Minä vuonna arvelet säännöstelyn alkavan?
Nythän vuodessa tuotetut luonnonvarat kulutetaan loppuun 8-9 kk:ssa, Nyt Aasian kehitys nousee huimaa vauhtia ja siellä ihmisiä riittää, joten tuo vauhti tulee kovenemaan odotettua nopeammin. Itse uskon, että asiasta aletaan puhua 2020 ja 2025 tilanne on niin kestämätön, että läsnimahihin tulee säännöstely lain myötä, tiukentuu 2030 jolloin tulee jo ostokortit. Vaihtoehto 2: Maapallo ja ihmiset on itse tuhonneet itsensä kokonaan katastrofien ja sotien keinoin tuohon mennessä.
Kommentit (4)
Jos tätä samaa olisi kysytty maaliskuussa 1914, vastaajat olisivat olleet varmoja että viimeistään 1924 tulee rajat vastaan, eikä ihmiskunnan aineellinen vauraus enää mitenkään voi tästä lisääntyä. Ihmiselle on lajityypillistä uskoa, että tämä päivä on nyt huippu, jonka edessä on hiipuminen tai romahdus.
Siis mitä sä selität? Mitä on tuotetut luonnonvarat? Luonnonvarathan on nimenomaan sellaisia, joita ei tuoteta. Ja säännöstelyähän on jo, isoissa kaupungeissa säännöstellään että tiettyinä päivinä saa ajaa vain parilliseen numeroon päättyvillä rekkareilla varustellut autot jne. Osasyynä päästöt mutta kyllä myös öljyn kulutus. Ja ostokortteja nyt ei ainakaan tule, haloo tietotekniikan aikakaudella? Rajoitukset ladattaisiin tietenkin sirukortteihin, ettei tarvii minkään paperiläpysköjen kanssa räknätä. Järki käteen nyt!
Eiköhän viimeistää 2020 tule sen verran iso epidemia, että väkeä vähenee maapalolla 40% ja palataan jonnekin 60-lukua vastaavaan aikaan kulutuksen suhteen (tosin porukkaa on enemmän kuin 60-luvulla)
Ensi vuosikymmenen loppupuolella - oma arvaukseni on että siirrymme jonkinasteiseen singaporelaiseen yhteiskuntamalliin; eli paljon kieltoja ja rajoituksia - mutta myös kohtuullinen sosiaalinen turva pitämään kansalaiset tyytyväisenä.
Itse olen leikannut jo kulutustani kaiken turhan suhteen ja itse asiassa vähemmään tavaramäärän kanssa eläminen on mukavampaa. Joten ainakin omalta osaltani muutos niukemman elintason ja kulutuksen maailmaan sujuu varsin kivuttomasti.