AMK:n järjetön ja totuudenvastainen mainostus!
Oletteko kuulleet radioissa pyörivän mainoksen Haaga-Heliasta, jossa työnantaja soittaa kouluun _hakeneelle_ nuorelle ja tarjoaa heti paikkaa työhaastatteluun ja suoraan töitä? Entäs tuo sivupalkissakin oleva mainos Laureasta, jonka mukaan yli 98 % työllistyy? Vastaavia esimerkkejä on vaikka kuinka.
Aikamoista tuubaa AMK:ssa syötetään, tradenomit luulevat olevansa valmiita johtajia heti pari ryhmätyötä tehtyään (tietenkin kunnon palkalla!)... Mainostus näköjään puree. Ikävää, että totuus on kaukana tästä. Korkeintaan lääkäreille voi taata varmaa työpaikkaa ja hyvää palkkaa - eikä heidän tarvitse sitä mainostaa joka välissä.
Fiksuimmat toki tämän tajuavat, mutta suurin osa elää AMK:ssa harhakuvitelmissa :( Kai kun jo hakemisesta lähtien ja sitten 3-4 vuotta toitotetaan täysin epärealistisia odotuksia... Suorastaan ällöttävää touhua.
Kommentit (116)
Tulee usein ihan pohjaton myötpähäpeä noita AMK-mainoksia kuunnellessa.
Oikeasti hyvän ja arvostetun opinahjon ei todellakaan tarvitse rallatella radiossa, vaan motivoituneita, lahjakkaita hakijoita riittää muutenkin. Ei tarvitse Helsingin lääkiksen tai oikiksen kerjätä opiskelijoita radiomainoksilla tai bussin kylkeen liimatuilla mainoksilla.
Ja jos on IHAN pakko mainostaa niin voisiko siitä mainoksesta edes yrittää tehdä uskottavan? EI NÄIN:
[quote author="Vierailija" time="19.03.2014 klo 23:33"][quote author="Vierailija" time="19.03.2014 klo 23:12"]Uskomaton prosentti maailman johtajista on opiskellut LSE:n (london school of economiscs) fabian societyssä. Liity Illuminatiin ja tulevaisuutesi on turvattu. Koko rahasysteemi on pyramidi huijaus, mikset hankkisi käytännön taitoja joita tarvitaan tulevaisuuden maailmassa?
[/quote]
No Suomessa pörssiyhtiöiden johtajista 90 prosenttia on opiskellut joko Aalto-yliopistossa tai Hankenilla. Moniko on opiskellut Laureassa tai Haaga-Heliassa?
[/quote]
Pörssiyhtiöiden toimitusjohtajista suurin osa on opiskellut aikana, jolloin amk:ta ei edes ollut olemassa! Eikä kyllä Aalto-yliopistoakaan sillä nimellä.
[quote author="Vierailija" time="19.03.2014 klo 23:35"]
[quote author="Vierailija" time="19.03.2014 klo 22:52"]
Laureassa mm. liiketalous ja kauneudenhoito aloina. Tuskin työllistävät 100 prosenttisesti. Harhaanjohtamista, ellei jopa valehtelua tuommoinen.
[/quote]
Ihan hyvin voi työllistääkin ainakin Helsingissä. Ihan toinen asia on sitten se, mihin työllistyy. Selvää on, että tuossa porukassa on niitä, jotka työskentelevät vaatemyyjinä, tarjoilijoina, ruokakaupassa, postinjakajina jne.
Se, onko töissä vai ei, ei kerro riittävästi työllistymisestä. Minulla on pari kaveria, joiden koulutus on filosofian maisteri, ja molemmat olivat heti valmistuttuaan töissä: toinen baarimikkona ja toinen postityöntekijänä. Voi siis sanoa, että he ovat "työllistyneet", mutta eri asia on vastaako työ koulutusta.
[/quote]
Niin tässä nimenomaan olikin kyse HARHAANJOHTAMISESTA. Toki työllistyä voi, mutta kuinka moni tradenomi on iloinen siivojaan, marjanpoimijan tai kaupankassan työtehtävistään? Ei siis ole aivan sama mihin työllistyy. Lisäksi olen varma, ettei näinä aikoina kyllä työllistytä 98 %:sti. Ei varmasti, korkeintaan joltain yksittäiseltä tietyltä alalta.
Minä taas ihmettelen ap:n hokemaa siitä, että tradenomit kuvittelevat pääsevänsä suoraan johtoportaaseen koulunpenkiltä. En tunne yhtäkään tämänkaltaista tradenomia vaan kaikilla on ollut hyvin realistiset näkemykset työmahdollisuuksista. Myös ainainen hokema siitä, että tradenomit pitäisivät tutkintoaan KTM:n veroisena on aivan tuulesta temmattu.
[quote author="Vierailija" time="19.03.2014 klo 23:39"]
[/quote]
...ja tämän tasoista mainontaa kohdistetaan siis aikuisiin, täysikäisiin ihmisiin? Ymmärtäisin ehkä jos kyse olisi viidesluokkalaisten houkuttelusta, mutta ihan totta... lämpeneekö kukaan fiksu 19-26-vuotias tuolle lurittelulle?
[quote author="Vierailija" time="19.03.2014 klo 23:55"]
Minä taas ihmettelen ap:n hokemaa siitä, että tradenomit kuvittelevat pääsevänsä suoraan johtoportaaseen koulunpenkiltä. En tunne yhtäkään tämänkaltaista tradenomia vaan kaikilla on ollut hyvin realistiset näkemykset työmahdollisuuksista. Myös ainainen hokema siitä, että tradenomit pitäisivät tutkintoaan KTM:n veroisena on aivan tuulesta temmattu.
[/quote]
Kyllä vaan monella on kovat luulot itsestään. Vaikka eri alalta itse olenkin, niin minäkin olen tavannut monta tradea, jotka ihan todella uskovat olevansa pätevämpiäkin kuin ekonomit. Heillä kun on sitä käytännön kokemusta, eikä teoriaa ja kirjojen lukua tarvita mihinkään...
[quote author="Vierailija" time="20.03.2014 klo 00:02"]
[quote author="Vierailija" time="19.03.2014 klo 23:55"]
[/quote]
Kyllä vaan monella on kovat luulot itsestään. Vaikka eri alalta itse olenkin, niin minäkin olen tavannut monta tradea, jotka ihan todella uskovat olevansa pätevämpiäkin kuin ekonomit. Heillä kun on sitä käytännön kokemusta, eikä teoriaa ja kirjojen lukua tarvita mihinkään...
[/quote]
Minun kokemukset perustuvat luokkatovereihini ja ovat aivan päinvastaiset. En ole myöskään työelämässä törmännyt tradenomin tutkinnollaan elvisteleviin kollegoihin. Jännä juttu.
Ei hyvänen aika :D. Repesin niin totaalisesti tuolle SamK-videolle. Itselleni tulee tuosta valitettavasti vain mieleen amiksen jatke. Jotenkin tuo mainos on niin "amismainen". Stereotypia joo, mutta sellainen herää ainakin minulle tuosta mainoksesta, halusin sitä tai en. Ysiluokkalainen minä joskus 2000-luvun alussa olisi kovastikkin diggaillut tuota pätkää, mutta tällä hetkellä hävettää tuon ammattikorkeakoulun puolesta. Mainospätkä on periaatteessa ihan hauska, mutta ei todellakaan ainakaan edesauta täysi-ikäisiä, korkeakoulupaikasta haaveilevia ihmisiä hakemaan tuonne :D
Meillä kyllä tradenomilinjalla ihmiset olivat niin bisnes-tyylisiä, että ei tosikaan. Niin pukeutumiseltaan kuin mieleltäänkin, eikä tosiaankaan siinä hyvässä mielessä. Valmistumisen jälkeen monelle ollut varmaan karu pudotus takaisin maan päälle, se jakkupuku kun vaihtui Prisman työasuun. Ei sillä, että myyjän tehtävissä mitään vikaa olisi, mutta mainostus ja muu vastaava johtaa ihmisiä pahasti harhaan. Tiedän paljon tradenomeja, joista vain muutama on niissä tehtävissä, mitä koulutus mainostaa. Pari tyyppiä tiedän olevan pankissa sekä järjestöissä töissä, loput sitten ovat kaupan kassalla tai osastomyyjinä.
Mainokset täyttä soopaa. Ei mitään todellisuuspohjaa. Itse valitsen kouluni aivan muiden kuin älyttömien liirumilaarumi
"10000% todennäköisyys että nouset S-ryhmän johtoportaaseen kun ensin teet pilipali ryhmätöitä vasemmalla kädellä meidän hintti-hakalan AMK:ssa." -mainosten perusteella.
Opiskelen tällä hetkellä Metropoliassa ja nauran aina kun näen bussissa oman koulun mainoksen. "Aitiopaikka työelämään" / "suoraa paikat businessluokasta" tai mitä ikinä niissä lukeekaan. Kaukana totuudesta.
[quote author="Vierailija" time="19.03.2014 klo 22:35"]
Enemmän minua harmittaa se, että AMK:t eivät kilpaile sillä varsinaisella valttikortillaan: tiiviillä yhteistyöllä työnantajien kanssa.
[/quote]
tämä on niin totta.
Hyviä pointteja. Parhaillaan onkin haku päällä ja laitan paperit yliopistoihin mitkä nimenomaan ei mainosta aktiivisesti. Toinen seikka on sitten jos on Youtube-tili ja yliopisto lisää siihen muutaman mainosvideon vuodessa, kuten ÅA.
ÅA onkin hyvä paikka opiskella, ei tarvi istua edes luennoilla.
Ei mainos lupaa, että työllistyvät omalle alalleen vaan nykyisen nuorisotakuun puitteissa ylipäätään työllistyvät vaikka jakeluauton apukuskeiksi.
En tiedä mitään muuta 100% työllistävää alaa kuin sosiaali- ja terveyspuoli ja sielläkin kannattaa muistaa, että suuret sairaalat lomauttavat tänä vuonna tuhansittain väkeään. Sen sijaan kaikilla muilla aloilla (ainakin TEM tilastojen mukaan) on ongelmia työllistymisessä eivätkä nuo mainosten prosentit pidä paikkaansa.
Mainostaa voi, mutta kyllä ne tradenomit suureksi osaksi päätyvät avustaviin tehtäviin.
Yleisesti sanoisin, että yhteiskunta on PERSEESTÄ. Amk on asiallinen koulu ja tradenomilla oikeus odottaa vähintään siistiä sisätyötä. Sen sijaan tapellaan työpaikoista, ollaan marketin kassoilla jne. Toki jotkut menestyy, mutta moni masentuu ja tipahtaa. Kyllä koulutusta vastaavan työpaikan pitäisi olla ihan normaali juttu, eikä lottovoitto. Koulutusmäärien pitäisi tosiaan vastata tarvetta, mutta kun ei vastaa.
[quote author="Vierailija" time="19.03.2014 klo 22:55"]
Isossa firmassa, jossa olen töissä, kukaan ei tule esimiestehtäviin suoraan koulusta. AMK-tason koulutuksella voi työllistyä samoihin lähtötason asiantuntijatehtäviin kuin yliopistokoulutuksella, mutta niistä eteneminen vaati kyllä AMK-tasolta enemmän työtä, koska tiettyä teoriapohjaa ei ole. Näin siis ainakin niillä kolmella alalla, josta meille eniten rekrytään. Henkilökohtaiset ominaisuudetkin vaikuttavat. Tiedän parikin tradenomia, jotka jumivat sillä alimmalla esimiestasolla ilman minkäänlaista mahdollisuutta edetä, koska jo nyt käyttävät paljon omaa aikaansa (maksamattomia ylitöitä tekevät, siis) raportointiin. Seuraavan portaan raportointeihin eivät sitten vuorokauden tunnit enää riittäisi. Ja monta sellaistakin AMK-pohjaista tunnen, lähinnä myyjiä, joita koko eteneminen ei kiinnosta, koska "tulee liikaa paperihommia". Ovat hiton hyviä työssään, ja pikkuinen anarkia ei itseäni häiritse.
[/quote]
mikä v*tun teoria? :D tuloksenteko kuule vain ratkaisee. toki julkkispuoli erikseen. taisit naputella ton teoriassa yliopiston kahvilassa?
[quote author="Vierailija" time="19.03.2014 klo 22:52"]
Laureassa mm. liiketalous ja kauneudenhoito aloina. Tuskin työllistävät 100 prosenttisesti. Harhaanjohtamista, ellei jopa valehtelua tuommoinen.
[/quote]
Ihan hyvin voi työllistääkin ainakin Helsingissä. Ihan toinen asia on sitten se, mihin työllistyy. Selvää on, että tuossa porukassa on niitä, jotka työskentelevät vaatemyyjinä, tarjoilijoina, ruokakaupassa, postinjakajina jne.
Se, onko töissä vai ei, ei kerro riittävästi työllistymisestä. Minulla on pari kaveria, joiden koulutus on filosofian maisteri, ja molemmat olivat heti valmistuttuaan töissä: toinen baarimikkona ja toinen postityöntekijänä. Voi siis sanoa, että he ovat "työllistyneet", mutta eri asia on vastaako työ koulutusta.