En tajunnut järjestää babyshoweria kaverille. Iso moga?
Paras kaverini sai hiljattain vauvan, esikoisensa. Olen itse saanut omat lapseni jo noin 10 vuotta sitten, eikä kukaan pitänyt mitään showereita silloin. Nykyään se on kai yleistynyt. En ole koskaan sellaisilla ollut.
Nyt kuulin kautta rantain, että kaveri olikin ollut tosi pahoillaan siitä, ettei häntä oltu muistettu babyshowerein.
Minulle ei oikeasti tullut edes mieleen, että tuollaiset olisi pitänyt järjestää.
Onko se siis nykyään yhtä olennainen osa raskautta kuin polttarit häitä?
Kuinka iso moga tämä nyt oli?
Kommentit (78)
miks äitille tulee jotku babyshowerit ja iskä saa kunnon varpajaiset. On se niin väärin! Mulle jos joku järkkäis jotku showerit oisin loukkaantunu ensinnäkin mulla on vara ostaa omalle lapselle tavarat ja toiseksi en todellakaa halua mitään lapsellisia juhlia joissa leikitään ja lässytellään jotain turhaa ! Aikusten kans juhlitaan aikusten tapaan, vaikka sitte laivalla selvinpäin muttei todellakaa himassa syöden mahakakkua ja saamalla lahjoja. Lahjoja vauvalle tuodaan ristiäisissäki pitäskö viel tuhkatki pesästä viiä...
[quote author="Vierailija" time="20.03.2014 klo 11:53"]
[quote author="Vierailija" time="20.03.2014 klo 11:49"]
Onhan hänellä varmasti muitakin kavereita kun sinä.. Mikseivät he järjestäneet?
[/quote]
No luulenpa, että heillä oli ihan sama syy kuin minulla: ei tullut mieleen. Ihan oikeasti olin todella yllättynyt, kun täältä luin, että ne alkavat olla jo yhtä olennainen osa raskautta kuin polttarit häitä.
En ole tottunut tällaisiin juhliin, ne tuntuvat vierailta. Vaikea alkaa järjestää juhlia, joita ei tule ajatelleeksi, eikä tiedä, mitä siellä nyt sitten pitäisi olla.
Sen ymmärtäisin, että morsian harmistuisi, jos kaaso ei järkkäisi polttareita. Mutta en käsitä sitä, että tällaisesta monelle tuntemattomasta juhlasta revitään pelihousut.
ap
[/quote]
Ap, ei sulla ole mitään syytä tuntea huonoa omatuntoa. Baby showerit ei todellakaan ole Suomessa osa raskautta esim. polttareiden tyyliin. Katso vaikka näiden vastausten tykkäyksiä, suurin osa on sitä mieltä, että kaverisi ylireagoi. Pistäisin hormonien piikkiin.
Oma tuttavapiirini Helsingissä on n. 30-vuotiaita äitejä Helsingissä ja lähiympäristössä, lapsia on tässä viiden vuoden sisään syntynyt ainakin 30. Olen ollut yksissä Baby Showereissa ja yksistä olen kuullut, mutten ollut kutsuttu. (toki on jollain muullakin voinut olla, mutten vaan ollut tietoinen) Joka tapauksessa aika harvinainen juhla edelleen, mutta varmaan yleistymässä.
Itse en todellakaan olettanut, että kaverit olisi järjestäneet juhlat mulle. Jos olisivat niin tehneet, niin olisin ollut tosi otettu ja iloinen, mutta ei todellakaan ole mikään automaatio.. Mutta vielä Baby Showereita enemmän olisin arvostanut apua ja seuraa vauvan synnyttyä. Alussa kun olin aika pihalla vauvan hoidosta ja yksinäinen, kun ei vielä osannut lähteä liikkeelle vauvan kanssa.
Ameriikassako elät, kun tuollaisia turhanaikaisia hömpötyksiä pitäisi järjestää. Suomalaisempaa olisi, jos ystävät tulisivat lapsen synnyttyä rotinoille ja toisivat syötäviä tuliaisia.
[quote author="Vierailija" time="19.03.2014 klo 16:22"]
[quote author="Vierailija" time="19.03.2014 klo 16:14"]
Paras kaverini sai hiljattain vauvan, esikoisensa. Olen itse saanut omat lapseni jo noin 10 vuotta sitten, eikä kukaan pitänyt mitään showereita silloin. Nykyään se on kai yleistynyt. En ole koskaan sellaisilla ollut.
Nyt kuulin kautta rantain, että kaveri olikin ollut tosi pahoillaan siitä, ettei häntä oltu muistettu babyshowerein.
Minulle ei oikeasti tullut edes mieleen, että tuollaiset olisi pitänyt järjestää.
Onko se siis nykyään yhtä olennainen osa raskautta kuin polttarit häitä?
Kuinka iso moga tämä nyt oli?
[/quote]
Yhdysvalloista väkisin tänne omaksuttu juttu. Halloweenin tavoin kauppiaiden juhla.
[/quote]
No nyt meni vähän juhlat sekaisin. Halloweenillä on todella pitkät perinteet,eikä se ole todellakaan mikään kauppiaiden juhla. Googlaa samhain, niin saat vähän tietoa asiasta. Joo, ei ole halloween enää sama kuin ennen, mutta eipä ole ystävänpäivä, joulu tai juhannuskaan.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2014 klo 11:53"]
[quote author="Vierailija" time="20.03.2014 klo 11:49"]
Onhan hänellä varmasti muitakin kavereita kun sinä.. Mikseivät he järjestäneet?
[/quote]
No luulenpa, että heillä oli ihan sama syy kuin minulla: ei tullut mieleen. Ihan oikeasti olin todella yllättynyt, kun täältä luin, että ne alkavat olla jo yhtä olennainen osa raskautta kuin polttarit häitä.
En ole tottunut tällaisiin juhliin, ne tuntuvat vierailta. Vaikea alkaa järjestää juhlia, joita ei tule ajatelleeksi, eikä tiedä, mitä siellä nyt sitten pitäisi olla.
Sen ymmärtäisin, että morsian harmistuisi, jos kaaso ei järkkäisi polttareita. Mutta en käsitä sitä, että tällaisesta monelle tuntemattomasta juhlasta revitään pelihousut.
ap
[/quote]
Sitten sinulla ei ole hätää, ehkä hekin potevat omantunnontuskia (toivottavasti) sinuna en ottaisi niiin kovasti stressiä koko asiasta, on hänellä muitakin ja yhtä hyvin olisivat voineet järjestää showerit :)
Onko ne nyt ne juhlat, joissa tarjotaan pinkkiä kakkua, josta puskee nukenpuolikas ulos? Olikohan kuva kakusta toisen baby-lehden sivuilla.
En ole ikinä ollut järjestämässä, vieraana tai minulle ei järjestetty vauva-juhlia, ei ole kovin yleinen tapa kaveripiirissä tai edes tuttavapiirissä, mutta jos joku tykkää niin pitäisikö itse olla sen verran aktiivinen, että sanoisi haluavansa juhlat?
Itse kuulun kai sitten baby shower-sukupolveen. Alle 30-vuotiaita, joista kaikilla tuntemilleni naisille on järjestetty baby shower (itse en siis ole järjestänyt yhtäkään). Itse koen että kyse on siitä että vietetään aikaa yhdessä kaverien kanssa, kun vielä äidillä on aikaa :) Lahjat ja tarjottavat ovat taas toissijaisia asioita, mutta antavat hyviä keskustelunaiheita. En ymmärrä miksi pitäisi suhtautua niin negatiivisesti asiaan, Suomessa kuitenkin kutsut ovat hieman vaatimattomammat kuin joissain Jenkki-leffoissa.
Kyllä kaverisi olisi pitänyt tajuta tuollainen toive ilmaista, mutta kavereiden kuuluu ne järjestää. En itse todennäköisesti tajuaisi kenellekään ilman pyyntöä babyshowereita järjestää enkä itse oleta nyt raskaana ollessani niitä saavani (ja tuskin pyydänkään).
Mikä ihmeellinen lapsellisuus tätä yhteiskuntaa vaivaa? Yksi BB-Niko itkee televisiossa, että "mun synttärit..." kuin pikkukakara, kun kaikki ei palvo ja kaikki ei ole hauskaa synttärinä. Toinen mamma poraa, kun kaverit ei tule hemmottelemaan ja pyörimään tulevan vauvan ympärille. Paras oli eräs nuori nainen, joka suuttui vanhemmilleen, kun nämä kehtaa lähteä hänen syntymäpäivänään ulkomaille. Siis kyse aikuisesta, omillaan asuvasta, ei tasavuosia, ei mitään ihmeellistä. Mutta kun hänen synttäreitä täytyy viettää ja jopa sisarukset on saaneet tuta, että mitään matkoja tai muita poissaoloja ei hänen syntymäpäiviltään suvaita. Itsekkyyden huippua tuollainen.
Ja kyllä relata ja pitää hauskaa voi muutenkin. Miehethän sen osaakin. Naisilla elämä pyörii liikaa oman navan ympärillä ja kaikesta tehdään mielikuvien värittämää höttöä sen sijaan, että relax. Chillataan kavereiden kanssa, kun jaksetaan ja ehditään, mutta ei se mitään teennäisiä kuvioita tarvi.
[quote author="Vierailija" time="19.03.2014 klo 17:01"][quote author="Vierailija" time="19.03.2014 klo 16:39"]
Minäkin tulin ilmoittamaan, että se on moka ja sinä olet ehkä mokannut. Näin ainakin Hesassa. Täällä on kuitenkin gimmoja ja kimmoja, mutta piireissä se on ollut kimma... busa on dosa eikä dösa, vaikka tästä aika moni taitaa taistella jotain taistelua... on jopa aika vaikea sanoa moga, gimma ja dösa... suomalaisen on paljon helpompi sanoa moka, kimma ja dosa...
[/quote]
Ja kukaan stadilainen ei sano Hesa. Se on joko stadi tai Helsinki. Busted! :D
[/quote]
Muutoin olen sitä mieltä että helsinkiläset ovat kerjäläisensä ansainneet, ovat ikään kuin samalla viivalla sekä älykkyyden että ulkonäön suhteen nämä kerjäläiset ja stadilaiset.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2014 klo 14:00"][quote author="Vierailija" time="19.03.2014 klo 17:01"][quote author="Vierailija" time="19.03.2014 klo 16:39"]
Minäkin tulin ilmoittamaan, että se on moka ja sinä olet ehkä mokannut. Näin ainakin Hesassa. Täällä on kuitenkin gimmoja ja kimmoja, mutta piireissä se on ollut kimma... busa on dosa eikä dösa, vaikka tästä aika moni taitaa taistella jotain taistelua... on jopa aika vaikea sanoa moga, gimma ja dösa... suomalaisen on paljon helpompi sanoa moka, kimma ja dosa...
[/quote]
Ja kukaan stadilainen ei sano Hesa. Se on joko stadi tai Helsinki. Busted! :D
[/quote]
Muutoin olen sitä mieltä että helsinkiläset ovat kerjäläisensä ansainneet, ovat ikään kuin samalla viivalla sekä älykkyyden että ulkonäön suhteen nämä kerjäläiset ja stadilaiset.
[/quote]
Mene bönde muualle pamlaamaan.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2014 klo 13:36"]
Itse kuulun kai sitten baby shower-sukupolveen. Alle 30-vuotiaita, joista kaikilla tuntemilleni naisille on järjestetty baby shower (itse en siis ole järjestänyt yhtäkään). Itse koen että kyse on siitä että vietetään aikaa yhdessä kaverien kanssa, kun vielä äidillä on aikaa :) Lahjat ja tarjottavat ovat taas toissijaisia asioita, mutta antavat hyviä keskustelunaiheita. En ymmärrä miksi pitäisi suhtautua niin negatiivisesti asiaan, Suomessa kuitenkin kutsut ovat hieman vaatimattomammat kuin joissain Jenkki-leffoissa.
[/quote]
Babyshower-sukupolvi, voi yök. Olen hieman alle 30 eikä meillä todellakaan ole ollut mitään babyshowereita kenelläkään. Pääkaupunkiseudulla asutaan. Rentoa yhdessäoloa kyllä kavereiden kanssa ilman tuollaista imelää amerikanpaskaa.
Ensiksi: mikä helvetin moga? Moka.
Toisekseen: ei ollut mikään iso moka. Se on vain mukava "uusi" tapa, jolla tulevaa äitiä muistetaan ja hemmotellaan :)
Luulin kys. juhlan järjestämisen olevan äidin/perheen itsensä tehtävä. :O
Mun kaveri järjesti ne itse itselleen. Tai oli antanut kaverilleen listan kavereista ketkä pitää sinne kutsua ja ajankohdan millon ne pitää olla. Kaverin kaveri sai päättää paikan ( ei saanut olla kaverin luona).
Minusta voisit pahoitella asiaa hänelle ja kertoa ettet ollut tietoinen tällaisesta 'nykytavasta'.
Jotkut tykkää, toiset ei. Minä en mitään babyshowereita halua, varpajaiset mielummin! :D
Oma moka, kun ei selvästi ilmonnut sellaisia kaipaavansa.Hormonihöyryistä toi loukkaantuminen johtuu..
Häh, siis onko noi yleisiä nykyään?
uusmaalainen äiti, jonka lapset 6 ja 10vee
[quote author="Vierailija" time="20.03.2014 klo 12:31"]
"On ne aika yleisiä nykyään. Yhdessä odottajaryhmässä jossa olen, ehkä neljännekselle piti kaverit babyshowerit, ja pari järjesti itse. Minullekin paras ystävä, ja lapsen tuleva kummitäti järjesti sellaiset ja olin tosi otettu ja liikuttunut. Kaverit toi tarjottavat tullessaan, pieniä lahjoja, leikittiin muutamia aiheeseen sopivia leikkejä ja ihan vain juteltiin. Se oli ihana hauska ilta ystävien kesken ja antoi voimia loppuraskauteen. Varmasti tulen itse järjestämään vastaavat pirskeet, jos tilaisuuksia tulee. Ei siis mikään turha juhla, vaan oikeasti ihana juttu!"[/quote]
Mitä ihmettä? Minkälaisia aiheeseen liittyviä leikkejä on tuossa vaiheessa? Siis liittyy raskauteen, lapsen alulle saamiseen, synnyttämiseen? Hei haloo, kuulostaa suorastaan puistattavalta. Vai pitääkö vaihtaa jollekin nukelle vaippa? What??