Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kokemuksia kestositeistä?

Aloittaja
18.11.2020 |

Haluaisin kuulla mielipiteitä kestositeistä! Olen aina käyttänyt kertakäyttösiteitä, joskus koittanu tamppoonia ja ei ollu miellyttävä. Ja, älkää tulko myöskään ehdottaan kuukuppia vaikka se ajatuksena olisikin hyvä mutta ei sekään taida olla oma juttu.

Olen siis ajatellut kokeilla vaihtaa kerttikset näihin kestositeisiin. Miten kun on jossain kylässä tai töissä, kannatte sitä likasta rättiä mukana?

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisin kyllä helpostikin vähentää tuottamani jätteen ja käyttämäni muovin määrää. Kertakäyttösiteet ovat tässä suhteessa kuitenkin viimeisiä asioita, joista olisin valmis luopumaan. Lisäksi noistakin on jo saatavilla vähän parempi bioversio, joka tosin on kalliimpi. En pärjäisi kestositeiden kanssa, enkä ymmärrä, miksi pitäisi mennä ajassa taaksepäin entisaikoihin, jolloin nykyaikaisia hygieniatuotteita ei ollut saatavilla ja oli vaikeampaa.

Kertakäyttösiteiden käyttäminen on epämiellyttävämpää. Vähän sama kuin jos pitäisi muovipussia alushousuissa. Ei tunnu hyvältä.

Olen tuo, jolle vastattiin. Itse pystyn käyttämään siis vain Vuokkosia. Nämä eivät tunnu muovipussilta alushousuissa. Haluaisin käyttää Alwaysia, mutta en pysty mm. muovisuuden, kemikaalien takia, rapinan ja ihoärsytyksen takia. Vuosia yritin epätoivoisesti käyttää Alwayseja, mutta onneksi älysin sitten lopulta lopettaa.

Vierailija
22/33 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Testasin kestositeitä vuosia sitten eikä oikein ollut mun juttu. Tuntuivat pöksyissä ihan mukavilta eikä tullut ohivuotoja, mutta en vaan jaksanut sitä jatkuvaa huuhtelemista, liottamista ja pesemistä. Laiskalle tai pyykkäämistä inhoavalle ei kovin kiva vaihtoehto.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja kirjoitti:

Sanokaa ny viä kuinka ne pesette? Ohjeissa lukee usein että pitöä huuhdella heti ja laittaa likoon? Kuulostaa vähän ällöttävältä :D ei huuhtelu, vaan se että se jätetään märkänä odottaan seuraavaa pyykkiä. Kun en kuitenkaan ihan joka päivä pese pyykkiä

Ja mä en haluais pestä niitä minkään muun pyykin kanssa samassa koneellisessa. Kertakäyttösiteet eivät ole kovin luontoystävällisiä mutta eipä taida olla sekään että lieruttaa muutamaa hassua sidettä koneessa kuudessakympissä reilu 2 h kerrallaan. Mun koneessa lyhin kuudenkympin ohjelma kestää 2 h 5 min.

/2

Omassa koneessani on 60 asteen pikapesuohjelma, joka kestää tunnin, ja sillä olen pessyt siteitä, jos muuta pyykkiä ei ole. Myöhemmin sitten pesen siteet muun pyykin kanssa sellaisella pitemmällä ohjelmalla, joka huuhtelee paremmin.

Vierailija
24/33 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myydäänkö jossain hyviä kestositeitä?  Ihoystävällisiä ja jotka kestää runsaat menkat?

Kestositeitä on eri tarpeisiin. Ota yösiteeksi luokiteltuja runsaisiin vuotopäiviin. Niitä on ihan ohuitakin, kunhan on tarpeeksi pitkä ja siivekkeet. Kannattaa vertailla eri merkkejä. Omani olen ostanut  kotimaisilta yrityksiltä. Pientä extra-iloa saa, kun on kauniita kuoseja :)

Vierailija
25/33 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli ennen hormonikierukkaa runsaat kuukautiset, joten siteissä oli pahimmillaan paljon verta. Joskus huuhtelin niitä käsin, mutta kun sitä verta aina vaan tuli ja tuli iitä siteestä, paiskasin ne koneeseen, ja laitoin kylmän huuhtelun pelkästään siteille. Sen jälkeen laitoin muuta pyykkiä sekaan, ja 60 asteiseen peruun. Vaaleisiin siteisiin jäi joskus jotain hailakkaa tahraa, mutta ei pahoja.

Itse olen tykännyt kestositeistä, etenkin kesällä, koska ne eivät hiosta samalla tavalla kuin kertikset.

Niissä on siivekkeissä neppari, jolla ne laitetaan pikkareiden haaraosan ympäri kiinni. Likaisen siteen voi paketoida niin, että taittaa etu- ja takapään keskelle niin, että verinen osa jää taitosten väliin. Sitten siivekkeet siihen päälle ja neppari kiinni. Tulee tiivis paketti. Toki ne likaiset kannattaa laittaa laukussa johonkin pussiin tms. ihan vain siksi, että vessassa ei tarvitse valkata, mikä laukussa olevista siteistä on puhdas ja mikä käytetty.

Vierailija
26/33 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee käytettyä ja oon tykännyt. Tosin runsaimman vuodon aikaan en oo vielä uskaltanut käyttää.

Ite oon sen verran laiska, että en liottele noita tms. Jos tullut isompia tahroja, niin huuhtaisen kylmällä vedellä ja taittelen ns. kiinni ja pesupussiin. Pesen pesupussillisen sitten kun tulee alusvaate- ja sukkapyykkiä tarpeeksi. Mua ei pinttyneet tahrat haittaa, eihän niitä kukaan muu nää kuin minä. Valitsin tarkoituksella tummia kuoseja, niin ei edes erotu juurikaan, vaikka tahroja jäisikin. Pesen kestositeet välillä jopa 95 asteessa eli puhtaita kyllä ovat. Normisti 60 asteeassa siis.

Tosiaan kuten joku jo mainitsikin, niin ainut huono puoli, että eivät sovi kaikkien alushousujen kans käytettäväksi. Muuten pyörii miten sattuu housuissa. Itellä hipster-alushousut parhaimmat kestositeiden kanssa.

Vierailija
27/33 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse ommellut kestositeeni ja mulla kiinnitys on nepparilla. Jos joudun vaihtamaan muualla kuin kotona, niin siteen saa näppärään pakettiin nepparilla kiinni ja laukun/repun sisätaskuun.

Kotona huuhtaisen kylmällä vedellä käytetyn siteen ja puristan enimmät veret siteestä ulos. Tahroille hieron sappisaippuaa. Sitten laitan ämpärin pohjalle kylmään veteen likoamaan ja pyyheliinan päälle. Joskus laitan tilkan etikkaa mukaan. Veden vaihdan päivittäin, kunnes laitan pyykit pyörimään (60 asteiset) eli pesen muun pyykin seassa eikä mulla ole juurikaan tahroja jäänyt, ehkä yksi himmeä. Samat siteet ovat olleet jo yli kaksi ja puoli vuotta käytössä.

Vierailija
28/33 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käyttänyt kestositeitä nyt parisen vuotta. Esim. kaupungilla ollessa siteen saa vaihdon yhteydessä kätevästi nepparin avulla "kasaan" ja sitten kosteudenkestävään pussukkaan odottamaan kotiin pääsyä. Pesen siteet kuukautisten aikana muutaman päivän välein, enkä siis liota tai huuhtele niitä heti käytön jälkeen. Ennen pesua huuhtaisen siteet kylmällä vedellä ja/tai laitan tahroihin sappisaippuaa. Mielestäni kestositeet tuntuvat paljon kertakäyttöisiä mukavammilta, paitsi pyöräillessä, jolloin neppari painaa ikävästi. Itse käytän nykyään pelkästään kestoja, kertakäyttöisistä luovuin, kun sain hankittua tarpeeksi suurilukuisen kestoreservin.

Vierailija
29/33 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen käyttänyt kestoja jo monta vuotta. Käytän niitä kotona, mutta kodin ulkopuolelle laitan kertiksen, koska en halua kantaa käytettyä sidettä mukanani. Paljon mukavampaa laittaa ihoa vasten esimerkiksi bambua tai puuvillaa kuin muovia/paperia. 

Käytön jälkeen kastelen verikohtaa hieman kylmällä vedellä (helpottaa puhdistumista) ja kerään käytetyt siteet suoraan pesupussiin, jonka heitän sitten kerran päivässä 60 asteen pesuun. Usein laitan myös vähän etikkaa huuhteluaineeksi. Puhdasta ja raikasta tulee. 

Pesetkö siis pelkät kestositeet kerran päivässä? Tiedän että koneet mittaa veden pyykin painon mukaan mutta mahtaako toimia noin pienen satsin kanssa? Kuulostaa aika tuhlaukselta.

Vierailija
30/33 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hop

Vierailija
31/33 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen käyttänyt kestoja jo monta vuotta. Käytän niitä kotona, mutta kodin ulkopuolelle laitan kertiksen, koska en halua kantaa käytettyä sidettä mukanani. Paljon mukavampaa laittaa ihoa vasten esimerkiksi bambua tai puuvillaa kuin muovia/paperia. 

Käytön jälkeen kastelen verikohtaa hieman kylmällä vedellä (helpottaa puhdistumista) ja kerään käytetyt siteet suoraan pesupussiin, jonka heitän sitten kerran päivässä 60 asteen pesuun. Usein laitan myös vähän etikkaa huuhteluaineeksi. Puhdasta ja raikasta tulee. 

Kastelet hieman?? Yleensä niitä siteitä liotetaan kylmässä vedessä esim. yön yli, ja silti niihin saattaa jäädä tahroja. Joskus saattaa riittää melko lyhytkin liotusaika, se on aina vähän arvaamatonta miten siinä käy. Liotusvettä kannattaa kyllä vaihtaa välillä. Tahran tuoreuskin vaikuttaa asiaan ja myös siteen materiaali (bambusiteestä tahrat lähtevät keskimäärin helpommin kuin puuvillaisesta). Yleensä tahrat kuitenkin ajan ja useiden pesujen myötä lähtevät pois. Eikä toki noiden siteiden pesemisen tärkein pointti ole täydellinen tahrattomuus vaan bakteerien kuoleminen.

Vierailija
32/33 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kestositeet ovat paljon mukavampia, mutta jos niiden kanssa kävelee pitkiä matkoja, niin niiden reunat voivat aiheuttaa hiertymiä. Jos ajattelee kävellä esim. 10 km, niin kertakäyttöside voi olla parempi valinta sinä päivänä.

Vierailija
33/33 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulee käytettyä ja oon tykännyt. Tosin runsaimman vuodon aikaan en oo vielä uskaltanut käyttää.

Ite oon sen verran laiska, että en liottele noita tms. Jos tullut isompia tahroja, niin huuhtaisen kylmällä vedellä ja taittelen ns. kiinni ja pesupussiin. Pesen pesupussillisen sitten kun tulee alusvaate- ja sukkapyykkiä tarpeeksi. Mua ei pinttyneet tahrat haittaa, eihän niitä kukaan muu nää kuin minä. Valitsin tarkoituksella tummia kuoseja, niin ei edes erotu juurikaan, vaikka tahroja jäisikin. Pesen kestositeet välillä jopa 95 asteessa eli puhtaita kyllä ovat. Normisti 60 asteeassa siis.

Tosiaan kuten joku jo mainitsikin, niin ainut huono puoli, että eivät sovi kaikkien alushousujen kans käytettäväksi. Muuten pyörii miten sattuu housuissa. Itellä hipster-alushousut parhaimmat kestositeiden kanssa.

Sama huono puoli on kertakäyttöisissä siteissä.