tapahtunut on merkitystä.
http://embryo.asu.edu/pages/developmental-timeline-alcohol-induced-birth-defects
tuolla selitetään alun jälkeen, kuinka vauriot syntyvät kolmannella viikolla hedelmöittymisestä alkaen.
siinä sulle aivopieru. You r welcome.
[/quote]
Koita nyt päättää, onko se "kriittisin aika juoda alkoholia epämuodostumien varalta on hedelmöittymisestä 14vuorokaudesta eteenpäin" , vai se pari viikkoa myöhemmin koska " 2vkoa eteenpäin kehittyy tosiaan ne kriittiset elimet. " Vai jotain muuta kriittistä.
Ei
Ok, huomasin että olinkin kirjoittanut epäselvästi, eli kaksi vkoa hedelmöittymisen jälkeen eli siitä eteenpäin kehittyy ne tärkeät elimet. Eli ei ensin kaksi vkoa hedelmöityksestä kriittistä aikaa JA siitä kaksi viikkoa eteenpäin vasta alkaisi kehittyä kriittiset elimet. Eli, tosiaan se hedelmöityksestä kaksi vkoa eteenpäin tarkoitin noilla kummallakin. :)
Minä yksi meistä tässä, joka noilla faktoilla teitä päähän löi ja linkeillä... Tarkoitus ei millään muotoa pelotella. Itsekin olin viime kuukauteen samassa uskossa kuin moni näyttää olevan, että ennen kuin seuraavat menkat jää pois ja tekee sitä myöten raskaustestin, niin siihen asti saa elää ja juoda miten vain ja mitä vain.
tämä oli väärä ketju alkaa saarnaamaan. Ap luuli, ettei ollut raskaana, joten toimi sen mukaan. Ei se virhe ole ja jos ei tiedä muusta vaikka olisi tietoa etsinytkin, niin ei välttämättä ainakaan suomalaisilta sivustoilta löydy suoranaisesti noita asioita, joita linkitin. Ja jos joku neuvolan tätikin on jollekin sanonut, että ei väliä ennen vkoa 6, niin aika luotettavanahan sitä tietoa pitää. Sitä vain en ymmärrä, miksi noita alkion kehittymisen kriittisiä aikoja ei kerrota jo yläasteella biologiantunnilla. Saati neuvolassa. onko sitten niin, että jos huoestuneena jälkeenpäin kysyy neuvolassa, miten olisi pitänyt elää ne alkuviikot, niin neuvolan täti lohduttaa ja sanoo, että ei vielä ole todennäköisesti merkitystä ollut. Vittumaista vaan sanoa noin, koska ihminen voi hankkiutua uudestaan raskaaksi ja elää saamillaan ohjeilla ja tuurilla elää kutos viikkoon asti.
Minun nuoruudessani kerrottiin, että joistakin aineista voi olla vahinkoa ennen kuin nainen tietää olevansa raskaana.