Mitä sellaisia sanoja tai sanontoja muistat omasta lapsuudestasi, joita ei näinä päivinä käytetä ollenkaan tai ainakin käytetään huomattavasti vähemmän kuin ennen?
Minulle tulee mieleen: munamankeli ja muoviraha. Ehkä jotkut käyttävät, mutta itse kuulen harvoin.
Sitten on esimerkiksi sana larpata, jota ei mielestäni käytetty vähään aikaan, mutta nyt siihen taas törmää, tosin eri merkityksestä (nykyään taitaa tarkoittaa enemmän teeskennllä tai jäljitellä jotain negatiivisessa merkityksessä).
Kommentit (111)
Lapsen iän pystyy määrittelemään termeistä hukkunen ja väkiäinen. Vanhemmillani, sota-ajan lapsilla, oli nuo termit jokapäiväisessä käytössä.
Laskiaismäessä huudettiin pitkiä pellavia, eipä kuule sitä enää.
Vierailija kirjoitti:
Lapsen iän pystyy määrittelemään termeistä hukkunen ja väkiäinen. Vanhemmillani, sota-ajan lapsilla, oli nuo termit jokapäiväisessä käytössä.
Mitä nämä tarkoittavat?
Nykyisin herra Huun näköisillä miekkosilla ei ole puhtaat jauhot pussissa vaan ovat jossain hämärähommissa.
Aika moni muukin agraariajan sanonta on täyttä hepreaa nykynuorisolle, ja ymmärtäähän sen.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on munamankeli?
Fillari
Vierailija kirjoitti:
Suuri -sanaa kuulee nykyisin harvoin. Isoin osa korvaa sen iso -sanalla. Sen komparatiivia, isoin, jos käytti yliopilaskirjoituksissa, sai suuren miinuksen.
Isoin on superlatiivi. Isompi komparatiivi.
Lumppu (sekä kangasmateriaalina että naisena)
”Kantelupukki se kaakattaa, ei saa rauhassa maatakaan”
Sanontoja, joita meillä "viljeltiin":
Niin makaa, kuin petaa.
Sitä saa, mitä tilaa.
Vie mennesssäs, tuo tulessas.
Niskan kautta! Kun kaivoi nenää ;-)
Korvaa ei saanut kaivaa millään "kyynerpäätä pienemmällä"
"Jos et ole kiltisti, laitetaan sut mustalaisten kärryille."
Tehokas lastenkasvatusmenetelmä puolen vuosisadan takaa.
Se on paskaa tai Rantalan makkaraa.
Vierailija kirjoitti:
"Jos et ole kiltisti, laitetaan sut mustalaisten kärryille."
Tehokas lastenkasvatusmenetelmä puolen vuosisadan takaa.
KÄÄK! Olin ihan unohtanut tämän! Tällä minuakin kasvatettiin kiltiksi 70-luvulla! Joskus äiti sanoi, että laittaa lastenkotiin, jos en osaa olla ihmisiksi. Pelkäsin muuten ihan tosissani kumpaakin uhkausta.
Bailata, bailut, bailaaminen, bailaus.