Mitä sellaisia sanoja tai sanontoja muistat omasta lapsuudestasi, joita ei näinä päivinä käytetä ollenkaan tai ainakin käytetään huomattavasti vähemmän kuin ennen?
Minulle tulee mieleen: munamankeli ja muoviraha. Ehkä jotkut käyttävät, mutta itse kuulen harvoin.
Sitten on esimerkiksi sana larpata, jota ei mielestäni käytetty vähään aikaan, mutta nyt siihen taas törmää, tosin eri merkityksestä (nykyään taitaa tarkoittaa enemmän teeskennllä tai jäljitellä jotain negatiivisessa merkityksessä).
Kommentit (231)
Nyt hippulat vinkumaan! Tai samaa tarkoittava Horioppia! (Suomalaisittain vedetty Hurry up!)
Ei silleen eikä milleen, keskustelun aloitus, kun jotain tahdottiin selittää omana mielipiteenä.
Vierailija kirjoitti:
"Voihan nenä!" tuli 60-luvulla. Kukaan ei käytä sitä enää.
Kun ryypättiin, otettiin viunaa.
Jos joku suututti, se oli "paskaa huuleen."
Jos joku oli itsepäinen, se oli kuin lautapäähärkä.
Noista tuli mieleen: Turpa rullalle!
Ja viina oli linnunmaitoa.
"Kiiltää kuin kissan k*lli kuutamolla"
Sanottiin aina viikkosiivouksen jälkeen
Kasarilla leikkiessä kyseltiin vielä: "kuka pelkää mustaa miestä?" Nykyään kuulemma ei.
Mun lapsuudessa "linnunmaito" tarkoitti kaikkea kädenlämpöistä vettä, yleisimmin uimarannoilla. Jos oli viinasta puhuttu, linnunmaidolla olisi tarkoitettu, ettei se ole kylmää vaan lämmintä.
Minun nuoruudessani 80-luvulla puhuttiin rännälistä ja loukusta.
Vierailija kirjoitti:
"Kiiltää kuin kissan k*lli kuutamolla"
Sanottiin aina viikkosiivouksen jälkeen
Jaahas, alkuperäisessä versiossa kissan tilalla oli eräs ympärileikattu ihmisryhmän jäsen. Softia, kovin softia on nykyään meno.
Seurata kuin hai laivaa.
Lähteä kartsalle eli lähteä kaupungille.
Gimma eli teinityttö tai nuori nainen.
Diskoponnari eli korkealle päälaelle tehty poninhäntä.
Krepatut hiukset.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Ikäero tekee naisesta puuman !