Kokemuksia kestositeistä?
Haluaisin kuulla mielipiteitä kestositeistä! Olen aina käyttänyt kertakäyttösiteitä, joskus koittanu tamppoonia ja ei ollu miellyttävä. Ja, älkää tulko myöskään ehdottaan kuukuppia vaikka se ajatuksena olisikin hyvä mutta ei sekään taida olla oma juttu.
Olen siis ajatellut kokeilla vaihtaa kerttikset näihin kestositeisiin. Miten kun on jossain kylässä tai töissä, kannatte sitä likasta rättiä mukana?
Kommentit (33)
Mäkin haluan kuulla kokemuksia!
Kiinnostaa mutta arveluttaa. Juurikin tuo kuljetus ympäriinsä tuntuu kummalliselta ja epähygieeniseltä. Entäs peseminen, täytyykö ensin pestä suurimmat pois käsin? Hyi.
Olen käyttänyt kestoja jo monta vuotta. Käytän niitä kotona, mutta kodin ulkopuolelle laitan kertiksen, koska en halua kantaa käytettyä sidettä mukanani. Paljon mukavampaa laittaa ihoa vasten esimerkiksi bambua tai puuvillaa kuin muovia/paperia.
Käytön jälkeen kastelen verikohtaa hieman kylmällä vedellä (helpottaa puhdistumista) ja kerään käytetyt siteet suoraan pesupussiin, jonka heitän sitten kerran päivässä 60 asteen pesuun. Usein laitan myös vähän etikkaa huuhteluaineeksi. Puhdasta ja raikasta tulee.
Käytin kestoja vuosikausia (nyt on hormonikierukka, ei kuukautisia). Mulla oli laukussa pieni kosteudenpitävä pussi, johon laitoin käytetyt siteet.
Minä en mitenkään esipessyt niitä, vaan heitin vaan pesukoneeseen, en kerran päivässä, vaan kuukautisten jälkeen. On totta, että veritahrat tarttuvat kankaaseen jos pesulämpötila on yli 42 astetta. Mulla ne oli väriltään sellaisia, että tahrat ei näkyneet, mutta viisaintahan varmaan olisi pestä 40 asteessa.
Vierailija kirjoitti:
Olen käyttänyt kestoja jo monta vuotta. Käytän niitä kotona, mutta kodin ulkopuolelle laitan kertiksen, koska en halua kantaa käytettyä sidettä mukanani. Paljon mukavampaa laittaa ihoa vasten esimerkiksi bambua tai puuvillaa kuin muovia/paperia.
Käytön jälkeen kastelen verikohtaa hieman kylmällä vedellä (helpottaa puhdistumista) ja kerään käytetyt siteet suoraan pesupussiin, jonka heitän sitten kerran päivässä 60 asteen pesuun. Usein laitan myös vähän etikkaa huuhteluaineeksi. Puhdasta ja raikasta tulee.
Kuulostaa kummalliselta. Itse liotan ne siteet ihan kunnolla kylmässä vedessä ja laitan tahran päälle oliivisaippuaa ennen pesua, mutta tahrat eivät silti aina lähde täydellisesti pois. Ei sillä että se haittaisi, eihän kukaan tule tarkistamaan ovatko siteeni vitivalkoisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa kummalliselta. Itse liotan ne siteet ihan kunnolla kylmässä vedessä ja laitan tahran päälle oliivisaippuaa ennen pesua, mutta tahrat eivät silti aina lähde täydellisesti pois. Ei sillä että se haittaisi, eihän kukaan tule tarkistamaan ovatko siteeni vitivalkoisia.
Onkohan sulla kunnon pesuaine? Juuri tuo kylmällä vedellä kastelu heti käytön jälkeen auttaa siihen, että veritahrat lähtevät pesussa. Niinhän neuvotaan tekemään, jos vaatteeseenkin tulee verta. Side ei saa kuivua ennen pesua.
https://www.iltalehti.fi/cleanipedia-pesukoulu/a/201706082200192590
Omat siteeni eivät ole valkoisia, vaan värikkäitä. Ei niihin silti juuri tahroja ole jäänyt, vaikka osa on ollut käytössä vuosia.
Sanokaa ny viä kuinka ne pesette? Ohjeissa lukee usein että pitöä huuhdella heti ja laittaa likoon? Kuulostaa vähän ällöttävältä :D ei huuhtelu, vaan se että se jätetään märkänä odottaan seuraavaa pyykkiä. Kun en kuitenkaan ihan joka päivä pese pyykkiä
Aloittaja kirjoitti:
Sanokaa ny viä kuinka ne pesette? Ohjeissa lukee usein että pitöä huuhdella heti ja laittaa likoon? Kuulostaa vähän ällöttävältä :D ei huuhtelu, vaan se että se jätetään märkänä odottaan seuraavaa pyykkiä. Kun en kuitenkaan ihan joka päivä pese pyykkiä
Ja mä en haluais pestä niitä minkään muun pyykin kanssa samassa koneellisessa. Kertakäyttösiteet eivät ole kovin luontoystävällisiä mutta eipä taida olla sekään että lieruttaa muutamaa hassua sidettä koneessa kuudessakympissä reilu 2 h kerrallaan. Mun koneessa lyhin kuudenkympin ohjelma kestää 2 h 5 min.
/2
Mietin vaan, miten olette pärjänneet, jos teillä on runsas vuoto. Eikö se tule nopeasti läpi?
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja kirjoitti:
Ja mä en haluais pestä niitä minkään muun pyykin kanssa samassa koneellisessa. Kertakäyttösiteet eivät ole kovin luontoystävällisiä mutta eipä taida olla sekään että lieruttaa muutamaa hassua sidettä koneessa kuudessakympissä reilu 2 h kerrallaan. Mun koneessa lyhin kuudenkympin ohjelma kestää 2 h 5 min.
/2
Kyllä ne voi ihan hyvin pestä muun pyykin mukana. Mä oon huuhdellut siteet runsaalla kylmällä vedellä ja laittanut sappisaippuaa.
Mielestäni kestositeet ovat ihan hyviä. Niitä tulee käytettyä lähinnä kotosalla ollessa menkkojen loppupäivinä tai lisäsuojana tamponin kanssa. Olen kyllä vähän laiska ja mukavuudenhaluinen, ja nykyään käytän lähinnä tamponeja tai kertakäyttösiteitä. Nyt ei ole tullut käytettyä kestositeitä pitkään aikaan. Hyvä puoli niissä on se, että mikäli muut suojat loppuvat yhtäkkiä, kaapissa on aina kangassiteitä.
Pesun suhteen pitää nähdä vähän vaivaa, mutta ei se niin vaikeaa ole. Monen muun tavoin huuhtelen kestositeet kylmällä vedellä ennen pesukoneeseen laittoa. Joskus liotan etikkavedessä. Yleensä pyrin pesemään siteet 60 asteessa, mikäli mahdollista. Pesen muun pyykin seassa, en pese vajaata koneellista pelkkien siteiden takia.
Havaintojeni mukaan kangassiteet haisevat vähemmän kuin kertikset, tosin yleensä käytän kestoja vain vuodon ollessa niukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Mietin vaan, miten olette pärjänneet, jos teillä on runsas vuoto. Eikö se tule nopeasti läpi?
Yleensä kestositeissä on useita kangaskerroksia ja jossain kohdassa paksumpi tai muovitettu kangas vuotosuojana.
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja kirjoitti:
/2
Kyllä niitä voi ihan hyvin pestä muun pyykin kanssa. Jos hygienia mietityttää, kannattaa suosia korkeita lämpötiloja, tosin tätä ennen tahrat kannattaa poistaa kylmällä vedellä. Ei se käytetty side ole loppujen lopuksi sen likaisempi kuin vaikkapa alushousut tai sukat.
Itse teen niin, että kun vaihdan siteen, huuhtelen sen kylmällä vedellä. Sipaisen tahrakohtaan sappisaippuaa ja jätän pyykkikorin reunalle kuivumaan tai heitän suoraan koneeseen. Pesen muun pyykin joukossa 40-60 asteessa, mitä pyykkiä nyt sattuu olemaan.
Jos olen liikenteessä, käärin siteen kasaan, laitan muovipussiin (koiraihmisellä on aina pusseja taskut täynnä) ja kotiin tultuani teen tuon huuhteluhomman. Side ei muuten haise vaikkei muovipussiin panisikaan, kuivahtaa niin nopeasti.
Ainoa miinus on se, että pikkareiden täytyy olla tosi napakat ja mallia mummo, muuten side seilaa miten sattuu.
Voisin kyllä helpostikin vähentää tuottamani jätteen ja käyttämäni muovin määrää. Kertakäyttösiteet ovat tässä suhteessa kuitenkin viimeisiä asioita, joista olisin valmis luopumaan. Lisäksi noistakin on jo saatavilla vähän parempi bioversio, joka tosin on kalliimpi. En pärjäisi kestositeiden kanssa, enkä ymmärrä, miksi pitäisi mennä ajassa taaksepäin entisaikoihin, jolloin nykyaikaisia hygieniatuotteita ei ollut saatavilla ja oli vaikeampaa.
Vierailija kirjoitti:
Voisin kyllä helpostikin vähentää tuottamani jätteen ja käyttämäni muovin määrää. Kertakäyttösiteet ovat tässä suhteessa kuitenkin viimeisiä asioita, joista olisin valmis luopumaan. Lisäksi noistakin on jo saatavilla vähän parempi bioversio, joka tosin on kalliimpi. En pärjäisi kestositeiden kanssa, enkä ymmärrä, miksi pitäisi mennä ajassa taaksepäin entisaikoihin, jolloin nykyaikaisia hygieniatuotteita ei ollut saatavilla ja oli vaikeampaa.
Noita vähän ekologisempia kertakäyttösiteitä toivoisin lisää, vaikka sekajätteisiinhän nuokin pitää laittaa. Varmasti muovin määrää voitaisiin vähän ilman imukyvyn kärsimistä. Harmittaa vain, että Vuokkoisten ekologisempi vaihtoehto maksaa aika paljon enemmän. Normaali on tyyliin 1,90€ja bio noin 2,60€ ainakin Prismassa.
Myydäänkö jossain hyviä kestositeitä? Ihoystävällisiä ja jotka kestää runsaat menkat?
Mulla runsaat kuukautiset ja ällöttää todella paljon menkat. En voi ajatellakaan tamponia tai kuukuppia.
Viime vuosina on tullut ihottuman tapaista joka kuukausi kun käyttää kertistä. Kutittaa ja syyhyää iho (joihin side koskee) ja monesti viimeisinä päivinä olen jo ilman sidettä ja vaihdan vaan housuja (kotona) kun ei pysty enää käyttään sidettä kun kutittaa. Olen vaihtanut eri merkkejä, ei merkitystä.
Ihmettelen paljon kuka ei käytä tamponia tai kuukuppia. Häh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan sulla kunnon pesuaine? Juuri tuo kylmällä vedellä kastelu heti käytön jälkeen auttaa siihen, että veritahrat lähtevät pesussa. Niinhän neuvotaan tekemään, jos vaatteeseenkin tulee verta. Side ei saa kuivua ennen pesua.
https://www.iltalehti.fi/cleanipedia-pesukoulu/a/201706082200192590
Omat siteeni eivät ole valkoisia, vaan värikkäitä. Ei niihin silti juuri tahroja ole jäänyt, vaikka osa on ollut käytössä vuosia.
Siteet ovat olleet käytössä yli kymmenen vuotta, aika monia eri pyykinpesuaineita on siinä ajassa tullut käytettyä. Olisi kyllä aika hankalaa laittaa siteet aina likoamaan heti kun niihin on tullut veritahroja. Ei ole aina kovin käytännöllistä, riippuu niin paljon tilanteesta.
Eivät ne tahrat silti yleensä ole ikuisia, vaikka eivät seuraavassa pesussa lähtisikään.
Vierailija kirjoitti:
Kertakäyttösiteiden käyttäminen on epämiellyttävämpää. Vähän sama kuin jos pitäisi muovipussia alushousuissa. Ei tunnu hyvältä.
Kylään laitan kertiksen. Töissä meen laukun kanssa muutenkin vessaan, niin laitan sen muovipussiin. Kestojen myötä olen tajunnut, että se veri kertiksessä näyttää paljon runsaammalta kun kankaaseen imeytyneenä.