Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

AMK:n järjetön ja totuudenvastainen mainostus!

Vierailija
19.03.2014 |

Oletteko kuulleet radioissa pyörivän mainoksen Haaga-Heliasta, jossa työnantaja soittaa kouluun _hakeneelle_ nuorelle ja tarjoaa heti paikkaa työhaastatteluun ja suoraan töitä? Entäs tuo sivupalkissakin oleva mainos Laureasta, jonka mukaan yli 98 % työllistyy? Vastaavia esimerkkejä on vaikka kuinka.

Aikamoista tuubaa AMK:ssa syötetään, tradenomit luulevat olevansa valmiita johtajia heti pari ryhmätyötä tehtyään (tietenkin kunnon palkalla!)... Mainostus näköjään puree. Ikävää, että totuus on kaukana tästä. Korkeintaan lääkäreille voi taata varmaa työpaikkaa ja hyvää palkkaa - eikä heidän tarvitse sitä mainostaa joka välissä.

Fiksuimmat toki tämän tajuavat, mutta suurin osa elää AMK:ssa harhakuvitelmissa :( Kai kun jo hakemisesta lähtien ja sitten 3-4 vuotta toitotetaan täysin epärealistisia odotuksia... Suorastaan ällöttävää touhua.

Kommentit (116)

Vierailija
1/116 |
20.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naureskellaan aina töissä tradeille, on pikkusen ylisuuret luulot itestään niillä.

Vierailija
2/116 |
20.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä menin 18 vuotiaana uskomaan tähän AMK-potaskaan ja nyt olenkin kaupassa ollut töissä viimeiset 6 vuotta. Sellaisia töitä ei edes ole mitä voisin hakea, yo-taustalla. Jos olisi edes ammattikoulu takana niin voisin hakea jotain järkevämpää hommaa. Mä todellakin aivopesen mun lapset joko ammattikouluun tai yliopistoon sitten kun aika koittaa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/116 |
20.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi keskitytte vain tradenomin tutkintoon tässä? Amkeissa voi opiskella niin monenmoista, vaikkapa viittomakielen tulkiksi tai sosionomiksi.

Yliopistoilla on myös markkinointibudjetti, mutta ne voivat ratsastaa VIELÄ vanhalla maineellaan. Siinä on riskinsä - kun tulijoita riittää, sitä helposti vetelöityy ja taso laskee. Kannattaisi pysyä skarppina kilpailussa oikeasta opiskelija-aineksesta.

Vierailija
4/116 |
20.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kun ei se media-, taide-, kulttuuri-, insinöörialat yms juuri sen paremmin työllistä... Hoitoala on oikeasti suunnilleen ainut, mistä voi odottaa nopeasti töitä saavansa. Muita sahataan linssiin.

Vierailija
5/116 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.03.2014 klo 17:59"]

[quote author="Vierailija" time="20.03.2014 klo 14:12"]

Miksi keskitytte vain tradenomin tutkintoon tässä? Amkeissa voi opiskella niin monenmoista, vaikkapa viittomakielen tulkiksi tai sosionomiksi.

Yliopistoilla on myös markkinointibudjetti, mutta ne voivat ratsastaa VIELÄ vanhalla maineellaan. Siinä on riskinsä - kun tulijoita riittää, sitä helposti vetelöityy ja taso laskee. Kannattaisi pysyä skarppina kilpailussa oikeasta opiskelija-aineksesta.

[/quote]

Yliopistoon on pääsykokeet tai todistuksen pisterajat, ammattikorkeaan sosionomiksi pääsee opiskelemaan, jos on kampaaja tai laitoshuoltaja. Varmaan ne on sitten  oikeaa opiskelija-ainesta sinne, minne ei ylioppilaat halua.

[/quote]

Ei sinne amk:hon sisään vaan kävellä (yleensä, riippuu koulusta ja alasta!). Esim. yliopistoon pääsee taas lukemaan matikkaan, jos saa yo-kirjoituksista tarpeeksi hyvät arvosanat! Sosionomin pääsykokeisiin ei edes kutsuta kaikkia, vaan sulla pitää olla tarpeeksi hyvät lähtöpisteet yo-kokeista ja lukion päättötodisuksesta. Sitten on vasta se itse pääsykoe.

T: Ekan vuoden sosionomi opiskelija

Vierailija
6/116 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.03.2014 klo 23:55"]Minä taas ihmettelen ap:n hokemaa siitä, että tradenomit kuvittelevat pääsevänsä suoraan johtoportaaseen koulunpenkiltä. En tunne yhtäkään tämänkaltaista tradenomia vaan kaikilla on ollut hyvin realistiset näkemykset työmahdollisuuksista. Myös ainainen hokema siitä, että tradenomit pitäisivät tutkintoaan KTM:n veroisena on aivan tuulesta temmattu.

[/quote]

sosiaalitoimistoissa tämä ilmiö varmaan tunnetaan, ainakin minulla on ollut monta tradenomia asiakkaana ja kaikki olleet suurinpiirtein Euroopan toiminnan johtajiksi pyrkimässä, kaikki perustyö on ollut heille liian vaatimatonta ja alipalkattua.

Vierailija
7/116 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.03.2014 klo 23:16"][quote author="Vierailija" time="20.03.2014 klo 22:32"]

Mitä ihmettä sekoilet?? Kyllä AMK järjestää myös pääsykokeet ja karsinta suosituimpiin koulutusohjelmiin on aika kovakin!

[quote author="Vierailija" time="20.03.2014 klo 17:59"]

Yliopistoon on pääsykokeet tai todistuksen pisterajat, ammattikorkeaan sosionomiksi pääsee opiskelemaan, jos on kampaaja tai laitoshuoltaja. Varmaan ne on sitten  oikeaa opiskelija-ainesta sinne, minne ei ylioppilaat halua.

[/quote]

[/quote]

Miten niin sekoilen? AMK:n pääsykokeet on höpöhöpöjuttuja verrattuna yliopiston pääsykokeisiin ja AMK:ssa todellakin opiskelee kampaajia sosionomeiksi. Kun niissä pääsykokeissa on ne soveltuvuustestit ja pisteitä saa amiksesta ihan yhtä hyvin kuin laudatureista. Pitkä matematiikka on samanarvoinen kuin kampaajan pikkuinen matikkakurssi.

[/quote]

Kampaajan tutkinnolla ei pääse sosionomi-opintoihin! Pitää olla yö tai SOS.alan tutkinto.

Vierailija
8/116 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 12:25"][quote author="Vierailija" time="20.03.2014 klo 17:59"]

[/quote]

[/quote]

Ei sinne amk:hon sisään vaan kävellä (yleensä, riippuu koulusta ja alasta!). Esim. yliopistoon pääsee taas lukemaan matikkaan, jos saa yo-kirjoituksista tarpeeksi hyvät arvosanat! Sosionomin pääsykokeisiin ei edes kutsuta kaikkia, vaan sulla pitää olla tarpeeksi hyvät lähtöpisteet yo-kokeista ja lukion päättötodisuksesta. Sitten on vasta se itse pääsykoe.

[/quote]

Jep. Meilläkin oli amikseen pääsykokeet, vaikka olin käynyt lukion. Eikä lukiosta saanut silloin luettua mitään hyväksi. Ja kun menin amk:hon, niin itse pääsin sinne sisään aikuisopiskelijana, kun olin käynyt amiksen ja ollut 6 vuotta alalla töissä, minulle ei siis näin ollen napsahtanut sisäänpääsykoetta. Sisäänpääsykokeeseen joutuivat kaikki, jotka hakeutuivat suoraan lukiosta meidän Ammattikorkeakouluun. Eikä ne sisäänpääsykokeet olleet kovin helppoja. Niihin piti lukea.

Vierailija
9/116 |
20.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne tuntuu mainostavan yhtä sun toista amkkia nrj-kanavalla...

Vierailija
10/116 |
20.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Vierailija
11/116 |
20.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.03.2014 klo 08:56"]

Ei paljon tarvitse yliopiston mainostella.

Kyvykkäimmät ja parhaimmat menevät kauppakorkeaan. AMK sitten yrittää jäljelle jäänestä porukasta koittaa löytää opiskelijoita tradenomi-linjalleen.

OT, mutta toivottavasti hallitus ei suuressa viisaudessaan nosta nyt ekonomien koulutuspaikkoja rajusti, kuten ovat suunnitelleet. Nytkin tilanne on haastava työllistymisen suhteen, sekä tradeilla että ekonomeilla, eikä uusien lisäopiskelijoiden sisäänotto auta yhtään. Kuka enää sitten varsinkaan tekee tradetutkinnolla mitään, jos KTM:a pukkaa yhtäkkiä paljon lisää. Luulisi hallituksenkin jo oppineen, mitä käy kun tarjonta ei vastaa kysyntää...

[/quote]

Etkö sä oo perehtynyt Juhana Vartiaisen tarjonnan taloustieteen teeseihin -> runsas ekonomien ja tradejen tarjonta luo työpaikkoja ekonomeille ja tradeille ♥

Vierailija
12/116 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te jotka mollaatte vaikkapa matikan tai fysiikan opiskelijoita: joo, niihin pääsee suoraan papereilla. Kyse onkin siitä, että ihan joka mamma ja sos.opiskelija tai ammattikorkealainen ei siitä pitkästä matikasta/fysiikasta L:ää vetäise!

Ihan turha huudella että matikkaa on helppo päästä opiskelemaan. Joo on, jos tosiaan pitkästä vetäisee ällän. E:kin on kovan työn takana.

- itse ihan muun alan opiskelija, mutta arvostan etenkin matikan opiskelijoita. Ei ole helppoa ei.

Vierailija
13/116 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 10:59"]

Pakko kommentoida muutamaan Haaga-Heliaa koskevaan viestiin. Olen siis HH:n opettaja, ja opetan tradenomeja.

ensinnäkin verkkototeutuksiin menee aivan yhtä paljon resursseja kuin Lähiopetukseen. Eli rahan takia ei kursseja verkkoon viedä, vaan opiskelijoiden toivomusten takia. Enenevässä määrin opiskelijoilta tulee palautetta siitä, että pitäisi voida opiskella enemmän virtuaalisesti.

olen samaa mieltä, että työelämäyhteistyötä pitäisi olla enemmän. Se on vain niin pirun vaikeaa järjestää. Kun kurssi alkaa, niin työelämällä ei ole tarvetta. Kun työelämällä olisi tarve, ei ole kurssia tarjolla. Sitten kunntarpeet kohtaavat, eivät opiskelijat tee hommaa kunnolla ja loppuun asti, vaan opettaja itse hoitaa duunin viikonloputyönä. Näin tapahtuu usein, ja siksi monet meistä eivät suostu näihin työelämäyeistyökuvioihin... Tähän pitäisi löytää viisastenkivi.

sori kirjoitusvirheet. kuumeessa ja padillä.

[/quote]

Jos opiskelijat eivät tee hommia kunnolla loppuun asti:

- Miksi valitsette noin huonoa opiskelija-ainesta?

- Miksi ala-arvoisesti suoriutuvat päästetään kursseista läpi?

Olen paljon parjattu FM. Opiskelen ammattikorkeassa (Metropolia) työni ohella ja olen aivan järkyttynyt. Kyseessä pitäisi olla yksi Suomen parhaista ammattikorkeista, mutta opiskelijoiden käytös ja motivaatio on kuin yläasteella. Töissä osa työkavereistani on käynyt amiksen tai ponnistaa peruskoulupohjalta ja heillä on hallussa enemmän teoreettista tietoa kuin näillä korkeakouluopiskelijoilla.

Ammattikorkeakoulujen idea on hyvä, mutta toteutus tökkii monesti. 

Vierailija
14/116 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 12:38"]

[quote author="Vierailija" time="19.03.2014 klo 23:55"]Minä taas ihmettelen ap:n hokemaa siitä, että tradenomit kuvittelevat pääsevänsä suoraan johtoportaaseen koulunpenkiltä. En tunne yhtäkään tämänkaltaista tradenomia vaan kaikilla on ollut hyvin realistiset näkemykset työmahdollisuuksista. Myös ainainen hokema siitä, että tradenomit pitäisivät tutkintoaan KTM:n veroisena on aivan tuulesta temmattu.

[/quote]

sosiaalitoimistoissa tämä ilmiö varmaan tunnetaan, ainakin minulla on ollut monta tradenomia asiakkaana ja kaikki olleet suurinpiirtein Euroopan toiminnan johtajiksi pyrkimässä, kaikki perustyö on ollut heille liian vaatimatonta ja alipalkattua.

[/quote]

Eli montako tradenomia on siis ollut "Euroopan omistajina"? Suhteutetaan se määrä sitten vaikka viimesen 10 vuoden aikana valmistuneisiin tradenomeihin...

Vierailija
15/116 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli kyllä pääsykokeet ihan normaaliin tapaan ,tai siis sama materiaali mitä nuorten puolella (en tiedä oliko samat kysymykset). Kokeella olikin suuri painoarvo, siinä oli jaossa 70 pistettä, lisäksi pystyi saamaan työkokemuksesta max 20p ja aiemmista korkeakouluopinnoista max 10p.

Ja mitään soveltavia tms. mitä joku tuolla aiemmin mainitsi, ei meillä kyllä ollut.

[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 12:43"]

[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 12:25"][quote author="Vierailija" time="20.03.2014 klo 17:59"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Jep. Meilläkin oli amikseen pääsykokeet, vaikka olin käynyt lukion. Eikä lukiosta saanut silloin luettua mitään hyväksi. Ja kun menin amk:hon, niin itse pääsin sinne sisään aikuisopiskelijana, kun olin käynyt amiksen ja ollut 6 vuotta alalla töissä, minulle ei siis näin ollen napsahtanut sisäänpääsykoetta. Sisäänpääsykokeeseen joutuivat kaikki, jotka hakeutuivat suoraan lukiosta meidän Ammattikorkeakouluun. Eikä ne sisäänpääsykokeet olleet kovin helppoja. Niihin piti lukea.

[/quote]

Vierailija
16/116 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kaikki tutkinnot ovat arvokkaita, koska joka alan ammattilaisia tarvitaan. Kyllä mä haluan, että putkimiehen koulutuksen saanut tekee meidän taloon putkihommat ja kampaamolinjan käynyt leikkaan mun hiukset! Ja että ammattitaitoinen lääkärihoitaa mua ym.! Ihan sama oliko se koulutus amiska, amk tai yliopisto tasoa, kunhan pystyy itsensä (ja perheensä) elättämään ja on tyytyväinen (kaikki ei halua kouluttuatua mahdollisimman korkealle!), niin kaikki hyvin :)

Vierailija
17/116 |
20.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo AMK mainokset ovat kieltämättä hulvattomia. Itsekin opiskelen AMK:ssa, mutta en ole toistaiseksi törmännyt oman kouluni mainoksiin (opiskelen Arcadassa). Mulla on kaikin puolin hyvä kokemus sekä koulusta että myös opiskelijatovereista. Opiskelen siis tradenomiksi. 

Kun aloitin AMK:n niin meille ei luvattu mitään ylimmän portaan paikkoja. Sitäkään vaihtoehtoa ei täysin voi sulkea, mutta meidän koulumme tehtävä on kouluttaa meistä ensisijassa "asiantuntijoita". Käytännössä ottaen erilaisiin liike-elämän tiimeihin hallitsemaan omaa osa-aluetta, oli se sitten markkinoijan, logistiikan tai vaikka laskennan tehtävä.

Meillä on todella paljon yritysvierailuita ja lähes viikottain vieraita eri yrityksistä pitämässä luentoja. Kävimme mm. Ruotsissa viime syksynä yritysvierailuilla ja kustakin vierailusta luomme tarkat raportit. Meillä opiskellaan tällä hetkellä pääasiassa kahdella kielellä; englanniksi ja ruotsiksi. Lisäksi meillä on muutamia kursseja suomeksi, jossa pääasiassa opitaan tuntemaan termistöä myös suomen kielellä ja kommunikoimaan sujuvasti suomeksi.

Opiskelijatovereista sen verran, että haluan vain huomauttaa etten ole tavannut ketään, jolla olisi turhan suuret luulot itsestään. Meillä on tosi hyvä vuosikurssi nyt ja siellä on monta henkilöä pistänyt kunnolla ranttaliksi ja pitävät yritysseminaareja ja -pajoja, jotta opiskelijat saisivat lähemmän kosketuksen yrittäjyyteen. Se on todella inspiroivaa! Itsekin haaveilen yrittämisestä ja nimeomaan edellä mainittu on saanut mut toimimaan. Parasta koulussamme onkin käytännönkosketus esimerkiksi yrityksen perustamiseen!

Että tällaiset kokemukset mulla AMK:sta. Halusin vaan tuoda esille oman kokemukseni. Hienoahan se on, että ihmiset osaavat olla kriittisiä mainontaa kohtaan, mutta katsokaa ennen kuin tuomitte ;)

Ja miksi meninkään AMK:n? Mua ei lahjottu aikoinaan akateemisuudella :( Olen huono kirjoittamaan, heikko lukemaan, mutta käytännössä opin asiat hyvin ja olen todella hyvä esiintymään. AMK tukee todella paljon mun vahvoja piirteitä ja opiskelusta jää sitä myöten enemmän käteen.

Vierailija
18/116 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arcadan nyt uskon eroavan vähän hieman näistä suomenkielisten ammattikorkeakouluista (positiivisesti).

Ammattikorkeakoulu sopii mielestäni erityisesti niille tekemistä vaativille aloille, kuten sairaanhoito-, matkailu- ja ravintola-ala. Sen sijaan tradenomiopintoja muutaman vuoden käytyäni ennen yliopistoon vaihtamista huvitti se toitotus, että kuinka tradenomin paperit ovat ihan yhtä hyvät kuin ekonomin ja että kuinka tradenomit ja ekonomit kilpailevat samoista työpaikoista, mutta onneksi työnantajat arvostavat ammattikorkeakoulussa opittuja käytännön taitoja ja työkokemusta. Hah.

Tradenomeja koulutetaan liikaa ja tradenomien kouluttaminen on ilmeisesti halvimmasta päästä, mikä selittää liian suuret aloituspaikkojen määrät. Ja jos jotain ammattikorkeaopinnoista jäi käteen, niin se, että kuinka lepsusti koko koulu on läpäistävissä (tradenomi).

Vierailija
19/116 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

70 lisää etten minä ainakaan pidä ekonomin ja tradenomin papereita samanarvosina. Kummatkaan ei ole mielestäni huonot, mutta kyllähän meidän koulutukset tähtää ihan erilaisiin tehtäviin :D Eli samaa mieltä 71 kanssa :)

Vierailija
20/116 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.03.2014 klo 07:45"]

Yleisesti sanoisin, että yhteiskunta on PERSEESTÄ. Amk on asiallinen koulu ja tradenomilla oikeus odottaa vähintään siistiä sisätyötä. Sen sijaan tapellaan työpaikoista, ollaan marketin kassoilla jne. Toki jotkut menestyy, mutta moni masentuu ja tipahtaa. Kyllä koulutusta vastaavan työpaikan pitäisi olla ihan normaali juttu, eikä lottovoitto. Koulutusmäärien pitäisi tosiaan vastata tarvetta, mutta kun ei vastaa.

[/quote]

Miksi ja miten tradeilla olisi oikeus siistiin sisätyöhön niin kauan kuin ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneita, jopa tutkijakoulutustason työttömiä on yli 15000?

Yksi mielenkiintoinen asia on muuten se, että AMK-opettajissa on paljon akateemisia, jotka eivät ole työllistyneet muualle. Eli näettekö kuvion: kauppatieteen lisensiaatti tai tohtori ei pääse itse kuvittelemiinsa johtotason tehtäviin, vaan joutuu sen sijaan opettamaan tulevia tradenomeja, joille ihan pokkana sitten lupaillaan koulutusta vastaavia töitä...